Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Hur preppad är din vardagsbil?
Jag har ett reservhjul (tror jag) 5%  5%  [ 5 ]
Lite småsaker finns det, kniv vattenflaska etc 45%  45%  [ 44 ]
Fyllt på ordentligt men något saknas väl 37%  37%  [ 36 ]
Börjar få problem med maxlasten 10%  10%  [ 10 ]
Har ingen bil 3%  3%  [ 3 ]
Antal röster : 98
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppad är din vardagsbil?
InläggPostat: ons 10 aug 2016, 11:49 
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Zombie skrev:
Men ingår inte reservdäck, domkraft, fälgkors och varningstriangel i en bil när man köper den? (Bortsett från nymodigheterna med däcklagning som väl ska ersätta däck.) Eller är jag efter min tid?

Woodsmoke skrev:
Har köpt "ny" vardagsbil. Prepper är så undermåligt än så länge att man skäms.
Inte ens ett fälgkors... Men det blir snart bättring.

Inte om den förre ägare brandskattat den. ;)

InläggPostat: ons 10 aug 2016, 11:50 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Har funderat på troliga scenarior och utrustat bilen därefter. Jag ska kunna ta mig loss från en dikeskörning, röja nedfällda träd, övernatta i bilen, gå hem om det inte är alltför långt vill säga och en del andra tänkbara situationer. I bilen finns därför en väska med bra kläder, kängor och lite mat. Yxa och såg, lampor, startkablar, bogserlina, spade (arméns attackmodell), plankbit, lite nödvändiga verktyg, kartor, filtar, nödask, lite underhållning i form av bok och mp3 och ett sjukvårdskit. Allt packat i två väskor som enkelt kan lyftas ur bilen vid behov, som när bilen ska in till verkstaden eller besiktas.

InläggPostat: ons 10 aug 2016, 16:45 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Slog mig hur lite reparationsverktyg som listades. Någon skrev skiftnyckel, en annan div verktyg.
Tyder ju på att man inte kan göra så mycket själv med dagens bilar.
Själv har jag.
Varningstriangel
Bogserlina
Startkablar
Reservhjul plus lagningsspray
Reflexvästar
Spännband
Medelstor hylsnyckelsats med tändstiftsavdragare
Fasta blocknycklar
Blocknycklar med ledade huvuden
Stor polygrip
Hammare
Skruvmejselsats
Hopfällbar spade/snöskyffel
5-56
Lysdiodficklampa med magnetfäste
Motorolja
Färdigblandad glykol
Enkelt sittunderlag
Diverse plastpåsar
Glödlampor i reserv
Säkringar i reserv
mm
Jag har alltid två bilnycklar på mig. Om batteriet till fjärröppningen skulle fallera i den ena nyckeln finns den andra nyckeln på nyckelknippan.
Och jag har ju inte ens tänkt på att preppa min bil, ovanstående faller sig ju bara naturligt...

mvh
Berra
:)

InläggPostat: ons 10 aug 2016, 17:27 
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Har det mesta som tidigare skribenter räknat upp, men kan lägga till cyalumestavar, pengar till en måltid el. två, engångsgrill, tändvätska och är det bara jag som har en fylld reservdunk..? :notme: ;)

InläggPostat: ons 10 aug 2016, 17:59 
Herr Gråman skrev:
Har det mesta som tidigare skribenter räknat upp, men kan lägga till cyalumestavar, pengar till en måltid el. två, engångsgrill, tändvätska och är det bara jag som har en fylld reservdunk..? :notme: ;)

Cash och lysstavar skall jag komplettera med. 20 liters fylld reservdunk har jag :D
Har ett rätt bra verktyg där det är samma handtag med utbytbara skaft. Tar väldigt lite plats och passar på många olika sorters skallar.

InläggPostat: ons 10 aug 2016, 21:45 
Börjar få trångt i skafferiet

Apropå det här med reservdunk: jag är kass på bilar och har därför börjat läsa på lite ("Auto repair for dummies" och dylikt :D ). I de handböcker jag kollat i varnar de å det bestämdaste för att köra runt med extra bränsle i bilen, jättefarligt minsann, så det så. Å andra sidan känner jag folk som jobbar med maskiner som behöver bensin och de är ju så illa tvungna att köra omkring med allsköns bränsle i dunkar hela tiden.

Min egen riskbedömning har hittills varit att så länge jag inte kör längre hemifrån/bort från "civilisationen" än att jag kan ta mig hem/till en buss/någonstans där jag kan få tag i en taxi/ni fattar så nöjer jag mig med min alltid minst halva tank som är i bilen. (Nu pratar vi ju om vardag, inte med skit i hög hastighet på väg mot fläkt...) Jag har en tom bränsledunk i bilen så att jag kan fylla på lite extra om det skulle kännas krisigt.

Ni som verkar ha bättre koll på det här - hur resonerar ni kring risk kontra nytta med reservbränsle?

(Blir för övrigt imponerad av allt det som folk kör omkring med i sina vardagsbilar... :surprised: Jag hade inte fått plats i bilen själv om jag haft med mig hälften av det som räknats upp ovan, men jag bor ju inte heller på landet så behoven varierar nog.)

that we thought that we had

InläggPostat: tor 11 aug 2016, 04:02 
Chefen

Jag håller mig med riktig sheeple-bil just nu, eller,gjorde tills försäkringsbolaget löste in den och kommer att göra så igen när jag inom några dagar köpt en "ny" bil. Jag kör nämligen Cab. Det ger ett ganska begränsat utrymme för preps, men Lina, startkablar, spolarvätska och kylarvätska låg i den gamla och kommer att ligga i den nya, liksom två plädar och kronans vinterjacka 90, ett gäng handskar, någon kniv någon flaska vatten, lite godis. Jag ska nog slänga in en yxa och en bågsåg också. Sedan ligger det en 3,8 meters teleskopstege i bakluckan också, bra till geocaching (eller just nu så står den i källaren i väntan på ny bil).
I slutänden så är min vardagsbil. Inte i närheten av så preppad som den borde, men man låste ju leva lite också.

Den förberedde överlever.

InläggPostat: tor 11 aug 2016, 05:27 
Jag har alltid med Olja, vatten och en reservdunk. Grejer jag kan behöva för att byta hjul, ink en ordentlig kloss för domkraften samt punkaspray. Skyffel och sand på vintern. Vintertid har jag även filtar och försöker att inte gå under halv tank. Lite andra grejer är pannlampa och en rundstrålande. En del verktyg. Silvertejp såklart. Extra lampor och säkringar. Och telefonladdare.

Utöver det kan jag ladda på med en del grejer om jag ska ut på något speciellt.
Men efter att ha läst igenom tråden skall jag nog komplettera med en grejer

InläggPostat: tor 11 aug 2016, 07:22 
Nästa bil ska vara utrustad med reservdäck :smack: . När denna inskaffades för åtta år sedan hade jag inget prepptänk... Däremot är den stor, men vi är också en stor familj.

Jag kör varken långa sträckor eller dagligen till vardags, men några längre och halvlånga sträckor avverkar vi varje år, mestadels under sommaren. I juli blev det 200 mil och nu i augusti blir det över 300 mil. Kanske blir det en resa för mig i september på ca 400 mil.

Jag hade en GPS som pajade och har inte fixat en ny men kartor har jag i bilen oavsett GPS eller inte. Det är inget snack om att det är bra med en GPS men jag gillar kartkörandet, även om vi klumpar oss lite. Sist irrade vi runt utanför Milano rejält på jakt efter hotellet men det "hör till" resandet lite.

Mediciner i handskfacket (tog senast en treo igår).
Filtar, några kuddar (som barnen uppskattar på långresor).
Varningstriangel
4-5 varselvästar
Punkaspray
Pulversläckare (Ikea)
Första hjälpen
Ficklampa och pannlampa
Silvertejp
Morakniv (men har också bältesskärare på fixalistan...)
Sverigekarta/ karta över aktuella områden
Toapapper + tvättservetter
Vatten, ca fyra - sex flaskor tillgängliga i bilen+ ett par flaskor väl undanstoppade som reserv. Det går åt mycket under långresorna.
Pulverkaffe
Konserver under ett säte, mest tonfisk och majs, någon fruktkonserv. Det är en uppskattad meny när vi
hoppar över/ missar en lunch eller middag under långresor.
Väl gömt i bagageutrymmet har jag lite nödproviant med kex, jordnötssmör/ nutella och chokladkakor. Byter ut det varje halvår.
Lite campingbestick
Några muggar
En hammar, i väntan på en glaskross (en verktygssats från Ikea)
ett par löparskor (om jag måste lämna bilen och har "fel" skor på mig).
Laddare till mobil

När vinterdäcken kommer på tillkommer:
skyffel
salt
handskar
värmeljus, tändstickor

InläggPostat: tor 11 aug 2016, 14:41 
Tränar vakthöns

Enligt min erfarenhet blir choklad lätt flytande sommartid. Hur har ni med choklad i bilen löst det problemet?

InläggPostat: tor 11 aug 2016, 15:18 
Konservprovsmakare

Gargamek skrev:
Är ju inne och röjer i folks bilar dagligen. Helt naturligt i jobbet. 1 enda gång har jag stött på en bil som vart helt nedlusad med prepps. Yxa, snöskyffel, reservhjul och punkaspray. Hittade även vatten och flera burkar barnmat och annat bra att ha.

Haha, var det min bil?! Bortsett från barnmaten så låter det som min. Snöskyffel, reservhjul, mm tycker jag är självklart. Jag bor lite avsides och åker således långa sträckor till jobbet och det händer ju alltid nåt; punktering, fallna träd, först in i trafikolycka, motorras...även om det senare inte gick att "åtgärda" med annat än bogserlina.

Jag har satsat mycket på varningsbloss och några ljuspuckar, samt flera reflexvästar som skydd vid eventuella problem på vägen. Även mycket fokus på värme i form av filtar, aktiva filtar och extrakläder vintertid.

InläggPostat: fre 12 aug 2016, 09:40 
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Min lista:
Tändare
Multifunctional LED Warning Light
Varma handskar
Varm mössa
Förstahjälpen
Bogserlina
Lightsticks
Edc tool skruvmejsel, kapsylöppnare
Glass breaker
Reflexväst
Emergency blanket
Liten påse grus
Värmefilt
Varningsbloss Volvo 20min
Mobilladdare 12V USB-30pin
Första förband
Micropur
Dowerbinda
Vatten 0,5L

InläggPostat: fre 12 aug 2016, 11:36 
Zombie skrev:
Enligt min erfarenhet blir choklad lätt flytande sommartid. Hur har ni med choklad i bilen löst det problemet?

Choklad är väl egentligen att undvika sommartid om man inte har kylväska. Jag har som sagt några chokladkakor undanstoppade i bagagerutrymmet som lite nödproviant, mest som en överraskning för barnen om vi skulle hamna i en riktigt jobbig situation typ flera timmars totalstopp på motorväg efter en redan lång resdag. Normalt räcker det annars med den medhavda reskosten eller de vanliga konserverna som alltid finns i bilen.

Visst tar chokladen stryk av värme och gissningsvis kyla, men smakmässigt är det inga problem. Kladdigt förstås i värmen, men när jag roterade lite i värmen i Italien i juli var de mjuka förstås men inte totalkladdiga (Dessa åkte sedan in i kylskåpet).

Chokladen kan man ju annars byta ut mot nutella eller något liknande.

Allt riktigt gott- choklad, nötter mm- måste var utom räckhåll från mig, annars börjar jag tulla på det efter en mil :) . Inom räckhåll finns vatten, kaffe, energidryck (dricks sällan), energi- och halstabletter, egentorkad frukt (som också familjen uppskattar), kanske lite äpplen. På långresor blir det mer frukt samt mackor.

InläggPostat: fre 12 aug 2016, 11:57 
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

InläggPostat: tor 13 okt 2016, 01:11 
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Sommarbilen.. Så lite som möjligt.. vikt är farligt.. :surprised:
Pannlampa och fällkniv i mittkonsollen.. förstahjälpenkitt under förarstolen(kommer åt den bältad), Reflexväst, varningstriangel(mini i lättviktsplast) och 2kg brandsläckare i bagaget.. Reservhjul, domkraft och verktyg följer enbart med vid långfärd.. aldrig inom stan.
0,5l vatten tar jag alltid med mig när jag kör bil.

Vinterbilen.... För mycket saker, och mer blir det.*asg* :lol: (Jag har en separat tråd för den då den blivit en BOV)

2 varningar

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa