Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur stort är klimatproblemet iSverige?
InläggPostat: mån 11 jun 2012, 00:07 
Robinson Crusoe
Användarvisningsbild

Hur stort är klimatproblemet i Sverige? Jag menar alltså hur det har förändrats i vårt land.

Just nu känns det som att vi har mycket regn i landet Sverige, men hur känner ni att vädret har ändrats?

Man har en förmåga att glömma att t.ex. förra hösten regnade det vansinnigt mycket här i norrrbotten när det nu är vår här... Men efter en veckas spöregn undrar man och minns igen när man kollar almanackan (Ja, vi för bok på temp och väder).

Tycker ni att vädret är värre eller bättre nu än tidigare? Jag ser med ihållade regn och mer extremvärden åt alla håll, årstiderna stämmer liksom inte numera, eller är det jag som är lite knas?

http://smuggas.survivalist.se/

Inläggsrubrik: Re: Hur stort är klimatproblemet iSverige?
InläggPostat: mån 11 jun 2012, 00:24 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Satt och tänkte på samma sak idag när jag körde i spöregn från Vara-slätten hem till västkusten. 11 grader och regn den 11e juni, känns som det varit så i nästan två månader, bortsett från en värmevåg då det var 27 grader i två dagar.
Minns verkligen inte att det var så för 10-15 år sedan.

Trodde att vädret skulle bli varmare för oss här i norden när globala uppvärmningen tog fart, innan det blev istid. Men känns som det kommer regna och bara vara allmänt grått tills golfströmmen stannar av.

Finns det några fördelar med vädret vi har nu? Gott om dricksvatten iaf...

InläggPostat: mån 11 jun 2012, 00:51 
Omega man
Användarvisningsbild

Just nu har ju golfströmmen börjat röra sig "bort" från oss vilket leder till ett kallare klimat, detta kompenseras till viss del av växthuseffekten.

Problemet är när växthuseffekten leder till globaltemperaturhöjdning vilket smälter polerna, smältvattnet kan ändra golfströmmen ändå mer och kanske tom få den att stanna av helt.

Eller så blir det varmare i Sverige och (enl Köppens klimatsystem) så förflyttas zonerna mer norr ut och ekvatoriella zonen och hadely cellerna sprider sig mer norr och söder ut från ekvatorn än vad de redan gör (30 breddgraderna).

Detta skulle leda till ett varmare och fuktigare klimat här, bra för odling, men problematiskt med de stormar och det mer oberäkneliga vädret som det kommer medföra.

无法无天 Tankar om samhällets misslyckande har alltid funnits.

InläggPostat: mån 11 jun 2012, 08:09 
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Det som jag tycker mej ha erfarit här i Gävleborg är att vintern kommer senare och tycks hålla i sej längre.
Som jag minns vintrarna för ca 20-25 år sedan så kom snön i mängder redan i oktober.
Nu får man vara glad om det är vitt till julafton iallafall.

För frihet !
Partiet De Fria

InläggPostat: mån 11 jun 2012, 08:22 
Omega man
Användarvisningsbild

Än har inte växthuseffekten nått hit så det här är mer vanliga svängningar av vädret . Man har en tendens att bara jämföra de år man kommer ihåg .
Men mitt ex kom i håg ett år han var ute och plogade snö den 17 maj . Så då var det väldigt kallt i början av juni .

Så ma ska nog jämföra med data så länge det finns data att gå tillbaka till innan man skriker om klimatförändringar .

Nu inte sagt att det är på gång och sakta men säkert kryper närmare .

Tex så kan man följa utvecklingen nära i tidningen skogen som visar på hur värmen kommer närmare .
Man tittar då på skadeinsekter och tex svampsjukdommar på skogen .
Och man har börjat hitta farliga skadedjur som kommit långväga ifrån .
De ska inte finnas här pga att vintrarna ska vara för kalla , men nu är de nära gränserna och beredda att hoppa över .
Samma sak med sjukdommarna . Förr så har de här skadorna varit begränsade pga vintrarna som dödat det mesta av smittämnena men nu så övervintrar fler och fler och fortsätter att sprida sig genom skogen .

InläggPostat: mån 11 jun 2012, 11:24 
Omega man
Användarvisningsbild

http://www.bbc.co.uk/climate/impact/gulf_stream.shtml

Denna har ganska bra information om just golfströmmens påverkan.

无法无天 Tankar om samhällets misslyckande har alltid funnits.

InläggPostat: mån 11 jun 2012, 14:41 
The grey man
Användarvisningsbild

Jag vet inte vad det beror på så måla inte ut mig som politisk åt något håll nu.

MEN, här uppe har det blivit varmare och det ser jag främst på djuren. Vi har börjat ha djur här som förut inte kom längre norr upp än till västerbotten.

InläggPostat: mån 11 jun 2012, 18:14 
Konservöppnaren är min käraste ägodel

Har man riktigt otur blir det väl istid. Det lär dock knappast hända i vår tid, hoppas man ju iaf...

Har man istället mindre otur så blir det en "liten istid". Det finns ju en del forskare som varnar för detta.

Har man tur så blir det istället några grader varmare och man får milda vintrar och trevliga sommar. Tyvärr knappast så troligt. Kanske blir det istället kallare somrar och varmare vintrar?

Har man riktigt tur så blir det som i Florida - sommar året runt och ingen vinter alls - men det lär förståss inte hända heller...

Gemensamt för dagens klimatforskning tycks ju vara att ingen konsensus finns för hur det kommer att bli. Det finns massor av teorier, många klimatmodeller, en hel del klimatforskare,
men det råder knappast någon enighet dem emellan. Så sammantaget får man uppfattningen att det är en öppen fråga vad som kommer att hända. Antingen blir det varmare, eller också blir det kallare eller också fortsätter det kanske att vara som det är nu...

InläggPostat: mån 11 jun 2012, 19:37 
Omega man
Användarvisningsbild

ingen vet, men det lär bli annurlunda

jag tycker sommaren har blivit försenad, förr hadde man nästan alltid ordentlig nattfrost i augusti här, men det har knappt varit på dom senaste tio åren

kan bli riktigt illa i sydeuropa, vattenbrist, och en sådan sak innebär massflykt, inget jag vill se

InläggPostat: tis 14 aug 2012, 21:38 
Armchair survivalist

smuggas skrev:
Hur stort är klimatproblemet i Sverige? Jag menar alltså hur det har förändrats i vårt land.

nästan försumbara i dagsläget, men (troligen) katastrofala inom 15-20 med dagens "klimat-"politik. :roll:

InläggPostat: ons 15 aug 2012, 17:27 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Dweomer skrev:
Än har inte växthuseffekten nått hit så det här är mer vanliga svängningar av vädret .

Jag vill bara påpeka att det är tack vare växthuseffekten som vi över huvud taget kan leva på planeten, medeltemperaturen på planeten hade varit nedåt -20 utan den. Det finns faktiskt de som på allvar inte är medvetna om detta utan tror att det är ett nytt fenomen som hotar vår existens.

---

Jordens klimatsystem är så otroligt komplext att det är svårt att säga saker med säkerhet och det finns dessutom stora incitament för de globala makthavarna att använda "klimathotet" som ett medel för att driva igenom sin agenda om globalisering och överstatlighet. Genom verkningslösa koldioxidskatter och lagar skaffar de sig mer makt och kontroll, samtidigt som mer akuta och verkliga miljöproblem totalt ignoreras. Koldioxid utgör en så otroligt liten del av alla växthusgaser och de mänskliga utsläppen av koldioxid utgör bara en liten del av jordens totala utsläpp, visst uppkommer hävstångseffekter där mer vattenånga (som utgör den absolut viktigaste växthusgasen) bildas när halten av andra växthusgaser ökar, men det finns inga riktiga bevis på hur människans utsläpp egentligen påverkar klimatet. Våra verkliga problem ligger enligt mig mer i den rent biologiska och kemiska förgiftningen av planeten genom tillsatser, kemikalier och utsläppen av dessa ämnen i naturen.

Jag är ingen expert och forskarna är inte helt överens, vilket gör det svårt för mig som lekman att få grepp om dessa ämnen. Men vi har otroligt många kemikalier i oss och dessa överförs även från mödrar till nyfödda barn som redan vid födseln har en massa onaturliga kemikalier i kroppen. Det är svårt att säga vad detta kommer att ställa till med på sikt, men minskad fertilitet kommer definitivt att bli en effekt. Genetiskt modifierad mat, ämnen från olika plaster, flammskyddsmedel, bekämpningsmedel och liknande är saker vi kommer i kontakt med dagligen. Många av oss äter mediciner, p-piller och bortsett från de direkta biverkningar dessa ger på kroppen så skadar utsläppen av dessa även olika djur, såsom fiskar i våra vattendrag.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]