Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Inför odlingssäsongen
InläggPostat: fre 09 maj 2014, 10:53 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Hittade en rolig sida från Tjeckoslovakien :shock:
Många frön och från hela världen tex korn från etiopien mm . Och ovanliga sorter som inte går att hitta här .
Har man nån fråga om en växt som de inte har så har de möjlighet att hämta den genom insamling så långt det är lagligt förstås .
För den som vill bygga upp en permakulturträdgård så finns fina möjligheter genom de olika avdelningarna med tex frost och köldhärdiga växter .

Man behöver inte vara medlem och minsta order är en fröpåse .

Sedan har de lite bokklubbsfasoner för sig men köper man som icke medlem så slipper man det men får betala lite högra pris , MEN långt under priset på fröpåsarna i butik .

http://www.kpr-eshop.eu/sv/

Vad tror ni är de seriösa eller ? Funderar på att testa i alla fall , mycket intressant .

Inläggsrubrik: Re: Inför odlingssäsongen
InläggPostat: fre 09 maj 2014, 13:08 
Bor numera i en bunker

Det är förståss svårt att veta, men beställer man en mindre provorder så riskerar man ju å andra sidan ganska lite. Intressant alternativ
,tycker jag nog, om det fungerar bra. Lite omständigt bara att man måste kunna det latinska namnet för att hitta sina grönsaksfrön. Dessutom envisas man
med att sälja "10 frön". I fallet morötter är detta närmast skrattretande.

Jag tycker att det är intressant att t ex morotsfrö i liten potionsförpackning här i Sverige är så dyrt att det i princip blir billigare att köpa de färdiga morötterna.
Dock får man naturligtvis andra fördelar av att odla själv, men jag tycker att det är anmärkningsvärt att frö kan vara så dyrt. Jag betalade 39 kr för en liten
morotsfröpåse på Coop och det räcker till 5 meter. I fjol fick jag visserligen en fantastiskt bra skörd med dessa frön, men ändå så känns det ju lite väl dyrt.

InläggPostat: fre 09 maj 2014, 13:58 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

I vissa fröpåsar så får man mycket mer frön än man behöver också . Har man en bänkodling eller drar upp plant inne så kan man nästan räkna hur många frön som går åt för årsbehovet och några till som reserv .
Så där kan man förlora mycket pengar om fröna hinner bli för gamla innan de utnyttjas .

Men från den här länken så fanns det ju enstaka frön upp till kg förpackningar beroende på växt .
Mycket beroende på att det inte är nån fröfirma som ligger bakom utan privatpersonen som odlar fram fröer och säljer av överskottet , eller samlar vilda växters frön .
Har läst lite på nätet om firman och den har fått både ris och ros . Nackdelarna är att det tar lång tid att få sina frön . Firman lägger en beställning hos en medlem som odlar en växt , så får man frön då de är klara eller om man har tur det finns sedan tidigare skördar . Så man kan få vänta i månader på sina frön .
Men efter beställningen så kommer en bekräftelse med ett ungefärligt datum för leverans .
Men med dagens snabba leverne så har många svårt att vänta och då blir det krångel .

Vill man så kan man skriva sig på en lista och bli frösamlare också . Då får man plocka frön som finns i sina trakter och leverera till andra som är med och har beställt .

InläggPostat: fre 09 maj 2014, 15:02 
Bor numera i en bunker

Det låter som man behöver vara ute i god tid och planera sina fröinköp då, men detta kan ändå kanske vara ett bra sätt om man vill ha tag på sorter som kanske inte
finns i den vanliga handeln. Jag gillar också att experimentera med lite mer exotiska växter. Provat både bomull och te. Bomull gick bra men te gick inte alls. Nåja,
Linné ägnade visst mycket tid åt att försöka odla te här i Sverige utan att lyckas, har jag läst.

Helt klart är ju ett av de vanligaste nybörjarmisstagen som man gör att man sätter för många frö alldeles för tätt. Det leder för det mesta bara till att man får gallra hårdare
sedan, om det är normal grobarhet. Känns så onödigt.

Jag har lekt med tanken på om jag skulle köpa ett större fröpaket som är avsett för proffsodlare och dela upp det på mindre påsar. Det borde ju rimligen bli billigare, tycker jag.
Å andra sidan så får man då plötsligt problem med hur man ska lagra alla dessa fröer på ett bra sätt under många år.

Sedan kan man säkert tjäna pengar på att ta egna fröer om man har den kunskapen och lämpliga sorter att ta av. Nåt man borde lära sig egentligen...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ]