Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: jag känner det! gör någon annan det?
InläggPostat: tis 09 aug 2016, 00:27 
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem på detta forum och tänkte berätta lite om hur jag tänker och vilka mål jag vill uppnå, jag har tänkt på att förbereda i många år men aldrig börjat riktigt utan mer målat upp scenarion i huvudet om hur vad när och vad jag ska göra. Jag är en mamma i 20-30 års åldern för en tid sen hamnade jag i en sits där jag blev arbetslös (dvs mycket tid att tänka) alla tankar gick mot att vara förberräd av någon anledning gick igenom timmar av videoklipp på youtube om prepping. Av en slump märkte jag att även min fam. medlem hade stkapat en BoB vi pratades vid och inom kort hade vi ett BOL nu gäller det ju först och främst för mig att fixa en BOB för mig och mitt barn samt att börja förbereda bol med mat och förnödenheter. Min fam medlem jobbar mycket så ansvaret ligger nog på mig att fixa bol jag tänker ris pasta mylar påsar konserver vatten en två mindre generatorer , har funderat på solcell men det verkar extremt dyrt samt svårt att ha och göra med . Jag vet inte om jag är galen eller paranoid eller finns där någon annan som ser det jag ser eller känner det jag känner?

Inläggsrubrik: Re: jag känner det! gör någon annan det?
InläggPostat: tis 09 aug 2016, 00:58 
I mörkret är alla grötar grå
Användarvisningsbild

Välkommen hit! Nån annan som känner som du? :mrgreen: Här är dårarnas paradis, ja, jag syftar förstås även på mig själv och säger det med viss självironi. Allvarligt är det väl för att vi delar tankarna om att det kan gå illa som vi alla hänger här - för att få idéer, inspiration, konstruktiv kritik och olika infallsvinklar på våra tankar.

SHTF - det där otäcka som kan hända - ser lite olika ut för olika personer som skriver och läser här. Några vill kunna hantera en solstorm, andra ett vanligt men längre strömavbrott. En del ser upplopp och social kollaps som den största risken. En och annan räds krig och kanske effekterna av kärnvapen. Sen finns de som i första hand satsar på att klara sig igenom en ekonomisk kollaps och till slut de riktiga tokarna som tror att slutet närmar sig - TEOTWAWKI, när världen blir något helt annat än vi är vana vid och dit får jag väl räkna mig själv.

Det finns många saker att förbereda sig för och för varje sak finns det olika sätt, det är inte så många som faktiskt varit med om omvälvande samhällshändelser, men det finns några. Så det blir lite olika sätt att angripa problemen och i brist på facit får var och en göra enligt sin tro. Som tur är har det växt fram nån slags gemensam (nåja) uppfattning om vilka grunderna är och hur man tar de första stegen på sin vandring mot bättre förberedelser.

Tänk igenom vad du vill förbereda dig för och ställ frågor så kommer du att få massor av tips. Just det, det går inte att börja med att förbereda sig för allt för lång tid utan enorm budget så ta det ett steg i taget.

Välkommen förresten!
/MulenDag

InläggPostat: tis 09 aug 2016, 01:27 
Strömavbrott? Hjälp!

Tack! Ja det är ju just det tänk efter vad vill du
förbereda för? Jag känner mig splittrad först och främst har vi ju terror attakerna sedan har vi masdor med politiska kriser sedan har vi i sverige haft en massiv flykting våg där man inte vet vem som sökt om att få stanna. Inte nog med det alla naturkatastrofer. Som du nämnde så förstår jag ju självklart att ingen har konkreta svar på mina frågor, vi kam ju tyvär inte se in i frammtiden så för mig är det väl basic förberedelser som gäller mat vatten säkert ställe säkra personer runt om mig. Ja det här med maten kommer ju att bli sucssesivt det är inget vi går all in på utan liksom här kan man hitta en 5kg ris för en billig peng. så ett paket två i månaden räcker. Problemet dick är att man på något sätt apar efter andra efter mina timmar på ytb så har jag insett att liksom det ska va mora kniv o de ska va emergency bivvy o de ska vara camelback 2672 eller allt vad dem nu heter o ficklampam ska vara mag lite ja menar det blir ju en FÖRMÖGENHET. Jag tänker börja med en BoB på mitt eget vis sedan får jag väl uppdatera med tiden. I min stad har vi ju rödastjärnan fantastiskt ställe! dyrt men hållbara saker!

InläggPostat: tis 09 aug 2016, 02:00 
Användarvisningsbild

Ok, jag förstår, tror jag. :-) Men börja i en ände... Du klarar inte att förbereda för alla grejer du nämnde så börja smått. Jag tror att det första man ska börja med (jag tar gärna mothugg här) är att förbereda för en period, säg en vecka, utan el, värme, mat, vatten, affärer, internet och allt sånt.

Fundera över hur mycket käk ni gör av med på en vecka. Försök handla lite extra varje gång du handlar, ta två av något du tänkt köpa en av och lägg den ena i förrådet.

Vatten, har du egen brunn eller är det gemensamt vatten? Är du hemma så du hinner fylla dunkar när stora strömavbrottet kommer (ifall ni har typ kommunalt vatten) eller måste du hålla en veckas vatten i lager? Hur mycket behöver ni där? (Minst 3 l per person och dag är en god början.)

Hur fixar ni värme om strömmen försvinner och fjärrvärmen lägger av?

Och så vidare...

Man får ta en bit i taget liksom. När du känner att du klarar en vecka utan resten av samhället är du på god väg och kan hantera både elavbrott, sjukdomsfall som kräver isolering eller att ni inte orkar ut och en del andra scenarior. Försöker man ta hela alltihop på en gång får man bara panik - det är i alla fall min erfarenhet.

Det finns massor av mer eller mindre kompletta listor, både här och på diverse ställen på nätet. Mitt försök kan du se här. Här finns massa bra info för privatpersoner från MSB.

/MD

InläggPostat: tis 09 aug 2016, 07:43 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Att förbereda sig för terror är väl en av dom saker som måste ses som svårast... det är ju avsevärt enklare att bygga upp ett förråd för att ha mat över en vecka eller två om matleveranserna inte kommer. Eller för den delen nån form av strömavbrott eller liknande, det handlar ju främst om resurser i form av mat eller utrustning att ha hemma om krisen kommer.
När det kommer till förberedelser för att hantera terrordåd så är det ju lite krångligare som tex:
-installera funktioner för att få krisinformation i telefonen kring pågående terror
-förbättra den grundläggande traumasjukvården i EDC
-prata igenom samlingsplatser och strategier med sin familj
-undvika högriskplatser med folksamlingar eller strategiska mål för terror
-aktivt utvärdera underrättelseläget utifrån media och andra källor
-identifiera evakueringsvägar vid stadsbesök, hotellvistelser mm.
-öka det egna skyddet i form av skottskyddsinlägg i väskor etc.

Jag skulle nog som MulenDag råda dig till att starta med basförmåga i att hantera bortfall av matleveranser och ström i nån vecka, och sen sträcka ut den perioden till en tidsrymd som du anser tillräcklig. Vissa av oss tycker att en vecka är OK, medans andra vill ha ett års försörjning.
Sen kan man ta tag i enskilda bekymmer vartefter... giftiga utsläpp, översvämning, kommunikationsbortfall, invasion, kometer, epidemier... you name it!

Du har kommit helt rätt, och du lär förändra ert liv en hel del framöver! :up:

InläggPostat: tis 09 aug 2016, 08:10 
Om man tar just terrorister som hot, frågan är hur bor du? Bor du i en större stad där mycket händer eller någonstans där man hittar med gps? Tacka vare media, som är ute efter att sälja extra lösnummer med skrämmande artiklar, många överskattar risker med några sällsynta händelser medans man underskattar riktiga men tråkiga hot såsom dagliga risken att köra runt i en gamal rostig bil, barn som inte är simkunniga, brandvarnare som inte funkar, saknad av brandsläckare i bostaden,...

Survivalism för mig handlar inte om BOB utan om att maximera antalet soluppgångar jag och mina barn får uppleva.

InläggPostat: tis 09 aug 2016, 08:23 
Användarvisningsbild

Citera:
Survivalism för mig handlar inte om BOB utan om att maximera antalet soluppgångar jag och mina barn får uppleva.

:up:

Håller med till fullo... prepping behöver inte vara fancy. Jag gör en prepp idag... byter till nya sommardäck på min andrabil.

InläggPostat: tis 09 aug 2016, 10:26 
Användarvisningsbild

T-72 skrev:
många överskattar risker med några sällsynta händelser medans man underskattar riktiga men tråkiga hot såsom dagliga risken att köra runt i en gamal rostig bil, barn som inte är simkunniga, brandvarnare som inte funkar, saknad av brandsläckare i bostaden,...

:up: Dagens tanke det där, så väldigt sant! Vardagsrisker.... Burr....

/MD

InläggPostat: tis 09 aug 2016, 13:58 
Användarvisningsbild

En gång i tiden, när jag upptäckte detta forum, fick jag mycket hjälp i mitt tänkande av några grundläggande prepp-begrepp:

Bug-in, Bug-out, BOB och BOL.

Dessa begrepp gav mig möjlighet att sätta "etiketter" på hur man kan tänkas behöva agera i en kris. Det verkar som att du har dessa begrepp klara.

Att stanna kvar och hålla låg profil och överleva på förråd.

Eller att fly till en säkrare plats och ha vettiga resurser för att göra det.

Hur man löser dessa uppgifter kan sedan variera väldigt mycket för olika personer. Jag ser en BOB som en försäkring om jag skulle behöva fly ur huset snabbt. Exempelvis en brand eller en trafikolycka med utsläpp av farliga kemikalier. Dessutom är en (delvis?) packad BOB ett bra sätt att förvara sina friluftsgrejer. Man kan rent av se sin BOB (eller delar av BOB) som en tursäck för trevliga dagsutflykter i skogen.

Det är lätt hänt att preppandet påverkar hur man lever. Man skall naturligtvis se till att det i första hand är en positiv påverkan. Bättre ekonomi, roligare fritid, bättre mat, kul teknik.

När det gäller matförråd så är det viktigt att man även tänker på att rotera dem. Eftersom jag satsar rätt mycket på helsäd och torkade bönor så har jag fått lära mig att laga mat med hjälp av dessa ingredienser. Det tar lång tid att laga till mat på dessa råvaror, men den mesta tiden är framförhållning. Man kan göra annat under tiden. Och det blir god, nyttig och billig mat. Lätt att komplettera med lite färska ingredienser för lite guldkant.

Tänker man sedan ett steg till, vad man gör när förråden är slut, så är det lätt hänt att man börjar odla. Man behöver inte bli självförsörjande idag. Det räcker långt att odla lite sommarpotatis, morot,, lök, dill och persilja. Det gör att man skaffar kunskaper och erfarenheter som gör att man kan skala upp sina odlingar snabbt vid behov. Vill man kan man ha dessa odlingar förberedda i förväg, men bara odla lättskötta blommor och gröngödsling där.

InläggPostat: tis 09 aug 2016, 14:01 
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Jag vet inte hur gammalt ditt barn är, men det kanske skulle vara en bra idé att besöka en Hitta Vilse-stig. Ifall det finns någon i närheten.

http://www.civil.se/wp-content/blogs.di ... stigar.pdf

http://www.bortomtullarna.se/hitta-vils ... i-naturen/

InläggPostat: tis 09 aug 2016, 15:25 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Det kan kännas som att det finns enormt mycket att inhandla och förbereda sig för i början.
Mitt råd i början är "Start were you are, use what you have."

Hör med släkt & vänner om det finns utrustning som inte används. Ryggsäckar, en gammal morakniv.
Folk slänger otroligt mycket användbara saker numera. Fynda billiga grejer på loppisar.

Handla lite extra nästa gång i affären. Köp ett paket ris mer än du vanligtvis gör.
Släng med ett par konserver soldatens ärtsoppa. Snart har du ett litet skafferi av mat. Det ger trygghet.
Köp ett par större dunkar att förvara vatten i.

InläggPostat: tis 09 aug 2016, 16:46 
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Många tips och kloka ord finns redan här.

En enkel start kan vara att rensa i skåp och garderober. Det finns nog ett och annat som kan kastas/ges bort/ säljas för att ge mer plats åt mat, vatten, medicin och annat prepprelaterat som man kan skaffa allt eftersom.

Som redan nämnts tror jag att det är viktigt med dessa små steg. Man kan alltid göra något för att förbereda sig och det behöver inte kosta skjortan (fast mycket pengar vore mums).

Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral.

Senast redigerad av James Bonde tis 09 aug 2016, 18:27, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tis 09 aug 2016, 17:44 
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Som redan sagts, mycket bra har redan skrivits i den här tråden.

Det viktigaste tycker jag är att börja med att fundera och leta igenom vad du faktiskt redan har. Sen fundera på vad som faktiskt är troliga scenarion och vilka behov som uppstår i samband med de scenarion du ser som troliga. Därefter kan man fundera på hur man kan möta de behoven.

Bor du t.ex. i villa på landet så är förmodligen strömavbrott troligare än att du personligen drabbas av en terrorattack. Har du långt att ta dig till och från jobbet och hur tar du dig den sträckan, tåg buss bil cykel? Vad skulle kunna hända på den sträckan; tåg kan gå sönder, bilar kan få slut på bränsle, ...? Vilka ställen brukar du vara på och vad skulle kunna hända när du är där eller på väg dit/därifrån, och kan du ta dig den sträckan på något alternativt sätt? Med barn så kommer ofta sjukdomar, blesyrer och liknande; har du saker hemma och kunskap att kunna hantera åtminstone enklare sjukdomsfall utan att vara tvungen att handla någonting? Har du tryckta, tillräckligt detaljerade kartor över ditt närområde om ni skulle behöva evakuera t.ex. efter en trafikolycka med farligt gods, och har du vana att läsa kartor? Har du en batteridriven radio och batterier till den så att du kan få information även om Internet och mobiltelefonin har problem? Kan du utan vidare rabbla upp de frekvenser som SR sänder på i ditt närområde, utan att behöva kolla upp det på Teracoms hemsida?

Allt måste inte vara topputrustning från början, eller ens alls... Om du bara köper de häftigaste prylarna så kommer budgeten inte att räcka långt. Väldigt få har så gott om pengar att man kan köpa allt man skulle kunna ha nytta av direkt.

Batteriladdare, ett gäng batterier och en eller två ficklampor av enklare modell kan man utan vidare få för runt 500 kr. Det behöver inte vara Maglite. För enklare behov fungerar såna som säljs på Ica för en femtiolapp alldeles utmärkt... Då har du åtminstone viss belysning. En pannlampa är ett utmärkt komplement för att ha båda händerna fria och finns i prisklasser allt från några hundralappar till flera tusen kronor. (Välj gärna en som använder antingen 18650- eller AA-batterier. AAA-batterier har enligt min erfarenhet alldeles för låg kapacitet i praktiken för att driva en pannlampa under mer än några timmar. Standardisera om möjligt på en eller två batterityper, det underlättar mycket när du ska köpa batterier och laddare.) En batteridriven FM-radio för någon hundralapp så har du dessutom möjlighet att få information om vad som händer så länge lokalradion fortfarande sänder.

Du nämner BOB för ditt barn, men är ditt barn vant att gå längre sträckor? Vad tänker du dig att ha i barnets BOB och vad skulle det väga? Skulle du klara av att gå med ditt barn till er BOL? Regelbundna långpromenader kan vara både bra träning inför eventuell evakuering, och trevliga utflykter utan några som helst tankar på ett förestående evakueringsscenario. Sträva efter att även en evakuering ska påminna om något normalt.

Många har bil, om du har det så är en utmärkt prepp att se till att bilen är i gott skick och ordentligt tankad hela tiden. Behöver inte betyda fulltankad, men börja med att ta för vana att som minst tanka fullt när det är mindre bränsle i tanken än vad som behövs för att åka tur och retur till er BOL. Det kostar dessutom inget extra (att tala om), tanka behöver man ju ändå göra då och då och om du gör det oftare än vad du måste så har du ju bättre förutsättningar om du någon gång inte skulle ha möjlighet att tanka bilen. Jag brukar tanka efter som mest ca 10 mil, och blir närmast orolig om mätaren närmar sig mittstrecket...

Hur får du vatten vid ett strömavbrott? Om du har kommunalt vatten, hur länge klarar sig vatten och avlopp på reservkraft och självtryck? Hur lagar/värmer du mat utan el? Några vattendunkar instoppade i en garderob som roteras då och då och ett gäng konserver med omtyckt mat som inte kräver tillagning så klarar du utan vidare några dagar utan el under den varmare delen av året.

Egen elförsörjning ser jag som varken steg två eller tre, om du inte är beroende av stabil elförsörjning för att faktiskt överleva (vilket inte många är). Visst, el är en ytterst trevlig bekvämlighet, men människan överlevde länge innan vi lärde oss att tämja elektriciteten...

Jag är VD i mitt liv. Vem är VD i ditt?

InläggPostat: ons 10 aug 2016, 00:35 
Strömavbrott? Hjälp!

Fantastiska svar och råd! Jag kan ju berätta att mitt barn är 7 och jag bor i skåne där det finns en sådan dära hitta hem stig så det ska vi testa! I hans bob har jag tänkt mig några simpla saker tändstål har han fått träna med mora har han fått tälja lite med men jag tänkte ha lite ficklampor en nöd filt extra kläder lite snacks något pkt nudlar (det är ett 72/h kitt och han älskar det) någon bok någon sop säck ja i princip en vatten flaska en life straw kläder (ett ombyte räcker nog) jag tänker ju mest på att han ska kunna ha lite extra har jag ett pkt våtservetter är det bra har vi två är det super! Jag bor i stor stan och vårt BOL är inte långt bort inte mer än 1-1,5h bort om vi promenerar vilket vi gör jätte ofta dock aldrig med ryggäckar vilket jag funderar på att testa. Jag personligen klarar av att promenera väldigt mycket däremot kan jag ju inte påstå att jag är i top form mitt knä klyddar lite. När vi kommer till alternativa tillvägagångs sätt för el så ar vi en stor gasol tub med gasol kyl o gasol spis vilket vi tycker om MEN nackdelen är väl att gasol så som jag förstått har ett bäst före datum. Vatten är en sak jag måste fixa det lär jag nog göra först dunkarna är absoljt inte dyra tänkte ha rätt bra med vatten vi kan rotera! Jag vill passa på och tacka för alla svar ni är fantastiska!

InläggPostat: ons 10 aug 2016, 05:57 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Det man kan tillägga till detta är att ha lite kontanter undanlagda. Allvarliga störningar kan göra att kreditkort och andra betaltjänster slutar fungera och då kan det vara bra med kontanter så att det räcker ett tag.

Tänker man på längre sikt kan det även vara bra att skaffa lite ädelmetall, t ex lite silvermynt som kan användas för byteshandel när tiderna blir riktigt svåra.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa