Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 01 sep 2008, 19:35 
Samlar kokböcker från 1800-talet

För att inte tala om ifall du stöter på en kvinna i nöd.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 01 sep 2008, 19:51 
Tråkigt nog är det väldigt få kvinnor här. Fattar inte riktigt varför? Annars är nog en mooncup / mens-kopp en given pryl i en nödask för en kvinna i fertil ålder. Annars är nog en tampong inte dumt att ha som tändhjälpmedel.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 03 sep 2008, 23:35 
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Luffsen skrev:
sprithitler skrev:
Luffsen skrev:
sprithitler skrev:
Lite slösaktigt dock att fodralet för fickminnet ej används till överlevnadsinfo.

Kanske man kan använda fodralet att starta upp en eld med? :D

Tror inte det, det är i plast och verkar vara en svårbrunnen plast.

Jag har det!!!

Plats för egna noteringar!!

Man kan använda fodralet som en primitiv kåsa. /Mimung

Bättre ha och inte behöva än att behöva och inte ha.
Pappa älskar och saknar dig Scilla Joline älsklingsunge.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 26 sep 2008, 08:54 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Lite slösaktigt dock att fodralet för fickminnet ej används till överlevnadsinfo.[/quote]

Kanske dåligt med info på fodralet men man kan använda den som mugg när man glömt vikkoppen hemma :D

Inläggsrubrik: Re: Tampong
InläggPostat: fre 26 sep 2008, 09:31 
Nybyggt utedass!

Krigar´n skrev:
Tampong är riktigt bra att ha - om du bara visste hur mycket stoff den är tillverkad av. Öppna upp och riv ur! Oslagbart i kombination med eldstål för att göra upp eld.

Dessutom ren hårdvaluta i kvinnliga kretsar när affären bommat igen! Du kan byta till dig nästan vad som helst!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 14 okt 2008, 16:08 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Kolla in den här sidan.
Recensioner av bland annat askar och väskor med mera.

:arrow: http://www.equipped.com/prsnlkit.htm

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 16 okt 2008, 19:01 
Nybyggt utedass!

Jag går aldrig naken :wink: Däremot har jag ingen ask utan bär eldstål, en Victorinox soldier, några säkerhetsnålar, två kondomer 5m tunn svart nylonlina, två plåster, en visselpipa, ett litet första förband och en tampong i en liten påse som jag själv sytt av en bit grön kraftig coruraväv.

Storlek på påsen..? Om du tänker dig ett CD-fodral stående i hyllan så är den ungefär hälften så hög och 2cm tjock med det innehållet,eller lika stor som ett försvarets första förband utan flärparna på sidorna.

Påsen är hopasnörad i änden med paracord och ett snörlås med knapp.

Vanligtvis har jag inte påsen med mig utan litar till min vanliga EDC som finns beskriven i utrustningslistor och är betydligt mer omfattande än vad som får plats i skjortfickan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 20 nov 2008, 03:04 
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

Jag testade bomull-vaselin för att tända, det var visserligen väldigt lätt att tända men det brann inte så länge och hur klarar den vatten egentligen?

Hittade dessa på clas ohlson
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=54314852

Jag har inte testat dem, men jag har något liknande hemma som är lätt att tända med eldstål efter man rufflat upp ytan med kniv.

Prövade även lägga den i en kopp vatten under natten och det gick bra att tända den även då med eldstål, även fast den inte tog sig lika bra.
Observera att jag inte pratar om clas ohlson tändkuberna utan något jag tror är liknande som jag har här hemma :)

Det är då något jag ska ha min ask för att underlätta att göra upp en eld svåra förhållanden!

edit: Skulle även vilja höra synpunkter på följande saker att ha i sin ask:
värmeljus
kondom
förstoringsglas
Penna och papper
karamell
tändsticksask (då man redan har tändare och eldstål)
Nödvändigt, onödigt? Vad tycker Ni! :) det är då något som dyker upp då och då i överlevnadsaskar..

Och vad använder ni för vattenreningstabletter? Puritabs verkar inte säljas längre! :o

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 20 nov 2008, 07:01 
Undrar vad min nästa titel blir...

Citera:
edit: Skulle även vilja höra synpunkter på följande saker att ha i sin ask:
värmeljus
kondom
förstoringsglas
Penna och papper
karamell
tändsticksask (då man redan har tändare och eldstål)
Nödvändigt, onödigt? Vad tycker Ni! Smile det är då något som dyker upp då och då i överlevnadsaskar..

Och vad använder ni för vattenreningstabletter? Puritabs verkar inte säljas längre! Surprised

värmeljus - ingen dålig ide men jag hade nog föredragit ett avkapat julgransljus, kräver mindre utrymme och lättare att tända annat med.

kondom - jag är skeptisk, visst om man förväntar sig sällskap, annars inte.

förstoringsglas - jag skulle inte ta upp värdefullt utrymme i asken med ett förstoringsglas, opålitligt för att starta eld.

Penna och papper - om du har plats över, visst

karamell - bra som moralhöjare, om man har plats kan ett eller ett halvt paket dextrosol vara bra inför en krävande uppgift eller beslutsfattande.

tändsticksask (då man redan har tändare och eldstål) - tändare och eldstål räcker långt, en tändsticksask tar mycket plats.

Vad gäller vattenrening så använder jag de tabletter som följer med försvarets dygnsportioner.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 20 nov 2008, 10:49 
Samlar kokböcker från 1800-talet

värmeljus. Kan bara hålla med föregående talare.

kondom. Bra plastpåse. Stoppa den i en strumpa så har du en vattensäck. stoppa din pistol i den så är den vattentät.

förstoringsglas. Då skall det vara väldigt litet. Använd det som sitter i din swiss-army knife istället.

Penna och papper. Behöver inte ta så mycket plats och är bra till mycket. Rita en egen karta på. (karta är mycket viktigt) Skriva upp saker du måste komma ihåg. I värsta fall kan du använda papperet till att tända en eld.

karamell. Nickel var väll standard i nöd-askarna på 80-talet men idag... Jag vet inte. Snabba kolhydrater gör kanske mer skada än nytta eller?

tändsticksask (då man redan har tändare och eldstål). Tändare ger jag inte så mycket för. Det finns små tändsticksaskar, annars får du göra en egen förpackning för tändstickor med tillhörande plån.

Vattenrening kan jag inte hjälpa dig med, mer än att du kan koka vatten i din kondom.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 20 nov 2008, 12:07 
Jag tror att lite snabba kolhydrater har sin plats i nödasken. En *liten* chokladkaka, exempelvis. Eller hårda karameller typ nickel, som nämns ovan. Man klarar sig länge utan mat, med hjälp av fett och protein i muskler. Men detta förutsätter lite kolhydrater för att det skall fungera bra utan att man blir helt puckad under tiden. Hjärnan drivs med socker...

Därför kan det vara vettigt att försöka äta lite bär och frukt och rötter från kaveldun eller vass, även om det kanske inte ger så mycket energi i sig. Men det ger lite extra kolhydrater som gör att du lättare kan tillgodogöra dig reserverna i kroppen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 20 nov 2008, 18:58 
Om jag kan bugga? Ut eller in?

R_Hatt skrev:
karamell. Nickel var väll standard i nöd-askarna på 80-talet

Jag fick nog Nickel-allergi efter lumpen. Mot slutet var man rätt trött på dem. :lol:

Men det finns ju andra sorters hårda karameller. Hårt godis påverkas ju inte så mycket av fukt och kyla.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 21 nov 2008, 17:11 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Värmeljus verkar ganska meningslöst. Belysning har man genom ficklampan, värme från elden man gör.

Kondomerna är givetvis avsedda som väldigt töjbara plastpåsar, inte för det "riktiga" ändamålet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 21 nov 2008, 17:23 
En stearin-stump är mycket bra som extra tändhjälpmedel. Underlättar att tända på fuktig/kall ved. Kan också användas för att "impregnera" tyg.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 21 nov 2008, 18:18 
Användarvisningsbild

skogsbonde skrev:
En stearin-stump är mycket bra som extra tändhjälpmedel. Underlättar att tända på fuktig/kall ved. Kan också användas för att "impregnera" tyg.

Och att valla skidorna med, samt att få blixtlåsen på kläderna att glida lite lättare. Många funktioner blir det.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa