Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hjälp med mötesordning/lista för familje och vänmöte om prep
InläggPostat: tor 13 okt 2016, 05:43 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 19 okt 2014, 21:16
Inlägg: 50
Nu har mina barns mor äntligen vaknat lite efter att en "synsk släkting" till henne sett i sina drömmar hur det snart kommer se ut. Har bokat in henne och två vänner på middag under nästa vecka då vi ska ta upp praktiska saker som vi gemensamt vill bestämma att vi gör på riktigt, alltså från snack till handling. Tex livsmedelslager, utrustning, listor, bugin och bugoutplaner etc.

Det är så mycket i mitt huvud med allt detta så jag skulle vila ha er hjälp med en punktlista och mötesordning för att det ska bli effektivt och på bästa sätt, blir det bra så kan även andra använda sig av tillvägagångssättet. Som ett tuppervareparty haha


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp med mötesordning/lista för familje och vänmöte om
InläggPostat: tor 13 okt 2016, 06:15 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Om ni har ett blädderblock eller något att skriva på som alla kan se så tycker jag att ni gör dagordningen när ni träffas. Det finns t ex plastfolie som fäster direkt på väggen med statisk elektricitet och som man skriver på med whiteboardpenna.

Det finns en fördel att göra dagordningen tillsammans för då tar alla ansvar för den.

Det gör inte att det blir jättemånga punkter för ni kan bunta ihop många av punkterna till en rubrik som blir en punkt på dagordningen. Om du gör tvärtom så kanske alla inte förstår vad som döljer sig bakom dagordningen.

Slutligen, bli inte stressad över att det kan ta tid att göra dagordningen. Se den som en del av mötet och som ett sätt att skapa ett gemensamt språk.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp med mötesordning/lista för familje och vänmöte om
InläggPostat: tor 13 okt 2016, 06:50 
Även om alla nu vaknat till lite så kanske de inte är lika med som du så ta det lugnt! Ni måste inte få till en komplett plan för allt. Det kan bli för mycket av det goda. Nästa middag kan ju handla om vad ni ska göra om det inte går att bo kvar hemma...

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp med mötesordning/lista för familje och vänmöte om
InläggPostat: tor 13 okt 2016, 13:31 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: lör 30 maj 2015, 00:46
Inlägg: 306
Du får gärna berätta lite om vad din synska släkting upplevt.
Skulle underlätta kanske, då sånt är helt relativt till den som ser och vart en är.
Upplevde självt tiden som kommer när jag dog och det skulle vara intressant se om det fanns samstämmighet med din släkting.
Såg självt ordentligt grymma tider framför oss... Många år sedan nu. Tyvärr är bara saken jag verkligen ser vi är på vägen dit, allt fortare... Vänner skrattade förr när jag berättade, men det gör dom inte längre... Ser lite ut som läget där påminner om det.

_________________
Hellre med en prepper i skogen, än hundra advokater i storstan vid en systemhärdsmälta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp med mötesordning/lista för familje och vänmöte om
InläggPostat: tor 13 okt 2016, 15:40 
säg att du gogglade och ittade en pdf från mormonera i usa och att dom har en lista, utgå ifrån den och diskutera vad som behövs för er

du outar du dig inte och det är en rejäl lista så det går att komma långt där


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp med mötesordning/lista för familje och vänmöte om
InläggPostat: tor 13 okt 2016, 17:07 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
Låter som en bra start, men håller med MD och grym. Ta det lite lugnt i början och outa inte för mycket, du är förmodligen ljusår före i tanken och de har precis börjat tänkta i samma banor. Låt de andra prata, och fungera som samtalsstöd, skjut in lite funderingar "har ni tänkt på att" eller "jag googlade och hittade". Ta sen en andra middag och ge lite mer konkreta förslag då, då har de andra haft tid att tänka och smälta allt och själva kanske har lite tankar och förslag.

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp med mötesordning/lista för familje och vänmöte om
InläggPostat: tor 13 okt 2016, 18:05 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Följ upp 1gång är ingen gång, fortsätt stäm av och ha middagar och utveckla hela tiden.
5punkter till start. Spinn vidare på bug in/out osv

Vatten
Mat
Värme
Trygghet
Sömn

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp med mötesordning/lista för familje och vänmöte om
InläggPostat: tor 13 okt 2016, 18:15 
Till nästa middag kan var och en ha en uppgift eller två att samla bra information kring. En googlar runt och läser in sig på vattenfrågan, en annan fokuserar på mat, en tredje på värme etc. Var och en ser till att förmedla informationen på ett klart och tydligt sätt, t.ex. i punktform.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp med mötesordning/lista för familje och vänmöte om
InläggPostat: sön 16 okt 2016, 19:36 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 19 okt 2014, 21:16
Inlägg: 50
Tack för alla svar! Otroligt värdefullt. Jag sammanställer det bästa ur alla era inlägg och använder på vårt möte på onsdag, återkommer med en återgivning om vad vi kom fram till :)

Tusen tack och ha en skön kväll, kraft & styrka till er inför det kommande stålbadet!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp med mötesordning/lista för familje och vänmöte om
InläggPostat: lör 22 okt 2016, 10:11 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 19 okt 2014, 21:16
Inlägg: 50
Det blev en lyckad middag, snackade och minglade först om allt möjligt annat trevligt och roligt för att etablera en bra stämning och ledde in på vad vi står inför idag först till fikat.

Ville inte gå in för hårt på alla ämnen och för djupt, bara öppna upp för tankegångarna och medvetenheten. Prio ett för mig var att fokusera på livsmedelsförråd och varför det bör sättas igång direkt med att bygga upp ett sånt. Att köpa in en stor mängd på en gång och att även införliva det i varje vardagsinköp att alltid köpa minst en eller gärna fler varor som läggs i förrådet.

Rörde lite vid säkerhet och hur det kan tänkas bli när affärerna är tomma, rättsväsen havererat, poliser lyser med frånvaro och vanliga människor är desperata efter föda och förnödenheter.

Hur viktigt det är att leda in alla sina ansträngningar på gruppbildning och att i gruppen finner vi de bästa möjligheterna för att skapa våldskapital och därmed säkerhet för medlemmarna.

Det är även den bästa livsformen för att kunna driva verksamheter som producerar mat och annat som är viktigt, själv är lika med svag, flera är lika med fler möjligheter, större trygghet och säkerhet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp med mötesordning/lista för familje och vänmöte om
InläggPostat: lör 22 okt 2016, 12:38 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: sön 21 aug 2016, 14:08
Inlägg: 114
Kul att det gick bra :) lycka till framöver!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp med mötesordning/lista för familje och vänmöte om
InläggPostat: lör 22 okt 2016, 18:50 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Om ni äter så är det väl lämpligt att få ihop något gott från förrådet. Som ett litet bevis på att det är helt ok att äta.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp med mötesordning/lista för familje och vänmöte om
InläggPostat: sön 23 okt 2016, 08:32 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
Hur var diskussionerna, togs det emot bra.
Var någon emot, eller var de på samma linje som dig när du "ledde dem" i rätt riktning?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp med mötesordning/lista för familje och vänmöte om
InläggPostat: tis 29 nov 2016, 07:20 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07
Inlägg: 151
Nu har ni ju redan haft mötet, men jag skriver ändå utifall att någon fler ska göra något liknande.
En tumregel som jag brukar utgå från i workshops oavsett ämne är att 20% av tiden ska gå till att definiera problemet (i det här fallet kan det ju vara att bli eniga om vad det är ni faktiskt kan behöva förbereda er för) 60% av tiden går till att komma med lösningar och de sista 20% går till att summera och bestämma vem som är ansvarig för vad.
Vad man fyller tiden med kan vara olika, men alltid med det syftet.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet