Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: KDAs utr.lista (BOB), tankar ideer och åsikter uppskattas
InläggPostat: ons 23 sep 2009, 00:34 
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

På flykt/marsch med tung packning så får man räkna med en djävulsk energiåtgång. Vi snackar runt kilot buren föda/dygn i torrvikt för att klara behovet. Nötter, choklad och russin är bra. Energitäta och kan ätas utan tillagning. Havregryn och pulvermos får räknas som bukfylla, för deras energibidrag är mycket blygsamt. pulversoppor som nyponsoppa och fruktsoppa värmer och ger lite extra kolhydrater i pauserna, är bra för moralen, men även där är energibidraget blygsamt. Tänk även på att energiintaget ökar vätskebehovet. Blötkonserv och dyligt bör man undvika, mycket tungt med tanke på energibidraget.

InläggPostat: ons 23 sep 2009, 04:49 
Choklad, jordnötter eller hasselnötter ger ca 2350 kJ per 100 gram. Russin 1250 kJ. Rapsolja 3600 kJ.

Om man räknar 100 gram torrvikt ger havregryn 1540 kJ, pulvermos 1420 kJ, nyponsoppa 2000 kJ, det är nästan rent socker. Så det är inte dumt alls att ha med i packningen. Havregryn, mos och fruktsoppa ger alltså MER energi än russin, om man räknar efter hur det tynger packningen. Tillagat blir det naturligtvis inte alls lika näringstätt, och det tar tid att tillaga, men det har bra hållbarhet, värmer och fyller bra i buken. Du kan ha i rapsolja i moset och i gröten. Det gäller bara att du kan fixa varmt vatten och att du tar dig tiden att äta. Du får nog också räkna med att gå ner i vikt under en veckas hård vandring, annars blir packningen för tung...

Torrmjölk håller länge och är en rätt hyfsad proteinkälla. 36 gram protein per 100 gram torrvikt. Ca 1500 kJ, alltså också mer energitätt torrt än russin.

Kolhydrater ger snabb energi och möjlighet att ladda upp reserverna i kroppen under natten medan man sover. Nötter och choklad är bra för uthålligheten, och för att småmumsa på hela tiden medan man går. men för att tillgodogöra dig energin i fettet bra behöver du kolhydrater. Så bäst är att blanda. Skall man orka gå långt och länge med tung packning gäller det att trycka i sig. Viktigast på kort sikt är energi och vatten. Sedan är det naturligtvis bra om man dessutom får i sig protein, vitaminer och mineraler. Men i en BOB är det nog underordnat energibehovet.

Mycket nötter och choklad!

Normalt energibehov för en vuxen man är ca 11 MJ om dagen. Kan man räkna med upp till det dubbla under hård vandring?

Havregrynen ger fibrer som håller magen igång, också viktigt. Glöm inte toapapper... :shock:

InläggPostat: ons 23 sep 2009, 09:19 
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Men en normalportion pulvermos bidrar med blygsamma 625Kj, havregrynsgröt 560Kj.
Jag kvarstår vid att det är bra bukfyllor, värmer gott och bidrar med lite energi, men för mig är det ett blygsamt bidrag.

Ja, klart man får räkna med att gå ned i vikt, men det betyder då att man är i negativ energibalans, då fylls inte musklerna på med kolhydrat och musklerna repareras inte lika bra. Man tappar i prestationsförmåga, kan man så bör man försöka fylla sitt energibehov, även om det är svårt. För då orkar man gå längre och behöver kortare återhämtning/vila

På marsch/flykt så skulle jag prioritera mat jag kan ta ur fickan och stoppa i munnen utan att tillaga eller tillsätta vatten. Det måste vara energitätt.

InläggPostat: tor 08 okt 2009, 23:15 
Är det röda det som pekar mot norr?

Dags att ta tag i detta igen. Vad tror sällskapet om http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa ... classic-sr Extremtemp (för de som inte vet, den nedre gräns som kan utgöra hälsorisk för en normalbyggd kvinna. KDA på sina relativt vältränade 95kg borde alltså inte ha så stora problem i den)-16 grader, borde innebära att jag klarar mig fint i den med långkalsonger och tröja.

Har kompletterat med nyponsoppa i pulverform. Höjer stridsvärdet och tar lite plats. Annars är det dåligt med nytt.

InläggPostat: tor 08 okt 2009, 23:23 

Bild

Bjuder på en bild av vad jag har so faar. Köket och nyponsoppan är inte med.

InläggPostat: tor 08 okt 2009, 23:25 
Skynet fights back!

Vad många knivar...behövs verkligen alla?

Köp Sveriges billigaste silvermynt hos Liberty Silver. 2% rabatt med koden "survivalist"

InläggPostat: fre 09 okt 2009, 08:14 
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Despierto skrev:

Eeeh...hur menar du nu?

Antyder du på nåt vis att man kan ha för många??

Usch...nu käns det lite konstigt här...ruskig tanke....

;)

InläggPostat: fre 09 okt 2009, 08:19 

Despierto skrev:

Den stora fällkniven har jag alltid på mig, så den borde egentligen inte ligga där, men den kommer följa med. En av moraknivarna är mer av en slit och släng kniv, därför vill jag ha två.

InläggPostat: fre 09 okt 2009, 17:53 
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Inget konstigt med två knivar

Har oftast en WM-1:a i ett snöre runt halsen tillsammans med ett eldstål.
och en F1:a i byxlinningen eller i ryggsäcken beroende om jag befinner mig i
civiliserade trakter.

(Civiliserade trakter är mao någonstans där någon skulle kunna bry sig om knivlagen)
(Fast det låter ociviliserat att ej få ha kniv... Apropå konstiga tankar... :lol: )

InläggPostat: lör 10 okt 2009, 09:59 
Samlar kokböcker från 1800-talet

KDA skrev:
Dags att ta tag i detta igen. Vad tror sällskapet om http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa ... classic-sr Extremtemp (för de som inte vet, den nedre gräns som kan utgöra hälsorisk för en normalbyggd kvinna. KDA på sina relativt vältränade 95kg borde alltså inte ha så stora problem i den)-16 grader, borde innebära att jag klarar mig fint i den med långkalsonger och tröja.

Har du provat storleken på den? Jag har numera bara 85 kilo men använder ändå en Everest-säck som är extra bred. Det är en dragkedja som när man drar ned den expanderar säcken med kanske en decimeter. Utan den känns det mer som en tvångströja.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2