Jag håller med om ett antal saker som vissa har skrivit här i tråden innan.
Det här om EROEI är intressant. När det gäller att utvinna skifferolja så kan det ju funka men frågan är om det verkligen är gångbart i Sverige. Risken är att det kräver för mycket kapital, tar för lång tid och inte ger någon volym att tala om. Hoppas ni känner till begreppet Teknik, Volym och Tid.
http://cornucopia.cornubot.se/2009/12/skillnad-pa-teknik-volym-och-tid.htmlDäremot finns det förstås alternativa bränslen som skulle kunna bli gågnbara. DME kan ju bara köras i anpassade dieselmotorer, men det finns en slags diesel som kallas Fischer Tropsch med vilken man kan framställa diesel ur i princip vilka kolväten som helst. Tyskarna gjorde det på 20-talet och Sydafrikanerna gör det storskaligt idag. I sverige har vi mycket skog som kan användas till detta.
Cornucopia har skrivit om detta:
http://cornucopia.cornubot.se/2012/02/sveriges-jord-och-skogsbruk-kan-ordna.html Företaget Ecopar marknadsför ett bränsle som jag själv har testkört i min mercedes och en gammal golf. Det är ytterst ogiftigt och klassas inte som farligt gods vilket innebära att du kan köra det i stora kubiktankar om du vill (sånna som bönderna har vatten i).
Rinner det ut skadar det inte mikroorganismer i viktiga biotoper. Ecopar framställer sitt bränsle från natur- och biogas.
Sen kan man ju fråga sig vad en bil är? Svaret är nog olika för många.
Jag har ju som jag nämt i tidigare inlägg en gammal Mercedes 300D -85a i vettigt skick som är konverterad till rapsoljedrift. Det är min andrabil så jag har även en annan. Men det viktiga för mig är lastkapacitet som det finns så det räcker bra i denna bil. Det finns drag för släp, rejäla räcken på taket samt ett stort bagage. 90hk räcker också väl.
Fördelen med denna bil är driftsäkerhet och förhållandevis enkelhet att reparera. Det finns knappt tillstymelse till elektronik som kan haverera. Motorn är en av de slistarkaste som finns. Med rätt service går de 100 000 mil +. Kamkedja som inte går av i första taget, etc. Drar ca. 0.8 liter per mil.
ÄVen om bränslet skulle kosta 30kr litern så använder man bara bilen för viktigare och tyngre transporter som man får planera väl.
I övrigt cyklar man. Kanske en cykelbil vore något?