Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur leva post TEOTWAWKI?
InläggPostat: ons 11 mar 2015, 20:02 
Jag vet inte ens var jag ska börja så ni kan väl spåna lite?

Jag funderar på hur livet kan te sig efter kollapsen och hur man överlever. Jag tillhör dem som tror att det inte går att "gå tillbaka" till 1800-talsliv rakt av eftersom de lågt hängande frukter man då nyttjade (malm, olja, fisk i havet, välmående (?) marker, etc) inte längre finns kvar. Att bryta malm eller fiska med 1800-talsteknik går inte längre.

Så om vi tänker oss en riktig PandemiEkonomiskPeakOilkollaps där massor av folk dör och komplexa system tokhavererar, var hamnar vi då, hur (över-)lever man då?

Ordet fritt... :mrgreen:

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur leva post TEOTWAWKI?
InläggPostat: ons 11 mar 2015, 20:51 
MulenDag skrev:
Att bryta malm eller fiska med 1800-talsteknik går inte längre.

/MulenDag


Utveckla gärna det fetade påståendet!

Varför skulle inte detta fungera? Malmbrytning må vara utanför mitt kunskapsområde, men det finns ju många goda fiskevatten och ängar som är fullt brukbara än idag. Om vi dessutom betänker att naturen har en makalös förmåga att återhämta sig lär det ju inte vara sekel bort att de flesta gifterna har rensats ur diverse resurser; eller?

Eller är det jag som är blind för hur allvarlig situationen är idag; eller är Norrland påverkat i mindre skala? :?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur leva post TEOTWAWKI?
InläggPostat: ons 11 mar 2015, 21:00 
jag kan lätt ordna malm ala 1800
antingen på isen eller från flotte, sjömalm
har provat
kan säkert förädla den med

me det finns miljader ton järn nu, bara att annvända det


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur leva post TEOTWAWKI?
InläggPostat: ons 11 mar 2015, 21:15 
Resterna av den kollapsade infrastrukturen blir de nya lågt hängande frukterna.

Den extrema varianten, där kanske 1 procent av jordens befolkning finns kvar, skulle innebära att det finns väldigt mycket skrot att använda. Dessutom skulle det finnas en hel del kunskap kvar, vilket innebär att man inte nödvändigtvis behöver gå tillbaka till 1800-tals teknik. De människor som finns kvar skulle gruppera sig i samhällen som bedriver handel med varandra. De samhällen som lyckas använda effektivaste tekniken (gammal eller ny) kommer snabbt att konkurrera ut och ta över de samhällen som inte kan det.

De med sämst kompetens och förmåga tvingas in i en roll där de får tillhandahålla råvaror och arbetskraft.

Tänk urinvånare och kolonialmakt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur leva post TEOTWAWKI?
InläggPostat: ons 11 mar 2015, 21:32 
Björngrillarn skrev:
Utveckla gärna det fetade påståendet!


Under 1800-talet fiskade man i huvudsak med små båtar i kustnära vatten. De områden som överfiskades kunde återpopuleras av fisk från andra kustvatten men framförallt från de stora havsområdena mellan landmassorna. Nu fiskar vi ut haven, förutom kusterna, så att det inte finns fisk som kan återpopulera.

Mängden fisk från kustnära fiske med enkla redsakp i ett överfiskat hav blir alltså väldigt liten och kommer därför att lämna ett mindre bidrag till försörjningen än motsvarande fiske gjorde 1800.

* http://en.wikipedia.org/wiki/Overfishing
* Global fish stocks are exploited or depleted to such an extent that without urgent measures we may be the last generation to catch food from the oceans. http://www.bbc.com/future/story/2012092 ... ut-of-fish
* Seafood May Be Gone by 2048, Study Says (jaja, årtal ska man ju alltid ta med en näve salt men trenden är otäck) http://news.nationalgeographic.com/news ... hreat.html
* http://www.smithsonianmag.com/science-n ... 59/?no-ist
* http://www.utu.fi/en/news/news/Pages/ov ... tions.aspx

När det gäller malm kan man förstås få fram myrmalm fortfarande men då pratar vi småskalig verksamhet. Man får inte fram malm till någon industriell produktion från myrar.

En uppfattning om problemet får man av att kolla t.ex. här https://www.youtube.com/watch?v=8WBiTnBwSWc&t=1852 De råvaror som finns att utvinna (malm, olja, kol, etc) är lågkoncentrerade och kräver därför mycket energi och teknik för att brytas i industriell skala. Saknar vi endera så är det slut på den råvaran.

* http://www.theguardian.com/environment/ ... edhabitats
* http://en.wikipedia.org/wiki/Resource_depletion

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur leva post TEOTWAWKI?
InläggPostat: ons 11 mar 2015, 22:34 
Ni är lite onödigt optimistiska må jag säga. :mrgreen: Men allvarligt, om vi tar konstgödning som ett exempel... Även om Sveriges befolkning minskat med 2/3 till ca 3 miljoner går det åt en hel del för att föda dem och se till att de har nån slags drägligt liv. Nu är det inte den enskilde survlarens ansvar men börjar även de svälta så blir det problem ändå.

Konstgödning (NPK) görs av kväve (N) via en extremt energikrävande process, fosforn (P) och kalium (K) bryts ur gruvor och finns inte i Sverige. Visst kan vi täcka en del av behovet av kväve genom återföring av slam och annat men för att hålla en reducerad folkmängd igång funkar det inte och man saknar P samt K. Även om brytning av P och K fortsätter, hur får man tag i det? Har ekonomin havererat blir det extremt svårt att sköta betalning över långa avstånd och befraktning utan fungerande kreditsystem och bankväsende blir i stort sett omöjlig för såna mängder det handlar om.

Så har vi olja och energi i allmänhet. Det mesta vi behöver transporteras, i slutänden med lastbil som kräver diesel, underhållsmatriel, service och reservdelar. Om det blir så illa efter en vecka utan lastbilar https://www.msb.se/Upload/Forebyggande/ ... 6retag.pdf hur blir det då efter ett par år?

Jag förstår inte alls den optimistiska syn som ges uttryck för här - givet förutsättningarna i första inlägget. Samhället är kaputt. Vi saknar moderna resurser, förutom det vi kan ta från ett döende samhälle, så visst. De första 20 åren tills solpaneler pajat, regulatorer brunnit upp och batterbankar dött kanske funkar något så när. Men sen då? Hur lever en reducerad befolkning när maten måste odlas med gamla metoder på utarmade jordar, när de högavkastande djurarterna får problem utan sina anpassade miljöer och energi är en bristvara?

Klart att folk fortsätter att dö av så det löser sig automagiskt med tiden. Men de som klarar sig hur gör de?

Jag undrar hur ett liv efter en svår TEOTWAWKI kan te sig och om vad man kan göra för att underlätta för sig och sina... Jo, jag vet att jag varit inne på detta förut men det är väl ingen anledning att låta bli ett varv till? Jag tror dessutom att frågeställningen är åtminstone delvis ny.

Det är för övrigt det håll jag kom ifrån från början och det håll jag är på väg tillbaka till i mitt preppande. Krisberedskapen, åtminstone för kortare kriser, börjar kännas under kontroll :roll: så nu kommer de gamla hjärnspökena tillbaka. (:)

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur leva post TEOTWAWKI?
InläggPostat: ons 11 mar 2015, 23:08 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Om man ser till sitt eget så kan man ju säga att alla jobb ligger i en kedja . Om något stör en länk så blir de övriga försvagade . Tex om den enda kvarnen går sönder så tar det ca 3 timmar att mala en dagsranson mjöl på stenhäll med stenkavel , och det kommer att påverka alla övriga jobb .
Samma med råvaror som måste framställas . Nu räknas det inte som jobb för dagen att plocka fram några meter plattjärn för ett bygge eller virket , men då det ska göras då tar det tid . Tid som måste tas från annat .
Är man många så gör det mindre för då kan alla ta lite av sin tid för att hjälpa till vid ett annat jobb och alla övriga blir mindre lidande än om man är ensam .

Att köpa tyg för att sy kläder är en sak och att föda upp fåren för att klippa ullen och framställa tyg är en annan

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur leva post TEOTWAWKI?
InläggPostat: ons 11 mar 2015, 23:14 
krasst sett, jag bryr mig inte, då är jag troligen död
dom nya generationerna kommer finna lösningar på deras problem


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur leva post TEOTWAWKI?
InläggPostat: tor 12 mar 2015, 00:21 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 13 jul 2011, 20:15
Inlägg: 608
Ort: I mitten av Skåne!
Folk kommer dö som flugor. Tänker mig inte ett samhälle typ 1800-talet utan ytterligare 100år bakåt. Eftersom man troligen måste leva av sin närmiljö så kommer gifter som läcker ut från industrier mm påverka hälsoläget/livslängden. Även om det finns tex läkekunskap så lär det vara dålig tillgång på avancerade läkemedel. chernobylzonen är ett sådant exempel där det säkert hade gått att leva, problemet hade varit strålningen och säkerligen andra gifter som hade ackumulerats i människokroppen som förkortat livslängden.

_________________
"Det kan gå bra"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur leva post TEOTWAWKI?
InläggPostat: tor 12 mar 2015, 02:24 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 15 okt 2012, 00:19
Inlägg: 160
Ort: Skåne
I en sådan situation hade man väl främst försökt återvinna så mycket material som möjligt som finns att tillgå, men även detta kommer en dag att förbrukas. När det gäller matproduktion så får man hoppas att antalet överlevare är få, problem med odling kommer att uppstå på uttjänad mark, och fisk riskerar att överfiskas, likt påtalat.

En lösning på överfiskning kan vara fiskuppfödning, men det krävs ju en hel del, antagligen mer än man kan klara av. När det gäller odling så kan en varierande odling göra mycket för marken, att t.ex. byta mellan potatis, majs, morötter, lök etc och inte bara odla samma sak gör mycket för jorden bara det, men den kan ju som sagt tjänas ut ändå, och då får man hoppas man har någon plats att byta till.

Personligen tror jag en värd efter TEOTWAWKI består av byar/bosättningar längst kusterna och vattendrag framför stora städer likt 08-land, samt till viss del kanske nomadliknande bosättningar kan förekomma (om jag lever lär jag räknas dit). Finns det ett överflöd med överlevare kommer ju städer att finnas ändå, som gör sig beroende av de andra, mycket likt dagens samhälle antar jag, med mindre teknologi och bekvämlighet.

Man får väl förfina kunskaperna att stöpa ljus när solcellspaneler, vindturbiner och allt vad det heter slutar att fungera. Kan man leva i Mellanöstern i dagens läge borde man kunna leva i Sverige efter en TEOTWAWKI också, på ett eller annat sätt.... Mycket svammel från mig med detta inlägg, men du gav mig något att klura på, detta kommer hålla mig vaken i natt har jag en stark känsla av. :D

_________________
Vi som har gröt i munnen och tillhör Danmark enligt befolkningen.
- Nicoflash


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur leva post TEOTWAWKI?
InläggPostat: tor 12 mar 2015, 10:34 
När det gäller gödsel för matproduktion så är det ett gammalt systemfel.

Genom att vi kopplat isär matproduktion, avfall och hantering av avföring så behöver vi konstgödsel. Om man använder sin egen avföring (främst urin) så behövs inget konstgödsel. Läckage kan kompenseras med gröngödsel och över tid vittring av sten och grus.

Men detta förutsätter småskalig matproduktion eller att man bygger upp ett system för att effektivt hantera och återvinna kemikalier i avföring och urin. Sedan kommer problem med syntetiska hormoner som inte kan brytas ner i naturen, antibiotika och liknande medikament.

Idag används väldigt lite arbetstid för att producera vår mat. Efter T får vi nog räkna med att vi kommer att använda avsevärt mycket större del av vår arbetstid för att producera mat.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur leva post TEOTWAWKI?
InläggPostat: tor 12 mar 2015, 14:53 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 20 mar 2014, 23:01
Inlägg: 211
Skogsbonde, Förr i tiden var det väl just ett specifikt ämne som var svårt att få tag på genom dåtidens gödsel. Jag har för mig att det var fosfor. Man borde ju få samma problem?

Om det är en teotwawki där vi är beroende av inhemsk produktion av mat så är vi ruggigt rökta. Vi har odlingsbar mark att utan konstgödsel kunna försörja 4.5 miljoner har jag för mig jag har läst en artikel om. Och mycket av denna mark har vi byggt byggnader på, och en del har återtagits av naturen. Jorden är dessutom näringsfattig på grund av att man idag kör konstgödsel.
Jakt och insjöfisk kommer ta slut extremt snabbt. första året.

Det enda är ju att få ned befolkningen så vi är i balans med vad naturen kan producera åt oss. 2-3 miljoner känns som en bekväm siffra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur leva post TEOTWAWKI?
InläggPostat: tor 12 mar 2015, 15:37 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Vi har en egen produktion av fosfor i sverige men just nu är det inte så lönsamt . Men eftersom det är en biprodukt så finns det i upplag tills den behövs .
En mindre marknad finns för fosforn dock och det är i det ekologiska lantbruket .
Mineralet som håller fosforn heter apatit och finns i järnmalmen som bryts uppe i norr .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur leva post TEOTWAWKI?
InläggPostat: tor 12 mar 2015, 15:49 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 11:36
Inlägg: 269
Ort: Södra Sverige
Jag tycker det beror hur TEOTWAWKI ser ut. Pandemi? Totalt krig/kärnvapenkrig? Ekonomisk kollaps? Oljan tar slut? Miljö/naturkatastrof? Alla tillsammans?

Den som har kunskaper att odla, leva av det lilla naturen ger samt förutsättningar för att leva så överlever, tror jag.

Många kommer dö, gamla, sjuka och de som inte anpassar sig. Eller inte kan anpassa sig. Speciellt om det blir nödår som på 1860-talet när folk svalt ihjäl i Norrland p g a sen vinter.

Värst blir det 2-3 år efter katastrofen, när allt utsäde är slut...

_________________
Förberedd för allt. Nästan...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur leva post TEOTWAWKI?
InläggPostat: tor 12 mar 2015, 15:55 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Går det att odla någon gröda som kan (i mindre skala) omvandlas till diesel (motsvarande)?
Alltså en liten anläggning på en större gård som gör bränsle för husbehov. Min uppfattning är att vi ganska snart kommer att bli mycket färre. Inga mediciner, ont om mat o en befolkning som inte orkar kroppsarbeta tar nog snabbt sin tribut. Inga reningsverk, sophantering osv kommer nog snabbt att göra stadsboendet otrevligt.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet