Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.

Ny tråd Svara på tråd  [ 1076 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 72  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: sön 16 jan 2011, 09:58 
Strömavbrott? Hjälp!

tack för tipsen. jag köper guld för ca hälften av mina besparingar och mat och "bra att ha" prylar för andra halvan. jag tror att det som kan drabba sverige är att folk kommer på hur systemet fungerar och att det leder till ett mass-uppvaknande som leder till "runs on the banks" och att ekonomin kan kollapsa då. händer det med tillräckligt många banker kan inte centralbanken göra något åt det, och då uppdagas pyramidspelet. det räcker att det ska uppdagas i USA för att folk ska upptäcka det här på hemmaplan också.

om att investera i mat: vilken mat har den längsta hållbarheten? finns det "survival foods" som de har i USA med hållbarhet på 15 år i Sverige också? Om inte, vad rekommenderar ni annars? någon som har köpt äggpulver?

InläggPostat: sön 16 jan 2011, 16:04 
Strömavbrott? Hjälp!

Derivatmarknaden, eller "finansiella massförstörelsevapen" som det också brukar kallas, är en annan sak som hotar att förstöra världsekonomin. läs det här:
http://mfc.elmberg.net/varldens-ekonomi ... t-andetag/
http://www.borjelindstrom.se/ladan/varl ... vaten.html

InläggPostat: sön 16 jan 2011, 22:24 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Håller fullständigt med trådskaparen.

Jag är med i detta här forumet helt och hållet på grund av att vi har en annalkande ekonomisk kollaps.
Mycket tips som ges på det här forumet och i den här tråden tror jag många av oss redan känner till, investera i guld och silver, matförråd, jaktvapen och ammunition.

Men vad ingen här verkar diskutera är, hur skall man lyckas försörja sig, hur skall man få en inkomst?

För vad som troligen väntar oss är en oerhört djup ekonomisk depression som får depressionen under 30-talet i USA att likna en dans på rosor.
Så frågan är vilka yrken eller arbeten tror ni är "resistenta" mot en ekonomisk kollaps, hur skall ni försörja er och er familj när skiten når fläkten?

InläggPostat: sön 16 jan 2011, 22:48 
Tiil potatismos och Corned Beef är egen lingonsylt nödvändigt.
Användarvisningsbild

Jag har funderat en del på detta. Här är en gammal tråd i ämnet, som tyvärr inte kom fram till så mycket:

bortom-egen-bol-och-sjalvforsorjning-t1258.html

Personligen misstänker jag att mat kommer att bli mycket dyrare, arbetskraft mycket billigare, och att det kommer att bli möjligt att tjäna pengar på att producera mat med manuella metoder. Särskilt om det blir problem att få fram olja till jordbruket.

Men ytterligare en nisch är att distribuera och ta betalt för maten. Nog så intrikat uppgift.

InläggPostat: sön 16 jan 2011, 23:49 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

skogsbonde skrev:
Jag har funderat en del på detta. Här är en gammal tråd i ämnet, som tyvärr inte kom fram till så mycket:

bortom-egen-bol-och-sjalvforsorjning-t1258.html

Personligen misstänker jag att mat kommer att bli mycket dyrare, arbetskraft mycket billigare, och att det kommer att bli möjligt att tjäna pengar på att producera mat med manuella metoder. Särskilt om det blir problem att få fram olja till jordbruket.

Men ytterligare en nisch är att distribuera och ta betalt för maten. Nog så intrikat uppgift.

Du har helt rätt!

Jordbruket kommer troligtvis en stor del av den svenska befolkning återigen att försörja sig av.
Distribution av mat är en affärsidé som jag starkt tror på.

Omställningen till ett mer agrarsamhälle kommer dock ta tid och även om stor del kommer arbeta med jordbruk så kan inte alla bli bönder.
Ser själv en övergångsperiod på 20-25 år tills vi har kommit en bra bit vägen till ett jordbruksammhälle och vägen dit kan bli väldigt skakig.
Om vi får en ekonomisk kollaps inom de närmaste 2 åren, ja då har vi 10,15, 20 mycket svåra år framför oss.
Frågan är hur skall man överleva? Människan är en överlevare och folk kommer hanka sig fram, men som prepper vill man vara förbered och förbered att försörja i ett lånsiktigt perspektiv.

InläggPostat: tis 18 jan 2011, 22:52 
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

På många amerikanska sidor jag har besökt tipsas det om att starta sig ett litet företag vid sidan av sitt jobb. Är man t.ex bilmekaniker kan man ju köpa hem lite verktyg så man kan laga bilar i garaget hemma om det blir en ekonomisk kollaps med massarbetslöshet. Jag tror att reparatörer av olika slag alltid kommer att vara viktiga.. Själv driver jag ett elektronik-rep. företag på heltid och min plan är att fortsätta med det även efter en ekonomisk kollaps. 8)

InläggPostat: tor 20 jan 2011, 10:54 
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Helt klart är det bra med fler inkomstkällor, vid en hyperinflation får jag för mig att en svart ekonomi kommer "ta över". Och dom som förstår sig på vad folk behöver, kommer rimligtvis även tjäna pengar/saker/ädelmetaller...

Snart(väldigt, väldigt snart) måste USA öka sin "Debt Limit", och säkerligen kommer en ny Quantitative Easing(för hur ska dom annars betala allting).

När kommer kollapsen för dollarn? 2015?

InläggPostat: fre 15 apr 2011, 09:04 
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Här är en snubbe som påstår att hela världen brakar ihop i slutet av juni/början av juli. Vid denna tidpunkt släpper företagen kvartalsrapporter och det skulle då bli tydligt att väldigt många företag är riktigt illa ute tack vare Japans problem att leverera komponenter. Detta skulle då i sin tur leda till global börskrasch vilket drar med sig resten av världen i fallet, eftersom världsekonomin är så känslig. Mot detta talar det faktum att företag brukar vara ganska flexibla i såna här situationer. Man styr om inköp och flöden för att kompensera olika slags bortfall och störningar.

Jag vet inte vad jag ska tro. Domedagsprofeter som spikar datum är bara larvigt och jag vet inte vad Collapsenet är eller vad Michael Ruppert är för en gök och vilka intressen han företräder. Men videon är ganska trovärdig. Världsekonomin är ju väldigt pressad och om börserna dyker på bred front kan det bli den utlösande faktorn för en långvarig djup depression. Alla bail-out's runt om i världen är ju baserade på stark tillväxt framöver. Vad händer om börserna dyker och det inte blir någon tillväxt? Då är det kört för alla som "bailats ut" på ett eller annat sätt.

Jag tänker iaf sälja av en bil så jag blir helt skuldfri och inte är beroende av en regelbunden inkomst utan kan ströjobba lite här och var, utifall det blir massarbetslöshet på uppåt 20-30% från hösten och framåt. Bil är hursomhelst ingen höjdare att äga numera, med stigande oljepriser för varje dag och soppan lär knappast bli billigare.

Framtiden ser jävligt tråkig ut.

http://youtu.be/uMDRCwRtiNM

InläggPostat: fre 15 apr 2011, 09:47 
Skynet fights back!

m.a.r skrev:
tack för tipsen. jag köper guld för ca hälften av mina besparingar

Gjorde du det? För du har i så fall haft en fin utveckling räknat i fiat...

Jamson skrev:
Här är en snubbe som påstår att hela världen brakar ihop i slutet av juni/början av juli.

Jag menar verkligen inte detta på ett nedlåtande sätt men efter ett tag inser man att det finns alltid någon som säger att "det" kommer att ske nästa månad, nästa årstid, nästa jul, nästa år, nästa presidentval osv... Vad de alla missar att "det" håller på att ske i detta nu men att processen sker såpass långsamt att man inte märker det.

Som Cornu sa, depressionen skedde en dag i sänder.

Köp Sveriges billigaste silvermynt hos Liberty Silver. 2% rabatt med koden "survivalist"

InläggPostat: fre 15 apr 2011, 10:35 
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Despierto skrev:
Jamson skrev:
Här är en snubbe som påstår att hela världen brakar ihop i slutet av juni/början av juli.

Jag menar verkligen inte detta på ett nedlåtande sätt men efter ett tag inser man att det finns alltid någon som säger att "det" kommer att ske nästa månad, nästa årstid, nästa jul, nästa år, nästa presidentval osv... Vad de alla missar att "det" håller på att ske i detta nu men att processen sker såpass långsamt att man inte märker det.

Jo jag håller helt med. Det är en sakta nedåtgående spiral. Men det ena utesluter inte det andra. Den långsamma processen kan kompletteras med snabba, dramatiska händelser från en dag till en annan. Som när Lehmann kraschade 2008. Jag tror det kommer mer sånt ganska snart. Men ingen kan ju förstås säga exakt hur/var/när!

InläggPostat: fre 15 apr 2011, 10:55 
Användarvisningsbild

USA hade en politisk kris för en vecka sedan, då man stod utan budget-uppgörelse. Man riskerade faktiskt att behöva stänga federala myndigheter. fast en timma innan deadlinen lördag midnatt så kom uppgörelsen mellan republikaner och demokrater.
Fast skulden tickar på... http://www.usdebtclock.org/

Kina har passat på att köpa mycket obligationer i krisande länder i EU och USA. de har fått bra räntor för risken de tagit. Kinas och Indiens sammanlagda 2,5-3 miljarder invånare ökar långsamt i inkomst och köpkraft så, 300 miljoner kunder i USA resp 400 miljoner i EU är inte en så stor andel av deras framtida omsättning.

Och för svedala så är Tyskland en mycket viktigare handelspartner än Kina och USA. svenska kronan är nästan rekord-stark emot euron och dollarn.

InläggPostat: fre 15 apr 2011, 11:04 
Skynet fights back!

Den hotande nedstängningen utmålades som en stor händelse men faktum är att hotet har inte bara funnits tidigare, det har förverkligats vid fyra tillfällen tror jag... No biggie.

Köp Sveriges billigaste silvermynt hos Liberty Silver. 2% rabatt med koden "survivalist"

InläggPostat: fre 15 apr 2011, 11:19 
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Hur kommer Sverige och trollhättan att påverkas av vad som verkar vara en i framtiden oundviklig konkurs för SAAB om de inte börjar sadla om till Ekonomibilar?

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.

InläggPostat: fre 15 apr 2011, 11:40 
Användarvisningsbild

Ulv i fårakläder skrev:
Hur kommer Sverige och trollhättan att påverkas av vad som verkar vara en i framtiden oundviklig konkurs för SAAB om de inte börjar sadla om till Ekonomibilar?

först o främst kris för alla underleverantörer, som finns runtom i hela sverige och lite ute i europa. (jag hörde att någon redan varslat lite anställda, pga befarat stopp av inköp från SAAB) Sen har ju staten redan garanterat en stor del av skulden, så de kommer säkert bli tvingade att lösa resten, om det skulle bli nedläggning och det inte finns några värden kvar (om nu någon plundrar bolaget på värdefulla inventarier osv)

InläggPostat: tor 26 maj 2011, 10:44 
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Att det just nu finns en massa hus till salu på marknaden pressar ner priserna och det är ju bra om man är intresserad av att köpa en BOL. Men ser man det i ett större perspektiv kan det var början på något riktigt dåligt. 50 procent fler hus till försäljning än samma tid 2010 låter lite oroväckande i mina öron. Inte kan det bara vara det höjda ränteläget?

http://www.dn.se/ekonomi/dubbelt-sa-man ... fritidshus

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1076 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 72  Nästa