Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur blir man Survivalist? Berättelsen om en Survivalist...
InläggPostat: tis 22 apr 2014, 18:59 
Har precis kommit hem efter att varit i gamla hemlandet. Som vanligt man blir alltid lite besviken, lagom förvånad och mycket överraskad. Fick umgås med en som är släkt i släkten (min avlidne farbrors frus första kusin :mrgreen:). Iaf den här mannen som är snart 50 år är en inbiten jägare och fiskare som har hjälpt mig att komma med kontakt med andra jägare och friluftsmänniskor. Förra gången jag var nere så fick han av mig tändstål som han nu alltid har med sig när han ska ut i naturen.

Han började förklara lite hur han tänker, sina funderingar och att många inte förstår hur han tänker. Han varken röker eller dricker (ovanligt där han bor); han älskar att efter arbetet köra ner till floden och titta runt för att slappna av. Hemma i sin trädgård, mitt i stan så har han byggt liten verkstad där han och hans tre anställda tillverkar väskor per beställning. Dvs du kommer med originalet och han tillverkar den damväskan eller plånboken...så klart piratkopia enligt oss här men han säger att han tillverkar "original falsifikat" produkter.
Till skillnad från alla andra där så låser han dörren till gatan, han trivs inte med att dörren skall vara olåst enligt gamla seden i staden; många av hans släktingar tycker inte om det. I verkstan så hänger det luftvapen på vägen som han, hans fru, två döttrar och hans son ofta skjuter med. Alla ska klara skjuta tändstickor på cirka 10 meters avstånd. Tills nyligen han hade en Kalasjnikov bland sina verktyg men han gav bort den. Han han flera andra vapen så klart som han är ute och jagar med.

Allting i verkstan är förpackad och organiserat för att man ska lätt hitta allt. I ena hörnan har han sin fiskeväska som innehåller allt som han behöver att ge sig ut när han känner för det och vara några dagar vid någon sjö för att fiska. Så klart han har både kök och mat med sig i den. Jag kunde inte låta bli att skratta och tänka "Det är BOB som du har där", men jag sa inget. Men han såg min blick och sa "du är den första någonsin som förstår mig och inte skrattar åt min färdigpackade väska; jag ser det i dina ögon".
Han har skickat sin son till ett annat land för att läsa till och lära sig tillverka proteser för armar och ben. Enligt honom så kommer det att finnas massor med arbeten med tanke på alla krig och minor som finns överallt där.

Han körde mig runt och visar naturen, sjöarna, bergen och hur landskapet förändras (läs fördärvas) i flera timmar. Han kunde under kriget, tack vare sina kunskaper om landskapet, ta sig ur landet med sin familj och skäms inte för det. Han skrattar åt alla andra som hävdar att ha varit krigare och säger att flesta var i flyktingläger där han var.

Det är första gången som jag träffa en som är Survivalist utan att veta om det....mina föräldrar har alltid varit Preppers utan att ens tänka på det men det här fick att tänka mig på disskusionen om man föds eller blir Survivalist. Jag tror idag att man föds som en...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur blir man Survivalist? Berättelsen om en Survivalist.
InläggPostat: tis 22 apr 2014, 19:33 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: tis 21 jan 2014, 16:32
Inlägg: 18
Tack för din historia, mycket trevlig! :)

Huruvida man föds till survivalist låter jag vara osagt, för egen del har det kommit sakta men säkert. Fast jag har ju alltid gillat natur och fiske och....så kanske..... :hm:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur blir man Survivalist? Berättelsen om en Survivalist.
InläggPostat: ons 23 apr 2014, 00:26 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Berättade du för din släkting om att du preppar? så att han slipper känna sig ensam menar jag.
Jag fick för några år sen höra en historia om en granne till svärfar.... dom ansåg honom konstig, för han hade sparat i guld och silver, och hade väskor packade för att dra till Norge om skiten träffade fläkten (Sovjet och kalla kriget var aktivt då).
Han hade förberett allt förbaskat hemma i kåken, och till slut fick karln tydligen spel och tog livet av sig. Men det var rätt intressant att höra dom prata om en survivalist som levt för tjugo år sen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur blir man Survivalist? Berättelsen om en Survivalist.
InläggPostat: ons 23 apr 2014, 06:44 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
T-72, du har alltid intressanta historier att berätta.

Survivalism tror jag är en attityd och den kan ändras på en sekund om man får en insikt. Sen kan det ta år att skaffa sig den kunskap som behövs. Survivalism har egentligen inget med utrustning att göra utan att veta hur man ska göra.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur blir man Survivalist? Berättelsen om en Survivalist.
InläggPostat: ons 23 apr 2014, 09:48 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: fre 03 dec 2010, 19:06
Inlägg: 95
Intressant historia som sagts.

För mig handlar det enbart om att alltid tänka på en plan B.
När de flesta går till affären gör de bara just det. En survivalist betänker alltid risker även då. Vad är ju upp till vilken riskuppfattning och hotbild man anser det finnas där och då förstås.

Jag brukar tänka "vad händer om zombierna kommer nu?" Inte för att jag på riktigt är rädd för zombier (de springer ju så långsamt) utan för att första åtgärden hade varit likadan då som vid brand, rån eller vilken annan fara som helst. Var är medlemmarna i min grupp (vanligtvis min familj) och åt vilket håll är bort från faran?

För mig är det i huvudsak inte en fråga om utrustning eller kunskap utan om att aldrig gå utan tanken på "Vad händer om?"

Jag tror detta är något man måste lära sig. En del är kanske är mer benägna att lära sig det men i grunden är det bara viljan att leva som driver oss alla och det föds vi till lika mycket allihop.

_________________
Det är farligt att leva.
-Man kan faktiskt dö.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur blir man Survivalist? Berättelsen om en Survivalist.
InläggPostat: ons 23 apr 2014, 11:23 
Trevlig berättelse.

Jag tror att möjligheten att kunna prata med någon om sin oro och sina förberedelser är viktigt för någon som på egen hand närmar sig survivalism. Vi har ju vår ordlista, den ger ett antal korta och koncisa ord och begrepp som gör det effektivare att planera och lättare att bygga upp en mental förberedelse.

Bug-out, bug-in, BOB, EDC, WROL, INCH, BOV och så vidare.

Zombie-filmer och outdoor-butiker hjälper också till att sprida orden. Kanske lite oroande...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur blir man Survivalist? Berättelsen om en Survivalist.
InläggPostat: ons 23 apr 2014, 18:04 
Utan att gå in på "kunskap vs utrustning" diskussionen så är jag mera på Ongrid och Skogsbonde's linje om att vi har faktiskt stor fördel och även försprång via det här forumet. Forumet ger oss möjlighet att inse att vi är inte helt (:) , utan det finns andra här i landet som är mer eller mindre som vi själva är. Att det finns andra som har en ficklampa, multiverktyg/kniv med sig och gillar att packa olika typer av väskor eller lådor. Där vi bor brukar vi inte satsa så mycket på självhushåll utan vi har insett efter många krig att bästa är att ha lagom stora lager och köra bugg in så länge det går....om allt går att helvete då gömmer man undan sina lager och flyr så fort som möjligt.

Jag berättade lite för honom om att jag älskar också att vara ute i naturen, gillar jakt och jag har också en ryggsäck för att snabbt kunna ta mig ut i naturen om jag skulle "känna" för det. Så klart jag vågar inte berätta allt vi pratar eller diskuterar här på forumet iom risken är stor att han skulle bli förskräckt av mängden information han skulle få av mig på så kort tid. Men jag ser det som min personliga uppgift att ge eller skicka lite prylar till honom och gå ut och prata med honom vid mina besök där nere.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur blir man Survivalist? Berättelsen om en Survivalist.
InläggPostat: ons 23 apr 2014, 18:10 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 04 nov 2012, 20:16
Inlägg: 100
Ort: Östra Götaland
Jag misstänker exjugge? Där fick de lära sig den hårda vägen hur fort precis allt kan barka käpprätt och tagit lärdom därav.. Trevligt inlägg! :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur blir man Survivalist? Berättelsen om en Survivalist.
InläggPostat: tor 24 apr 2014, 17:18 
T-72 jag ska ner mot dina gamla hemtrakter om en månad är det något speciellt som kan vara bra att bunkra upp på där nere, som inte finns här??


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur blir man Survivalist? Berättelsen om en Survivalist.
InläggPostat: fre 25 apr 2014, 09:44 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: tor 17 apr 2014, 10:05
Inlägg: 79
Jo det är ovärderlig kunskap. Har man förmånen att prata med någon som verkligen varit med om krig och katastrof. Då kan man få en äkta inblick i vad som kan fungera och vad som kan krävas vid kriser. Det samtal som berört mig mest är det jag hade med en fd kollega som flydde från Irak. Det är såna ofattbara tragedier som sker så fort lag och ordning bryts ner och i onda regimer.

De kanske bästa survivalistkunskaperna förblir okända för ingen lyssnar på en flykting. Ingen ser något värde i det de kommer från. Vår förlust.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur blir man Survivalist? Berättelsen om en Survivalist.
InläggPostat: fre 25 apr 2014, 11:28 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Eken skrev:
Jo det är ovärderlig kunskap. Har man förmånen att prata med någon som verkligen varit med om krig och katastrof. Då kan man få en äkta inblick i vad som kan fungera och vad som kan krävas vid kriser. Det samtal som berört mig mest är det jag hade med en fd kollega som flydde från Irak. Det är såna ofattbara tragedier som sker så fort lag och ordning bryts ner och i onda regimer.

De kanske bästa survivalistkunskaperna förblir okända för ingen lyssnar på en flykting. Ingen ser något värde i det de kommer från. Vår förlust.


Måste ställa mig frågande till dig hur du kommit fram till detta, jag tycker att man alltid lyssnar på flyktingar, gör reportage om hur svårt det varit under flykter och vad de varit med om för att klara livhanken.

Exempel är ju de intervjuer med de som klarade sig från båtolyckan vid Lampedousa, samt massor med historier från Syriska flyktingar... fast kanske beror på vilka medier man läser?

FN och UNHCR brukar ha väldigt fängslande rapporter, samma sak med MSB från områden som de är inblandade i, CAR är ju senast som de skickat en massa rapporter från.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur blir man Survivalist? Berättelsen om en Survivalist.
InläggPostat: fre 25 apr 2014, 12:26 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: tor 17 apr 2014, 10:05
Inlägg: 79
@Ulv i fårakläder
Mjo, "aldrig" var lite hårdraget. Det jag menade var att det finns mycket värdefulla kunskaper som inte kommer fram. En del beror kanske på ointresse. Och jag pekar inte på alla andra utan utgår från mig själv och hur jag upplever omgivningen.

Att MSB skriver rapporter om omvärlden har jag missat tex. Så missar säkert massor med nyttig info. Tur att internet finns så man kan uppdatera sig. :)

Kan det vara så att många såna här rapporter paketeras till snyftreportage? Det blir ju otroligt mycket sånt så det är lätt att filtrera bort. Man klarar inte att ha hur mycket dåligt samvete som helst. Jag lyssnar gärna på en historia och kan visa empati och sen vill jag lära av den. Jag vill inte påtvingas dåligt samvete.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet