Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Vatten, vårt viktigaste livsmedel.

Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hur förvarar du ditt vatten dunkar/petflaskor/tunna/kärl
InläggPostat: sön 05 feb 2017, 01:54 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

James Bonde skrev:
Kanske 80 liter i glasflaskor, mörkt utrymme under källartrappen. Roterar vartannat/ vart 3:e år.

Vad är det för glasflaskor? Tänker att glasflaskor är det bästa kvalitetsmässigt att lagra vatten i men utrymmeskrävande. Kan inte staplas så lätt och om de bara rymmer 1L styck blir det mååånga flaskor.

InläggPostat: sön 05 feb 2017, 03:13 
Alla möjliga glasflaskor med bra skruvkork, typ spritflaskor. Jag rullar in dem i lite tidningspapper och lägger dem i rejäla, hållbara kassar som jag staplar. Har kanske fem-sex kassar. I sommar testar jag vattnet som sagt och roterar det (har läst att det håller i tre år i glasflaska och de äldsta fyllde jag på 2014). Jag tar ut kassarna och vattnar lite i trädgårdslandet.

InläggPostat: sön 05 feb 2017, 10:56 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Tack för tipset! Ser fram emot ditt test av vattnet i sommar!
Kommer du diska ur flaskorna innan du fyller dem på nytt eller tappar du bara upp nytt utan disk?

InläggPostat: sön 05 feb 2017, 11:45 
Ja, jag återkommer i sommar. Jag tänker bara skölja ur dem, men vi får se.

InläggPostat: sön 05 feb 2017, 16:11 
48 x 1,5 l PET med köpevatten, ungefär hälften roteras varje sommar som bordsdryck vid grillkvällar och liknande. Förvaras mörkt och svalt i utrymme som beroende på årstid pendlar 4-18 C ungefär. De äldsta vi använder är alltså 2 år och det funkar fint.

/MD

InläggPostat: sön 05 feb 2017, 16:50 
Användarvisningsbild

Köper Stilla Källvatten på Willys. 3 x 1,5 liter för 20 kr. Har ett gäng sådana nu i mitt skafferi. Vet inte hur länge de håller men jag tror de håller längre än kranvatten.

Edit: Idag 2 x 1,5 liter för 10 kr på Hemköp.

Senast redigerad av R8N sön 05 feb 2017, 18:44, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: sön 05 feb 2017, 17:20 
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

När det gäller vattens hållbarhet, så är det här bra läsning.

http://forskning.no/mat-og-helse/2011/1 ... bli-darlig

InläggPostat: lör 18 mar 2017, 21:39 
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Hej
Mitt första inlägg här. Jag brygger mycket öl och samlar glasflaskor från vänner och bekanta. Samt ölen jag köper på bolaget återanvänder jag flaskorna för eget bruk (då blir ölen billigare :D) med uddaflaskorna som jag inte vill ha tvättar jag med Starsan och fyller upp för att sedan kappysylera med samma utrustning jag har till ölen. Man kan ju köpa backar på mataffären fyllda med timglas för samma summa som man får i pant. Då är det staplingsbara flera meter.
Detta kanske inte är det mest utrymmen optimala eller billigaste men hållbarheten och enkelheten är ett stort plus.

InläggPostat: sön 19 mar 2017, 11:39 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Jag har petflaskor med kolsyrat vatten, inköpt på Lidl. Fyra sexpack tvålitersflaskor (=48 l). Har en naturlig rotation eftersom jag dricker gärna kolsyrat vatten till maten, och sedan spar flaskorna tomma innan jag pantar dem. Räknar med att hinna fylla på i de tomma innan vattnet tar slut i kranen. Och hinner jag inte, har jag det kolsyrade vattnet. Kanske ingen höjdare att koka pulvermos i, men funkar om det är kris. Gällande hållbarhet räknar jag med att även vatten påfyllt från kranen håller mycket länge. Har sett påståenden om motsatsen, men de källorna har varit för mycket av foliehattstomtar som tror på konspirationsteorier.

Zombie skrev:
Större petflaskor är väldigt veka nuförtiden. Jag köper inte flaskvatten eller läskedrycker men nu skulle jag behöva 2-3 tomma flaskor. Finns det några i 1,5 litersstorlek som är stadiga och av bra kvalitet som man kan köpa numera?

Nej, petflaskorna nuförtiden är vekare. Dels av ekonomiska skäl, tunnare väggar = fler flaskor. Men också miljöskäl. Har du äldre flaskor, behåll dem, de kommer inte tillbaka. Är de tillverkade utanför EU kan det dock vara läge att se upp, av just miljöskäl:

http://www.naturskyddsforeningen.se/info-om-plast

InläggPostat: sön 19 mar 2017, 12:30 
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Zombie skrev:
Större petflaskor är väldigt veka nuförtiden. Jag köper inte flaskvatten eller läskedrycker men nu skulle jag behöva 2-3 tomma flaskor. Finns det några i 1,5 litersstorlek som är stadiga och av bra kvalitet som man kan köpa numera?

Det här är i och för sig inte riktigt vad du frågar efter men kan kanske ändå vara en möjlighet.
http://www.clasohlson.com/se/Frysförpackning-flaskor-/44-1485#moreinfo

InläggPostat: sön 19 mar 2017, 12:55 
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Jag förvarar i två st. 20 liter dunkar modell biltema. Det är kranvatten. I varje dunk sätter jag en kork klorin (inneh. natriumhypoklorit).
3 månader är max lagringstid pga. lagringsstället inte är tillräckligt kallt eller helt mörkt. Öppnar jag korken och det luktar ullsockor vet jag att det lagrats för länge. Luktar det klor vet jag att det är okej.

Då dunkarna är slut har vi två brunnar på gården. Jag har skaffat diverse filter och det finns en kamin att koka vattnet på. Med elektrisk pump får vi upp en kubik per timme ungefär, annars är det hink och rep som gäller.

InläggPostat: sön 19 mar 2017, 14:31 
Borgmästare i Jericho

2 ggr 10 liter dunkar fyllda i klädkammare som byts ca var 6 månad sedan lite fler tomma 10 liters dunkar i källaren.

De stora massorna vatten vid behov blir nog att tömma mina smartstoreboxar som har lock och är godkända för livsmedelsförvaring ger ca 650 liter om jag får tid. Sedan lite hinkar, mindre dunkar och flaskor. Sedan plastbackar, vaser, blomkrukor etc.

Även frys och kyl har massor av plastbackar men vill nog inte använda dessa i första taget.

Men 1 000 liter finns nog att fylla upp om tid och vatten finns i kranen.

InläggPostat: sön 19 mar 2017, 16:11 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

4 * 25 L nere i krypgrunden utan ljus som håller 11 grader året runt..
Har inte tillsatt någon klorin utan funderar på rotation var 6 mån...

Inga små dunkar just nu utan alla dessa är kontaminerade..
Målet är att ha 5-6 st 5L för dessa är lättare att transportera.. 10 & 20 L får alltid vara stationära..

Har alltid minst 3 svarta sopsäckar med tomma PET-flaskor som pantas vart efter..
Separerar burkar från PET, sköljer ur, får torka och sparar alltid korken på..
Alltid 4 st fyllda pet flaskor i bilen, mest för hundarna och tvätt av vilt/bil när det behövs..

225 L tunna för regnvatten för tvätt o dylikt..

InläggPostat: sön 19 mar 2017, 23:08 
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Förvara vatten i dunkar, 2 x 25 lit. samt 3 x 10 lit. i källaren. Roteras var 6:e månad. Läste i tråden att någon hade täckt sina dunkar med svarta sopsäckar. De kan ju vara en idé då de skall förvaras mörkt. Fixar det i morgon.

InläggPostat: lör 29 jul 2017, 04:02 
Bor numera i en bunker

R8N skrev:
Köper Stilla Källvatten på Willys. 3 x 1,5 liter för 20 kr. Har ett gäng sådana nu i mitt skafferi. Vet inte hur länge de håller men jag tror de håller längre än kranvatten.

Edit: Idag 2 x 1,5 liter för 10 kr på Hemköp.

Varför skulle köpevatten hålla längre?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa