Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur länge fungerar din bil?
InläggPostat: ons 17 jun 2015, 13:46 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 maj 2015, 18:01
Inlägg: 5
Ort: Västergötland
Tjena.
Som ny medlem har jag en fundering jag önskar svar på. Då jag kan mycket lite om bilar, motorer, bränsle mm så undrar jag:

Hur länge håller sig bensin/diesel? Folk säger att max ett år kan man lagra besin men sen då? Det vore ju nice att kunna använda någon form av fordon även efter det året gått. Det kanske inte är så lätt att få tag i en bra häst när samhället kollapsat men jag anar att fordon finns det gott om på vägarna.

Kanske blir att skaffa en vettig cykel och cykelvagn, vad tror ni?

_________________
What the fuck does WTF mean?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur länge fungerar din bil?
InläggPostat: ons 17 jun 2015, 15:55 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 20 mar 2014, 23:01
Inlägg: 211
Jag har också hört att det bara är några månader "hållbarhet" på bensin, jag har haft bilar, gräsklippare och annat som stått över ett år och fortfarande startat utan problem (med endast den gamla bensinen i).
Visst, vissa saker lär vara känsligare för gammal bensin än andra


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur länge fungerar din bil?
InläggPostat: ons 17 jun 2015, 16:09 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 08 okt 2014, 14:17
Inlägg: 139
Ort: Stockholm
Båten står hela vintern med tanken full, och fungerar problemfritt nästa säsong, så minst 6 månader klarar sig bensin utan problem. Många har säkert sommar-bilar, samma sak gäller ju där.

_________________
PRAEPARATUS SUPERVIVET
Tystlåtenhet, Försiktighet, Måttlighet och barmhärtighet


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur länge fungerar din bil?
InläggPostat: ons 17 jun 2015, 16:23 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Allt är ju relativt.

Jag har haft en förgasarbil ståendes i 6-7 år med samma soppa i tanken, startade den nyligen och den var fullt körbar men man fick justera förtändningen vilket gör att man tappar mycket motorkraft.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur länge fungerar din bil?
InläggPostat: ons 17 jun 2015, 20:02 
Ska du lämna fordonet en längre tid så fyll den med alkylatbensin. köper man ett fat så blir inte kostnaden så hög. 5liters dunkar på macken kostar ju skjortan och halva brallan. OFT min första bil fick jag av min far. Det var en kundbil där kunden inte kunde betala reparationen! En SAAB 99 ems som stod bland stockar med blivande ved (när veden är huggen och travad är bilen din sa min far)efter en veckas slit så var bilen framme i det fria! Då hade den stått i 10år. Efter pumpat luft i däcken och satt i ett nytt batteri så startade den på andra försöket. ingen startgas och bara bensinen som var i tanken användes. ps: min bil fungerar så länge som jag bedömer att min insats på den är värd mindre än bilen =)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur länge fungerar din bil?
InläggPostat: ons 17 jun 2015, 20:10 
Handelsbensin (macksoppa) har en garanterad livstid på 3-5 månader men det går att sträcka till 1,5år i en modern bil och mycket längre i en äldre bil. Se tidigare inlägg.
Alkylat sägs från tillverkaren 3-4år så går nog att få ut iaf 6år.
Diesel är lurigare då det kan bli algtillväxt men det finns motmedel mot det. En modern dieselbil kommer vara ett dåligt val.
En äldre diesel med radpump (sent 90-tal) eller äldre går att köra på lite vad som helst som tex rapsolja. Går att köra med lite taskig effekt på i princip vad som helst.
Finns några få militära fordon som kallas allfuel. Har hört att terrängaxel kör en sån och den går tydligen bäst på hydraulolja.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur länge fungerar din bil?
InläggPostat: ons 17 jun 2015, 21:01 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
Dieselalger: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=25896


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur länge fungerar din bil?
InläggPostat: tor 18 jun 2015, 07:55 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: sön 01 dec 2013, 18:55
Inlägg: 86
Det finns som sagts alkrylatbensin som är en renare form av bensin. Motsvarande produkt för diesel är Jet A1, Har dock aldrig provat köra en personbil på jetbränsle ;).


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur länge fungerar din bil?
InläggPostat: tor 18 jun 2015, 12:16 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Om man inte tankar min laddhybrid på tre månader och bara åker omkring på el så kommer den växla till att använda bensin för att rotera ut den. Enda sättet att förhindra det är att fylla på minst 15 liter.
Det är en försiktighetsåtgärd som är inprogrammerad för att soppan inte skall bli gammal.

Som tur är skall vi ta en längre tur nu till midsommar så tanken vi fyllde i början på april blir utbytt. ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: DIESEL Re: Hur länge fungerar din bil?
InläggPostat: tor 18 feb 2016, 16:50 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 13 feb 2016, 14:25
Inlägg: 20
Jag har kört på eldningsolja grön som var ca 10 år gammal. Fungerade ypperligt och någon okänd lite gulaktig ? olja som var i en eldningsoljetank. Den var ca 20 år gammal. Bilen gick extremt bra på denna olja. Lägre förbrukning och högre varvtal per gaspådrag. Såvitt jag vet håller dieselolja extremt länge. Flera decennier. Har det legat som fossil i 65 milj år så håller det nog en stund i tanken :) Skämt åsido.. Nyare oljor innehåller ju en massa konstigheter så att det kan bli alger i dem men om detta har jag ingen kunskap. Det jag vill varna för är dieselolja som paraffinerat. Bränslet kan separera av stark kyla. Försök att köpa vinterkvalitet vilken innehåller tillsatser som förhindrar frysning. Annars finns dessa tillsatser att köpa. På tex Swedol har jag hört. En del blandar i bensin och fotogen. Smörjfömågan lär inte bli bättre av det. Kör aldrig en motor på illaluktande bränsle som separerat. Separerat bränsle smörjer sämre. Din pump kan skära ihop om inte ditt filter har blivit igensatt innan av all äcklig paraffingegga. Jag har testat innan jag hade förståelse för detta . Inte skojigt om man har långt hem.


Om det ligger en gegga i botten så har ditt bränsle separerat. Då måste du värma upp dieseln och få det att lösa sig. Kan ju vara mekigt om det är en kubikmeter som har frusit för dig :)

Tänk inte tanken att bara filtrera bort paraffinutfällningen och sedan köra på det. Smält först in paraffinet eller skaffa nytt bränsle.


Bensin håller optimalt några månader. Kan köra på gammal bensin som är typ 8 år gammal men din bil blir svårstartad och går mycket dåligt


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet