Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Jordkällare
InläggPostat: mån 26 mar 2012, 11:59 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 07 feb 2012, 10:43
Inlägg: 72
Jag har funderingar på att gräva en ganska stor jordkällare i en skog en släkting äger. Som en enklare bunker.
Planen är ett gammalt sandtag där det finns en ganska försvarlig grop. Två stora betongrör som jag gjuter igen ändarna på och armerar ordentligt för att sedan borra en mindre ingång och en gång mellan. Naturligtvis ska jag täcka det hela med sand, jord och låta platsen vildgro för att bli så osynlig som möjligt.
Toalettbestyr har jag ritat fram en lösning jag tror blir hållbar med avlopp av beprövad modell (stenkista för er som vet vad det innebär). 80 meter från platsen finns en brunn varifrån jag tänkte slanga vatten med en länspump ner i ett kolfilter för att få dricksvatten.
Ventilationen tänkte jag lösa med en solcellsfläkt av den modellen som många har på sina båtar. Sedan enklare elsystem på 12 volt med en generator till en cykel.
Har gjort en enkel ritning på layouten i själva "källaren" och det mesta blir förvaring. Mat, dryck, snus ;) två års förbrukning kan inrymmas utan problem.. Radioutrustning och en fällbar säng. Ett problem kan komma att vara uppvärmning, även om det aldrig kommer att bli kallare än 5 + där inne, speciellt inte med mig där, men någon form av värmekälla kommer jag att behöva, kanske en gasolkamin som jag kan köra en liten stund om dagen, där finns ju trots allt ventilation. Träningsredskap ska inrymmas då jag vill ha någonting att göra om jag skulle vara tvungen att spendera en lång tid där nere, och kroppen skulle bli ganska slapp av att bo i ett rör i två år. Tänkte också ta med en laptop för att skriva av mig lite och se någon film kanske för att behålla förståndet (som jag i och med funderingarna på att bygga en bunker redan har tappat enligt min far). Tänkte tvätta mig i en balja bara och sedan använda vattnet att spola i toaletten med.
Ja, kostnad. Runt 2000 kronor faktiskt då jag har mark och material och en traktor till mitt förfogande.

Jag tänkte bolla det här med er och höra vad ni har för synpunkter och vad jag har missat.

_________________
“The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts while the stupid ones are full of confidence.” ~ Charles Bukowski


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordkällare
InläggPostat: mån 26 mar 2012, 12:04 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Vad är det för något som bunkern skall skydda mot?

För det är ju inte troligt att du skulle behöva vara där nere i 2 år om det inte är radioaktivitet eller gas, och då måste du ha ett luftfiltreringssystem.


Faktum är väl att bunker bara är bra för att det håller sval temperatur att förvara saker i annars? Att sitta och uggla i den i två år är ju annars helt obefogat om man inte är rädd för gas och radioaktivitet.

Horder av hungriga människor kan ju dra förbi men man kan ju då ha bunkern som temporär tillflykt som man kanske mest spenderar 2-3 dagar i?

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordkällare
InläggPostat: mån 26 mar 2012, 12:28 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 07 feb 2012, 10:43
Inlägg: 72
Ulv i fårakläder skrev:
Vad är det för något som bunkern skall skydda mot?

För det är ju inte troligt att du skulle behöva vara där nere i 2 år om det inte är radioaktivitet eller gas, och då måste du ha ett luftfiltreringssystem.


Faktum är väl att bunker bara är bra för att det håller sval temperatur att förvara saker i annars? Att sitta och uggla i den i två år är ju annars helt obefogat om man inte är rädd för gas och radioaktivitet.

Horder av hungriga människor kan ju dra förbi men man kan ju då ha bunkern som temporär tillflykt som man kanske mest spenderar 2-3 dagar i?


Om jag tillägger att jag spelar alldeles för mycket fallout kanske mina motiv blir tydligare. Nej, men seriöst.
Jag hade nog mer tänkt mig en allroundlösning för alla typer av katastrofer. Dels att ha som BOL såklart, men också för att skydda mig för radioaktivt nedfall som du nämner, kolfilter för ventilation har du rätt i, men då lär jag behöva kraftigare fläktar = mer energi, men ska fundera på det. Har ju barn och tänker mig att ha den som ett ställe där man möts och ligger lågt ett tag när man vaknar och världen har förvandlats till skit, men också ett ställe att lagra upp saker i som man kommer att behöva vid det scenariot.

_________________
“The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts while the stupid ones are full of confidence.” ~ Charles Bukowski


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordkällare
InläggPostat: mån 26 mar 2012, 13:06 
Offline
Nykomling

Blev medlem: fre 23 mar 2012, 10:40
Inlägg: 4
Om jag skulle ha något liknande din jordkällare, så skulle det vara min BOL som absolut sista utväg.
En bunker är på många sätt en återvändsgränd, du skapar inget nytt av att hänga i en bunker.

En mer idealisk BOL är i min mening ett ställe med mark du kan bruka.
Odla lite grönsaker, föda upp några djur, ha tillgång till lite grannar.
Men detta är utifrån framtidscenariot som jag ser som mest troligt, dvs massiv depression där samhället i någon form ändå hankar sig fram, om än i extremt reducerad form.

För zombie-appokalypsen så är en bunker ok, men inte mycket annat. :)

Själv så bygger jag ingen bunker, eftersom jag inte vill ta tid och resurser ifrån mitt andra BOL-projekt, som jag ser som betydligt mer relevant...

Men om du är orolig, och kan komma undan med 2000 pix och lite arbete, så skadar det inte att ha en extra tillflykt, om saker och ting går riktigt åt helvete.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordkällare
InläggPostat: mån 26 mar 2012, 13:07 
Offline
Nykomling

Blev medlem: fre 23 mar 2012, 10:40
Inlägg: 4
Du önskade tips om vad som eventuellt saknas.

En nödutgång/flykt-tunnel kanske?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordkällare
InläggPostat: mån 26 mar 2012, 13:08 
Låter intressant med betongrören. Hur stora är dom?

Kommer det vara sand under rören eller vanlig jord? Tänker på fukt från marken. Ska du ha det som jordkällare kan det ju vara bra med lite fukt men ska du och dina barn söka tillflykt kan det kanske bli problem. Kanske kan vara idé att slänga ner någon sorts dränering och frigolit under betongen för isolering.

Hur hade du tänkt med belysning? Stearinljus, cykelgenerator,solar bottle eller något i stil med detta? http://www.youtube.com/watch?v=p19B-Inro68&feature=related

Det var de mer "seriösa" tankarna... Sen angående träningsredskapen? Ska du ha ett helt gym där nere eller tänkte du mer i stil med ett hopprep och en kettlebell? Om du tänkt gym hade jag personligen satsat mer på annan rekreation. En hylla böcker,schackbräde och en gitarr t.ex.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordkällare
InläggPostat: mån 26 mar 2012, 13:28 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Go 4 it!

Låter som ett intressant projekt. Satt oxkså och funderade på dränering. Kan ju vara rätt skönt att ha det torrt.
Räkna med till lite i budgeten och gör det ordentligt, inte för litet... ;)

Om det blir av så skulle det vara kul med lite bilder.
Projekttrådar är skoj. Ut och gräv så fort tjälen släppt!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordkällare
InläggPostat: mån 26 mar 2012, 13:40 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 07 feb 2012, 10:43
Inlägg: 72
Nikenik skrev:
Låter intressant med betongrören. Hur stora är dom?

Kommer det vara sand under rören eller vanlig jord? Tänker på fukt från marken. Ska du ha det som jordkällare kan det ju vara bra med lite fukt men ska du och dina barn söka tillflykt kan det kanske bli problem. Kanske kan vara idé att slänga ner någon sorts dränering och frigolit under betongen för isolering.

Hur hade du tänkt med belysning? Stearinljus, cykelgenerator,solar bottle eller något i stil med detta? http://www.youtube.com/watch?v=p19B-Inro68&feature=related

Det var de mer "seriösa" tankarna... Sen angående träningsredskapen? Ska du ha ett helt gym där nere eller tänkte du mer i stil med ett hopprep och en kettlebell? Om du tänkt gym hade jag personligen satsat mer på annan rekreation. En hylla böcker,schackbräde och en gitarr t.ex.


Tänkte ett par hantlar och en bänk bara faktiskt, kanske en stång i taket för att köra pullups? Är ingen bodybuilder alls men vill gärna bevara min surt förtjänade muskelmassa.
Tänkte samla på mig dynamolampor faktiskt. Går ju bra att lägga för läsbelysning osv.
Det är sandjord, ganska högt över vattennivån, har aldrig sett en översvämning där, och som sagt tänkte jag använda den befintliga
gropen och bara ösa över rören.
De rören jag har tillgängliga är 2,30 höga, farsan köpte dem för många år sedan för ett annat projekt. De är 6 meter långa och två till antalet.

_________________
“The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts while the stupid ones are full of confidence.” ~ Charles Bukowski


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordkällare
InläggPostat: mån 26 mar 2012, 13:54 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 06 jan 2011, 00:33
Inlägg: 467
Ort: Utanför Sveriges gränser
Nikenik skrev:
Låter intressant med betongrören. Hur stora är dom?

Kommer det vara sand under rören eller vanlig jord? Tänker på fukt från marken. Ska du ha det som jordkällare kan det ju vara bra med lite fukt men ska du och dina barn söka tillflykt kan det kanske bli problem. Kanske kan vara idé att slänga ner någon sorts dränering och frigolit under betongen för isolering.

Hur hade du tänkt med belysning? Stearinljus, cykelgenerator,solar bottle eller något i stil med detta? http://www.youtube.com/watch?v=p19B-Inro68&feature=related

Det var de mer "seriösa" tankarna... Sen angående träningsredskapen? Ska du ha ett helt gym där nere eller tänkte du mer i stil med ett hopprep och en kettlebell? Om du tänkt gym hade jag personligen satsat mer på annan rekreation. En hylla böcker,schackbräde och en gitarr t.ex.


Jag har hjälpt en vän bygga en bunker/förvaringskällare. Han använde betongrör med tre meters diameter. Ska se om jag kan hitta mer information från honom. Jag minns att vi grävde ner hela konstruktionen och att rören vilade på ett dränerat gruslager. Hans konstruktion var ganska stor. det var egentligen tre rör som satt ihop ungefär som bokstaven H. Jag hade en grov ritning på den andra datorn och om jag får igång den så ska jag se om jag kan lägga upp den nånstans.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordkällare
InläggPostat: mån 26 mar 2012, 16:48 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 06 nov 2011, 16:14
Inlägg: 405
Eftersom ingen vet med säkerhet hur saker och ting kommer att utveckla sig så tycker jag grundtanken är helt okey, att ha det som mötesplats och tillfällig BOL om man nu måste vänta in bättre tider för förflyttning.

Eftersom man inte vet hur länge man kan få stanna, så är träningsredskap relevant. Personligen skulle jag satsa på mindre utrymmeskrävande redskap, sådana som integrerar hela kroppen typ TRX remmar, gummisnoddar och Kettlebells.

Övrig underhållning blir ju sådant som man gillar helt enkelt men som kanske inte låter för mycket.

Jag skulle definitivt försöka få till någonting som gör omgivningen överskådlig, att bara förlita sig på hörselintryck skulle nog göra mig lite nojig, man vill ju inte kliva ut i fel läge :smack:
Periskop, kamera eller nåt.

För nedfall, mätutrustning, skyddskläder, mask?
En tvåhjulig BOV av lämplig modell?
Terrängkartor?
Radio?

Kör på, låter hur vettigt som helst :rambo:

_________________
"Förvirring före klarhet"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordkällare
InläggPostat: mån 26 mar 2012, 22:20 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Just lamell/centrifugalfläkt eller motsvarande som är tänkt att installeras i båt torde vara en bra lösning eftersom de ska klara av att användas under lång tid och borde ha bra lager etc. Fundera också på att göra handvevad centrifugalfläkt, ventilation är viktigt och trist att vara beroende av el (må så vara att det är 12V).


För mera inspiration kolla här: http://pdfcast.org/pdf/underground-and- ... t-shelters

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordkällare
InläggPostat: tis 27 mar 2012, 04:26 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
En BunkerBOL är inte alls någon dum ide, så länge den är väldränerad och välventilerad behöver den minimalt med underhåll och om den är hyggligt gömd är risken att någon annan ska ha bosatt sig där när man kommer dit, eller ska ha plundrat den, minimal.
Är den på frostfritt djup så är den inte jättevarm, men inte heller kallare än att man utan uppvärmning kan sova där i sovsäck eller med några extra filtar utan att lida. Nästan oavsett scenario är en bunker som BOL en god ide, även om man nog trivs bättre i en bostad där dagsljus kommer in.

Där har vi förresten en idé, man kanske skulle sätta en timer på belysningen om man bor i en bunker, så att lyset tänds vid soluppgången och släcks vid solnedgången (utom de lampor man aktivt väljer att tända för läsning eller arbete), på så vis styrs man att ha en dygnsrytm som följer dygnet utanför.

Jag skulle nog gärna placera en friggebod eller motsvarande nära bunkern, eller bara ha en hårdgjord plats att ställa husvagn eller husbil och gärna material att bygga åtminstone en carport över husvagnen/husbilen för att förlänga dess livslängd, så kan man bo på ytan, men ha tillgång till förråden i bunkern.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordkällare
InläggPostat: tis 27 mar 2012, 08:35 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 jul 2009, 19:29
Inlägg: 726
Utmärkt idé, men det lär bli fuktigt då betong inte är vattentätt. Inredning därefter och lagring i täta kärl.

Främst anledning till att gå under mark är radioaktiv strålning. Pratar vi kärnvapen så behöver du ner en bit för att även undvika EMP (marken är jordad och skyddar mot EMP).

Sedan behöver du ha en reservutgång. Den kan vara övergrävd i markplan, men någon form av trumma med stege i andra ändan är lämplig, om den så sedan är täckt av 10 cm sand och inte syns.

Ingången måste vara vinklad, eftersom den skyshine av gammastrålning som ligger kvar efter en kärnvapendetonation studsar in i alla möjliga vinklar. Efter två veckor skall det normalt vara OK att börja vistas utomhus tillfälligt och efter två månader skall det vara "ofarligt" att vistas utomhus fulltid efter kärnvapnen (dock helst med mask för mun och näsa för att skydda mot alphastrålande partiklar). Längre lager än så är bara för att klara sig igenom det post-apokalyptiska samhällets första år, man behöver alltså inte håla ner sig 100% mer än två veckor. Civila svenska skyddsrum pratar för övrigt bara om tre dagar, vilket inte är tillräckligt.

Du behöver luftfilter som filtrerar bort partiklar, går att bygga för hand.

Se Nuclear War Survival Skills som finns i sin helhet online (OBS: Måste köpas i pappersformat eller skrivas ut i EMP-säkert format, tämligen meningslös annars).

_________________
Bloggar på http://cornucopia.cornubot.se. Författare till undergångsromanen Stjärnklart, samt Midvintermörker och Midsommargryning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordkällare
InläggPostat: tis 27 mar 2012, 08:47 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jul 2009, 19:40
Inlägg: 1045
Ort: Den norrländska tundran...
Dränering skulle jag satsa på, annars kan du stora fuktproblem där nere. Har du funderat på någon typ av uppvärmning?

_________________
Be Prepared for the Future Collapse


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordkällare
InläggPostat: tis 27 mar 2012, 09:42 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 jul 2009, 19:29
Inlägg: 726
Friedrich_Von skrev:
Dränering skulle jag satsa på, annars kan du stora fuktproblem där nere. Har du funderat på någon typ av uppvärmning?


Beskedet från Nuclear War Survival Skills är att man snarare behöver kylning i fallout shelters. Värmen från kroppar, matlagning etc räcker fullgott för att hålla värmen, det kan rent av bli för varmt. Är man dock ensam kanske det blir lite kallt, men t ex ger ju ett värmeljus lika mycket värme som en människa avger, så det hela är väl egentligen rätt enkelt att ordna. IKEA. Värmeljus.

_________________
Bloggar på http://cornucopia.cornubot.se. Författare till undergångsromanen Stjärnklart, samt Midvintermörker och Midsommargryning.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet