Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kärnvapenattack mot UK
InläggPostat: tor 21 jul 2016, 23:27 
Ja vad säger man...
Inte på riktigt men väldigt verkligt och otäckt "Liverapporterat" från BBC. Definitivt ett potentiellt katastrofscenarie som man verkligen hoppas slippa se...

https://youtu.be/6y_4rZ0aXMw


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kärnvapenattack mot UK
InläggPostat: fre 22 jul 2016, 00:09 
SheldonC skrev:
Ja vad säger man...


Riktigt djävla otäckt. :shock: :cry: Barn-/ungdomsfasor som dyker upp igen.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kärnvapenattack mot UK
InläggPostat: fre 22 jul 2016, 00:25 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Fy fan för att få se en sån autobroadcast irl.

Snacka om helt utan survivalismromantiskt skimmer.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kärnvapenattack mot UK
InläggPostat: fre 22 jul 2016, 08:33 
ta det lugnt ni behöver inte bekymra er, när det väl sätter igång så börjar dom med några smällar högt upp som nempar all oskyddad elektronik i europa, så ni slipper se eller höra något :mrgreen:
och därefter så funkar bara några gamla oelektroniska fordon, och nästan inget annat i hela europa


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kärnvapenattack mot UK
InläggPostat: fre 22 jul 2016, 09:27 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Scary! :-g Inget otänkbart i framtiden.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kärnvapenattack mot UK
InläggPostat: fre 22 jul 2016, 13:48 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Otäckt. Undrar vem som har gjort filmen. Visserligen inte så avancerad, men jag kan tänka mig att myndigheterna inte gillar det där med att det inte är ett test. Intressant också att folk uppmanades att söka skydd i hemmet, jag skulle nog ha trott att det finns skyddsrum i UK.

Stämmer det som sades på slutet? Extremt farligt (bättre att stanna och dö) första 7-10 dagarna. Livsfarligt (fortfarande bättre att stanna och dö) första 14 dagarna. Troligen livsfarligt (möjligen lönt gå ut om man riskerar att dö om man stannar) efter 14 dagar. (Tolkningen ovan är min.)

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kärnvapenattack mot UK
InläggPostat: fre 22 jul 2016, 15:45 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
grym skrev:
ta det lugnt ni behöver inte bekymra er, när det väl sätter igång så börjar dom med några smällar högt upp som nempar all oskyddad elektronik i europa, så ni slipper se eller höra något :mrgreen:
och därefter så funkar bara några gamla oelektroniska fordon, och nästan inget annat i hela europa


Det är inte alls säkert, inte ens troligt. Sannolikt vill man på ett överaskande sätt slå ut motståndarens förmåga att angripa/försvara sig/vedergälla. Att förstöra militär matriel bör alltså vara prio ett.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kärnvapenattack mot UK
InläggPostat: fre 22 jul 2016, 18:08 
Zombie skrev:
Otäckt. Undrar vem som har gjort filmen. Visserligen inte så avancerad, men jag kan tänka mig att myndigheterna inte gillar det där med att det inte är ett test. Intressant också att folk uppmanades att söka skydd i hemmet, jag skulle nog ha trott att det finns skyddsrum i UK.

Stämmer det som sades på slutet? Extremt farligt (bättre att stanna och dö) första 7-10 dagarna. Livsfarligt (fortfarande bättre att stanna och dö) första 14 dagarna. Troligen livsfarligt (möjligen lönt gå ut om man riskerar att dö om man stannar) efter 14 dagar. (Tolkningen ovan är min.)


Det är BBC själva som gjort den så det är en seriös film. Det står i texten om filmen att den gjorts för att testa rädslor och reaktioner. Skall dock användas med försiktighet står det.
Stämmer nog bra det med antal dagar, tror det beror på om det är mark eller luftdetonation. Smäller den i luften sprids strålningen snabbare om jag förstått rätt.

MulenDag skrev:
Riktigt djävla otäckt. :shock: :cry: Barn-/ungdomsfasor som dyker upp igen.
/MulenDag


Ja verkligen. Själv var jag inte gammal nog för att fullt ut förstå vad kalla kriget var för nåt, och kände inte av något kärnvapenhot av naturliga skäl. Hoppas innerligt mina barn slipper se detta.

Tror iofs att Putin drar sig i det längsta med att trycka på knappen, för även han borde inse att det kommer repressalier med smällar i Ryssland med. Däremot skulle galningarna daesh eller liknande skräp få tag i kärnvapen, då är det riktigt, riktigt illa för det lär vara deras våta jihadistdröm att få smälla av en atombomb i en storstad...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kärnvapenattack mot UK
InläggPostat: fre 22 jul 2016, 19:07 
Lurker skrev:
grym skrev:
ta det lugnt ni behöver inte bekymra er, när det väl sätter igång så börjar dom med några smällar högt upp som nempar all oskyddad elektronik i europa, så ni slipper se eller höra något :mrgreen:
och därefter så funkar bara några gamla oelektroniska fordon, och nästan inget annat i hela europa


Det är inte alls säkert, inte ens troligt. Sannolikt vill man på ett överaskande sätt slå ut motståndarens förmåga att angripa/försvara sig/vedergälla. Att förstöra militär matriel bör alltså vara prio ett.



kan hålla med, men ett par smällar till för att slå ut elektronik strax efter går det med

och på köpet så kommer det förvandla , tja ska vi gissa 25-50% av europas befolkning till dräglande idioter som springer omkring med stendöda mobiler ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kärnvapenattack mot UK
InläggPostat: fre 22 jul 2016, 20:50 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: fre 11 nov 2011, 22:36
Inlägg: 83
Usch fick rysningar av detta, mycket tänkvärt....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kärnvapenattack mot UK
InläggPostat: lör 23 jul 2016, 14:23 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
grym skrev:
...
och på köpet så kommer det förvandla , tja ska vi gissa 25-50% av europas befolkning till dräglande idioter som springer omkring med stendöda mobiler ;)


Och där är zombiekatastrofen ett faktum!

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kärnvapenattack mot UK
InläggPostat: lör 23 jul 2016, 14:56 
:zombie: :lol:

skulle du gå ut i en sådan zombiezon med en fungerande smarfåne så lär du råka ut för första smileyn ;)

det kalla kriget var kallt för dom som kommer ihåg det, det var mer när än om det skulle ploppa upp svampmoln och ljusblixtar från horisonten
men det mattades av efterhand, fast, då hadde samhället klarat av en mindre atack, vilket den inte gör idag
knäck några stora så det nempar europa och det kommer inte vara mycket funktion kvar , ta bort all sårbar elektronik
inget internet, inga telefoner, ing,hm, mycket få bilar och fordon, ingen tv , ingen radio, ingen amatörradio, inga miniräknare, inga ficklampor, tja någon med glödlampa har vi gamligar kver i bra att ha låddorna, inga solceller, inga eller få reservkraftverk, ingen elproduktion, inga fungerande sjukhus,polis eller brandkår, polisen får cykla och annvända trumpeter och röksignaler
få klockor så soluren får praktiskt funktion igen

i det hela taget en ganska dyster situvation för det stora flertalet, inklusive mig


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kärnvapenattack mot UK
InläggPostat: lör 23 jul 2016, 15:14 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Tja, jag undrar hur länge vi skulle klara oss i vilket fall som helst, efter några stora smällar över Europa. Även om man förutsätter att man hade gott och väl ett års förråd av mat och ingen försökte ta det. Strålningssjuka, cancer, radioaktivt regn och atomvinter är inte så lätt att handskas med på längre sikt.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kärnvapenattack mot UK
InläggPostat: lör 23 jul 2016, 15:50 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
De enda som har en rimlig möjlighet att klara en nukleär katastrof på sikt är de som bor lååångt borta från händelsernas centrum och som dessutom har en hög grad av självförsörjning.

Med goda förberedelser och en rejäl skopa tur så överlever man kanske smällen och kaoset. Men, precis som Zombie skriver, så har man att hantera radioaktivitet och atomvinter.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kärnvapenattack mot UK
InläggPostat: lör 23 jul 2016, 16:05 
klotet har hanterat många ovanjord provsprängningar, så jag är inte såå oroligt för detta om det inte blir ett massivt kärnvapenkrig

lätt googling och
http://laromkarnvapen.se/var-finns-karnvapen/provsprangningsplatser/

det bör vara hundratals sprängningar som gjorts i atmosfären under några årtionden


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet