Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 90 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: ons 22 mar 2017, 11:28 
-
Användarvisningsbild

Som många har sagt så är UL gear the shit när det gäller att få ner vikten, eller ta bort allt som inte är livsnödvändigt, för att orka gå längre.

Själv tenderar jag att ha för mycket skit med mig, men det är mina egna demoner som gör så. Man vet ju aldrig vad man har när man kommer fram, utom det man har med sig.
Om jag 100% vet att det finns saker på plats, så kan jag så klart mer eller mindre ta mig fram med ett minimum av saker, kanske ner runt 8kg i ryggan för att klara 4-5 dagar.
Men med barn med så är det en helt annan grej (bekväm och omtänksam som man är) :hm:
Jag har gått lite åt andra hållet och har en skaffat en rygga som känns lätt (bra bärsystem) och som kan lastas tungt. Jag vet att min kropp inte gillar det, men då kan jag åtminstone kunna ta med upp till kanske 35kg utan att bärsystemet och kroppen säckar ihop direkt.

Sen är det som alla verkar vara inne på: Man vill inte ta ut sig så att man inte kan försvara sig på vägen, och att man är helt slut när man kommer fram.

Som varandes en kontorsråtta och passerat mer än 50% av förväntad livslängd så är det dessutom svårt att hålla en tillräckligt hög nivå på fysen för att palla 10mil med 35kg på några dygn. :shock: Men, jag fortsätter att träna för det oavsett så länge kroppen håller. ;)

//Tank

InläggPostat: ons 22 mar 2017, 18:28 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Tank skrev:
Som många har sagt så är UL gear the shit när det gäller att få ner vikten, eller ta bort allt som inte är livsnödvändigt, för att orka gå längre.

Själv tenderar jag att ha för mycket skit med mig, men det är mina egna demoner som gör så. Man vet ju aldrig vad man har när man kommer fram, utom det man har med sig.
Om jag 100% vet att det finns saker på plats, så kan jag så klart mer eller mindre ta mig fram med ett minimum av saker, kanske ner runt 8kg i ryggan för att klara 4-5 dagar.
Men med barn med så är det en helt annan grej (bekväm och omtänksam som man är) :hm:
Jag har gått lite åt andra hållet och har en skaffat en rygga som känns lätt (bra bärsystem) och som kan lastas tungt. Jag vet att min kropp inte gillar det, men då kan jag åtminstone kunna ta med upp till kanske 35kg utan att bärsystemet och kroppen säckar ihop direkt.

Sen är det som alla verkar vara inne på: Man vill inte ta ut sig så att man inte kan försvara sig på vägen, och att man är helt slut när man kommer fram.

Som varandes en kontorsråtta och passerat mer än 50% av förväntad livslängd så är det dessutom svårt att hålla en tillräckligt hög nivå på fysen för att palla 10mil med 35kg på några dygn. :shock: Men, jag fortsätter att träna för det oavsett så länge kroppen håller. ;)

//Tank

Ska titta lite på UL. Kanske är bättre än jag tror.

Det är som du skriver. Man vet inte vad som finns på plats. Man måste förbereda sig på BOL: en är borta när man kommer fram. Därför blir det en del grejer. Särskilt med barn.

Jag har också en ganska tung säck med bra bärsystem.

Rätt med träningen. Som survivalist bör man vänja sig vid att gå långt och bära tungt:)

InläggPostat: ons 22 mar 2017, 18:42 
Planerar gå i värsta fall, 16 mil som längst.

Kommer dock att ta bilen så långt det bara går, och ramma om situationen kräver det.

InläggPostat: ons 22 mar 2017, 19:14 
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Min kollega (överviktig kvinna över femtio) var ute och vandrade i sex veckor, jag vet inte exakt hur långt men det var en bra bit över femtio mil iallafall.

Hon övade såklart innan, var ute och gick med vikter i ryggsäcken varje helg. Men det känns ändå som att det ger hopp om att man ska komma en bit på vägen!

InläggPostat: ons 22 mar 2017, 20:25 
gå är stadiumet strax innan man kryper, innan dess finns det cyklar, bilar, motorcyklar, traktorer frontlastare, lastbilar och vafan som helst som är motordrivet :mrgreen:

InläggPostat: ons 22 mar 2017, 20:31 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

joclei skrev:
Min kollega (överviktig kvinna över femtio) var ute och vandrade i sex veckor, jag vet inte exakt hur långt men det var en bra bit över femtio mil iallafall.

Hon övade såklart innan, var ute och gick med vikter i ryggsäcken varje helg. Men det känns ändå som att det ger hopp om att man ska komma en bit på vägen!

Om vi säger 50 mil så blir det nästan 1.2 mil per dag, inte så farligt om man går sakta, det tar mest på fötterna för den ovane, men du klarar nog det.

Om jag traskar runt lite lugnt och glor på naturen och stannar för nåt rödljus så kan jag gå 5 km på 50 minuter = ca 6km/h. Med 15-20 kg packning så halverar jag hastigheten för att jag ska klara av det utan nån större ansträngning, blir mest jobbigt om solen ligger på.

Björngrillarn skrev:
Planerar gå i värsta fall, 16 mil som längst.

Kommer dock att ta bilen så långt det bara går, och ramma om situationen kräver det.

Hopfällbar cykel i bakluckan kanske? (Strida, Köpes från Danmark för 5000 och upp)
Bild

InläggPostat: ons 22 mar 2017, 21:38 
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

I kväll klockan 21 så är det ett program i kunskapskanalen om att vandra den 160 mil långa pilgrimsleden Camino de Santiago.

P.S.
Nu finns det på SVTplay
http://www.svtplay.se/video/3702303/att ... -avsnitt-1

Senast redigerad av Tant Prepp tor 23 mar 2017, 13:36, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: ons 22 mar 2017, 22:10 

Tant Prepp skrev:
I kväll klockan 21 så är det ett program i kunskapskanalen om att vandra den 160 mil långa pilgrimsleden Camino de Santiago.

Den var det! (fast inte hela sträckan då utan nära halva)

Edit: Förtydligar att jag menar att det var den pilgrimsleden min kollega vandrade på.

InläggPostat: ons 22 mar 2017, 22:27 
Användarvisningsbild

Finns en film som heter "The Way" från 2011 som handlar om den leden. Kollar ni youtube så finns det säkert en hel del folk som gått sträckan och gärna visar upp sina erfarenheter. De lever ganska pragmatiska liv och det finns många prepperlärdommar att ta in.

Lärde mig nåt senast idag från en PCT film där en hiker hade klämt in dagsportioner av tandkräm i sugrör och förseglat med värme istället för att ta med sig en hel tub. Det kanske säger nåt hur viktigt det är att hålla ner lasten om du ska gå långt.

InläggPostat: ons 22 mar 2017, 22:28 
Användarvisningsbild

Alternativ 1 bil, annars cyklar och cykelkärra för barn/packning som alternativ två, alternativ tre är 15 mil till fots. Det lär väl gå, men det lär ju ta två veckor.

InläggPostat: ons 22 mar 2017, 23:40 
Är varmvattnet slut?

Jag har testat att gå långt ett flertal gånger alltid med relativt lätt packning (5-10kg) och det jag har kommit fram till är följande.

Om jag går och nyttjar en stor del av dagen så har jag som längst gått 45km. Detta i ganska maklig takt, det gick hur bra som helst, men dagen efter fick jag ganska ont i benhinnorna (tro det heter så).

Det beror nog till lika stora delar att jag inte har för vana att gå så mycket på en dag, att jag inte haft de bästa av skor och
att jag nästan uteslutande gått på asfalt.
Jag har även vid ett flertal gånger och med liknande förutsättningar gått kring 30km och då har jag sluppit få lika ont även om jag känt av det dagen efter.

Till detta kan tilläggas att jag är av normalvikt men relativt otränad.

Slutsatsen är att med mina förutsättningar att om jag ska färdas en längre sträcka (100km+) så bör jag inte gå längre än ungefär
25-35km på en dag för att orka i längden.
Men att jag borde klara 60 km på en dag om jag ger mig fan på det och slipper gå följande dag.

Men jag likt så många andra räknar inte med att behöva gå utan ska kunna stanna hemma eller färdas med bil vid eventuella avbrott i min vardag.

InläggPostat: tor 23 mar 2017, 01:12 

Tant Prepp skrev:

Tack för tipset. Ska kolla!

InläggPostat: tor 23 mar 2017, 01:13 

Intressant. Gör en sammanställning.

Gå – nej tack! = Att gå är onödigt, olämpligt eller omöjligt.
Kan tänka sig gå = Ännu inga utvecklade planer.
Gå till BOL i närheten = Har BOL på promenadavstånd.
Gå så långt det behövs = Mentalt förberedd på att gå.
Gå runt 15 mil = Planerat/räknat på att gå.

GÅ – NEJ TACK!
Sa2 räknar inte med att behöva gå.
Grym menar att gå är det man gör strax innan man kryper.
Harmklinga planerar inte att gå.
MulenDag planerar inte att gå utom möjligen sista milen till BOL.

KAN TÄNKA SIG GÅ
Woodsmokes E-plan är att gå till fots, varvat med roddbåt.
Joclei hoppas på att gå i närheten av lika långt som sin kollega.

GÅ TILL EN BOL I NÄRHETEN
Gargamek kan gå 7 km till nöd-BOL.
Ongrid går till 1-2 mil till BOL.

GÅ SÅ LÅNGT DET BEHÖVS
Kalorispelet går till dess det blir säkert.
Cartaq går till dess han kommer fram.
Derzu Uzala går så lång det behövs.

GÅ RUNT 15 MIL
Tank går 8-18 mil till BOL. Räknar med en dryg vecka i sällskap med barn och oerfarna.
Björngrillarn går 16 mil.
Arktos går 15 mil. Räknar med två veckor i sällskap med barn och oerfarna.

InläggPostat: tor 23 mar 2017, 05:05 
Användarvisningsbild

Skulle nog kunna planera en 10 mils strapats innan det blir för tungt att bära allt. Men om läget är så kritiskt att övriga transporttyper är otillgängliga där jag har alternativ kombi-bil, cykel, segelbåt, tåg, flygbiljett & småflyg kan man ju fundera på varför det skulle vara en bra idé jämfört med bug in.
Har en form av packning med utrustning men det handlar mer om att ta sig runt i regionen för att ta sig till nämnda transporter eller för reträtt/omgruppering.

InläggPostat: tor 23 mar 2017, 07:27 

Gå långt kräver mycket mat. Jag tror det sätter begränsningen speciellt om man är en familj.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 90 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa