Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Jordfräshelvete.. Alternativ?
InläggPostat: mån 10 jul 2017, 11:19 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Jag har använt jordfräs i trädgårdlandet de senaste åren. Helst skulle jag ploga, men jordplätten är liten och inte helt enkel att nå med traktor.
Jorden var en aning lerig till att börja med. Varje höst eller vår har jag tillsatt ny jord ur komposten. Det är fårgödsel, halm, hö, löv, kvistar, bark mm. som komposterats.
Enligt mina observationer verkar jorden i trädgårdslandet vara näringsfattig och väldigt rik på ogräs.
Det är bara potatis som lyckas bra, för den trivs i näringsfattig jord och växer förbi ogräset.
Jordfräsen lämnar jorden lucker vilket bidrar till urlakning. Samtidigit hackas växtdelar sönder och ogräsfrön sprids runtom i jorden istället för att hamna djupt i jorden och kvävas.
Som råge på allt har jag dessutom gödslat med hästgödsel innehållande sågspån. Sågspån som jag fräst ner i jorden... :(

Som alternativ har jag funderat på att antingen ploga med vinch eller gå över till en typ av "back to eden"-metod där man bara lägger på nytt hela tiden.
https://www.youtube.com/watch?v=y2dA55Z9jDQ
https://www.youtube.com/watch?v=LdsKW4ujMsU

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordfräshelvete.. Alternativ?
InläggPostat: mån 10 jul 2017, 11:33 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det finns ett par som hållit på att testa det här med att fräsa jorden och förökningen av ogräs när man gör det . De kom fram till att om man jordfräser mitt i natten så växer det tillbaka mindre med ogräs -.

Vilka ogräs har du ? De kan tala om vad det är för fel på jorden .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordfräshelvete.. Alternativ?
InläggPostat: mån 10 jul 2017, 11:48 
Helt klart aktiverar man fröbanken i jorden när man fräser. Och ökar uppsag av kvickrot.

Det innebär att man snabbare kan bli av med fröbanken om man är noga med ogräsrensningen. Eller om man fräser igen med någon veckas fördröjning. Om man inte klarar av detta så blir effekten att man odlar ogräs istället. Samma sak med kvickrot. Genom att fräsa så kan man utrota kvickroten snabbt. Men eftersom första fräsningen innebär att man fräser sönder kvickroten så blir det inledningsvis mer kvickrot. Den måste naturligtvis tas bort, annars odlar man kvickrot.

Du behöver en jordfräs som kan fräsa olika djupt. Man djupfräser eller bryter nytt bara på hösten och fräser då ner så mycket löv och gräsklipp som möjligt. Om/när det blir uppslag av ogräs från fröbanken eller sönderdelad kvickrot fräser man ytligt några gånger.

På våren fräser man bara ytligt några gånger. Tänk falsk såbädd. Första gången så tidigt som möjligt och sedan ytligt efter uppslag av ogräs ett par ggr. Om man djupfräser på våren så förstör man jordens kapilläreffekt. Alltså att fukt dras upp nerifrån. Då blir jorden torr och svårodlad.

Om man har ogräsfri kompost kan man dra en djupare sårad och lägga i den. Eller täcka med kompost efter sådd. Om man inte har helt ogräsfri kompost kan man fräsa ner den också på hösten. Blir bra tillsammans med löv och gräsklipp.

Om du tänker fräsa igen senare så VILL du aktivera fröbanken. Fräs då dagtid innan regn. Många fröer aktiveras av ljus+fukt.

Om du inte vill fräsa igen senare så kan det vara bra att fräsa på kvällen och vid torrt väder. Då aktiverar du inte lika många frön i fröbanken.

Gör man fel med jordfräs så ökar man alltså lätt mängden ogräs, men tänker man efter lite så är det rätt självklart hur det hänger ihop om man istället (självklart) vill minska mängden ogräs.

Det viktiga är alltså att INTE fräsa djupt på våra. Ytligt (1-2 cm) tidigt några ggr är OK. Det är på hösten man skall fräsa djupt och förbereda inför våren!

En stor självgående jordfräs underlättar ytlig fräsning. Det är (tycker jag) stort sett omöjligt att fräsa ytligt med en liten jordfräs...

Ett alternativ till att fräsa ytligt är att räfsa eller köra med en radhacka. Det kräver dock att det inte finns grova växtdelar i jorden och att man kommer innan ogräset hinner bli så stort att det gör motstånd. Har man fräst ner mycket gräsklipp, löv och bara delvis nedbryten kompost kan det vara svårt att räfsa/köra med radhacka.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordfräshelvete.. Alternativ?
InläggPostat: mån 10 jul 2017, 22:59 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Dweomer skrev:
Vilka ogräs har du ? De kan tala om vad det är för fel på jorden .

Våtarv och mjölmålla(/svinmålla) följt av maskrosor, groblad och brännässlor. Brännässlorna kommer från komposten där de växer vilt.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordfräshelvete.. Alternativ?
InläggPostat: mån 10 jul 2017, 23:04 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Skogsbonde skrev:
På våren fräser man bara ytligt några gånger. Tänk falsk såbädd. Första gången så tidigt som möjligt och sedan ytligt efter uppslag av ogräs ett par ggr. Om man djupfräser på våren så förstör man jordens kapilläreffekt. Alltså att fukt dras upp nerifrån. Då blir jorden torr och svårodlad.

I Skåne skulle det säkert fungera, men här är växtperioden så kort att jag inte har tid att ta kål på ogräs med jordfräsen. Samtidigt som ogräsen börjar växa måste nyttoväxterna planteras eller sås, annars uteblir skörden eller blir mindre.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordfräshelvete.. Alternativ?
InläggPostat: mån 10 jul 2017, 23:06 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Är det stor och grann målla och maskrosor tyder det väl snarare på att jorden är bra...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordfräshelvete.. Alternativ?
InläggPostat: mån 10 jul 2017, 23:06 
Nässlor växer oftast i näringsrik jord med mycket kväve, d.v.s bra jord.

Hittar ingen bra länk på svenska, men på engelska kallas det "indicator plants".
https://en.wikipedia.org/wiki/Indicator_plant

Har du funderat på att täcka över jorden med kartong och tidningar och gräs och göra små hål i dem för plantorna? D.v.s täckodling...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordfräshelvete.. Alternativ?
InläggPostat: mån 10 jul 2017, 23:10 
beror på vad du vill uppnå?

men fulfunderingar, förr körde dom med ångsterilisering av jord till växthus, ångpanna och ångspjut som dödade rubbet

man kan bädda bort oänskat, ex med svart fiberduk och tungder, man kan döda med gummiduk så det inte växer något, en del är djävligt sega att ha ihjäl och kommer vilja krypa ut förbi gummiduk om det inte är nedtyngt ordentligt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordfräshelvete.. Alternativ?
InläggPostat: mån 10 jul 2017, 23:11 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
En hobbybonde jag kände stängslade in en eller flera grisar med elstängsel. Grisarna tog vartenda ogräs och nästa år gjorde de ett trädgårdsland där. (Fast grisarna tog nog varenda mask också, vilket är mindre bra.)

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordfräshelvete.. Alternativ?
InläggPostat: mån 10 jul 2017, 23:13 
http://www.mcculloch.com/se/accessories ... 953875026/

Sätta en plog efter jordfräsen?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordfräshelvete.. Alternativ?
InläggPostat: tis 11 jul 2017, 10:30 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Nikenik skrev:
Nässlor växer oftast i näringsrik jord med mycket kväve, d.v.s bra jord.

Hittar ingen bra länk på svenska, men på engelska kallas det "indicator plants".
https://en.wikipedia.org/wiki/Indicator_plant

Har du funderat på att täcka över jorden med kartong och tidningar och gräs och göra små hål i dem för plantorna? D.v.s täckodling...


Här finns en svensk variant http://www.odla.nu/inspiration/titta-ogras-testet

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordfräshelvete.. Alternativ?
InläggPostat: tis 11 jul 2017, 11:27 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Nikenik skrev:
Har du funderat på att täcka över jorden med kartong och tidningar och gräs och göra små hål i dem för plantorna? D.v.s täckodling...

Jadå, men jag skulle hellre täcka med halm eller träflis.
Jag gjorde ett litet experiment på 1m2 ungefär. En skottkärra kompost på stampad jord. På med sättpotatis och sättlökar. Täckte med halm. Det verkar fungera. Potatis och lök växer och ogräsen kommer inte upp.
Jag har försökt med pallkragar också. De fylldes till hälften med kompost och övre halvan fylldes med köpt jord ur säckar. De går som tåget med broccoli, sallad, morötter etc. Inget ogräs där. På större yta skulle det bli för dyrt.

grym skrev:
beror på vad du vill uppnå?

Mer tillväxt och mindre ogräs. Färre timmar med ogräsrensning och tidigare skörd.

Gargamek skrev:
http://www.mcculloch.com/se/accessories/tiller-and-snowthrower-accessories/justerbar-plog/953875026/
Sätta en plog efter jordfräsen?

Jag har fel sorts jordfräs, då den inte har hjul med framdrivning. Om jag böt ut knivarna mot dubbla hjul med traktormönster skulle utväxlingen vara fel och 3 hästars B&S skulle nog inte orka.

Zombie skrev:
En hobbybonde jag kände stängslade in en eller flera grisar med elstängsel. Grisarna tog vartenda ogräs och nästa år gjorde de ett trädgårdsland där. (Fast grisarna tog nog varenda mask också, vilket är mindre bra.)

Grisar är uteslutet. Tack iaf.

Funderar på att byta jordfräsen mot en kompostkvarn. Då skulle jag få flis att täcka med.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordfräshelvete.. Alternativ?
InläggPostat: tis 11 jul 2017, 12:05 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tis 14 jun 2011, 23:28
Inlägg: 236
Selv har jeg hatt suksess med å brenne på områder jeg vil dyrke. Kvist, tang, (tang er fantastisk å bruke i hage, på plen, i kompost,) papp etc i et bål som enten dekker hele området, eller som flyttes rundt med en rake. Du tar ikke det dype rotugresset, men overflaten blir steril, slik at nyttevekstene får et forsprang når du sår. Du tilfører også jorden nyttige stoffer, og trekull.

Overdekking i et års tid, før eller etter brenning hjelper også svært godt. Plast får du på byggvareutsalg. Plasten er gjerne hvit på den ene siden og sort på den andre. Tett hullene med tape, og legg den sorte siden opp. Det utarmer rotugresset

Ulempen med å diverse jorddekking er jo at det gir gode vilkår for snegler. Dette gjelder i alle fall halm, og til en viss grad flis, i alle fall når den har blitt noe nedbrutt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordfräshelvete.. Alternativ?
InläggPostat: tis 11 jul 2017, 12:39 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Dweomer skrev:

Då skulle det vara näringsrik, dåligt dränerad och lågt PH.
Lågt PH skulle förklara varför ärtor och bondbönor inte trivs.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Senast redigerad av Jaakko tis 11 jul 2017, 13:11, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordfräshelvete.. Alternativ?
InläggPostat: tis 11 jul 2017, 12:58 
Gollum skrev:
Ulempen med å diverse jorddekking er jo at det gir gode vilkår for snegler. Dette gjelder i alle fall halm, og til en viss grad flis, i alle fall når den har blitt noe nedbrutt.

Att täcka över odlingsytan med tjock plast eller asfalt för att hålla sniglarna och ogräset borta. Jo, det funkar ju, blir inte så mycket tid, plats eller pengar kvar till odling bara.

Med täckodling och plantering av mer än en gröda, plus något träd och en liten grop/dike för att samla vatten i kommer det massor av olika djur till odlingen, inklusive dom djur som äter sniglar. Ett öde bart jordlandskap med några potatisplantor eller en gräsmatta är en miljö som bara sniglar trivs i.
Bild
Odling som på bilden skapar också mikroklimat och vattnet reflekterar soljuset, stenarna håller värmen och de högre växterna runt om ger vindskydd. Bor säkert en padda eller två runt dammen.
Hemma hos mig har marken varit orörd i över tio år och finns gott om grodor, paddor och små ödlor och knappt några sniglar alls. Sorken äter upp jordgubbarna dock. Men ska sätta upp mer fågelholkar till ugglorna.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet