Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Kan det här vara den optimala peak oil bilen ?
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 15:22 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Men efter peak oil skriver jag om då ingen har råd med en statsjeep längre . Och alla andra transporter är ett minimum av ett minimum jämfört med idag .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan det här vara den optimala peak oil bilen ?
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 17:06 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Personligen tror jag mera på någon slags eldriven cykel/moped med lastutrymme och en maxhastighet på kanske 40-50 km/h och
körsträckan med eldrift på minst 6-8 mil. Det skulle räcka långt för många kortpendlare och göra matinköp med mera
till en ganska dräglig syssla. Det positiva är att sådana fordon (elmoped eu-modell) redan finns att köpa i butik, men det negativa är det höga priset och risken för att batterierna tar slut efter bara något/några år.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan det här vara den optimala peak oil bilen ?
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 18:40 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 nov 2012, 18:50
Inlägg: 467
Ort: den blöta västkusten
finns reda en Zero MC som har räckvidd på 200km på Johans mc i GBG http://www.johansmc.se/Zero-DS.htm men de är bara de att vi har kort och ganska blöta somrar här i Sverige :( hade vi haft mildare o torrare klimat då hade de varit kanon med en sån. 8)

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=b7mLUIDG ... r_embedded


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan det här vara den optimala peak oil bilen ?
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 19:49 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: lör 23 okt 2010, 00:16
Inlägg: 440
"Endast motorfordon eller motorfordon med tillkopplat fordon som är konstruerade för och får framföras med en hastighet av minst 40 kilometer i timmen får färdas på motorväg, det vill säga ej gående, cykel, moped eller traktor etc." - svenska wikipedia

Vi har nog inte sett hela sannngen om dess klassning som bil, kanhända går den att plåga upp i 40 trots allt?

_________________
Civiliseringsgrad = Samverkansgrad


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan det här vara den optimala peak oil bilen ?
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 20:10 
enkelhet och robusthet är det jag vill ha efter peakoil, för vägarna blir sämre med, efter ett tag lär en hästkraft räcka

jag tror mer på eldrivet för korta sträckor, elcykel eller trike

för lite tyngre saker så etanol om man kan tillverka själv, eller gengas

men den som var i tråden skulle jag görna ha nu :mrgreen:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan det här vara den optimala peak oil bilen ?
InläggPostat: tor 25 apr 2013, 16:36 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
JohannX skrev:
finns reda en Zero MC som har räckvidd på 200km på Johans mc i GBG http://www.johansmc.se/Zero-DS.htm men de är bara de att vi har kort och ganska blöta somrar här i Sverige :( hade vi haft mildare o torrare klimat då hade de varit kanon med en sån. 8)


De där eldrivna maskinerna skulle ju vara idealiska en stund varje år, men man måste ju skapa sin egen elektricitet också. Har aldrig provat elektrisk motorcykel, kanske vore något att testa nu när man skall iväg i vårvädret och testa och skaffa nya prylar på mc-affären... :D

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan det här vara den optimala peak oil bilen ?
InläggPostat: tis 23 jul 2013, 14:38 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 10 apr 2013, 13:25
Inlägg: 130
Jobbigt när man ska Bugga ut från en zombieapokalyps - När de säkert springer snabbare än vad den bilen har i maxhastighet :D

_________________
Better safe than sorry.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan det här vara den optimala peak oil bilen ?
InläggPostat: ons 21 aug 2013, 15:33 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 19 jun 2013, 15:02
Inlägg: 6
Jag håller med om ett antal saker som vissa har skrivit här i tråden innan.

Det här om EROEI är intressant. När det gäller att utvinna skifferolja så kan det ju funka men frågan är om det verkligen är gångbart i Sverige. Risken är att det kräver för mycket kapital, tar för lång tid och inte ger någon volym att tala om. Hoppas ni känner till begreppet Teknik, Volym och Tid. http://cornucopia.cornubot.se/2009/12/skillnad-pa-teknik-volym-och-tid.html

Däremot finns det förstås alternativa bränslen som skulle kunna bli gågnbara. DME kan ju bara köras i anpassade dieselmotorer, men det finns en slags diesel som kallas Fischer Tropsch med vilken man kan framställa diesel ur i princip vilka kolväten som helst. Tyskarna gjorde det på 20-talet och Sydafrikanerna gör det storskaligt idag. I sverige har vi mycket skog som kan användas till detta.

Cornucopia har skrivit om detta: http://cornucopia.cornubot.se/2012/02/sveriges-jord-och-skogsbruk-kan-ordna.html
Företaget Ecopar marknadsför ett bränsle som jag själv har testkört i min mercedes och en gammal golf. Det är ytterst ogiftigt och klassas inte som farligt gods vilket innebära att du kan köra det i stora kubiktankar om du vill (sånna som bönderna har vatten i).

Rinner det ut skadar det inte mikroorganismer i viktiga biotoper. Ecopar framställer sitt bränsle från natur- och biogas.

Sen kan man ju fråga sig vad en bil är? Svaret är nog olika för många.

Jag har ju som jag nämt i tidigare inlägg en gammal Mercedes 300D -85a i vettigt skick som är konverterad till rapsoljedrift. Det är min andrabil så jag har även en annan. Men det viktiga för mig är lastkapacitet som det finns så det räcker bra i denna bil. Det finns drag för släp, rejäla räcken på taket samt ett stort bagage. 90hk räcker också väl.

Fördelen med denna bil är driftsäkerhet och förhållandevis enkelhet att reparera. Det finns knappt tillstymelse till elektronik som kan haverera. Motorn är en av de slistarkaste som finns. Med rätt service går de 100 000 mil +. Kamkedja som inte går av i första taget, etc. Drar ca. 0.8 liter per mil.

ÄVen om bränslet skulle kosta 30kr litern så använder man bara bilen för viktigare och tyngre transporter som man får planera väl.

I övrigt cyklar man. Kanske en cykelbil vore något?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet