Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hur gammal ska man vara när man får sin första kniv?
InläggPostat: mån 26 mar 2012, 13:14 
Offline
Nykomling

Blev medlem: fre 23 mar 2012, 10:40
Inlägg: 4
Min far bröt av spetsen på moraknivar som jag fick då jag var 3-4.
Det är sticksår som kan bli allvarligt, så det är bra att ha något utan spets som valp.
Att få lite skärsår är nästan aldrig ett problem för småbarn, bättre läkekött finns inte. :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur gammal ska man vara när man får sin första kniv?
InläggPostat: mån 26 mar 2012, 13:29 
Offline
Skynet fights back!

Blev medlem: sön 05 okt 2008, 00:09
Inlägg: 641
Ort: Bästkusten
krikav skrev:
Att få lite skärsår är nästan aldrig ett problem för småbarn, bättre läkekött finns inte. :)


Och det bästa sättet att lära sig undvika stora skärsår är just små skärsår. Plus att de är karaktärsdanande. Min son har lärt att ibland får man bita ihop. När det onda är över så kan man istället skryta om hur man minsann skar sig när man var i skogen. "Men jag grät inte ens!"

_________________
Endast Sverige svenska preppers har

Köp Sveriges billigaste silvermynt hos Liberty Silver. 2% rabatt med koden "survivalist"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur gammal ska man vara när man får sin första kniv?
InläggPostat: mån 26 mar 2012, 20:59 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 dec 2011, 23:36
Inlägg: 307
jag fick en Mora när jag var i 5 års åldern, en typ http://www.frosts.se/aventyr/classic-scout-39 men med rött plasthandtag, fingerskyddet pajade efter ett tag så farsan svettsade fast en spik i stället, håller bra fortfarande men ruskigt sliten efter drygt 30 års användande.

_________________
Vem behöver pengar när det inte finns nått att köpa?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur gammal ska man vara när man får sin första kniv?
InläggPostat: fre 20 jun 2014, 21:32 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 30 dec 2008, 01:23
Inlägg: 158
Fyllde 9 när jag fick min första egna kniv av storasyrran, en Mora Outdoor 2000.
Innan dess kan jag inte minnas att jag inte fått använda kniv, och från att jag kunde få upp haspen på snickebon själv fick jag använda dem själv.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur gammal ska man vara när man får sin första kniv?
InläggPostat: lör 21 jun 2014, 00:42 
Kök kniv och jakt kniv har stor skillnad, jag skulle gärna säga att innan 18 år barnen ska inte ha nån eget kniv, jakt knivar elle andra är som vapen, och man ska respektera vapen för vad detta är, det är första läxa till min barn, respektera kniven för att den är inte en leksak.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur gammal ska man vara när man får sin första kniv?
InläggPostat: lör 21 jun 2014, 08:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
fhm1502 skrev:
Kök kniv och jakt kniv har stor skillnad, jag skulle gärna säga att innan 18 år barnen ska inte ha nån eget kniv, jakt knivar elle andra är som vapen, och man ska respektera vapen för vad detta är, det är första läxa till min barn, respektera kniven för att den är inte en leksak.


Är det inte lättare att lära sig respektera något som man vet hur det fungerar? Självklart skall man inte tillåta barnen att själva förfoga över kniven/knivarna utan överinseende från en vuxen, åtminstone inte förrän man lärt barnen att hantera kniven på ett korrekt sätt och man känner sig trygg med att de inte skulle hitta på galenskaper med kniven.

Jag menar att en kniv inte är farlig i sig så länge som innehavaren förstår funktionen och riskerna kring den.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur gammal ska man vara när man får sin första kniv?
InläggPostat: sön 22 jun 2014, 23:10 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 24 jul 2010, 23:15
Inlägg: 79
Ort: Västra Götaland
Jag var väl 4-5 år när jag fick min första kniv, en kniv som bara fick användas när min pappa var närvarande. Jag har fortfarande kvar ärret jag fick jag när jag en tidig morgon smög ut och använde kniven oövervakad. Sånt lär man sig mycket av :)

Traditionen att tidigt ge sina barn en egen kniv är dock något jag kommer föra vidare. Mina barn ska lära sig att hantera en kniv. De kommer skära sig, och de kommer därmed lära sig att en kniv är farlig om man inte hanterar den rätt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur gammal ska man vara när man får sin första kniv?
InläggPostat: mån 23 jun 2014, 03:41 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: ons 27 feb 2013, 12:07
Inlägg: 23
.


Senast redigerad av Nihilus sön 27 jul 2014, 21:36, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur gammal ska man vara när man får sin första kniv?
InläggPostat: sön 29 jun 2014, 09:35 
funderat på detta lite

jag tror samhället hadde mått mycket bättre av att barn gör riktiga saker istället för bara lek
det är i tidig ålder man faktiskt lär sig saker lättast

kommer inte ihåg att jag haft verktygsleksaker, utan jag fick alltid riktiga saker
ex så fick jag en plåtsax när jag fyllde 8 (tror jag) och den har jag kvar än idag i hyfsat gott skick
samma sak har det varit med knivar skruvmejslar hammare och yxor , oftast mindre varianter, men fullt funktionsdugliga, som börjades annvändas under uppsikt men sedan så vart det helt fritt

om barn faktiskt ska utvecklas så bör dom ha en ganska stor mån frihet, där dom blir lite övervakade så det inte spårar ur men man tillåter en hel del som går till rimlig gräns

hellre att ungen har ett finger mindre än att dom blir menlösa idioter


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur gammal ska man vara när man får sin första kniv?
InläggPostat: sön 29 jun 2014, 10:49 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 15 okt 2012, 00:19
Inlägg: 160
Ort: Skåne
Jag fick min första kniv på min 10-årsdag, en av de absolut bästa presenterna jag fått (inte för att den var dyrast, utan för att den betyder mycket). Men då jag hanterat knivar tidigare så var det inga problem med uppsikt och liknande, är uppväxt på en bondgård och där hanterar man allt i tidig ålder.

Så omkring 10 år skulle jag vilja säga, men om man har lite erfarenhet sedan innan är det ju ett + i kanten. :)

_________________
Vi som har gröt i munnen och tillhör Danmark enligt befolkningen.
- Nicoflash


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur gammal ska man vara när man får sin första kniv?
InläggPostat: sön 29 jun 2014, 13:13 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 18 sep 2011, 22:49
Inlägg: 410
Ort: Norrland
Fick min första kniv och yxa när jag var 8 år tror jag det var.
Fast fick använda dem endast i skogen tillsammans med far.
Många nyttiga lektioner som förts ner genom generationerna fick man då :-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur gammal ska man vara när man får sin första kniv?
InläggPostat: fre 25 jul 2014, 16:23 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: tis 14 maj 2013, 17:06
Inlägg: 25
Ort: Dalarna
Jag fick min första kniv när jag var fyra av min morfar, han köpte en Mora Classic 2 för att jag tyckte Mora Classic 1 var för liten och de med plast/gummihandtag var obekväma, när vi kom hem sa han mer eller mindre "slit den med hälsan" och lämnade mig ensam i verkstaden. 12 år senare har jag bara skurit mig en gång, och det var förra året.

_________________
"The sad truth is that the human animal has been domesticated to the point where it actually fears Liberty." - Dane Whalen

"Schweiß spart Blut, Blut rettet Leben, aber Gehirn spart beide." - Erwin Rommel


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur gammal ska man vara när man får sin första kniv?
InläggPostat: fre 25 jul 2014, 18:56 
Fick min första kniv, en liten "hantverkar-Mora" då jag fyllde fyra. Den användes endast under sträng uppsikt av mor och far de första två åren eller så, och därefter var man väl betrodd nog att hantera den själv. Fick jämförelsevis inte hantera elddon självständigt förrän jag var sex-sju år, och det är kanske förståeligt med tanke på barns obetänksamhet kring större konsekvenser av eld.

Fick en bättre kniv, en Mora med gummihandtag då jag var cirka sju, och den hade jag i bältet tills jag var kanske 13-14. Vilken trotjänare, den följde med på många äventyr och användes nästan varje dag under sommarloven i skog och natur!

Det var aldrig något hymlande om hur kniven skulle användas. Fick lära mig ta ur fisk och hare redan innan jag började lågstadiet... Undrar just vad stockholmspsykologerna skulle säga om den uppfostringsmetoden? :mrgreen:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur gammal ska man vara när man får sin första kniv?
InläggPostat: fre 25 jul 2014, 19:34 
dom skiter på sig och kräver att man ska gå in i en krisgrupp ledd av en vegantalliban,

hm, ber om ursäkt, tallibaner ska inte känna så kränkta som det låter :mrgreen:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur gammal ska man vara när man får sin första kniv?
InläggPostat: fre 25 jul 2014, 20:36 
grym skrev:
dom skiter på sig och kräver att man ska gå in i en krisgrupp ledd av en vegantalliban,

hm, ber om ursäkt, tallibaner ska inte känna så kränkta som det låter :mrgreen:


"Pojkstackaren måste vara ärrad för livet av sådana hemska metoder! En galning kommer det att bli av grabben!" :-g

Men vänta lite... Kanske därför jag hamnade här? :hm:


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet