Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur orkar ni med allt?
InläggPostat: sön 24 feb 2013, 04:22 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Det är ett jävla arbete att sköta ett helt hus. Ni som utöver det också har familj, trädgård, jakt, utedass och allt annat som hela tiden behöver ses över. Vart får ni energi och motivation ifrån ???


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur orkar ni med allt?
InläggPostat: sön 24 feb 2013, 08:50 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag vet inte... Jag har heltidsjobb (som är rätt påfrestande och tenderar att bli mer än heltid), jagar älg, rådjur och bäver, tränar barnen i skidåkning/skidskytte, är fackligt/politiskt aktiv, tävlar i skytte, sitter i en del föreningar, åker en del skoter, skjutsar barna på diverse aktiviteter, och visst... ibland känns det som lite mycket att få ihop tidsschemat (särskilt om det är nåt extra i tillvaron som en semesterresa på gång, eller nån fotbollscup eller liknande)
Man får helt enkelt se det hela som att det jobb som inte blir gjort idag är ju kvar i morrn. Man prioriterar ju så att man först och främst har värme i kåken, tvätten tvättad, maten lagad och disken klar... Sen kan man göra resten liksom.

Men ibland blir det sena kvällar, när nån av ungarna har fått för sig att det ska ny valla på ett par skejtskidor inför en träning dagen därpå, pannan ska sotas och disken står orörd... Jag tror att en stor del i att vissa inte orkar är att dom sysslar med såna saker där det läcker kraft. Facebook är ju ett sånt, där folk blir sittande och dåsar till, lite som en drog som suger kraften ur vissa.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur orkar ni med allt?
InläggPostat: sön 24 feb 2013, 13:30 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Nu var det visserligen ett tag sedan man hade familjen här (barn blir ju stora så småning om), men jordbruket är kvar (utöver jobbet).
Det är väl helt enkelt så att man får rätta sin livsstil kring det hela, man måste nog passa för det och trivas med ett visst sätt att leva tror jag, kunna prioritera bort fotbollsträningen (om man pysslar med sådant) om det är snöstorm och fåren måste ha mat osv. Acceptera att man inte bara kan ta semester en vecka och åka från allt utan måste planera länge och väl innan osv. med gott humör.

Det ÄR mer att göra på landet och man är deffinitivt upplåst med en massa man inte kan åka ifrån hursomhelst, det är bara att acceptera men ja, ärligt talat så vet jag inte vad som driver en, verkar ju rätt sinnes sjukt att vilja tillbaka till ett sådant liv nu när man har lägenhet med varmvatten i kranen, lediga eftermiddagar osv men likväl är det så, man vill tillbaka (eller så vill man bort och stannar i lägenhetslivet som en del folk jag känner gjort)... Kort sagt så vet jag inte-- not the easiest way men det är det liv man haft och vill ha antar jag. Är förmodligen någonting djupare rotat antar jag.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur orkar ni med allt?
InläggPostat: sön 24 feb 2013, 15:45 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 16:57
Inlägg: 385
Ort: dalarna
Känsla av sammanhang!

Om det känns meningsfullt för dig så har du halva jobbet gjort. Många av mina patienter brukar prata om vila = ligga i soffan eller snarka i sängen. Men du kan vara i en vila fast du utför en aktivitet om du upplever det som meningsfullt. Lite grovt generaliserat och förenklat.

_________________
People say walking on water is a miracle, but to me walking peacefully on earth is the real miracle. -Thich Nhat Hanh


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur orkar ni med allt?
InläggPostat: sön 24 feb 2013, 17:27 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08 apr 2011, 18:34
Inlägg: 167
Ort: Östergötland
Det känns som att ju mer man jobbar desto självklarare blir alla sysslor. Först skaffar man höns och tänker att det kommer att bli stressigt att ta hand om dem men snart är det rutin och så lägger man på "grej" efter "grej". Har en gård med två boningshus, ett antal ekonomibyggnader, skog, ett antal olika djurslag, ett AB förutom lantbruket, två småbarn som ännu inte går på dagis och pluggar på 75 %. Som föregående talare skriver så handlar det om att prioritera och ha praktiska system för allt. Fimpar man tv och facebook så får man mycket tid till "rediga" grejer. Att bo på en gård och ha djur och odla är fantastiskt inspirerande och det är lätt att stängsla till elva på kvällen när det är "mina" djur det handlar om.

_________________
Nöd bryter lag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur orkar ni med allt?
InläggPostat: sön 24 feb 2013, 19:29 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 06 jan 2011, 00:33
Inlägg: 467
Ort: Utanför Sveriges gränser
planering och rutiner kommer man långt med. sen att alla i hushållet hjälper till. Även de minsta kan göra enklare sysslor. Hos oss har en av småungarna ansvaret för att mata alla smådjuren. Gissa om han är stolt över sitt ansvar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur orkar ni med allt?
InläggPostat: mån 25 feb 2013, 00:20 
Horrorcore skrev:
Det är ett jävla arbete att sköta ett helt hus. Ni som utöver det också har familj, trädgård, jakt, utedass och allt annat som hela tiden behöver ses över. Vart får ni energi och motivation ifrån ???


Jag kan ju säga att min motivation har i det närmaste dött. Vill inte gå in närmare på varför men jag känner starkt att jag behöver börja om på något sätt, därför söker jag en bol eller egentligen en ny plats att leva på trots att jag redan bor rätt preppvänligt.

Men som nån skrev så kände jag när jag höll på som värst att det blev en vana och en glädje. Uppskattning från någon man bryr sig om gör också att det känns väldigt lätt.

Motivation... Heh... Dels är det för min del kanske ett utslag av "människans behov av att skapa", det känns rätt bra när man gjort en insats och kan se resultatet. Speciellt som mitt dagliga arbete aldrig tar slut och inte alltid visar resultaten av mina vedermödor på något tydligt sätt.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur orkar ni med allt?
InläggPostat: mån 25 feb 2013, 01:10 
MulenDag skrev:
Horrorcore skrev:
Det är ett jävla arbete att sköta ett helt hus. Ni som utöver det också har familj, trädgård, jakt, utedass och allt annat som hela tiden behöver ses över. Vart får ni energi och motivation ifrån ???


Jag kan ju säga att min motivation har i det närmaste dött. Vill inte gå in närmare på varför men jag känner starkt att jag behöver börja om på något sätt, därför söker jag en bol eller egentligen en ny plats att leva på trots att jag redan bor rätt preppvänligt.

Men som nån skrev så kände jag när jag höll på som värst att det blev en vana och en glädje. Uppskattning från någon man bryr sig om gör också att det känns väldigt lätt.

Motivation... Heh... Dels är det för min del kanske ett utslag av "människans behov av att skapa", det känns rätt bra när man gjort en insats och kan se resultatet. Speciellt som mitt dagliga arbete aldrig tar slut och inte alltid visar resultaten av mina vedermödor på något tydligt sätt.

/MD


Vill inte låta som dr phil men det som du beskriver låter som ett beteendemönster som du har fastnat i, en nedåtgående spiral--har varit där själv så jag vet hur det kan vara. Testa och gör saker som du aldrig skulle göra i vanliga fall, låter kanske löjligt och för enkelt men det är det som är grejen trust me on this.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur orkar ni med allt?
InläggPostat: mån 25 feb 2013, 20:01 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Kände igen mig väldigt mycket i detdär, tyverr går det ju inte att fly från vissa saker (tror mitt hopp dog på en lastbilsparkering i Ungern då jag hörde folk som grälade på Magyar och insåg att saker och ting förblir desamma oavsett var man befinner sig, det har bara olika fasad, men att det faktiskt går att vända det mesta eller iaf få det till en hanterbar nivå. Skogen ger mig av någon anledning alltid hopp, oavsett var man befinner sig när man befinner sig i den utan för konkret länk till civilisationens existens) men jag tror iaf inte det skadar att fundera om det går att fokusera tankarna på bra grejer som kan hjälpa en framåt. 'Tänk inte för mycket på dåliga grejer eller att man måste ha fem fallskärmar, ibland tror jag man tänker för mycket.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur orkar ni med allt?
InläggPostat: mån 25 feb 2013, 20:14 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Citera:
ibland tror jag man tänker för mycket


Där sa du ett sanningens ord!! En del tänker så mycket att dom inte har nån energi kvar till att göra nåt... Folk som sitter framför datorn dagarna i ända, läser än den ena katastrofrapporten än den andra... Sen gör man "låtsasjobb" genom att blogga, facebooka, snacka skit med folk som man inte har nåt att göra med annat än via nåt forum på nätet...
Att vara tvungen att göra nåt praktiskt är en fantastisk hjälp ut i nån form av meningsfullhet!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur orkar ni med allt?
InläggPostat: mån 25 feb 2013, 20:33 
Ongrid skrev:
Att vara tvungen att göra nåt praktiskt är en fantastisk hjälp ut i nån form av meningsfullhet!


Min fetning ovan - japp, medhåll! Huvudet på spiken. /MD


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet