Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 98 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: sön 28 apr 2013, 17:44 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Litet, men inte mycket, mer än här då, men under hela mitt liv här har jag inte en enda gång ens hört talas om att någon människa i jaktlaget blivit anfallen, intressant detta.

InläggPostat: sön 28 apr 2013, 17:48 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

För hundförare i tät skog är ju närkontakter med älg inget speciellt ovanligt, sen handlar det ju lite om hur finkänslig man är när man knallar fram till en liggande kalv när kon är kvar i livet.... Dom kan surna till rätt ordentligt. Men dom jag hört om som åkt dit och blivit skadade har handlat om tjurar. Korna springer ju ofta emot en och viftar med frambenen, men viker ju ofta några meter innan dom är framme.

InläggPostat: sön 28 apr 2013, 17:54 
Användarvisningsbild

Aha, ja det kan jag tänka mig, tjurarna kan ju för visso sparkas riktigt ordentligt om de upplever det som en last man standing situation, det är sant, men vanligast är ju annars att de sparkar ner hundar som har felaktig taktik.

InläggPostat: sön 28 apr 2013, 18:00 
Användarvisningsbild

Men vad jag ville ha sagt om tex vildsvin är att det är dummt och farligt att ge sig på dem med blankvapen eller liknande om man inte vet exakt vad man gör, bättre då att använda trubbiga vapen mot känsliga partier om man måste om det inte går att skrämma bort dem. (nu tror jag för visso inte de som skrev här hade seriösa planer på att hugga ner vildsvin med svärd men man vet ju aldrig vad eventuell tredjepart som också läser sysslar med, tex är det ju extremt dålig ide om någon tredjepart skulle få för sig att tex försöka hugga det med en trasig flaska eller liknande.)

De små söta randiga kultingarna är deffinitivt inga keldjur! Riktigt äckliga att få på sig!
De kan attackera på riktigt och drar sig inte för att försöka hugga mot ansikte och andra delar om de blir trängda. Betarna är rakbladsvassa även på dem.

.

InläggPostat: sön 28 apr 2013, 18:08 
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Mizzarrogh skrev:
De små söta randiga kultingarna är deffinitivt inga keldjur! Riktigt äckliga att få på sig!
De kan attackera på riktigt och drar sig inte för att försöka hugga mot ansikte och andra delar om de blir trängda. Betarna är rakbladsvassa även på dem.

Nja nu har de ju inte betar medans de är randiga, då skulle nog mamman inte gilla att dia dem :D

Så länge som de är randiga (inte kanske någon enstaka "bleknande" rand) så är det lugnt med betar.

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.

InläggPostat: sön 28 apr 2013, 18:11 
Användarvisningsbild

Vet om i alla fall två incidenter med argsinta älgar . Det ena var min faster som råkade ut för en ilsken älgko under bärplockningen och hon hoppade in bakom första bästa grova tall hon hitade , sen försökte hon hålla stammen mellan sig och kon . Men det var jobbigt och höll på ganska så lång stund innan kon gav sig .

Det andra var min fd man när han var i pojkåren som lekte med några av kompisarna och fick springa en bit och klättra upp på en stor sten där de fick sitta flera timmar innan älgtjuren lunkade iväg . Den stenen ligger mitt ute på en åker och inte i skogen .

InläggPostat: sön 28 apr 2013, 18:13 
Användarvisningsbild

Ulv i fårakläder skrev:
Mizzarrogh skrev:

Nja nu har de ju inte betar medans de är randiga, då skulle nog mamman inte gilla att dia dem :D

Så länge som de är randiga (inte kanske någon enstaka "bleknande" rand) så är det lugnt med betar.

De har små betar redan när de föds och det har vanliga tamsvin med därför så klipper man av de där små betarna på griskultingarna redan som dagsgamla för suggans skull .
Bland vildsvinen så är det vanligt att gyltor som grisar för första gången biter hjäl och äter upp sina egna barn tack vare detta . Och det är inte så ovanligt bland tamgrisar heller .

Eller idag så får man inte längre klippa som man gjorde förr utan man har en speciell tandslip och slipar ner tänderna så de inte är vassa . Det kunde hända tidigare då man klippte att tanden splittrades och det blev en infektion i käken så man slipar istället dåd et är säkrare .

InläggPostat: sön 28 apr 2013, 19:31 
Användarvisningsbild

Nu tror jag vi talar förbi varandra här?

Vildsvinskultingar föds ju med tänder och betarna börjar växa på galtarna lite senare, ungefär samtidigt som pyjamasen börjar försvinna.

Suggorna och alla små bebbar har ju dock hörntänder som är tänder från överkäken men dessa har väl inte öppna rötter som gör att de växer hela livet som betarna på galtar? (här är jag inte säker på de andra tänderna men vet att betarna kommer från underkäken och har öppna rötter)

Men iaf jag definierar betarna som de kraftiga gaddar som kommer ur underkäken som betar. Har det blivit något missförstånd med formuleringar så ber jag om ursäkt för det.

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.

InläggPostat: sön 28 apr 2013, 19:48 
Användarvisningsbild

Någon form av vassa gaddar i allafall... :)

InläggPostat: sön 28 apr 2013, 20:30 
Användarvisningsbild

Det är de där vassa hörntänderna som blir betar när djuret blir större och de har betar i både över och underkäken , bara det att de i överkäken dels fungerar som slip åt de vassa långa och spetsiga i underkäken , dels fungerar de som grävredskap då de letar rötter så de blir inte lika långa eller spetsiga som de i underkäken pga det .

Men överkäkens är lika vassa för det .

På tamsvinen då man klippte så förstörde man ofta tillväxten på ett sånt sätt att det inte växte fram som betar men om man missade så fick de lika fina betar som vildsvin och båda könen har betar inte bara galten även om den har större och kraftigare .

Sid 10 här .
http://www.koberg.se/uploads/Vildsvin.pdf

InläggPostat: sön 28 apr 2013, 20:40 
Användarvisningsbild

Dweomer skrev:
Det är de där vassa hörntänderna som blir betar när djuret blir större och de har betar i både över och underkäken , bara det att de i överkäken dels fungerar som slip åt de vassa långa och spetsiga i underkäken , dels fungerar de som grävredskap då de letar rötter så de blir inte lika långa eller spetsiga som de i underkäken pga det .

Men överkäkens är lika vassa för det .

På tamsvinen då man klippte så förstörde man ofta tillväxten på ett sånt sätt att det inte växte fram som betar men om man missade så fick de lika fina betar som vildsvin och båda könen har betar inte bara galten även om den har större och kraftigare .

Jag har lärt mig att suggorna inte har betar utan tänder och skillnaden är att betar växer hela livet och det gör inte tänder. Vidare så är det just växandet som är avgörande för att det ska bli så läskigt vasst.

Dock är jag långt ifrån någon expert på tamsvin och det kan mycket väl skilja sig där, inte heller är jag världens bästa på vildsvin men litar på de som "lärt mig" det. En av dem är Carl Johan på vildsvinsbutiken och efter en snabb googling så hittade jag detta. Jag lämnar det helt öppet för vad var och en vad den kallar betar för det är en typisk sådan sak som verkar vara öppet för debatt och tar tillbaka mitt påstående att pyamasgrisar inte har betar utan låter alla bedöma det själva :)
http://www.viltfakta.se/vildsvin.html
Citera:
• galten är något större än suggan.
• galten har en puckel på nosen.
• galtarnas betar (hörntänder) tillväxer hela livet, vilket ger gamla galtar mycket stora betar.

http://vildsvin.com/shop/fs-70.htm
Citera:
Suggornas tänder kan vara så stora att de syns utanför och vara mycket lika galtens betar. Kolla alltid på penseln istället för betar för att skilja sugga från galt, annars är det mycket lätt att ta fel.

http://www.banninge.se/text1_14.html
Citera:
Galtens hörntänder i underkäken är kraftiga och formade som betar. Dessa tänder är mindre utvecklade hos suggor och kultingar. Galten har också har en puckel på nosryggen, som är mindre utvecklad hos suggan och saknas hos kultingarna.

Betarna har öppna rötter, dvs. de tillväxer under djurets hela livstid och slipas vassa mot överkäkens kortare, böjda hörntänder. Galtarnas betar och vildsvinens tanduppsättningar är inte färdigutvecklade förrän vid drygt två års ålder.

InläggPostat: sön 28 apr 2013, 20:48 
Användarvisningsbild

Det var inte meningen att köra över dina kunskaper, mest av nyfikenhet. :)

InläggPostat: sön 28 apr 2013, 21:04 
Användarvisningsbild

Mizzarrogh skrev:
Det var inte meningen att köra över dina kunskaper, mest av nyfikenhet. :)

Nä känner mig verkligen inte överkörd av vare sig dig eller Dweomer, bara tacksam och glad att saker reds ut. Blir så jäkla lätt "förbi" pratat på internet och man missar viktiga detaljer, jag är ganska noga med att försöka förstå detaljer och detta är en sådan sak som jag tycker är viktig och som jag trodde jag hade koll på. Men efter att ha läst så kan det mycket väl vara tvärt om... :(

InläggPostat: sön 28 apr 2013, 21:12 
Användarvisningsbild

Ulven läser du i sista delen av det du länkar till så står det tänder om både sugga och galt . Det stod så här "Galtens hörntänder i underkäken är kraftiga och formade som betar. Dessa tänder är mindre utvecklade hos suggor och kultingar."

Så det är samma bara det att galtens kallas betar men inte hongrisarnas . Men de växer hela tiden även på suggorna och det syns tydligt på de vildsvinen jag hade som bara levde på mindre yta och fick mat i en matho . Annars så bökar ju suggan mer då hon behöver mer mat för att försörja sig och kultingarna . De där hörntänderna eller betarna används ju som grävgrepar när de letar rötter och annat .

Synd att jag inte har några såna tanduppsättningar kvar efter suggorna . Har i alla fall ett med högsta bedömning från galt .

InläggPostat: mån 29 apr 2013, 09:49 
Konservprovsmakare

Till skillnad från de flesta av er är jag inte överdrivet erfaren av skogs- och friluftsliv, men de senaste veckorna har jag gett mig ut på vandringar i skogen och upptäckt spår efter vildsvin. Sist jag var ute så ställde jag mig frågan hur farliga vildsvin egentligen är och vad jag skulle göra gör om jag stötte på ett och det inte finns några träd att klättra upp i (många träd har ju inga grenar förrän långt upp).

Man har ju hört historier om folk som blivit attackerade och att vildsvin kan vara väldigt farliga, så jag kom in på denna tråden i hopp om att få min oro stillad genom att läsa era erfarenheter osv. Efter att ha läst denna tråden så kan jag nu påstå att jag är ännu mer orolig för alla typer av vilda djur i skogen. :?

Med min tur så är jag säker på att jag kommer att stöta på en älg som är brunstig eller några vildsvin som vill skydda sina kultingar, eller en giftig huggorm!

Vad tror ni om en vandringsstav med ena änden spetsad som ett spjut? Skulle inte det kunna vara bättre än yxan om man vill försvara sig mot något?

Ormar är jag mindre orolig för, eftersom man har tid på sig att ta sig till sjukan och de ska inte vara jätte giftiga i Sverige, men jag går i kängor, inte gummistövlar, och de skyddar inte särskilt högt upp. finns det inte någon typ av damasker eller vad de heter som kan skydda mot ormbett?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 98 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa