Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Katastrofväska sjukvård
InläggPostat: tor 03 apr 2014, 04:53 
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Såhär dags på "dagen" fick jag tråkigt och passade på att spåna på en katastrofväska för sjukvård. Bakomliggande tankar är en liten väska att använda i masskadesituation vid triagering och första åtgärderna. Mest för att det var kul och inte för att jag på allvar tror att bussen välter utanför knuten. Innehåll enligt nedan:

• svalgtub
  • nästub
  • pocketmask
  • priobrickor, 5 st av varje färg
  • pvk 2 st 2.0mm
  • handskar
  • snögg huvudförband
  • snögg mellanförband
  • tuschpenna
  • anteckningsblock

Om det känns bra när solen går upp så kanske den får ligga i bilen.

Senast redigerad av pinnstol fre 25 apr 2014, 22:13, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik: Re: Katastrofväska sjukvård
InläggPostat: tor 03 apr 2014, 09:57 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Om bussen välter scenariot så hade jag satsat på att säkra c+E på lätt skadade förhållandevis tidigt. Har man som du kompetens för luftvägsbehandling är det ju fantastiskt bra men.Personer med ett A problem som är traumatiskt orsakat har ganska pissig överlevnad trots åtgärd. Så jag hade nog breddat väskan med grejer för att behandla skadade med undvikbar dödlighet.

Enda gången jag varit inblandad i en bussolycka så var största framgångsfaktorn att där kom en mötande buss efter 5min dit lätt/måttligt skadade kunde evakueras då det var -20c och då dör man fort i onödan även med mindre svåra skador.

InläggPostat: tor 03 apr 2014, 14:33 
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Den saknar nackkragar, det är möjligt att om du är ensam på plats att du behöver lämna personer som du egentligen ska "pannkaka" och att då kunna säkra öppenluftväg och manipulera dem så lite som möjligt så är nackkragar och silvertejp helt ovärderligt.

Ang MIMS och priobrickor, menar du då att du har 25 st med dig? De nuvarande brickorna är det ju möjligt att ändra alla till "rätt" färg för triagering.

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.

InläggPostat: tor 03 apr 2014, 16:09 
Användarvisningsbild

Jag var kanske inte tydlig med syftet:
pinnstol skrev:
att använda i masskadesituation vid triagering och första åtgärderna
Alltså inte för ett fullständigt omhändertagande, bara triage och första åtgärdsvarven.

drbengt skrev:
Om bussen välter scenariot så hade jag satsat på att säkra c+E på lätt skadade förhållandevis tidigt.

Ja, men det hänger ju på det medicinska inriktningsbeslutet som bygger på tillgängliga resurser i förhållande till antal skadade. Vid en "normalolycka" med en handfull skadade i mitt län ska det mycket till innan något annat än normala insatser (A-E fullt ut) begränsas, t ex prioritering av C+E hos lindrigt skadade. Detta tack vare att det trots allt finns en del ambulanser att tillgå, samt relativt nära till akutsjukhus. Men absolut är det viktigt, men inget som jag gör något åt under en triagerunda.

Skulle vi prata ett brun-fläktscenario där räddningsväsendet är ur spel, då blir ju prioriteringarna en annan, där skulle jag nästan tro att alla som inte kan prata för sig lämnas därhän.

Om jag mot förmodan (i ett fungerande samhälle) kommer först till en trafikolycka med en handfull skadade, då hinner jag nog inte mer än att larma (METHANE), säkra platsen med enkla medel, kanske räkna in antalet skadade, möjligen triagera, men troligtvis inte hinna med mer än någon enstaka livräddande insats av typen stabilt sidoläge - innan samhället tar över. Med den bakgrunden ser jag inget behov av mer material för C+E-problem. Gosiga filtar hinner jag ändå inte dela ut.

Ulv i fårakläder skrev:
Den saknar nackkragar, det är möjligt att om du är ensam på plats att du behöver lämna personer som du egentligen ska "pannkaka" och att då kunna säkra öppenluftväg och manipulera dem så lite som möjligt så är nackkragar och silvertejp helt ovärderligt.

Ang MIMS och priobrickor, menar du då att du har 25 st med dig? De nuvarande brickorna är det ju möjligt att ändra alla till "rätt" färg för triagering.

Nej, nej. :nono: Nackkragar går bort i triaget. Jag tror inte jag kommer vara ensam särskilt länge och därmed tänker jag inte låsa upp mig vid enskilda patienter med nackkrage.

OT: Det verkar finnas en övertro på nackkragar - enbart kragen gör i princip ingen nytta, men är såklart en viktig del i en helkroppsimmobilisering. En sådan tar tid och inget jag gör själv. Att sätta nackkrage själv är inte heller optimalt på något sätt.

Jag ännu inte sett något behov av silvertape? Vad ska jag med den till?

Ang. priobrickor har jag 20 st med mig; 5 röda, 5 gula, 5 gröna, 5 vita/svarta. MIMMS har den blå, men den har vi inte här i länet. Jag har inte sett någon sort där färgen kan ändras? Detta är vanliga pappersbrickor av traditionell modell.

Senast redigerad av pinnstol fre 25 apr 2014, 22:14, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tor 03 apr 2014, 19:01 
Användarvisningsbild

PM:a mig en epost så ska jag mejla en skannad av den som går att ändra.

Silvertejp är toppen om man är själv och folk är fastklämda i fordon eller på annat sätt och pga vinkel och avsaknad av medvetande så täpps andningsvägen till, ett varv med silvertejp runt pannan och nackstödet så har personen en något bättre chans att överleva och man har gjort vad man kunnat.

Nackkragar är som du säger inte optimala, men kan vara väldigt bra att ha om det man måste lämna en som inte kan stödja nacken själv. Bättre att ha och inte behöva än tvärt om :) De tar ju väldigt lite plats.

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.

InläggPostat: tor 03 apr 2014, 20:50 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Om du sätter CAT så lär du behöva två för att växla mellan för att undvika extrem smärta, alternativt fentanyl nässpray. Sen undrar jag varför du valt snögg och inte kompletterat med nån form av blodkoagulant?

InläggPostat: tor 03 apr 2014, 23:35 
Användarvisningsbild

Ulv i fårakläder skrev:
Nackkragar är som du säger inte optimala, men kan vara väldigt bra att ha om det man måste lämna en som inte kan stödja nacken själv. Bättre att ha och inte behöva än tvärt om :) De tar ju väldigt lite plats.

Jodå, de är optimala för det de är avsedda till - ett tillbehör vid helkroppsimmobilisering. Men fortfarande ingen funktion vid triage och första åtgärdsvarven. Kan de inte hålla luftvägen blir det stabilt sidoläge/svalgtub/kantarell vilket går fortare.

Jag inser nu det dumma i att posta saker vid fyratiden på morgonen; naturligtvis skulle jag förklarat vad syftet var, samt hur ett triage och åtgärdsvarv med livräddande åtgärder går till, men jag har varit vaken sedan 0230 eller något så nu får det vara för idag 8|

Ongrid skrev:
Om du sätter CAT så lär du behöva två för att växla mellan för att undvika extrem smärta, alternativt fentanyl nässpray. Sen undrar jag varför du valt snögg och inte kompletterat med nån form av blodkoagulant?

Som sagt, en första livräddande åtgärd. Kommer alltså sitta en kort tid innan hjälp kommer. Skulle ingen hjälp komma för att landet ligger i ett brunt fläktscenario så plockar jag smärtlindring. Fentanyl som nässpray har jag ingen erfarenhet av. Har dock kört det iv på operationer i blodtomt, men då gärna ihop med Propofol. I traumasammanhang skulle jag köra på Ketalar/Stesolid eftersom det är de droger jag kan.

Celox är jag lite skeptisk till , har inte sett tillräckliga bevis för att det skulle vara bättre än en vanlig kompress. Kanske skulle komplettera med en näve gasväv (med röntgentråd förstås). Länk om Celox kontra vanlig gasväv http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21496135

Senast redigerad av pinnstol fre 25 apr 2014, 22:15, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: fre 04 apr 2014, 00:45 
Användarvisningsbild

Systemet med priobrickor som jag fått lära mig på heter "Smart Tag".
Bild
Då har man alla färger på samma bricka som sen viks och sätts in i en påse som fästs på den skadade, denna kan sen prioriteras om och det går att föra anteckningar på den.

Denna bricka har ett unikt nummer som går att spåra i systemet fram tills man kan binda det till ett personnumer och då överföra datan till detta. Dock kan man skriva ut dessa "Smart tags" utan ett unikt nummer för att kunna använda som triageringskort, vilka gör att man kan ändra och dona om det behövs samt aldrig sakna en bricka av viss färg när det behövs så länge det finns brickor kvar.

InläggPostat: fre 04 apr 2014, 07:09 
Användarvisningsbild

Även om du har avsnörande rätt kort tid så blir det ju ont som fan... nu vet jag ju inte var du bor, men här där jag bor kan ambulansen vara fem-sex mil bort när det händer, och en halvtimme med avsnörande är ooont.
SOG och andra myndigheter som ligger i toppen av näringskedjan så att säga har ju börjat sätta två CAT, och sen drar man åt den ena medans den andra får vila, och när smärtan blir för hög så drar man åt den andra och lättar på den första.

Fentanylsprayen är väl mest för att den är lättadministrerad, bara trycka in i näbben på valfri skadad och pumpa. Men dom läkemedel du tar upp är ju också potenta.

När det kommer till blodkoagulantfrågan missade jag helt att du skrev Celox. Jag har granulatet nu, men funderar på att köpa den impregnerade gasbindan... känns lättare att packa i en sårhåla jämfört med att hälla granulat.

InläggPostat: lör 05 apr 2014, 16:44 
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Var finns celox produkter att köpa? Helst det billigaste stället! ;)
Hur är lagrings beständigheten?

Kokning pågår!

InläggPostat: lör 05 apr 2014, 22:15 
Användarvisningsbild

Jag hittade denna länk: http://sbsu.se/butik/index.php?route=pr ... arch=celox

Billigt...nej. Bra? Ingen aning.

Enligt internet är bäst före fem år efter tillverkningsdatum.

Senast redigerad av pinnstol fre 25 apr 2014, 22:16, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: lör 05 apr 2014, 22:33 
Användarvisningsbild

http://www.ebay.com/itm/CELOX-Haemostat ... 337f10bf25

Från Storbritannien, så slipper du tull och annat skit.

Eller denna om du vill ha gasbindan:

http://www.ebay.com/itm/Celox-Gauze-Rol ... 3cd28710fb

InläggPostat: sön 06 apr 2014, 08:30 
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Man tackar! :P

Kokning pågår!

InläggPostat: sön 06 apr 2014, 13:31 
Användarvisningsbild

Efter intresse från flera medlemmar samt fint erbjudande från Joakim att informera mer har tråden delats och SBSU har fått en egen tråd att utveckla sig i. Vi får tacka pinnstol som drog företagets uppmärksamhet hit och Joakim för att han tar sig tid att beskriva och svara på frågor/ Mod Ulv i fårakläder

Länk till ny tråd

InläggPostat: sön 06 apr 2014, 15:18 
Användarvisningsbild

Ongrid skrev:
SOG och andra myndigheter som ligger i toppen av näringskedjan så att säga har ju börjat sätta två CAT, och sen drar man åt den ena medans den andra får vila, och när smärtan blir för hög så drar man åt den andra och lättar på den första.

Det där med placeringen i näringskedjan kan ju diskuteras. ;)
Vad jag vet så är deras huvuduppgift annan än sjukvård så vad det gäller den saken så leder jag ;) Oaktat det så har du en poäng, så nu lade jag i en till.

Ongrid skrev:
Jag har granulatet nu, men funderar på att köpa den impregnerade gasbindan... känns lättare att packa i en sårhåla jämfört med att hälla granulat.

Ja, att packa är ju det mest blodstillande så är väven redan impregnerad sparar man ju ett moment och det känns som att en ordentlig blödning kommer att "skölja" bort ett granulat. Har dock inte testat något av det så jag kan ju egentligen inte säga bu eller bä än.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa