Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: kaniner VS höns
InläggPostat: mån 21 maj 2012, 14:44 
Offline
Nykomling

Blev medlem: fre 23 mar 2012, 12:04
Inlägg: 4
Vet inte hur det är nu, men för 10 år sen hade vi i familjen stor kaninavel. Det blev många kaniner, gott om kött och skinn om man så ville och de äter det mesta. MEN - kaniner är sjukdomskänsliga, vi fick någon typ av kaninvirus som dödade i princip alla våra kaniner. För att rädda dem som fanns kvar krävdes vaccination. Utöver detta finns myxomatos och kaninpest och andra sjukdomar bland våra vildkaniner, som mycket väl kan komma i kontakt med "våra" matkaniner och därmed smitta ned beståndet och decimera dem starkt samt göra dem oätliga. En stor fördel med kaniner är att de reproducerar året om, bara de har mat och en vettig bur att sitta i. De får många ungar och tar hand om dem själva.

Jag är uppvuxen med ett menageri av djur, vi hade också en mängd olika fåglar som rapphöns, vaktlar och höns. Dem har vi aldrig behövt vaccinera, fågelinfluensor mm till trots. De är mer krävande i foderväg och skitar ned betydligt mer. Lite beroende på var man bor i landet måste man tänka på rovfåglar - de älskar höns. Vi förlorade många hönor till duvhöken. Hönsgården måste ha tak för att man skall vara helt säker på att klara dem. Kommer minken in så gillar den också fåglar, men dem hade vi mycket mindre problem med trots att vi bodde i "minkafarmsland" med ett 30 tal minkfarmar runt knuten. Sen är det klassikern räven... allt detta slipper man ofta med kaniner, då de sitter tryggt i sin bur. Hönsen vi hade slutade värpa under vintern, trots gott foder, uppvärmt utrymme, kalktillskott och ljuskälla - på vintern värper de vanligen inte.

Sen i min egen åsikt är kanin inte speciellt gott om man jämför med höna eller annan fågel. Det är ett segt, vitt, trådigt kött som liknar kyckling men som måste kokas i oändlighet för att smaka vettigt. Detta hänger säkert ihop med "kaninsvälten" som nämns tidigare, då det är så otroligt magert kött.

Med allt detta sagt så känner jag att jag har väldigt svårt att välja den ena sorten före den andra. Jag skulle i det här fallet inte satsa på ett utav dem, utan båda två, för att inte stoppa alla ägg i en korg. Elände kan ju hända med båda sorterna även om min erfarenhet säger att om den drabbar kaninerna så är det mer katastrofartat - man förlorar mycket eller allt i ett slag. Det är så många saker att tänka på med båda arterna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kaniner VS höns
InläggPostat: mån 21 maj 2012, 21:08 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det finns idag många sjukdommar även på höns som kan döda en besättning nästan på en natt .
Newcastlesjukan gör att hönsen periodvis inte kan vistas ute , coccidios , MDV - mareks , ILT m.fl

Vissa kan man vaccinera mot men då kan man inte ta in nya djur eftersom de vaccinerade är smittbärare . Så då biter man sig själv i svansen .

Så vad gäller sjukdommar så är det ganska jämnt mellan höns och kaniner .

Jag håller med om att man bör ha djur av båda djurslagen som säkerhet om det ena eller andra förolyckas på något vis .
Men utfodringen utan konsekvenser av höns kan bli svår då de kräver animaliskt foder för att inte få bristsjukdommar .

Kvaliteten på kaninköttet beror mycket på rasen på kaninen . Sedan utfodringen så de är i bra kondition .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet