Jag har kört på eldningsolja grön som var ca 10 år gammal. Fungerade ypperligt och någon okänd lite gulaktig ? olja som var i en eldningsoljetank. Den var ca 20 år gammal. Bilen gick extremt bra på denna olja. Lägre förbrukning och högre varvtal per gaspådrag. Såvitt jag vet håller dieselolja extremt länge. Flera decennier. Har det legat som fossil i 65 milj år så håller det nog en stund i tanken
Skämt åsido.. Nyare oljor innehåller ju en massa konstigheter så att det kan bli alger i dem men om detta har jag ingen kunskap. Det jag vill varna för är dieselolja som paraffinerat. Bränslet kan separera av stark kyla. Försök att köpa vinterkvalitet vilken innehåller tillsatser som förhindrar frysning. Annars finns dessa tillsatser att köpa. På tex Swedol har jag hört. En del blandar i bensin och fotogen. Smörjfömågan lär inte bli bättre av det. Kör aldrig en motor på illaluktande bränsle som separerat. Separerat bränsle smörjer sämre. Din pump kan skära ihop om inte ditt filter har blivit igensatt innan av all äcklig paraffingegga. Jag har testat innan jag hade förståelse för detta . Inte skojigt om man har långt hem.
Om det ligger en gegga i botten så har ditt bränsle separerat. Då måste du värma upp dieseln och få det att lösa sig. Kan ju vara mekigt om det är en kubikmeter som har frusit för dig
Tänk inte tanken att bara filtrera bort paraffinutfällningen och sedan köra på det. Smält först in paraffinet eller skaffa nytt bränsle.
Bensin håller optimalt några månader. Kan köra på gammal bensin som är typ 8 år gammal men din bil blir svårstartad och går mycket dåligt