Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Känner ni er beredda på en pandemi?
InläggPostat: fre 21 apr 2017, 00:49 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Visst kan även unga och friska dö i lunginflammation utan behandling, men är det något större problem? Har inte exempelvis obehandlad blodförgiftning eller stelkramp betydligt högre dödlighetsprocent?

Fyrop skrev:
Sedan ska man inte underskatta risken för att vanliga sjukdommar, som lunginflammation tex, snart kommer att utgöra ett dödligt hot även för en ung och i övrigt fisk individ, när antibiotikaresistensen är fullständig om några år.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känner ni er beredda på en pandemi?
InläggPostat: fre 21 apr 2017, 01:32 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Det hela är väl i egentligen rätt enkelt. Det är bara att isolera sig. Dra till skogs. Eventuella besök i riskzoner sker i full CBRN-kostym.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känner ni er beredda på en pandemi?
InläggPostat: lör 22 apr 2017, 06:27 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Nej, det är i praktiken inte alls enkelt.

Det är svårt att veta när en pandemi är tillräckligt farlig och utbredd för att man ska behöva fara till skogs. Man behöver ju veta det innan den faktiskt kommer så att man inte hinner bli smittad.

Man har sitt vanliga liv, vare sig det är villa, vovve och volvo eller något annat. Man har kanske arbete/studier och familj att ta hänsyn till. Arbetsgivaren blir säkerligen sur om man oväntat försvinner tre månader eller mer i sträck, med bara ett beklagande SMS. Räkningarna ska betalas, postlådan tömmas, kylskåpet rensas, etc. Familjen har sina åtaganden och vill kanske inte följa med dig. Om du har barn med dig får du antagligen myndigheterna på dig pga skolplikten. Du kanske mister vårdnaden pga ditt konstiga beteende. (Och barn blir antagligen rätt odrägliga under primitiva förhållanden som de inte är vana vid.) Det blir inte lätt att komma tillbaka efteråt, såvida inte SHTF ordentligt så att det inte är mycket att komma tillbaka till. Om du är fågelfri och hemlös är det förstås lättare, då kanske du inte ens har komprometterat din OPSÄK. (Men då får du inte visa dig i skyddskläder.)

Och att klara sig ensam i skogen är inte alls så lätt. Bara att hålla sig med mat skydd och värme är problematiskt, speciellt vintertid. Börjar du hugga ner träd, skjuta älgar och fiska kommer det nog en markägare eller eventuellt polisen och frågar vad du sysslar med.

Jag tror inte så värst många här har en ordentlig isolerad BOL där man klarar sig i flera månader utan att stöta på folk. Man kan förstås dra ner rullgardinerna och göra sig osynlig men då mister man utedass, vedbod, jordkällare, brunn och eventuella odlingar. (Och vintertid är värmen ett problem om man inte får släppa ut avslöjande rök.)

En intressant fråga är hur länge man behöver hålla sig isolerad. Det är ju skillnad på olika sjukdomar, och de gamla hederliga som digerdöden, smittkoppor och även sådant som polio, mässling och scharlakansfeber gick ju i vågor och kom tillbaka om ett år eller flera år när det fanns nya osmittade och icke-immuna att angripa.

CPT Fantastic skrev:
Det hela är väl i egentligen rätt enkelt. Det är bara att isolera sig. Dra till skogs. Eventuella besök i riskzoner sker i full CBRN-kostym.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känner ni er beredda på en pandemi?
InläggPostat: lör 22 apr 2017, 08:24 
Innan det blir en pandemi finns det förhoppningsvis vissa varningar att följa. Ta exemplet med ebolan (som ju inte blev en pandemi). Den kom aldrig till Europa (bortsett från enstaka smittade hjälparbetare) och där fanns det tid att ta det säkra före det osäkra, för de som kunde/ ville. Jag tror att jag då hade dragit i nödbromsen när det första random-fallet/ de första random-fallen hade rapporterats i landet. Alltid risk för att det kunde ha varit för sent, men nyheten om ebola hade vi haft i månader, så viss tid för förberedelse fanns.

Problemet är som sagt att agera i tid när det gäller jobb och skola. Hade jag isolerat mig med familjen under ebolan och därmed brutit mot skolplikten och dessutom förlorat jobbet hade jag idag haft "nojig jubelidiot" tatuerad i pannan.
I Frankrike förberedde man sig för detta under ebolan (eller kanske redan under fågelinfluensan): de har färdiga specialprogram för skolteve, som de kan köra om man stänger skolorna. Det borde Sverige också ha i beredskap.

För vår del skulle i vart fall en av oss kunna ha tjänstledigt en längre tid. Jag har föreslagit frun att vi för ett sådant (inkomstbort)fall lägger upp en buffert. Det har inte fallit i god jord, än så länge.
Hemundervisning grejar vi i praktiken, men, som sagt, frågan är hur myndigheterna skulle reagera.


Senast redigerad av James Bonde lör 22 apr 2017, 08:37, redigerad totalt 2 gånger.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känner ni er beredda på en pandemi?
InläggPostat: lör 22 apr 2017, 08:31 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Zombie skrev:
Nej, det är i praktiken inte alls enkelt.

Det är svårt att veta när en pandemi är tillräckligt farlig och utbredd för att man ska behöva fara till skogs. Man behöver ju veta det innan den faktiskt kommer så att man inte hinner bli smittad.


Då gäller det helt enkelt att vara på tå. Så man kommer iväg innan det blir för bökigt.

Och om inte det funkar får man väl evakuera i CBRN-kostym. Ta bilen och spränga sig fram.

Zombie skrev:
Och att klara sig ensam i skogen är inte alls så lätt. Bara att hålla sig med mat skydd och värme är problematiskt, speciellt vintertid. Börjar du hugga ner träd, skjuta älgar och fiska kommer det nog en markägare eller eventuellt polisen och frågar vad du sysslar med.


Jag har förberett en längre vistelse i skog och mark. Jag kommer givetvis undvika bryta mot lagar och förordningar så långt det är möjligt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känner ni er beredda på en pandemi?
InläggPostat: lör 22 apr 2017, 10:43 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Om 50000 föräldrar håller sina ungar hemma i 3 månader så är det ingen enskild galning som gör det. Chansen är liten att det ska bli så för nästa influensaperiod, men om vi pratar pandemi med 40% dödlighet då blir det helt andra förutsättningar.

Och jag tror inte polisen åker ut på 2000 larm om att någon har sågat ner ett träd. Däremot kan man visa respekt och bara använda sig av "nedfallen ved", eller ta med sig eget bränsle. Eller stanna hemma.

Rekommenderar för övrigt filmen Contagion:

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känner ni er beredda på en pandemi?
InläggPostat: lör 22 apr 2017, 13:37 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Tycker folk krånglar till saker.

Varför skulle man gå ut i spenaten?

Alla känner väl någon som bor i villa eller har en sommarstuga ute på landet.

Skulle det bli så illa att vi har en pandemi som sveper med full kraft genom landet så ring en vän, förklara att du inte vill stanna i staden och att du skulle känna dig tryggare om du fick bo hos dem ett tag. Jag tror de flesta skulle hjälpa till bara du kan övertyga dem om att du inte är smittad.

Råkar du sen vara prepper, har förnödenheter att ta med och du kanske till och med har varit vettig nog att ha odlat denna kontakt i förväg så är ju problemet löst. Du är sannolikt välkommen vid en kris.

K.I.S.S.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känner ni er beredda på en pandemi?
InläggPostat: lör 22 apr 2017, 19:00 
@Derzu: :up:

@Kalorispelet ang. Contagion: :up:

Om nån av de som känner mig hör av sig och säger att de vill komma till mig vid en pandemi och tar med sig sina lager av mat kommer jag att svara att det går bra men de får bo i ladan så länge som inkubationstiden är lång och sen får det hjälpa till att hålla horderna borta. :-g :mrgreen:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känner ni er beredda på en pandemi?
InläggPostat: lör 22 apr 2017, 21:18 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
MulenDag skrev:
@Derzu: :up:

@Kalorispelet ang. Contagion: :up:

Om nån av de som känner mig hör av sig och säger att de vill komma till mig vid en pandemi och tar med sig sina lager av mat kommer jag att svara att det går bra men de får bo i ladan så länge som inkubationstiden är lång och sen får det hjälpa till att hålla horderna borta. :-g :mrgreen:

/MD


Gillar "Contagion" då den är välgjord och inte någon skräck/actionfilm utan mer utforskar vad som händer rent samhällsmässigt, typ ransonering, upplopp, desperation/kidnappning, desinformation/profitering, och att samhället måste rulla vidare trots bortfall av människor från samhället.

Inkubationstiden? Det får bli längre, pandemier har en tendens att mutera och komma i vågor, det är därför du kan åka dit på samma influensa två gånger vid samma utbrott.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känner ni er beredda på en pandemi?
InläggPostat: lör 22 apr 2017, 23:23 
Kalorispelet skrev:
Inkubationstiden? Det får bli längre, pandemier har en tendens att mutera och komma i vågor, det är därför du kan åka dit på samma influensa två gånger vid samma utbrott.


Förklara är du snäll. Jag tänker att om det kommer flera vågor så är de som kommer till mig antingen smittade eller ej. Är de smittade så visar det sig inom inkubationstiden, är de inte smittade så blir de inte smittade så länge de stannar hos mig. Därför borde inkubationstiden som karantäntid räcka. Var tänker jag fel?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känner ni er beredda på en pandemi?
InläggPostat: lör 22 apr 2017, 23:46 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Derzu Uzala skrev:
Varför skulle man gå ut i spenaten?


För att det tryggt å skönt i skogen å för att kompisarna med sommarstuga redan är i stugan å e sjuka?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känner ni er beredda på en pandemi?
InläggPostat: sön 23 apr 2017, 09:48 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
MulenDag skrev:
Kalorispelet skrev:
Inkubationstiden? Det får bli längre, pandemier har en tendens att mutera och komma i vågor, det är därför du kan åka dit på samma influensa två gånger vid samma utbrott.


Förklara är du snäll. Jag tänker att om det kommer flera vågor så är de som kommer till mig antingen smittade eller ej. Är de smittade så visar det sig inom inkubationstiden, är de inte smittade så blir de inte smittade så länge de stannar hos mig. Därför borde inkubationstiden som karantäntid räcka. Var tänker jag fel?

/MD


Sjukdomar (eller rättare sagt, virus och bakterier) muterar medans de sprids och då förändras "signaturen" som vårt immunsystem känner igen. De förändras väldigt sällan, men med tanke på att virus och bakterier replikerar sig fort så sker mutationer väldigt snabbt. Med lite otur så kan vissa plocka upp egenskaper från andra bakterier som gör att deras beteende förändras helt, något vi såg med fågelinfluensan för något år sedan.

Dessa kontinuerliga förändringar innebär att du kan bli sjuk igen. Det tar flera månader mellan "vågorna" då sjukdomen sprids åt alla håll på jorden och i alla riktningar, men förr eller senare så dör pandemin ut då det inte finns några infekterbara människor kvar, antingen pg av att de har dött eller så har de blivit immuna (naturligt eller så har kroppen vunnit över sjukdomen).

Böldpesten tog flera år att sprida sig då mänskligheten som snabbast rörde sig med vinden (segelskepp). En av orsakerna att många Indianer dog när de första besökarna kom till Amerika var att de inte hade blivit utsatta för viruela (smallpox) och de hade väldigt få människor som var immuna. Idag finns inga isolerade enklaver kvar på planeten som skulle bli oberörda av dessa "vågor" vilket är både bra och dåligt beroende på hur man ser på saken.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känner ni er beredda på en pandemi?
InläggPostat: sön 23 apr 2017, 13:26 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
MulenDag skrev:
Kalorispelet skrev:
Inkubationstiden? Det får bli längre, pandemier har en tendens att mutera och komma i vågor, det är därför du kan åka dit på samma influensa två gånger vid samma utbrott.


Förklara är du snäll. Jag tänker att om det kommer flera vågor så är de som kommer till mig antingen smittade eller ej. Är de smittade så visar det sig inom inkubationstiden, är de inte smittade så blir de inte smittade så länge de stannar hos mig. Därför borde inkubationstiden som karantäntid räcka. Var tänker jag fel?

/MD


MD, du har rätt, karantän fungerar bra!
Jag tror Kalorispelet har missuppfattat begreppet 'inkubationstiden'

//reboot

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känner ni er beredda på en pandemi?
InläggPostat: sön 23 apr 2017, 14:22 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
reboot skrev:
MulenDag skrev:
Förklara är du snäll. Jag tänker att om det kommer flera vågor så är de som kommer till mig antingen smittade eller ej. Är de smittade så visar det sig inom inkubationstiden, är de inte smittade så blir de inte smittade så länge de stannar hos mig. Därför borde inkubationstiden som karantäntid räcka. Var tänker jag fel?

/MD


MD, du har rätt, karantän fungerar bra!
Jag tror Kalorispelet har missuppfattat begreppet 'inkubationstiden'

//reboot


Karantän fungerar, men 2 veckor räcker inte på långa vägar, det finns en orsak varför det heter influensatider och inte influensavecka.

Inkubationstid:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Inkubationstid

Problemet med inkubationstid är att alla blir inte sjuka samtidigt. Som jag sa, Pandemier sprids (smittar från person till person) över jorden och går i vågor (muterade versioner) och innan dessa olika Bakterie eller virusstammar dör ut så kan det gå flera månader.

Litar ni inte på mig så:

Citera:
"Utbrottet varar från sex till sexton veckor. De flesta blir sjuka inom fem till sex veckor efter att de första som fått influensan upptäckts."

https://www.1177.se/Norrbotten/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Influensa/

Citera:
"Man blir sällan smittad med samma influensavirus två gånger, eftersom man utvecklar immunitet mot viruset 2-4 veckor efter sjukdomen. Tyvärr utvecklas viruset hela tiden och ändrar form."

http://www.netdoktor.se/forkylning-infektion/artiklar/influensa/

Citera:
"Viruset har en unik förmåga att ändra sin yta så att immunförsvaret ej känner igen det. Detta gör att man kan få influensa fler gånger"

http://www.ltkalmar.se/Documents/F%C3%B6r%20v%C3%A5rdgivare/Smittskyddsenheten/Smittskyddsblad/Influensa/Patientinformation%20-%20Svenska.pdf

Citera:
"Analyser av tidiga fall pekar mot att influensan är av typen H3N2, men det kan dyka upp flera varianter under en säsong."
(AnnaSara Carnahan, epidemiolog på Folkhälsomyndigheten)

http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/sjukdomar--besvar-1/sa-skyddar-du-dig-mot-arets-influensa/

Citera:
"Karin Rönning, överläkare vid Folkhälsoinstitutet i Norge, säger till VG att man kan bli immun mot ett virus på två sätt, antingen genom att bli sjuk, eller genom att ta vaccinet.

Däremot kan det hända att sjukdomen är så mild att det inte bildas tillräckligt många antikroppar mot en ny omgång av infektionen.

– Det kan hända att infektionen är så begränsad att immunförsvaret inte aktiveras tillräckligt. Aktiveringen av immunsystemet beror på hur infektionen påverkar kroppen, säger Rönning."

https://www.svt.se/nyheter/fick-svininfluensa-tva-ganger-1

Om du inte litar på Internet / MSM, klicka här:
https://www.akademibokhandeln.se/sok/?sokfraga=Immunologi

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Känner ni er beredda på en pandemi?
InläggPostat: sön 23 apr 2017, 14:32 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Nu var det väl ändå karantäntiden för de som man skulle släppa in i sin egen gemenskap/BOL/prepperby som diskuterades och då är de tillräckligt med inkubationstiden eftersom den bakterie eller det virus som inte lär mutera om det inte finns och inga nya tillförs. Då spelar det ju ingen roll om ett virus muterar var tredje vecka. Är inkubationstiden en vecka och karantänen två veckor så räcker det utmärkt i så fall.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet