Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Jag hörde en berättelse om elstängsel och kraftledningar
InläggPostat: mån 14 nov 2016, 10:25 
jag ligger förkyld så jag får tänka tre gånger innan jag svarar något :oops:

vore lite småkul att kolla vilka effektar man rent praktiskt kunde ta ut av en ledning vid en kraftgata, ex för åtelbelysning eller liknande


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag hörde en berättelse om elstängsel och kraftledningar
InläggPostat: mån 14 nov 2016, 10:40 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 18 sep 2011, 22:49
Inlägg: 410
Ort: Norrland
Fullt möjligt att det skapas statisk spänning i kablen, p.g.a. magnetfältet högspänningsledningen alstrar.
Men knappast någon strömstyrka kan tas ur en sån kabel. Dvs ingen större effekt.

Har man en väldigt lång kabel eller stor spole kan man säkert få ihop tillräckligt för att ladda en mobil eller så.
Orkar inte googla eller räkna mängd Tesla (magnetfält), kabel, spole, kapacitans. osv.

Det är måndag 8) 8)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag hörde en berättelse om elstängsel och kraftledningar
InläggPostat: mån 14 nov 2016, 10:47 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 29 okt 2014, 09:06
Inlägg: 18
Jag passar på att kapa tråden lite grann för mina egna syften då jag har ett elstängselproblem som inte tillverkarna av elaggregaten tror på eller förstår.

Jag har ett stort system med elstängsel där jag aldrig har fått till det ordentligt med vettiga elaggregat. Det fungerar bra med svagare elaggregat men givetvis med följden att stötarna är svagare än jag önskar. När man går upp över 5 J (tror jag) styrka finns numera krav på att aggregaten övervakar funktionen för att kunna strypa urladdningarna om något verkar ha fastnat i stängslet. Sådana aggregat har inte alls fungerat hos mig (testat 3 st). De börjar oftast larma redan efter några sekunder eller någon halv minut.

Jag har misstänkt att det kan bero på att vi har en 400 kV-ledning som går över marken. Ca 350 m nästan parallellt med ett av mina stängsel, kanske 40-60 meter från min tråd till ledningen uppe i luften. Sedan korsar mina stängsel rakt under kraftledningsgatan på några platser. Dessutom går det också en mindre luftledning över markerna, gissningsvis 4 kV men jag antar att det är 400 kV-ledningen som är det mest intressanta här. Men som sagt teknikerna på firman som tillverkar aggregaten tycks inte förstå min fråga när jag undrar om det kan vara elledningen som orsakar mina problem.

Diskussionen här stärker min uppfattning att det förmodligen är kraftledningen som är problemet. Men är det någon som vet lite mer om vad det är som elaggregaten känner av och larmar för eller om man skulle kunna ändra utformningen på elstängslet på något sätt för att minska problemen?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag hörde en berättelse om elstängsel och kraftledningar
InläggPostat: mån 14 nov 2016, 11:28 
torren skrev:
om man skulle kunna ändra utformningen på elstängslet på något sätt för att minska problemen?


Kanske självklart men om du ändrar så du inte har långa stängsel parallellt med och nära elledningen bör problemet försvinna, givet att det är orsaken. Korsa går bra men parallellt kan ställa till det.

Jag vet inte hur övervakningen fungerar men kan det vara att gräs och överslag i stolpar får aggregatet att tro att det är något som fastnat?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag hörde en berättelse om elstängsel och kraftledningar
InläggPostat: mån 14 nov 2016, 11:37 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Om man har två hagar nära varandra med olika stängselaggregat så är det inget problem , men om man vill flytta djur från en hage till den andra och har båda stängselaggen på och fäster handtagen i tråden till det andra stängslet så kommer det starkaste att slå ut det svagaste . Det svagaste kan tom gå sönder .
Kan kanske ha liknande effekt från starkströmsledningen ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag hörde en berättelse om elstängsel och kraftledningar
InläggPostat: mån 14 nov 2016, 11:40 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Om du kan dela på ledningen på 350m sträckan och köra kanske bara 100m för att testa kan du ju få en uppfattning om 400 kV-ledningen är problemet och om det i så fall finns möjlighet för dig att dela sträckan på flera aggregat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag hörde en berättelse om elstängsel och kraftledningar
InläggPostat: mån 14 nov 2016, 11:49 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
grym skrev:
jag ligger förkyld så jag får tänka tre gånger innan jag svarar något :oops:

vore lite småkul att kolla vilka effektar man rent praktiskt kunde ta ut av en ledning vid en kraftgata, ex för åtelbelysning eller liknande


Från NZ
If you run a single wire along a high voltage power line, (= or> 340KVAC), you will harvest a fair amount of voltage at micro amp levels. WARNING: KEEP AT LEAST 30 FEET FROM THE HIGH VOLTAGE LINE!! DO NOT DO THIS EXPERIMENT ON WINDY DAYS!! The longer the parallel wire, the higher the voltage and amperage you can collect. Run your (antenna wire) parallel to the power line in the trees adjacent to one outer phase of the power line. The higher the wire, (antenna), the better. Use small gauge bare wire hung from fishing line for insulation and support. Run at least 200 feet of bare antenna wire. 400 feet equals twice the power collected. Use a fishing pole and weight to put up the wires in the closest branches of the trees next to the HV line.

WARNING, DO NOT TOUCH THE ANTENNA WIRE! YOU WILL GET SHOCKED! I recommend two pairs of rubber gloves and good boots for this. Ground the Antenna wire while you work until the transformer (s) are installed and you are ready for power. Provide a single or several 5 foot copper-plated ground rods at your termination point for the transformer high voltage return to ground. More grounds are better. The ground completes the high voltage antenna circuit.

The trick is to present a minimum load to the antenna wire and to step down the electrostatically induced voltage. We need a very high voltage transformer to do this. A ham radio plate transformer rated at 10,000 volts works good. Neon sign transformers work well. You can use several used oil burner transformers with the secondary in series. They are 10 KV each so you can make a 50 KV secondary with five of them. Much better! Remember, the higher the transformer ratio from the high side to the low side of the transformer the better match you will have to the source (the power line antenna). We then connect the high voltage transformer secondary (HV) winding to the antenna and the ground. Separate transformers MUST have the 120 volt leads in parallel and IN-PHASE. You have created a capacitive-coupled step-down transformer. Place a 4 watt, 120 volt light across the 120 volt terminals of the transformer. If the light pops and you measure a higher voltage, you may add another single transformer to get to the voltage you desire from the HV transformer (s). You need to measure the AC voltage out of the HV transformer primary and find a 120 volt transformer for that voltage. Example: 600 volts out requires a 600 volt secondary and a 120 volt primary. Place this step-down transformer after the HV transformer. You may also ground the far end of the antenna wire to create electromagnetic coupling to the power line. No other circuit changes are required for this. Bring along some different wattage/voltage lamps, a car battery charger and small battery and some small AC motors to see the power you have collected. Have fun! Author: I am purposely not saying I ever did this. Work safely and remove the antenna when done so it will not blow into the high voltage power line.

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jag hörde en berättelse om elstängsel och kraftledningar
InläggPostat: mån 14 nov 2016, 12:13 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 29 okt 2014, 09:06
Inlägg: 18
MulenDag skrev:
Kanske självklart men om du ändrar så du inte har långa stängsel parallellt med och nära elledningen bör problemet försvinna, givet att det är orsaken. Korsa går bra men parallellt kan ställa till det.


Jo, det är ju tyvärr så att man inte alltid kan flytta på naturbeten, diken och sådant. Jag har testat ett av aggregaten hemma på gårdstomten några hundra meter från kraftledningen. Det blev lite bättre men det larmade ändå nästan hela tiden. Fast det säger egentligen inte så mycket eftersom jag testade detta efter att ha haft aggregatet på plats och någonting kan ju redan ha gått sönder då.

Då jag inte vet om en större ändring av stängslen skulle hjälpa kommer jag förmodligen inte köpa ännu ett nytt dyrt aggregat på vinst och förlust. Kommer förmodligen istället satsa på att försöka hitta ett något starkare aggregat utan den nya elektroniken. Jag har också funderat på att dela stängslet i två sektioner med varsitt aggregat men det kräver ett par hundra meter ny matningsledning.

Jag har i och för sig haft en annan teori som inte har med kraftledningen att göra. Jag har matningsledningen och ledningen till jordspetten parallellt i direkt anslutning till varandra men i varsin PEM-slang. Detta ca 10-15 meter och sedan fortsätter jordledningen parallellt med stängseltråden ytterligare ca 50 meter då jag har många jordspett. Skulle matningen kunna inducera en spänning eller ström i jordledningen som aggregatet reagerar på och stänger ner eller rent av går sönder?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet