Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: IKEA KNALLA Sportväska
InläggPostat: sön 10 jul 2016, 12:53 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/produ ... #/00282330

Det länkades till denna i en annan tråd och istället för att grisa ner den med en massa off-topic så startar jag en ny här.

Enklare bagar och väskor kan man knappast får för mycket av, detta gäller speciellt sådana som kan stuvas undan i väntan på ett akut behov.
IKEAs stora, blå kasse ( http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/17228340/ ) kan användas till allt mellan himmel och jord så jag har funderat på att köpa på mig en rejäl trave och stuva undan. De tar ju mycket lite plats och kostar en spottstyver.

Men så upptäckte jag då sportväskan "KNALLA" och blev nyfiken. Den är bara drygt hälften så stor som den blå kassen och den är mycket dyrare, å andra sidan har den en axelrem och kan stängas ordentligt. Min tanke är att den kan komma väl till pass om man skulle behöva slita med sig exempelvis en massa konserver, bränsleflaskor eller dylikt.

Jag undrar alltså hur pass stryktålig den där sportväskan är. Tål den 15-20 kilos last utan att haverera totalt? Jag är inte ute efter någon form av motståndskraft mot långvarigt slitage, bara att grejorna står pall för någon enstaka omild förflyttning.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: IKEA KNALLA Sportväska
InläggPostat: sön 10 jul 2016, 13:05 
Den blåa FRAKTA trunken, den med dragkedja, har jag ett gäng av. Den har två axelremmar så man kan ta den över axeln eller bära den som provisorisk ryggsäck. Den är rätt stryktålig och står upp av sig själv när man ska trycka ned massa saker ifrån toppen, t.ex tvätt och kläder.
Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: IKEA KNALLA Sportväska
InläggPostat: sön 10 jul 2016, 13:17 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Lysande! Den där ser dessutom fyrkantig och lättstuvad ut. Här anges en maxbelastning på 25 kg, superbra :)

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: IKEA KNALLA Sportväska
InläggPostat: sön 10 jul 2016, 13:37 
Jag har ett gäng frakta för textilier och skrymmande saker som inte är tunga. Jag har inte testat att lasta sönder någon men min känsla är att jag inte skulle proppa den full med konserver eller bränsleflaskor. Åsikt: De är dessutom rätt sladdrig när den inte är full så, nja, för tyngre grejer hellre en bag.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: IKEA KNALLA Sportväska
InläggPostat: sön 10 jul 2016, 13:47 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Jag får nog köpa på mig en av varje och stresstesta. Vi snackar ju inga stora investeringar.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: IKEA KNALLA Sportväska
InläggPostat: sön 10 jul 2016, 13:54 
Har bara gjort sönder en och då hade jag dem fullpackade då jag flyttade, även med tyngre saker.
Jag proppade en full med två yllefiltar och småkuddarna till soffan, sedan när jag skulle lyfta hade jag satt foten på kanten och rev på så sätt upp hela sömmen på långsidan när jag lyfte. :smack:
Men gick fortfarande att bära...


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet