Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur förbereder du dig fysiskt?
InläggPostat: tor 19 maj 2011, 15:55 
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Hej survivialister!

Hur förbereder ni er fysiskt?
Den dag då hela samhället kollapsar likt ett korthus, är du fit for fight då?
Att kunna gå flera mil i sträck, samt vara en bra simmare, tror jag är nödvändigt.

I ett samhälle utan kollektivtrafik, tillgänglig bensin eller båtar (scenariona kan göras oändliga), så är det avgörande att ha en stark och frisk kropp.
Men- vad innebär det egentligen? Hur definieras egentligen "vältränad"?
Detta, samt hur just du tar hand om din kropp, vill jag diskutera i den här tråden.

Själv så håller jag på med en krävande och rolig idrott som jag är mycket bra i, väljer dock att inte avslöja vilken.

Inläggsrubrik: Re: Hur förbereder du dig fysiskt?
InläggPostat: tor 19 maj 2011, 16:16 
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Bygger sakta men säkert upp min kropp med intervallträning, springer en minut i den mån jag kan springa utan att skaderisken blir alltför stor, för att sedan gå lungt i en minut osv. När jag kommer upp till att klara av en timmes intervall kommer jag att börja experimentera med större intervall, springa med vikter och så. En bit i taget är nyckelordet, tre gånger i veckan med minst en dags vila mellan passen..Om du inte har någon kondis att tala om, börja då på fyra minuter och bygg på med 2 min för varje vecka som går, gör även detta du som har en kondis att tala om för övrigt.

InläggPostat: tor 19 maj 2011, 16:19 

Andreas skrev:
...

Låter bra.
Av ren nyfikenhet- ska du springa Göteborgsvarvet nu på lördag?
Jag ska springa för 5e året i rad :-g

InläggPostat: tor 19 maj 2011, 16:36 
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Går mycket med hunden och innan jag hade en liten incident så hade jag vikter i ryggsäck. Nu är det bara hunden som går med ryggsäck (klövjeväskor).

Blir väl kanske 10-12 mil i veckan där det är ca 1-2 mil per promenad. Sen en hel del halv till timmes promenader.

Innan tränade jag även kampsport och klättrade.

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.

InläggPostat: tor 19 maj 2011, 17:56 
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Jag har alltid varit dålig på att träna och hålla mig i form. Tycker det är tråkigt helt enkelt, även fast det känns bra efteråt. Men den känslan är inte nog för att kontinuerligt röra på sig ordentligt. Lustigt nog är det tankar på ev. kommande kriser eller katastrofer som tippat mig över kanten, åt rätt håll då. Jag har insett att om något händer som gör att hela tillvaron plötsligt kastas över ända så duger det inte att ha kondis som en 90-åring. Har därför ganska nyligen börjat springa c:a fem km några gånger i veckan. De första rundorna var ju en plåga men det lossnade ganska fort och nu känns det riktigt bra. Jag hoppas jag kan behålla den här vanan. Man blir ju faktiskt mycket piggare och får mer energi om dagarna!

InläggPostat: tor 19 maj 2011, 20:13 
Terränglöpning,långvandringar med packning samt styketräning . Plus all den allsidiga motion jag får genom mitt arbete . :mrgreen:

InläggPostat: tor 19 maj 2011, 21:05 
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö
Användarvisningsbild

Promenader med hunden och springa efter ungar mest. Hunden är min men inte ungarna. Hinner inte så mycket annat (läs: orkar inte, bryr mig inte). Här i stan blir det nån halvtimmes promisar med hunden en 3-5 gånger per dag och kortisar vid behov.
Men på landet, dvs varje helg och ledighet, så blir det minst en mil om dagen. Nån gång ibland rycks jag iväg på en tvåellertre-milare i blandad terräng. Allt från grusväg till asfalt, över stock och sten och på skogsstigar, över en mindre bergsknall och så lite balansgång över spångar på det. Gillar skarpt denna runda och det är ju inte annat än lyx att ha den inpå husknuten men jag kommer alltför sällan iväg på den. Tar en tre-fyra timmar utan rast och det bär liksom emot lite. Jag är så väldigt mer lättroad av sådant man inte kan pyssla med när man måste hålla utkick efter huggormar... :notme:

Tidigare körde jag bland-kampsport (fyra sorter) men kom av mig pga en skada och har inte kommit tillbaka till det än. Försöker ordna upp situationen så pass att jag kan börja igen utan större risk för fler skador. Känns som ett j*vla väntande bara tills man kommer dit man vill.

InläggPostat: tor 19 maj 2011, 21:58 
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

SilverGubben skrev:
Andreas skrev:
...

Låter bra.
Av ren nyfikenhet- ska du springa Göteborgsvarvet nu på lördag?
Jag ska springa för 5e året i rad :-g

Nej tyvärr.. Bor inte ens i närheten av den staden =P

InläggPostat: tor 19 maj 2011, 23:53 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Vintertid blir inte mycket tränat för mig då jag pga en skada inte tål kyla något vidare , men det blir bättre och bättre .
Däremot så fort snön är borta och våren visar sig så går jag ut i skogen mest varje kväll . Brukar gå ut vid fem - sex snåret och komma hem vid elva . Vet inte hur långt jag går på den tiden men drar inte fötterna i vart fall .
Men tempot för dagen bestäms av dagsform .

I sommar så ska jag träna mer styrka också .

Förr då jag bodde i S-vall , så simmade jag mycket . Började med det under tiden i gymnasiet då jag inte kunde delta i ordinarie gymnastiklektioner .
Så jag fick träna på egen hand under de timmarna . Simmning eller styrketräning .

InläggPostat: fre 20 maj 2011, 00:08 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Tränar 2-3 ggr/ veckan en inomhusaktivitet som är väldigt allround: styrka, kondition, smidighet, koordination osv.
Det jag måste komma igång med är marscher, med packning. Tycker annars promenader nära bebyggelse är astråkigt.

Simning var ju ett bra tips, att simma med survivalistperspektiv snarare än som allmän träning! Med kläder? Vikter?

Annars försöker att göra vardagen lite mer besvärlig. Gå/springa uppför trappor. När jag bär kassar så kör jag dem upp och ner som hantlar. Kan gå och balansera på kanter, hänga i träd och lite sånt. Hoppar/klättrar över mindre hinder i stället för att gå runt. Går bredvid utomhustrappor när det går.

Jag har börjat tänka att bekvämlighet och asfalterade ytor är min fiende. Bort ifrån dem om det går.

Nå, är inte hundraprocent renlärig förstås, men survivalistperspektivet har drastiskt ändrat mina vardagsvanor.

InläggPostat: fre 20 maj 2011, 00:34 
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Något som man borde träna är parkour, bra träning för hela kroppen och fungerar fint i skogen med.

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.

InläggPostat: lör 21 maj 2011, 16:48 
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Jag tränar minst tre gånger i veckan, Ju-jutsu och ridning. Sedan försöker jag att vandra i skogen med min BoB så ofta jag kan. Samt att jag försöker se till att springa i 40min minst två gånger i veckan. På detta blir det armhävningar och situps varje kväll.

Jag tror på den starkes rätt, om du inte håller med mig kan du alltid diskutera saken med mina knytnävar...

InläggPostat: sön 22 maj 2011, 11:51 
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

10-15 tim/v konditionsträning på cykel eller rodd. När det är svår att planera in träningen promenerar jag. Vintertid blir det nästan dagligen långpromenader på två timmar (ibland uppåt fyra timmar) i 6 min/km tempo. Jag har alltid med mig en 3 Kg väska under promenaderna. Sedan nyår har jag en genomsnittlig träningstid på lite över 90 min/dag. Inkluderat vilo- och sjukdagar. Men i ärlighetens namn är tempot i träningen inte på samma nivå som tidigare.

Och för den som undrar hur jag hinner - jag tittar inte på indoktrinerings-TV. :lol:

InläggPostat: sön 22 maj 2011, 15:59 
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Jag önskar jag hann spendera mer tid på gymmet än vad jag faktiskt gör. Numera kanske jag hinner dit i snitt en gång per vecka.

Har precis börjat cykla till jobbet igen och då jag har närmare 8km en väg så blir det en trevlig cykeltur åtminstone. Sedan är jag hundvakt till sambons hund ganska ofta så det blir många promenader också.

Jag betalar ju skatt!

InläggPostat: sön 22 maj 2011, 22:38 
Användarvisningsbild

Tomahawk skrev:
Annars försöker att göra vardagen lite mer besvärlig. Gå/springa uppför trappor. När jag bär kassar så kör jag dem upp och ner som hantlar. Kan gå och balansera på kanter, hänga i träd och lite sånt. Hoppar/klättrar över mindre hinder i stället för att gå runt. Går bredvid utomhustrappor när det går.

Jag har börjat tänka att bekvämlighet och asfalterade ytor är min fiende. Bort ifrån dem om det går.

Klockrent! Skön inställning, ska testas från och med imorgon!

Har rätt svårt att få in regelbunden träning, jag går ut stenhårt i tre månader, sen blir jag förkyld (eller får något annat avbrott) och så lyckas jag inte komma tillbaka. Måste få in mer till vardags, och ett sånt här upplägg kan ju bli riktigt kul, små utmaningar varje dag, hela tiden. :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa