Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 77 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

När kommer Grekland att tvingas lämna EU?
Inom 3 månader 10%  10%  [ 4 ]
Inom 6 månader 24%  24%  [ 10 ]
Inom 1 år 41%  41%  [ 17 ]
Inom 5 år 10%  10%  [ 4 ]
Aldrig 15%  15%  [ 6 ]
Antal röster : 41
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Information om Grekland (PIIGS) och omröstning
InläggPostat: tor 12 jul 2012, 23:23 
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Jag håller för säkert att Grekland drar sig närmare en "Grexit" för varje dag.

Med denna artikelvill jag starta denna tråd.

Jag är undrande för vad en grexit skulle innebära för konsekvenser för oss här i Norden samt vad man bör göra för att förbereda sig för detta.
Sen skulle jag tycka att det var bra att samla tankar, artiklar och reflektioner om Grekland. Vill man göra referenser mot andra PIIGS går det bra men huvud fokus är mot Grekland.

Ny tråd kan ju skapas för respektive land så vi kan ha artiklar och referenser samlade på samma ställe.

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.

Inläggsrubrik: Re: Information om Grekland (PIIGS) och omröstning
InläggPostat: tor 12 jul 2012, 23:51 
Jag ska passera Grekland under nästa vecka och kommer besöka Aten. Något särskild som jag kan titta efter, fråga eller försöka observera där på plats, dvs vad kan vara intressant för oss på forumet?

InläggPostat: fre 13 jul 2012, 00:11 
Användarvisningsbild

Ja stängda affärer och affärer som slagit igen samt tillgången på varor i de affärer som finns och om möjligt vad folk handlar.

Kanske fråga vilka varor som går mest och sen kolla hur rättsväsendet fungerar och om det har förändrats något. Straffskalor och mängden brott som sker, vilka brott osv.

Det är en himla massa sån info som jag tror kan bli bra att ha.

Och till Dewomer. Jo det är helheten som är viktig men jag gillar att ha helheten kompartimenterad så jag kan läsa om A i kategori a osv för att sen dra liknelser och paralleller för mig själv. Alltså att det är fakta och tendenser i de enskilda nationerna som jag letar efter.
Det var inte tänkt som debatt utan som fakta som man kan se tillbaka på när något händer för att se om man på ett enda land kan se tendenser att leta efter på andra länder.

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.

InläggPostat: fre 13 jul 2012, 01:11 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

T-72 skrev:
Jag ska passera Grekland under nästa vecka och kommer besöka Aten. Något särskild som jag kan titta efter, fråga eller försöka observera där på plats, dvs vad kan vara intressant för oss på forumet?

Är nyfiken på hur de tänker kring infrastrukturen mot utlandet! Vi skulle tågluffa och upptäcker att de har dragit in sina internationella tåglinjer. Då backar man ju ur. Några eventuella obskyra bussar har man ingen lust med (inte här, på andra platser visst). Hur tänker de när turister hindras från att komma in? Och - finns det någon som helst brunpolitisk baktanke med det? Det var ju på förslag att lägga minor runt landet. Att hindra trafik kan ju vara ett sätt att stänga ute immigranter...

InläggPostat: fre 13 jul 2012, 05:21 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

@T-72
Så här stod det i tidningen i februari i år (se nedan) . Hur ser sjukvården ut nu ? Grekland har ju en hög andel resistenta bakterier , kanske den högsta i europa och det har varnats för att resa till landet . Här nedan så står det att färre och färre kan klara att gå till läkaren eller ens vaccinera sina barn . Så vad händer och vad gör mn åt det i dagsläget ?

" I närheten av soppköken ligger också en fri läkarklinik som drivs av organisationen Läkare i Världen. Georgios Papadakis är föreståndare och ansvarig läkare. Ursprungligen var det en klinik för papperslösa invandrare men nu kommer alltfler greker hit. Greker som blivit utförsäkrade och inte längre har råd med mediciner, speciellt de kroniskt sjuka.

De stora sjukhusen donerar därför mediciner med kort utgångsdatum till kliniken. Där finns också utförsäkrade familjer som inte har råd att vaccinera sina barn. Alla de vaccineringar som varje barn behöver kostar i dag totalt 600 euro och många har inte pengar att betala. Det kan tyckas att det borde ligga i samhällets intresse att se till att alla barn blir vaccinerade gratis, men så är inte fallet"

InläggPostat: fre 13 jul 2012, 07:30 
The grey man
Användarvisningsbild

T-72 skrev:

Hur tänker folk om framtiden? Om dom nu tänker på framtiden.
Hur har attityden mot människor utanför familjen förändrats?

Ja rent allmänt hur folks sätt att tänka och agera förändrats.

InläggPostat: fre 13 jul 2012, 11:15 
Nybyggt utedass!

Röstade på 6 mån.

Tog bort orerande inlägg som inte har specifikt med grekland att göra!

InläggPostat: fre 13 jul 2012, 15:18 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Jeg stemte på "Aldrig" ettersom det jo ikke er EU, men EURO-sonen Grekland antakelig må forlate.

InläggPostat: fre 13 jul 2012, 16:03 
Bor numera i en bunker

Tomahawk skrev:
Är nyfiken på hur de tänker kring infrastrukturen mot utlandet! Vi skulle tågluffa och upptäcker att de har dragit in sina internationella tåglinjer. Då backar man ju ur. Några eventuella obskyra bussar har man ingen lust med (inte här, på andra platser visst). Hur tänker de när turister hindras från att komma in? Och - finns det någon som helst brunpolitisk baktanke med det? Det var ju på förslag att lägga minor runt landet. Att hindra trafik kan ju vara ett sätt att stänga ute immigranter...

Kanske vill man inte att omvälden skall se eländet med egna ögon? Eller kanske är det helt enkelt slut på pengar så att infrastrukturen får förfalla.

Jag tror egentligen på inom 3 månader om frågan är när Grekland lämnar Euron. Men jag valde ändå 6 månader eftersom ett sådant beslut säkert kräver lite förberedelser. Sedan så kan det ju mycket väl visa sig att det blir en Fixit istället.

InläggPostat: fre 13 jul 2012, 18:19 
Användarvisningsbild

Swing Monk skrev:
Jeg stemte på "Aldrig" ettersom det jo ikke er EU, men EURO-sonen Grekland antakelig må forlate.

Så.som jag förstått det så krävs det utträde från EU för att kunna lämna euro zonen. Sen kan man dock bli medlem i EU igen.

InläggPostat: lör 14 jul 2012, 00:17 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Ok. Dersom det er euroen det gjelder så er jeg i grunnen overrasket over at de ikke har forlatt den allerede. Men jeg vil ikke bli overrasket om det skjer i første halvår 2013. Skjønt egentlig skjer det meste langt tregere enn jeg forventer, så jeg lander på følgende spådom: Innen 5 år.

InläggPostat: lör 14 jul 2012, 15:07 
Offtopic: cirka 30 mil i Grekland. Riktigt bra motorvägar, blommor och växter som ser ut vattnas regelbundet. Bilparken liknar den Svenska i ålder. Restauranger har allt man vill ha. Dieseln kostar runt 1,5 euro litern.
Kör vidare mot Aten i 130 km i timmen...

InläggPostat: lör 14 jul 2012, 22:25 
Nybyggt utedass!

T-72 skrev:
Offtopic: cirka 30 mil i Grekland. Riktigt bra motorvägar, blommor och växter som ser ut vattnas regelbundet. Bilparken liknar den Svenska i ålder. Restauranger har allt man vill ha. Dieseln kostar runt 1,5 euro litern.
Kör vidare mot Aten i 130 km i timmen...

Kör lugnt och känn gärna av läget med boende där om möjligt, alltid bra med förstahanduppgifter :)

InläggPostat: lör 14 jul 2012, 22:50 
Framme i Aten, mängder med bilar på motorvägar. Otroligt mycket trafikpoliser jämfört med Sverige, såg mängder med bilister som blev stoppade. Inga problem att tanka bilen och dyra motorvägsavgifter, 2 euro nästan varje 3-4 mil.

Kort runda på stan på kvällen, ser inte några butiker som har slagit igen. Jag är kvar här två dagar sen åker jag till Kalamata för att se hur är det ute "landet".

Överraskad över hur bra Grekerna kör i trafiken, mina fördomar var helt felaktiga; Malmö är mycket värre enligt det jag fick se idag.

InläggPostat: lör 14 jul 2012, 23:19 
Nybyggt utedass!

T-72 skrev:
Framme i Aten, mängder med bilar på motorvägar. Otroligt mycket trafikpoliser jämfört med Sverige, såg mängder med bilister som blev stoppade. Inga problem att tanka bilen och dyra motorvägsavgifter, 2 euro nästan varje 3-4 mil.

Kort runda på stan på kvällen, ser inte några butiker som har slagit igen. Jag är kvar här två dagar sen åker jag till Kalamata för att se hur är det ute "landet".

Överraskad över hur bra Grekerna kör i trafiken, mina fördomar var helt felaktiga; Malmö är mycket värre enligt det jag fick se idag.

De farligaste fordonen i Aten är dom gula(Taxi) ;) . Jag har själv bott mitt i Grekland under en månad, i lilla staden Karditsa, detta var ju 10 år sen, men livet i en småstad där kan vara underbart! :D

Skönt att resan gick bra :D

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 77 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa