Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kall om fötterna vid -20
InläggPostat: sön 17 jan 2016, 01:56 
Ganska lite snack om kläder nu i kylan så...

Har börjat frysa om fötterna nu när det är närmare -20 och jag går i ouppvärmda verkstaden/ladan och ut i snön om vartannat. Brukar ha på mig vandrarkängor och ett par ullstrumpor. Vilket blir nästan för varmt när man vandrar men nu när man står still mycket känns fötterna rätt kalla efter en hel dag utomhus och inte alltför många steg.

Har ni några tips på kläder eller annan lösning? Batteriuppvärmda sockar låter skönt men har för mycket manlig stolthet för att köpa.
Funderar på om vandrarkängor inte är optimala att stå stilla utomhus med. Fast så har väl jägarna på pass...

Senast redigerad av Nikenik sön 17 jan 2016, 03:35, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik: Re: Kall om fötterna vid -20
InläggPostat: sön 17 jan 2016, 02:00 
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Muckboots Tay Sport tillsammans med tunna strumpor samt yllesockar/ jägarstrumpa :up:

InläggPostat: sön 17 jan 2016, 02:14 
takiman skrev:
Muckboots Tay Sport tillsammans med tunna strumpor samt yllesockar/ jägarstrumpa :up:

Verkar vara ett bra tips! 1000kr, inte så farligt dyrt heller. Håller vintern i sig kan det bli ett par sådana. Är det bra stöd för foten i dem? Tänker på gummistövlar man kan knyckla ihop till en boll...

http://www.jaktia.se/sortiment/muckboot-tay-sport-artic-vinterstovel/
Bild

InläggPostat: sön 17 jan 2016, 02:38 
Börjar få trångt i skafferiet

Muckboots är suveräna tycker jag. Varma och sköna att gå i. Mycket mer stabil än en vanlig stövel. Bra värme för en tusenlapp.

InläggPostat: sön 17 jan 2016, 06:20 
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Två tips..
- kolla att sockorna och skorna inte klämmer runt vristen så att blodcirkulationen stryps
- packa inte för många sockor så att det blir trångt vid tårna
- prova med stickade ullsockor direkt på fötterna och skippa bomull/polyesterskräpet

InläggPostat: sön 17 jan 2016, 08:25 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Har du stålhätta i skorna? I så fall är det avkylande. Har du skorna för hårt knutna? I så fall, knyt dom lösare. Om skorna är för täta så samlas svett och det är avkylande.

Det är troligen någon av dessa orsaker, för de flesta klarar -20 på ett bra sätt.

InläggPostat: sön 17 jan 2016, 08:50 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Ska man stå stilla finns inget som slår Powerboots

http://www.powerboots.se/

Jag har såna när jag står på skjutvallen i timmar i -20 och dom fungerar perfekt! Dock inget att vandra i.

InläggPostat: sön 17 jan 2016, 08:53 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Luddor fryser man aldrig och de ventilerar bra så man känner sig aldrig fuktig.
http://winterlife.se/?page_id=506

Annars har jag dom här också när jag jobbar och dom är både varma och bekväma en inte billiga
http://arbesko.com/en/products/50562/

InläggPostat: sön 17 jan 2016, 09:36 
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Tänk på att blodet som skall hålla fötterna varma kyls under transporten, kan löna sig med långkalsonger för att hjälpa till. Om inte värmen räcker till till hela kroppen prioriteras det viktigaste, dit hör inte fötterna, men huvudet.
Alltså kan det vara bra med "mössa på" för att minska totalförlusterna.

InläggPostat: sön 17 jan 2016, 09:48 
Användarvisningsbild

Ongrid skrev:
Ska man stå stilla finns inget som slår Powerboots

http://www.powerboots.se/

Jag har såna när jag står på skjutvallen i timmar i -20 och dom fungerar perfekt! Dock inget att vandra i.

Jo, det som slår Powerboots är just MuckBoots. Jag använde mina vid stillastående jobb utomhus i flera timmar, vid - 35... :-) mina underentreprenörer väljer också Mucks nuförtiden. Powerboots kommer inte i närheten av att hålla värmen, tyvärr. Dom är bra, men inte i närheten av Mucks..
Samt att MuckBoots faktiskt är väldigt "smidiga" att röra sig med. Känns som att jag testat de flesta skodon som ska vara "toppen" i extrem kyla men som inte är det i extrem kyla (utan bara i kyla) :lol: Jag blev väldigt överraskad när jag skaffade mina Muckboots. MuckBoots är de jag rekommenderar när det blir kallt på riktigt. Stillastående i -35 i flera timmar och det är inte fötterna jag fryser om.

Tillägg, det som även talar för Mucks Tay Sport är att de inte blir för varma när det blir varmare utomhus. Funkar vid +-0 lika bra som vid -40.

InläggPostat: sön 17 jan 2016, 10:02 
Fryser lätt om fötterna och har testat mycket, även Muckboots under en veckas besök runtom Kiruna. Personligen så blev jag inte så imponerad men alla har vi olika fysionomi osv.

Sen lyfte jag blicken och beställde från USA och det fick bli Cabelas kängor för jägare. Problemet är att sen jag köpte så hade vi varma vintrar flera år i sträck så kanske denna vecka blir det första gången jag får testa igen:
http://www.cabelas.com/product/cabela-s ... 0.uts&No=0

InläggPostat: sön 17 jan 2016, 10:16 
Dubbla strumpor, båda i ull.

Ullblandning närmast foten, tjockare ullsockar av ren ull utanpå.

Därav köper jag gärna kängor i en halv storlek större än nödvändigt.

InläggPostat: sön 17 jan 2016, 10:20 
Användarvisningsbild

@ t-72 Mucks kommer ju från Canada, så vi som kör med Mucks lyfte blicken ännu högre....

Skumt att du inte är nöjd. Men min rekommendation att Mucks slår det mesta står fast.

Har man för tight runt foten (för mkt sockor och strumpor tillsammans med en sko som inte sväljer det) så spelar det ingen roll om skorna är tillverkad av flytande lava - du kommer frysa ändå. :lol:

InläggPostat: sön 17 jan 2016, 10:35 
När jag skriver lyfta blicken menar jag utforska marknaden bortom det som finns här hemma och beställa utanför landets gränser ;).

Jag hade hört otroligt mycket om MuckBoots och var verkligen glad för att få testa. Säger inte att jag blev missnöjd men kändes inte att "hysterin" motsvarade verkligheten när jag fick möjligheten. Därför skriver jag också att alla har vi olika fysionomi och trots några generella regler så det är enskilda detaljer som avgör om man trivs eller ej.
Om man skulle titta på det som avgörande för mig är att jag svettas inte så mycket i fötterna. En som har problem med fuktiga fötter bör skaffa kängor som "andas" bättre; för mig den typen är onödigt och tjock isolering är viktigare.

Jag ser ingenstans att jag har skrivit att jag har för många sockor eller tight i kängorna. Tvärtemot så anser jag mig vara någon av sockfetichist och har ofantligt många typer och modeller av ullsockor och thermomodeller. Allt från holländska militära sockor, tunna merino strumpor, woolpowers 800 gram till olika noname som jag köper och testar.

InläggPostat: sön 17 jan 2016, 12:02 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Gamla graningekängorna med cellgummifot och några nummer för stora så man får in en rejäl tovad socka som är halvcm tjock.
Typ såna här men tjockare https://meningsbyggnad.wordpress.com/20 ... gsprojekt/

Kan man tova kan man göra dem själv . Eller göra sulor med ett lager björknäver i mitten . Näver är väldigt bra för att isolera .

Hade ett par gummistövlar en gång i tiden som var väldigt varma också , de hade en kärna av askträ i sulan

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa