Jaakko skrev:
Dow Jones föll med 2,54% och Nasdaq med 1,96% på amerikanska börserna i fredags.
Tror ni markanden återhämtar sej eller fortsätter fallet?
Satt precis och funderade på samma. Verkar finnas två olika tolkningar (som ger helt olika svar):
i) Konjunkturen är på väg att toppa ut och räntorna stiger för att centralbankerna drar tillbaka sina stödköp/QE samt höjer sina styrräntor. Tror man på detta ska man gå likvid +ev lite guld.
ii) Konjunkturen ser allt bättre ut men har inte toppat. Räntorna stiger främst pga. att konjunkturen ser bättre ut (efterfrågan på kapital ökar). Tror man på detta så är det fortsatt
all in på börsen som gäller.
Det stora spöket som också brukar nämnas är ju frågan om nästa kris kommer bli sviktande förtroende i vissa fiat-valutor (sovereign debt crisis). Inte kul att vara likvid eller exponerad mot valuta X om den börjar tappa i köpkraft.
EDIT: verkar som att räntor och energipriser började stiga på allvar någon gång under mitten av 2017. Jag har svårt att se att "korrigeringen" ligger mer än 1 år bort. Uppsidan är som jag ser det väldigt begränsad men nedsidan rejäl. I ett normal läge hade det varit enkelt för min del - gå likvid och ta hem vinsten. Problemet är hur centralbanker kommer agera när nästa kris kommer. Kan som sagt vara dumt att ligga likvid om helikopterpengar, nya QE, minusräntor o dyl används. "Vad som krävs" som Draghi sa...