Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 22 nov 2008, 01:33 
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

I mitt tycke är en vanlig plastpåse hårt hopviken ett bättre alternativ än att gå runt med en ultratunn kondom i packningen... om den ska användas som påse då alltså. :)

Inte helt enkelt att fylla en kondom med vatten t ex, om man inte har en kran eller slang då förstås. Sen är en kondom tämligen töjbar och inte så stark heller för den delen...

Finns det NÅN här förresten, som begriper varför man så envist ska ha just en KONDOM till kärl? Nån som PROVAT det irl?

Som sagt... en plastpåse är nog bättre, dessutom slipper man smaken av glidmedel i vattnet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 22 nov 2008, 03:05 
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

Kommer nog ha en kondom i asken, som nån sa tidigare i tråden "ifall man stöter på en kvinna i nöd" :)

Har skissat på en ask själv och ska väl snart börja samla ihop alla delar. Jag har tänkt mig detta hittills:
Victorinox camper. Det är som en spartan fast med en såg, tänkte att det kunde vara nyttigt.
Jukka sticka:den var ganska liten och nöttes ganska mycket. Min har redan en en liten skidbacke i den.. men den räcker nog ganska länge ändå.
Järntråd: Lite järntråd för laga ihop kläder, bygga bivack mm
tinder: några bitar av tändkuberna jag nämnde tidigare
Kompass: Hade tänkt en sån där liten knappkompass men hur bra är dom egentligen?
Visselpipa
tändare: vanlig, bic. Försöka säkra den på nåt sätt så inte knappen inte trycks in i asken.
Fiskeredskap: ett antal krokar, blysänken och fiskelina (hur mycket har ni?)
Ljus: vad för slags är osäkert, får leta vidare vad jag hittar.
Liten penna och skrivpapper. En liten blyerts är lätt att hitta men bläck kan skrivas på lite fler material även beständigare.
Sybehör:Nål, stark tråd. Kanske någon knapp?
Vattenreningstabletter: Micropur verkar vara de enda som finns
Plåster, plåstersuturer. Lappa ihop sår. Inte blöda ned allt och hindra att det kommer in skräp/bakterier i såret.
Kondom: ptja, kan rädda livet på det tänkta sättet.
Diarrétabletter: dimor enligt vad någon tipsade om här på forumet.
Liten diodlampa: en sån där platt från clas ohlson
Värktabletter:alvedon, iprem, ibumetin..?
Litet förstoringsglas: kanske inte är ultimat men hittar jag en som är liten som en femma stor så lägger jag ner den där.
Plastpåsar:Vattenförvaring, förvara saker vattentätt(stoppa dom på fötterna?)

Själva asken är den från civil.se Den är stor men det ryms mycket gott i den :)

Behöver lite hjälp dock. En sån där liten kompass. Jag vet att jag sett den på en svensk sida men letade igenom tiotals sidor igårkväll utan att hitta den. Stor som en tumnagel kanske. Dock så hade en sån i en billig överlevnadskniv, den fungerade dåligt, någon med mer erfarenheter av en sån kompass? Hoppas att den jag hade bara var något måndagsexemplar.

Förresten hur gör ni med fiskelinan? Tänkte att jag skulle ta och vira upp lite från en rulle och göra en bunt men det slutade med ca 10-20 meter trassel :D

Signalspegel: kostar nästan uppemot hundra kronor. Vad sägs om att ta en egen vanlig spegel och skära den i lämplig storlek och borra ett hål i mitten?

Värktabletter för feber, värk och sådant. Vad ska man ta?

Tänkte också att man kunde göra något roligt på insidan locket. Kanske rista in väl valda ord, eller tejpa fast en pappersbit med lite anteckningar.
Kanske skriva ut en karta på fint papper på det närliggande området och försöka få in där.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 22 nov 2008, 03:27 
Clas Ohlsson har en "klock-kompass." Men en liten Ranger 27 är nog bättre om man har plats i fickan...

Bild

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 22 nov 2008, 06:50 
Undrar vad min nästa titel blir...

Citera:
Förresten hur gör ni med fiskelinan? Tänkte att jag skulle ta och vira upp lite från en rulle och göra en bunt men det slutade med ca 10-20 meter trassel Very Happy

Testa att rulla istället för att haspla av linan, då blir den inte tvinnad på samma sätt och är enklare att ha att göra med.
Ett tips är att ta med så mycket nylonlina du har plats med, då kan du fiska längre ut och/eller med flera krokar samtidigt. Med bara ett par meter kommer man inte så långt. Jag tror jag har 30 meter i min ask. Sen är ju bra lina väldigt svårt att finna i naturen.

Ang. kondomer för vattenförvaring så är det en olycka som väntar på att inträffa. Hur länge överlever en kondom fylld med vatten under fältmässiga förhållanden ?! Sen att det skall gå att koka vatten i kondomer.. Jag är skeptisk, visst det går att värma vatten, men jag har då aldrig lyckats koka vatten i en kondom.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 22 nov 2008, 11:49 
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Ni får väl göra en "McGyver": Med en kondom och lite vaselin kan man ordna en explosion! :lol:

Nåja..
Fördelen är ju att en kondom tar väldigt lite plats. En stadig fryspåse att bära vatten tar ju mycket mer plats i asken. Men självklart skall den vara utan glidmedel för den här typen av aktivitet.

En signalspegel av spegelglas tror jag inte håller så bra. 7 års olycka när du tappar asken... :cry:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 22 nov 2008, 22:36 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Mattias skrev:
Ljus: vad för slags är osäkert, får leta vidare vad jag hittar.

Kondom: ptja, kan rädda livet på det tänkta sättet.

Behöver lite hjälp dock. En sån där liten kompass. Jag vet att jag sett den på en svensk sida men letade igenom tiotals sidor igårkväll utan att hitta den. Stor som en tumnagel kanske. Dock så hade en sån i en billig överlevnadskniv, den fungerade dåligt, någon med mer erfarenheter av en sån kompass? Hoppas att den jag hade bara var något måndagsexemplar.

Signalspegel: kostar nästan uppemot hundra kronor. Vad sägs om att ta en egen vanlig spegel och skära den i lämplig storlek och borra ett hål i mitten?

Kommer nog att köpa en Streamlight Key-mate och ha i min ask, ser vettig ut.

Kondomen är jag skeptisk till, dess största (enda ?) fördel är att den tar liten plats, jag letar efter en sån där påse att ha kameran i när man dyker, visserligen tjockare och tar större plats än kondomen men den går att bära vatten i.

Var in på min "närmaste" friluftsbutik och köpte en Silva Carbiner häromdagen, stämmer precis med mina övriga kompasser. www.route62.se

"Alla" skall ha en signalspegel i sin ask, jag är inte helt övertygad om nyttan. Vill du bli hittad ? Är det sol ute ? Jag lägger nog hellre pengarna på Lightsticks och en Air Marker Panel.

/////BySmed

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 23 nov 2008, 00:21 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

BySmed skrev:
En sån där liten kompass. Jag vet att jag sett den på en svensk sida men letade igenom tiotals sidor igårkväll utan att hitta den. Stor som en tumnagel kanske. Dock så hade en sån i en billig överlevnadskniv, den fungerade dåligt, någon med mer erfarenheter av en sån kompass? Hoppas att den jag hade bara var något måndagsexemplar.

..., jag letar efter en sån där påse att ha kameran i när man dyker, visserligen tjockare och tar större plats än kondomen men den går att bära vatten i.

Var in på min "närmaste" friluftsbutik och köpte en Silva Carbiner häromdagen, stämmer precis med mina övriga kompasser. www.route62.se

"Alla" skall ha en signalspegel i sin ask, jag är inte helt övertygad om nyttan. Vill du bli hittad ? Är det sol ute ? Jag lägger nog hellre pengarna på Lightsticks och en Air Marker Panel.

/////BySmed

Blandade prylar

Vattentätt fodral http://www.pinal.se/product_info.php/cPath/35_34/products_id/385

Speglar
http://www.pinal.se/product_info.php/cPath/28/products_id/120
http://www.pinal.se/product_info.php/cPath/33/products_id/607

kompass http://www.pinal.se/product_info.php/cPath/43/products_id/173

Sådana här kompasser duger bra till "grovnavigering" och är enklare att använda än att förlita sig till klock-sol metoden och att titta efter polstjärnan.

Och vad det gäller MacGyver...

http://farm3.static.flickr.com/2377/2532118567_f6f9f84736.jpg?v=0

Inläggsrubrik: Hittade en gammal ask
InläggPostat: tor 01 jan 2009, 15:30 
Börjar få trångt i skafferiet

Jag städade i en låda och hittade en gammal överlevnadsask från den tid då jag tillhörde Hemvärnet så jag fick för mig att berätta hur jag var utrustad då

Höger benficka
Överlevnads filt aluminium
Försvarets första förband med
plåster tejpat på utsidan
visselpipa

Lilla överlevnads asken (en cigarett ask av plast)
Innehållande:
druvsocker
tändstickor
alvedon
vattenreningstabletter
fisklina
säkerhetsnålar
lite kontanter
papper penna

I byxbältet:
fällkniv
cigaretttändare

I stridsselen:
fältflaska
större kniv
liten ficklampa

I ryggsäcken:
chokladkaka eller dyl
Större överlevnadsask (smörgåslåda av Aluminium)
Aluminium filt
tändstickor
magnesium elddon
fnöske (Tidningspapper doppat i stearin)
papper
penna
trådsåg
liten tvål
salt
plastpåsar
snöre
ståltråd (försvarets tunna gröna)
plåster
pincett
säkerhetsnålar
vattenreningstabletter
sårtvätt servett
minibryne
märlor
gem
nålar
industri raklad

Iden var att byxorna tar man mycket sällan av sig så att där ligger det viktigaste. stridscelen tas sällan av medans ryggsäcken oftast är avtagen därför uppstår en viss "redundanns" tex vattenreningstabletter på två ställen. denna gjorde jag i Hemvärnet så den var inte enbart för min personliga säkerhetsskull. ståltråd märlor och gem var för att sätta upp snubbeltrådar/larm för den lede och papper och penna för att skriva meddelanden till andra i gruppen.

Jag hoppas någon har nytta av detta även om det är gammalt

Senare tillägg

Placering av överlevnadsutrustning är viktig, det kan kännas naturligt att ha grejer i ryggsäcken men det finns alltid risk att förlora den, fickorna är bättre men har begränsad volym. Var har ni olika prylar?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07 jan 2009, 01:11 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Luffsen skrev:

Finns det NÅN här förresten, som begriper varför man så envist ska ha just en KONDOM till kärl? Nån som PROVAT det irl?

Man stoppar kondomen i en socka eller liknande. Då har du en riktigt bra vattenbehållare. Lite grann som ett otroligt kompakt vattenskinn. Kom ihåg att kondomen är en nödlösning. ;)

En kondom kommer dessutom i en steril (eller åtminstone vakumförpackad) förpackning vilket gör att du inte får skit i vattnet (även om man säkert har vattenreningstabs ändå).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08 jan 2009, 00:53 
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Joo... som vattenbehållare på det viset, det köper jag... men om man nu är ute i djungeln, och man hittar en liten pöl med vatten, hur fyller man då kondomen?

Om man är hemma, och har tillgång till en kran eller vattenslang, då är det skitenkelt, men ute i skogen finns sällan... (aldrig) en kran i närheten när man behöver den! :D

Min känsla är, att man nog måste ha nån form av munstycke, och dessutom ett visst TRYCK bakifrån för att kondomen ska töja sig... eller har jag fel?

Går det att bara TÖMMA vatten in i en kondom?

Tar en kondom märkbart mycket mindre plats i nödasken, jämfört med en enliters fryspåse?

Fryspåsen är garanterat starkare i alla avseenden, jämfört med kondomer...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08 jan 2009, 04:17 
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Det går bra att bara hälla vatten i kondomen, tyngden från vattnet expanderar den. Och det är inte på något sätt lättare att få vatten från en pöl till en påse än det är till kondom. Mitt tips är att ha en svamp/trasa/strumpa och suga upp vattnet med och vrida ur den över behållaren.
Kondom tar märbart liten plats, expanderar till stor volym, och stöttad av en stumpa/mössa/ryggsäck, kan den transportera mycket vatten.

Inläggsrubrik: Min ask
InläggPostat: tor 02 apr 2009, 17:48 
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Har BCB:s Combat Survial Kit som grund (195 kr hos www.recon.se)

Knapp kompassen är utbytt mot Silvas variant med självlysande bakgrund.
Skräpkniven som ingår i kitet är utbytt mot en Spyderco Ladybug med rak egg.
Visselpipan är utbytt till den mer kompakta variant som Klättermusen har på sina jackor.
Tändstickorna är utbytta mot en liten ask av typen som vissa matställen delar ut som reklam.
Utöver detta så ingår en tjockare nål med vassa kanter för att sy i läder, en bit Wetfire från UST, 2 plåster, plåstersuturer och kondom. Instruktionerna är bortkastade.

Ligger alltid i ryggsäcken (Maxpedition Typhoon Gearslinger) tillsammans med en halvliters Nalgene flaska, svart Buff, Optimus vikbara titanspork, Fisher Bullet Space pen, en kalender och anteckningsbok. Fenix LOD CE som drivs på ett AAA-batteri med nycklarna (kan rekommenderas varmt). Telefonen i Haglöfs vattentäta mobilfodral.

Kniv bär jag sällan i fickan nu för tiden förutom i asken, åker något med så är det en Victorinox Climber till vardags (Saxen är ju underbar, vin öppnaren och flasköppnaren används ju oftast). Vid utflykter så följer en Fällkniven F1 eller S1 med.

Senast redigerad av Westfalia lör 25 apr 2009, 22:47, redigerad totalt 3 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 19 apr 2009, 19:37 
Användarvisningsbild

Nackdelen med kondomen näru väl öppnat den och använt den klart är att gummit torkar och blir skört efter ganska kort tid vilket gör att den går sönder lätt. En plastpåse har betydligt längre livstid och kan användas till flera saker än kondom, ex samla småsaker i, bär mm...

Inläggsrubrik: Enkel ask..
InläggPostat: tis 23 jun 2009, 21:10 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

av lite prylar som låg och skräpade (:

Bor numera i vardagsväskan.

Bild

Storleksjämförelse

Bild

Asken är i rostfritt och ursprungligen för grammonstift? skivborste? hursomhelst märkt med "Original record".

Bild

Ibumeten, öronproppar, kompass, säkerhetsnål, skalpellblad, fickkniv, tändstickor, sårtvätt, plåster, kondom, samarin.

Påsen.

Bild

Tändare, usbminne 4gb, överambitiös fickkniv i halvtattig kvalité med både sax, skruvmejsel och dubbla sågblad.

Inget att överleva atomvinter med, men.. det kostade noll kronor och gav en stunds förströelse. (:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 23 jun 2009, 21:37 
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Ne för att överleva en atomvinter så behövs lite mer men du är väl förberedd iallafall. Under årens lopp så ändrar man innehållet MASSA gånger för man inser att man kan göra saker av andra saker och att nån kan fungera dubbelt på olika sätt.
Ser bra ut iaf.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa