Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur övertygar man en ickesurvivalist? (familjen)
InläggPostat: tis 14 dec 2010, 19:17 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: tor 11 nov 2010, 00:44
Inlägg: 28
Ort: Göteborg
Vet inte om frågan hör hemma här, med jag gör ett försök.

Som sagt, hur övertygar man en ickesurvivalist?
Jag har gjort lite trevande försök under de senaste dagarna att försöka övertyga min familj (mor, far och bror) att ha ett litet lager med mat hemma. Vi kanske klarar oss i tre- fyra dagar, sen är det kört. Men de säger bara att det aldrig kommer att hända något, att ha matlager hemma har man bara på landet osv. Samma med strömavbrott, vi har haft några de senaste åren dock bara i några timmar. Och vattnet har aldrig "tagit slut" etc.
Jag har inte vågat att göra något själv för att inte bli totalt idiotförklarad. (Jag kanske är konstig som inte litar på samhället :smack: )
Har ni några förslag?
Vi har brandvarnare hemma samt några släckare, på den fronten är det inga problem. Men det här med att ha ett litet förråd med konserver kommer inte på fråga. Jag har en BoB avsedd för mig själv, men utrustningen räcker tyvärr inte för in familj (mat, kläder etc.)
Vad skall jag göra?

_________________
Jag är beredd på det värsta
Det är bättre att ha något och inte behöva det, än att behöva något och att inte ha det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur övertygar man en ickesurvivalist? (familjen)
InläggPostat: tis 14 dec 2010, 19:26 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Kanske ge bort en prenumeration på tidningen CIVIL i julklapp ?
Tidningen ges ut av Civilförsvarsförbundet .

Eller ge dem en kurs i hemberedskap från civilförsvarsföreningen på din ort .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur övertygar man en ickesurvivalist? (familjen)
InläggPostat: tis 14 dec 2010, 19:44 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: tor 11 nov 2010, 00:44
Inlägg: 28
Ort: Göteborg
Jag är rädd för att det kommer att ge en motsatt effekt. Jag kommer att ligga lågt med mina förberedelser och kommer inte att berätta något mer, de känner till min BoB (dock inte allt innehåll). Däremot är jag mycket intresserad av jakt och friluftsliv, och jag kommer att ha detta som "ursäkt" för att förbereda mig mer.

_________________
Jag är beredd på det värsta
Det är bättre att ha något och inte behöva det, än att behöva något och att inte ha det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur övertygar man en ickesurvivalist? (familjen)
InläggPostat: tis 14 dec 2010, 20:28 
Gå gärna med i civilförsvarsförbundet eller röda korset. Gå kurser. Träffa likasinnade. Bry dig inte om att predika för de som inte bryr sig. Det blir bara jobbigt i längden. Men ha ändå dina närmaste i tankarna när du förbereder dig. Och passa på att ge bort lite "bra" grejer i samband med födelsedagar och liknande. Redskap/verktyg/hjälpmedel.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur övertygar man en ickesurvivalist? (familjen)
InläggPostat: tis 14 dec 2010, 21:21 
håller nog med, gå din egen väg,

det lustiga är ju att ett inte allt för stort lager egenteligen inte kostar mycket mera än lite plats och möda
maten roteras ju så det kostar teoretiskt sett inget extra


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur övertygar man en ickesurvivalist? (familjen)
InläggPostat: tis 14 dec 2010, 22:31 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Ett sätt att få dem med på tåget kan vara att inte påpeka deras brister utan att påpeka andras brister för dem. Till exempel så var det en olycka söder om Sundsvall för ett par veckor sedan då många bilar blev stående i timmar. Då var det vissa som undrade vems fel det var att folket i bilarna inte hade mat och vatten, svaret blev inte så förvånande att ansvaret låg hos bilisten, inte samhället.

Att skratta åt andra kan få dem att börja tänka själv, ingen vill vara idioten som alla skrattar åt.

Tänk på att det kommer att ta tid att förändra en människas beteende.
Jag har varit på forumet i två år och min flickvän blir sakta men säkert mer positivt inställd till att tänka på att framtiden kanske inte bara är guld och gröna skogar.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur övertygar man en ickesurvivalist? (familjen)
InläggPostat: ons 15 dec 2010, 00:33 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 18 sep 2010, 00:04
Inlägg: 166
Ort: Stockholm
Jag tror på sättet qazwsxedcrf skrev, använd exempel från verkligheten som dom kan relatera till och ta det successivt.
Att köpa hem extra pasta, ris och konserver borde inte vara något problem.
Bara att ta Östersund som exempel gällande vatten nu senast, vattenrening är bra att ha hemma.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur övertygar man en ickesurvivalist? (familjen)
InläggPostat: ons 15 dec 2010, 10:31 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jul 2009, 19:40
Inlägg: 1045
Ort: Den norrländska tundran...
Jag tror det är svårt att övertyga någon att bli Survivalist. Men om man ställer kritiska frågeställningar/hypotetiska scenarion om hur skört vårat samhälle är, så kanske en tankeprocess börjar. Vi i väst är så invaggade i våran skyddade värld, att det finns inte på tankekartan att en katastrof kan inträffa.

Jag tycker mig se en överrepresentation av Smålänningar här på forumet, jag får för mig att det har att göra med Stormen Gudrun och den samhällstörning som medföljde. Människor får upp ögona att man inte ska ta allt för givet, dygnet runt. Sedan så var säkert stormen den lilla knuff dom behövde för att bli Survivalist på allvar, tanken hade säkert legat latent under en längre tid.

Förr eller senare kan vi alla tvingas att bli Survivalister... :-g

_________________
Be Prepared for the Future Collapse


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur övertygar man en ickesurvivalist? (familjen)
InläggPostat: ons 15 dec 2010, 21:04 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 sep 2008, 01:01
Inlägg: 327
Ort: Skogen Västra Götaland
Friedrich_Von skrev:
Jag tycker mig se en överrepresentation av Smålänningar här på forumet, jag får för mig att det har att göra med Stormen Gudrun och den samhällstörning som medföljde. Människor får upp ögona att man inte ska ta allt för givet, dygnet runt. Sedan så var säkert stormen den lilla knuff dom behövde för att bli Survivalist på allvar, tanken hade säkert legat latent under en längre tid.

Jepp... smålänning.
Jepp... Gudrun.
Jepp... ingen ström i nio dygn.
Den lilla knuffen? Nepp, jag hade redan elverk, mat, tillgång till vatten, information via TV och radio, rätt så behaglig tillvaro trots allt...
och chansen att säga "Vad var det jag sa, elverk är en bra-att-ha-grej" :lol:

_________________
I naturen finns inga straff eller belöningar, bara konsekvenser.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur övertygar man en ickesurvivalist? (familjen)
InläggPostat: ons 15 dec 2010, 21:18 
smålänning, japp
gudrun, nja, fick några extra årsved gratis efteråt, som jag tog hand om

men jag har nog alltid varit så pass störd (:) :lol:
sedan lååångt tillbaka


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur övertygar man en ickesurvivalist? (familjen)
InläggPostat: ons 15 dec 2010, 21:44 
ditto - men var också ganska förberedd redan innan Gudrun. erfarenheter-fran-gudrun-t71.html

Fast det var nog Gudrun som gjorde att jag kom hit. Innan såg jag mig mest bara som frenetisk morotsodlare. Hade inte riktigt fattat att det fanns survajvalister innan dess. :lol:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur övertygar man en ickesurvivalist? (familjen)
InläggPostat: tor 16 dec 2010, 15:22 
Offline
Skall man äta HELA myran?

Blev medlem: tis 14 apr 2009, 14:43
Inlägg: 297
Försök inte ens övertyga någon annan. Skaffa ett eget förråd för dina fritidshobbies och håll vad du gör och köper för dig själv. Hala sedan fram en klockren lösning på ett problem - utan att säga "vad var det jag sa" - när det händer nåt och låt din omgivning tänka själv.

Sedan jag för många år sedan på en dryg minut halade fram ett bilbatteri med färdiga kopplingar till köks-TV:n när strömmen bröts mitt i finalomröstningen på något sånt där program typ "Robinson", "Idol" eller melodifestivalen har min fru inte sagt ett knyst om mina små bra-å-ha-lager.

Vinst varje gång.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur övertygar man en ickesurvivalist? (familjen)
InläggPostat: tor 16 dec 2010, 16:40 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: lör 04 dec 2010, 19:52
Inlägg: 271
Grevinnan här hemma går och har ett litet såjalillagubbenleende på läpparna när jag "pysslar" med allt som kommer att behövas.

Det enda jag behöver säga är "du och ungarna kommer att tacka mig stort en dag" och då byts leendet mot en liten nick :)

_________________
Obehagligt självgod.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur övertygar man en ickesurvivalist? (familjen)
InläggPostat: tor 16 dec 2010, 16:56 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 17 nov 2010, 22:57
Inlägg: 15
Frugan har noll förståelse så där får man gå långsamt fram. Dottern började läsa The zombie survival guide som lite övning
i engelska och efter det krävde hon att få en egen kofot! Vilket hon givetvis fick(ganska billiga på Rusta).

Man får helt enkelt gå försiktigt fram och sakta jobba in sitt tänk på de som är helt aviga, när det gäller dottern så kan man
ju nämna att Zombieapokalypsen mest är som en metafor som någon beskrev det här och man kan ta det lugnt med macheten
tills vidare..

_________________
Always assume your are under observation - Apocalypse man


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur övertygar man en ickesurvivalist? (familjen)
InläggPostat: mån 17 jan 2011, 20:17 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: lör 15 jan 2011, 20:47
Inlägg: 115
Ort: hjärtat av Närke
Jag tror också det är svårt att övertyga någon som inte alls tror på att något kan hända. Allraminst att skiten kan träffa fläkten.

En idé, om du vill bättra på chanserna för dina närmaste är väl att ha en extra väska under sängen med konserver, frystorkat, ljus, tändstickor och lite annat som man kan hala fram. Det kanske ger en extra dag eller så. Ditsmugglade lite då och då. Om inte de vill ha det får du lite extra själv..

Min man ler också lite i mjugg åt mig. Men han var tacksam den morgonen när han kunde ta vatten ur mina dunkar till thé´t när strömmen hade gått och han skulle till jobbet. ( går strömmen slutar kommunens pump att fungera och vi får inget vatten).


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet