Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 90 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hur långt är ni beredda att gå?
InläggPostat: tor 23 mar 2017, 10:41 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

sa2 skrev:
Men att jag borde klara 60 km på en dag om jag ger mig fan på det och slipper gå följande dag.

Jag tror också jag klarar det om jag slänger ryggan, men behåller bältet med vatten och tar långa steg och håller högt tempo, men jag ser mig inte göra det för jag vet vad resultatet blir.

Men om du är tränad, om dina fötter tål det och om du har möjlighet att återställa dig och dina fötter dan efter så tror jag du klarar det. Blåsor kan få takten att gå ner rejält dagen efter när du börjar gå igen. Det är bättre att hålla en jämn takt, dvs. om du inte flyr för livet - men då springer de flesta oavsett.

Och mycket mat kan en familj få i skogen om man läser på i tid vad som är ätbart, det finns mer saker än blåbär och maskrosor att äta om man kollar.

http://www.bushcraftuk.com/downloads/pdf/h_overlevnad.pdf

InläggPostat: tor 23 mar 2017, 12:09 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

solsken skrev:
Gå långt kräver mycket mat. Jag tror det sätter begränsningen speciellt om man är en familj.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Håller med. Mat väger och behöver bäras. Små barn väger och behöver bäras. Värme väger också. Särskilt vintertid. Ett par med fler barn än ett bör försöka få med sig ytterligare vuxna för att få någon räckvidd. Antagligen krävs dessutom annat bärsystem än ryggsäck. Jag är inne på vandringsvagn, t ex Monowalker.

InläggPostat: tor 23 mar 2017, 12:14 

Kalorispelet skrev:
Och mycket mat kan en familj få i skogen om man läser på i tid vad som är ätbart, det finns mer saker än blåbär och maskrosor att äta om man kollar.

Sant. Mat finns i skogen. Men jag tänker att vid en evakuering finns det inte riktigt tid till att samla, jaga och fiska. Fokus måste vara på förflyttning och skydd. Målet är att nå BOL.

InläggPostat: tor 23 mar 2017, 12:21 
Jag vidhåller att bug out i de allra flesta fall, särskilt till fots eller till skogs, är romantiska idéer som kommer sluta i tragedi när de möter verkligheten.

InläggPostat: tor 23 mar 2017, 12:32 

Harmklinga skrev:
Jag vidhåller att bug out i de allra flesta fall, särskilt till fots eller till skogs, är romantiska idéer som kommer sluta i tragedi när de möter verkligheten.

Evakuering till fots är riskabelt. Och ordentligt oromantiskt också. Men om det är nödvändigt. Bättre att vara förbered än oförberedd:)

InläggPostat: tor 23 mar 2017, 13:24 
Användarvisningsbild

Harmklinga skrev:

Övning ger färdighet och det finns tid nu att ta öva, allt den oförberedde behöver göra är bokstavligen att gå genom dörren och ta reda på hur verkligheten ser ut.

Som jag skrev i en annan tråd - Simulera katastrofer:

Ta pendeltåg till förorterna, ta dig hem utan att använda dig av nån sorts fordon (tar max 2 timmar att gå). Klarar du inte av det? Bugga in.

Sov i skogen en natt utan elektronikprylar. Känns det jobbigt när du missar nåt på TV? Bugga in.

Bygg ett simpelt skydd av lösa grenar/pinnar under en gran eller nåt annat träd. Känns det löjligt? Bugga in.

Senast redigerad av Kalorispelet tor 23 mar 2017, 13:29, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tor 23 mar 2017, 13:27 
Användarvisningsbild

CPT Fantastic skrev:
Kalorispelet skrev:

Sant. Mat finns i skogen. Men jag tänker att vid en evakuering finns det inte riktigt tid till att samla, jaga och fiska. Fokus måste vara på förflyttning och skydd. Målet är att nå BOL.

Kan vara värt att notera vad vissa resurser finns på vägen till BOL t.ex Äppelträd - eller varför inte plantera ett?

InläggPostat: tor 23 mar 2017, 17:39 
Kalorispelet skrev:
Hopfällbar cykel i bakluckan kanske? (Strida, Köpes från Danmark för 5000 och upp)
Bild

Den där var fan i mig kanon! :lol:

InläggPostat: fre 24 mar 2017, 20:27 
Harmklinga skrev:

håller tyvärr helt djävla med om den saken
gissar att 90-99% kommer dunka in i väg(g)en relativt snabbt om dom skulle prova under realistiska förhållanden

InläggPostat: fre 24 mar 2017, 21:48 
Kalorispelet skrev:
Övning ger färdighet och det finns tid nu att ta öva, allt den oförberedde behöver göra är bokstavligen att gå genom dörren och ta reda på hur verkligheten ser ut.

Som jag skrev i en annan tråd - Simulera katastrofer:

Ta pendeltåg till förorterna, ta dig hem utan att använda dig av nån sorts fordon (tar max 2 timmar att gå). Klarar du inte av det? Bugga in.

Sov i skogen en natt utan elektronikprylar. Känns det jobbigt när du missar nåt på TV? Bugga in.

Bygg ett simpelt skydd av lösa grenar/pinnar under en gran eller nåt annat träd. Känns det löjligt? Bugga in.

Problemet är att det inte är så enkelt att simulera en katastrof, även om man gärna vill tro det. Det första du förutsätter är att man buggar ur ensam, men många har ju anhöriga eller barn som ska med. Jag har inga problem att ta mig hem till fots när jag flänger omkring i länet, inte heller att sova i skogen (även om jag inte lämnar mina elektronikprylar hemma. Det känns onödigt. Jag är antagligen en av få här inne som byggt flertalet nödbivacker både sommar- och vintertid. Trots det föredrar jag mitt tält, kompletterat med granris. Men det spelar ingen roll, jag har fler än mig själv att tänka på och dessutom längre än 18 mil till min nödbostad.

Det finns tre pelare i prepping som många håller stenhårt vid, dessa är:

1. Bug Out Bag - Antingen en 25L daypack eller 125L vandringssäck, antingen helt otillräcklig för ens en campingtur i skogen eller tillräcklig men otymplig och antagligen fortfarande inte tillräckligt mycket mat för en strapats till sin BOL. Gärna finns det både machete och yxa, och mycket paracord!

2. Bug Out - En promenad rakt ut i spenaten med målet 18 mil hemifrån (eller liknande). Och det går väl bra om man är ensam och det är bästa tänkbara årstid. Men när strömmen går och plogbilarna står i garagen mitt i vintern med 30cm drivande snö så är det inte lika kul. Då kommer den lilla BOBen göra att du fryser ihjäl eller svälter och den stora att du stukar foten, ramlar och smäller i höften på isen, eller bara slutkörd av den tunga lasten i kombination med snö och rusk. Det är även tveksamt om det finns tillräckligt med mat i packningen även då, 18 mil med ryggsäck i oplogad vinter. Det kommer inte ta två, tre eller ens fyra dagar. Snarare två veckor. Mat för två veckor? För en familj..? Och att någon skulle ställa sig och gräva efter lavar i snön som nån ren tänker jag inte ens kommentera.
Och visst, man kan bygga bivack varje kväll, leta ved och laga mat över elden. Att bygga bivack tar dock en hel del krafter, likaså samla och förbereda veden - och efter en dags vandring i snö... I mörker? Detta är en syssla från en elittränad solokrigare, som ändå tar stora risker avseende skador men man kan inte heller utesluta andra hot - som människor.

3. Bug Out Location - Efter två veckor, åtskilliga kilon muskelmassa borta, stukad fot och utmattad anländer vår solokrigare till sitt torp i skogen. Först ska det skottas fram en dörr, väl inne ska det göras upp eld (hoppas det finns ved för en hel vinter), fixa vatten och maten måste räcka från anländandet till första skörd, förutsatt att skörden är tillräcklig och framgångsrik, vilket kan vara svårare än man tror. Om personen överlever färden till BOL är sannolikheten stor att vederbörande dör i sjukdom, tack vare oförmåga att utföra de sysslar som krävs eller okunskap om vad som måste göras.

Det som känns löjligt är att överge en plats där hela Maslovs behovspyramid är uppfylld för en solostrapats ut i skogen. Jag kan svårligen föreställa mig ett scenario där en långpromenad gör mig säkrare än där jag befinner mig just nu. Det innebär att enda gången jag skulle bugga ut är när jag kan göra det med fordon, vilket minskar risken, kortar ner tiden och tillåter att jag tar med mig mer grejer. Och även om jag inte tar mig hela vägen fram med bilen ökar chanserna i alla fall.

Senast redigerad av h_k fre 24 mar 2017, 22:19, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: fre 24 mar 2017, 22:02 
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Harmklinga skrev:
Problemet är att det inte är så enkelt att simulera en katastrof, även om man gärna vill tro det. Det första du förutsätter är att man buggar ur ensam, men många har ju anhöriga eller barn som ska med. Jag har inga problem att ta mig hem till fots när jag flänger omkring i länet, inte heller att sova i skogen (även om jag inte lämnar mina elektronikprylar hemma. Det känns onödigt. Jag är antagligen en av få här inne som byggt flertalet nödbivacker både sommar- och vintertid. Trots det föredrar jag mitt tält, kompletterat med granris. Men det spelar ingen roll, jag har fler än mig själv att tänka på och dessutom längre än 18 mil till min nödbostad.

1. Bug Out Bag - Antingen en 25L daypack eller 125L vandringssäck, antingen helt otillräcklig för ens en campingtur i skogen eller tillräcklig men otymplig och antagligen fortfarande inte tillräckligt mycket mat för en strapats till sin BOL. Gärna finns det både machete och yxa, och mycket paracord!

2. Bug Out - En promenad rakt ut i spenaten med målet 18 mil hemifrån (eller liknande). Och det går väl bra om man är ensam och det är bästa tänkbara årstid. Men när strömmen går och plogbilarna står i garagen mitt i vintern med 30cm drivande snö så är det inte lika kul. Då kommer den lilla BOBen göra att du fryser ihjäl eller svälter och den stora att du stukar foten, ramlar och smäller i höften på isen. Det är även tveksamt om det finns tillräckligt med mat i packningen även då, 18 mil med ryggsäck i oplogad vinter. Det kommer inte ta två, tre eller ens fyra dagar. Snarare två veckor. Mat för två veckor? För en familj..? Och att någon skulle ställa sig och gräva efter lavar i snön som nån ren tänker jag inte ens kommentera.
Och visst, man kan bygga bivack varje kväll, leta ved och laga mat över elden. Att bygga bivack tar dock en hel del krafter, likaså samla och förbereda veden - och efter en dags vandring i snö... Detta är en syssla från en elittränad solokrigare, som ändå tar stora risker avseende skador men man kan inte heller utesluta andra hot - som människor.

3. Bug Out Location - Efter två veckor, åtskilliga kilon muskelmassa borta, stukad fot och utmattad anländer vår solokrigare till sitt torp i skogen. Först ska det skottas fram en dörr, väl inne ska det göras upp eld (hoppas det finns ved för en hel vinter), fixa vatten och maten måste räcka från anländandet till första skörd, förutsatt att skörden är tillräcklig och framgångsrik, vilket kan vara svårare än man tror. Om personen överlever färden till BOL är sannolikheten stor att vederbörande dör i sjukdom, tack vare oförmåga att utföra de sysslar som krävs eller okunskap om vad som måste göras.

Det som känns löjligt är att överge en plats där hela Maslovs behovspyramid är uppfylld för en solostrapats ut i skogen. Jag kan svårligen föreställa mig ett scenario där en långpromenad gör mig säkrare än där jag befinner mig just nu. Det innebär att enda gången jag skulle bugga ut är när jag kan göra det med fordon, vilket minskar risken, kortar ner tiden och tillåter att jag tar med mig mer grejer. Och även om jag inte tar mig hela vägen fram med bilen ökar chanserna i alla fall.

Spot on! :up:

Kokning pågår!

InläggPostat: fre 24 mar 2017, 22:32 

Parabellum skrev:
Harmklinga skrev:

2. Bug Out - En promenad rakt ut i spenaten med målet 18 mil hemifrån (eller liknande). Och det går väl bra om man är ensam och det är bästa tänkbara årstid. Men när strömmen går och plogbilarna står i garagen mitt i vintern med 30cm drivande snö så är det inte lika kul. Då kommer den lilla BOBen göra att du fryser ihjäl eller svälter och den stora att du stukar foten, ramlar och smäller i höften på isen. Det är även tveksamt om det finns tillräckligt med mat i packningen även då, 18 mil med ryggsäck i oplogad vinter. Det kommer inte ta två, tre eller ens fyra dagar. Snarare två veckor. Mat för två veckor? För en familj..? Och att någon skulle ställa sig och gräva efter lavar i snön som nån ren tänker jag inte ens kommentera.
Och visst, man kan bygga bivack varje kväll, leta ved och laga mat över elden. Att bygga bivack tar dock en hel del krafter, likaså samla och förbereda veden - och efter en dags vandring i snö... Detta är en syssla från en elittränad solokrigare, som ändå tar stora risker avseende skador men man kan inte heller utesluta andra hot - som människor.

Spot on! :up:

Skönt för er. Ni är övertygade om att ni inte behöver evakuera till fots. Då behöver ni inte heller förbereda er för det:)

InläggPostat: fre 24 mar 2017, 22:38 
Spelar ingen roll om huruvida man behöver eller inte. Utan att det inte går, hur stort behovet är. Om jag får vara lite raljant är det lite som att säga "Vad skönt för er. Ni är övertygade om att ni inte behöver flaxa iväg till varmare breddgrader med gäddhänget som vingar". Behovet dikterar inte förmågan.
Jag föredrar att förbereda mig på bug-in eller fordonsburen bug-out, vilket jag anser mig vara rätt väl förberedd på. Så kan andra försöka fundera på hur de ska ta sig förbi Maren i gummibåt eller gå till torpet i Finnmarken.

InläggPostat: fre 24 mar 2017, 22:47 
Harmklinga skrev:

En verklig bugout är för mig inget jag väljer utan något jag tvingas till.
Plötsligt har du inte längre tillgång till ditt trygga hus. Vad göra, lägga sig ner och dö?
Du ger intrycket att: Varför förbereda sig för marsch du kommer ändå inte klara det.
Lite emot grundtanken i prepping....
Varför lagra mat - Den kommer ändå ta slut innan odlingen ger något för blir garanterat missväxt osv...

InläggPostat: fre 24 mar 2017, 22:59 
Harmklinga skrev:
Spelar ingen roll om huruvida man behöver eller inte. Utan att det inte går, hur stort behovet är. Om jag får vara lite raljant är det lite som att säga "Vad skönt för er. Ni är övertygade om att ni inte behöver flaxa iväg till varmare breddgrader med gäddhänget som vingar". Behovet dikterar inte förmågan.
Jag föredrar att förbereda mig på bug-in eller fordonsburen bug-out, vilket jag anser mig vara rätt väl förberedd på. Så kan andra försöka fundera på hur de ska ta sig förbi Maren i gummibåt eller gå till torpet i Finnmarken.

Ja ingen undgår märka det så du behöver inte påpeka att du är raljant.
Vad skönt för dig att du bara behöver tänka på en utväg med att du tar dig iväg med ditt fordon som alltid startar vid behov,
inte saboteras eller stoppas och stjäls vid första roadblock. "Rubba inte mina cirklar"...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 90 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa