Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Kl 12:45
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 22:55 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 12:40, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kl 12:45
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 23:27 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Dag 1 Måndag 17/3 Kl 12:45
1: Är hos polisen och ansöker om nytt pass, har för dagen tagit mig till centrum för att kunna köpa lite viktiga saker

Dag 1 Måndag 17/3 Kl 13:08
2: Oroar mig för att strömavbrottet kommer påverka passet, står på "Granngården" och ber dem langa fram så många dunkar 4 taktsakrylat som de kan, blir lite chockad när det kommer 18st 25 litersdunkar à 695kr st... men det är ju på faktura så tar det ändå... stoltheten förhindrar mig från att avböja när jag var så kaxig. Får lite rabatt som stadigvarande kund utöver medlemsrabatten. Slutar ändå på 11´500, hoppas detta fan är "end of the world" så man slipper betala (kommer ändå antagligen att kunna gå åt under denna vår och sommar, har väldigt mycket som behöver göras).

Dag 1 Måndag 17/3 Kl 15:45
3: Plockar ihop lite extra torrskaffningar som pasta och ris samt alla AA batterier som jag bara kan få fatt i på Willys, de ligger lite avsides så folk har inte riktigt tagit sig dit ännu.
Hör av mig till FRG ansvarige och säger att jag kan bistå om det behövs.
Hör av mig till personer som är viktiga för mig och talar lite om vad som kan göras och vilka resurser som kanske måste hanteras.
Åker runt och letar efter ett ställe som säljer diesel, hittar jag inget så svär jag, hittar jag ett så tankar jag fullt allt jag har. Hoppas på en fulsäljande lastbil i åkeri/lastområdet.

Dag 1 Måndag 17/3 Kl 19:35
4: Har ingen TV, så sitter och leker med datorn. Surfar runt för att se vad andra länder säger om Sveriges situation och vad de spekulerar i vilka omständigheter som råder här. Följer vidare läget i Ukraina, vatten oroar jag mig inte för alls.
Meddelar kommunen om att avloppen bara kommer att klara 18 timmar utan ström.

Dag 1 Måndag 17/3 Kl 21:25
5: Trevligt att kommunen lyckades med att få fram vatten, är FRG inblandat så sitter vi nog och planerar hur vattens ska kunna finnas tillgodo för folk. Samt att vi kanske måste sätta ut BajaMajor till folk eftersom avloppet inte kommer att fungera utan pumpar så länge. Är vi inte inblandade så leker jag med hunden för sista gången idag.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dag 2 Tisdag 18/3 Kl 07:00
1: Vaknar ovanligt tidigt och oroar mig för händelserna igår, petar iväg mejl och PM via forumet med vägbeskrivningar till några vänner (Ni som varit här eller som jag besökt är ju som ni vet välkomna) samt försöker kolla om några som jag PM:ar ofta med har sitt på det torra. Ringer kusinen och tvingar honom att ta sig upp till mig samt att ta med så mycket virke och isolering han kan samt att koordinera med min fästmö och pappa för att ta sig upp under onsdagen.
Kontaktar min mor och försöker få henne att ta sig uppåt så hon kan åka vidare med dem, tackar högre makter för att hon har en bil som klarar sig lång väg utan att tanka och att jag fått henne att ha några dunkar extra bränsle.
Ringer och bråkar med fästmön, hon vill inte åka utan sina föräldrar och de vill inte åka utan hennes bror. Han vägrar konsekvent, tror att det blir bättre.

Googlar om hur man kan pinga och hitta aktiva servrar på nätet, de kommer att börja gå ner så behöver kunna hitta de som är igång så länge det nu går. Är det inte världsomspännande så kommer man kunna hitta en del information, och även om det är det så finns det nog någon som håller någon server öppen på något sätt... hoppas jag.

Dag 2 Tisdag 18/3 Kl 08:00
2: Tar mig in till samhället och lyckas få köpa två elverk på faktura fina märkesverk. Honda kommer hålla en livstid, tar även all kedjeolja och tvåtaktsolja som han har. Ber ännu en bön om att detta inte kommer bita mig hårt i röven. Sen tar jag mitt svåraste och dyraste beslut, slänger upp en IBC tank på släpet och kör till lastbilsdepån och kopplar in mig på dieselpumpen och fyller hela tanken. Känner han som sköter stationen så kan alltid förklara för honom att jag tog det för att det var öststatskörare som var på väg att nalla. Händer titt som tätt och i sånt här utsatt läge så är det säkert "OK" med honom.

Kör en fuling, ringer till fästmöns mamma och talar längre än vi båda borde. Hon är inte svår övertalad eftersom hon varit med om något liknande en gång (utsatt situation i annat land som tog 4 veckor att reda ut), hon lovar att tvinga fästmön att ta sig till mig samt att de kommer efter så fort det bara går.

Tar mig till butikerna, de är öppna och ger ut allt de har utan faktura eller att skriva upp vad som tas, de får ett löfte av alla att de ska betala tillbaka när allt återgår till det normala, det är bra med mindre samhällen med stor sammanhållning plockar på mig det som andra avstår, färskt kött, fisk, fågel och grönsaker. Kommer köra konservatorn och torken när jag kommer hem så mycket det bara går.

Glider in på blomaffären och tar alla fröer de har, de tar kontanter. Sen gör jag något som jag aldrig brukar göra, jag tar mig till kyrkan och sätter mig en stund. Det är en väldigt vacker kyrka, snackar lite med prästen och han som driver bageriet blir det lång varit så måste något göras och vi kommer tyst överens att försöka göra något samt att träffas var tredje dag vid kyrkan, sedan går vi gemensamt till kommunen. Först grälar vi med dem om att de kommenderat ut snöröjning och slösar bränsle och sedan diskuterar hur vi får räddningstjänsten att bli kontaktbar, vi börjar med att kommunen erbjuder folk att ladda endast mobiler (så länge de fungerar) samt jaktradios och att kanal "7" ska vara designerad för nödfall och alla ska försöka sprida det vidare om de uppfattar ett nödrop. Mer än så kan jag inte göra, sätter mig i bilen och åker hemåt samt önskar att allt löser sig.

Dag 2 Tisdag 18/3 Kl 17:00
Börjar oroa mig på allvar, det var mer stridsvagnar på det där tåget än vad Sverige har. Hoppas på att han narrades med mig eller att det kommer från någon annanstans.
Har en diskussion med grannarna, vi beslutar att samåka till kommunalmötet för att spara bränsle, en gammal tant som bor nära och en äldre man gråter lite och säger "så här allvarligt var det inte ens under kriget". Jag lovar för mig själv att se till att det inte kommer gå nöd på dem, men vet att jag ljuger. Om det blir riktigt allvarligt så har jag ansvaret för mig och mina inga andra. Jag biter mig i kinden så det blöder när vi åker mot stan och svär tyst över alla politiker som i åratal ignorerat olika varningar och rapporter som passerat dem förbi. Minns att Y2K buggen var nära att slå ut en reaktor på barsebäck och att de redan då påtalades att det saknades ett reellt skydd mot dataintrång. Försöker ringa föräldrar och kusin, bara mamma svarar hon säger att hon inte orkade börja köra idag och vet inte om hon kan komma hela vägen upp, lovar att jag ska försöka ringa pappa under hela kvällen och natten, kanske går när det blir sent. Hon avkräver mig ett löfte att inte försöka komma och hämta henne om hon inte är med de andra när de kommer... Fan!

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kl 12:45
InläggPostat: tis 18 mar 2014, 08:49 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 okt 2013, 04:48
Inlägg: 183
Ort: Skara
xsive skrev:
Lite svårt veta när du lägger till nya händelser eftersom edit på befintligt text inte gör att tråden indikerar nytt innehåll.
Funkar ändå men kanske skulle vara lättare om du skrev nya händelser som inlägg. Respektive kan sen bara editera sitt enskilda inlägg.
Det i sig behöver ju inte indikera nytt innehåll i tråden.


Jag vet att det kanske är lite svårt, men tror det blir ganska rörigt med alla mina inlägg om jag ska posta nya kommentarer hela tiden, se till att följa denna tråden och kika in ofta. Ska komma på en bättre lösning med postningarna om detta är något som vi gör igen, så nu får vi se vad som händer i dag :)

_________________
Annuit Coeptis Novus Ordo Seclorum


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kl 12:45
InläggPostat: tis 18 mar 2014, 11:25 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Underbar tråd! Men det kommer att bli dyrt att köpa allt som man inser att man borde ha haft hemma när något sånt här slår till... :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kl 12:45
InläggPostat: tis 18 mar 2014, 14:42 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Dag 1

1245 Precis tankat bilen vid lokala macken och känner mig rätt nöjd med att vara klar med tre veckors jobb i fjällen. Blir svart på macken och biträdet blir lite handfallen.
Tänker åfan, typiskt. Skönt att jag han betala innan.. Utbyter lite trevligheter och säger att jag hoppas strömmen går igång snart och hoppar in i bilen för 10 mil i bilen till hotellet jag bokat inför hemresan. Känner lite oro i kroppen och beslutar mig för att köra tillbaka 5mil och hämta reservbensindunkar som vi till elverken.. Tre fulla kvar. Slänger in de i bilen och märker att det fortfarande är svart i byn när jag kör igenom tillbaka.

1545 Kör in i byn där hotellet ligger och det är lika mörkt där. Hotellägaren står i repan och säger att det verkar vara strömavbrott i hela Norrbotten, problem med kortbetalning och strömmen men jag kan så klart få ett rum iom att jag är känd och fakturerar. Oron kryper till och jag känner att det nog var rätt bra att plocka upp de extra jerpdunkarna. Har knappa 60l i reserv plus 65l i bilen. 95 mil hem och ca 10l/100km borde räcka även med omvägar...
Beslutar mig för att stanna över natten och dra imorgon bitti, som planerat. Strömmen kke kommer igång under kvällen och flygtrafiken borde då funka.

1935 Middag tillsammans med hotellägaren och en till gäst. De två enda i på inlandshotellet i den lilla byn. Smörgåsar sallad och glass :) trevliga samtal om strämavbrottet mm

2135 lyssnar på old school reseradion som alltid ligger i väskan. Hörde att strömavbrottet var i hela Sverige... Ok, tar bilen hem imorgon, skiter i omvägen förbi flygplatsen går nog inga plan. Är det inte avbrott så länge så blir det ju bara att bila upp igen sen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kl 12:45
InläggPostat: ons 19 mar 2014, 00:22 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Uppdaterad.

Vi kan göra så att varje gång du uppdaterar Polly så kan jag ta och radera din senaste post som du bara skriver "uppdaterad" i så blir det lätt att se när något händer.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kl 12:45
InläggPostat: ons 19 mar 2014, 21:15 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 12:40, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kl 12:45
InläggPostat: ons 19 mar 2014, 23:02 
@xsive (och alla andra)

Vet inte om det stämmer, har inte kunnat få förstahandsuppgifter. Mobilmasterna verkar ha lagt ned häromkring och telefonen är död. En granne sa i alla fall att han hade hört av en annan granne som har satellittelefon att man i Jönköping satt folk på specialinkallade tåg för att köra dem till ett uppsamlingsläger eftersom mat och vatten var slut. Kan polly ha hängt med där? Men hen hade ju ingen anledning, hen hade väl bra på lager? Bara rykten och inget har jag hört från ungarna heller. :-( Borde ha köpt den där satellittelefonen jag funderade på förut, men å andra sidan, vem skulle jag ringa...

Här hemma är det lugnt. Som tur är är ju vädret hyfsat. Min kloka hustru kom på att vi skulle flytta ut i gäststugan som är mindre och lättare att värma. Vi håller hela den varm med gasollampan och jag ska försöka få till kaminen där imorgon istället.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kl 12:45
InläggPostat: ons 19 mar 2014, 23:17 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Måndagen 17/3 Kl 12:45
Ronderar en vattenkraftstation i det fina vädret.

Kl 13:08
Är på väg till nästa station när driftcentralen (DC) ringer och meddelar att alla stationer är spänningslösa.
Jag måste köra till en av stationerna för att öppna en av utskovsluckorna manuellt och kolla reservkraften.

Kl 15:45
Har fortsatt mitt arbete genom att köra runt och kolla reservkraften på stationerna och samtalat med DC om situationen.
Dom har ingen uppskattning om när spänningen är tillbaka så jag tar beslutet att fylla upp alla bränsle dunkar till reservkraftverken.
Väl på bensinmacken upptäcker jag att inte pumparna fungerar. Där är liksom en 75meter lång kö till pumparna! Ringer till min sammordnare som bara avfärdar problemet med att det är ju jourens problem. HAHAHA!! Ähhh, jag bara skojar. Spänningen är tillbaka undernatten, inget att oroa sig för. Det är ju inte så att det stormar precis!! säger han.
Jag kör hem och tänker att detta är det precis det jag försökt prata om men, alla i gruppen tyckt att sannolikheten för detta finns ju inte i Sverige! Väl hemma får jag koppla in familjens reservkraftverk för att kunna laga mat.
Vi förbereder oss för kvällen och natten med fotogenlampor och värmeljus för belysning samt ansluter pelletskamminen och kyl/frys till kraftverket. Det är ju rätt svalt ute på nätterna.
Upptäcker att vatten trycket är dåligt när vi skall diska, så jag fyller på ytterligare två 25 liters dunkar. Där står ju alltid två fyllda och väntar.

KL 19:35
Vi sitter och spelar monopol när man på radion meddelar att tankar med vatten kommer att ställas upp under kvällen, pga att vattenkraft verket inte får igång sina pumpar.

KL 21:25
Radion har inget nytt att meddela så vi beslutar att gå och lägga oss med varsin bok.

Tisdagen 18/3 KL 07:00
Har precis satt mig i bilen och är på väg till jobbet när radion meddelar att problemet med kraftförsörjningen är terrorist relaterat.
Jag vänder och kör hem. Meddelar frun vad jag hört på radion och plockar fram de kontanter vi har undanstoppade. Berättar för frun att köra till affären och handla diverse förnödenheter för alla pengarna. Sonen går till skolan!
Kör till jobbet igen för att ta tag i de problem som har uppkommit tex bränsleförsörjningen för reservkraften.

KL 08:00
Vi har alla sammanstrålat för att gå igenom de problem som ligger framför oss gällande dammsäkerheten.
Bränsle frågan löser sig tillfälligt när jag kommer på att lantbrukarna har diesel och att vi köper av dem så länge. De lantbrukare som ligger runt dammarna förstår när man beskriver problemet och "lånar" ut så länge!
Ägaren till dammarna lovar att lösa problematiken under dagen.

KL 17:00
En kompis kommer hem till oss när vi sitter och äter kvällsmat och visar en film. Den visar massiva trupptransporter på väg till Malmö. Jag uppmanar honom att köra hem och samla ihop diverse saker och den mat han har hemma. Köra till affären och köpa mat för de kontanter han har på sig och sedan ta sig hit.
På de lokala nyheterna rapporterar dom att det kommer ta lång tid att fixa el nätet och att kommun ledningen skall informera om vilka åtgärder de skall vidta för att lösa denna kris som upp kommit.
Detta skulle jag vilja lyssna på, men att närvara kommer jag inte tänker jag!
Varför informerar dom inte per radio? Märkligt?

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kl 12:45
InläggPostat: fre 21 mar 2014, 18:35 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 okt 2013, 04:48
Inlägg: 183
Ort: Skara
Hej, får börja med att be lite om ursäkt för att jag inte uppdaterat, har haft fullt upp med massa saker pga rådande situationer i världen denna veckan. Men ska komma med en uppdatering i kväll på denna tråden :)

_________________
Annuit Coeptis Novus Ordo Seclorum


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet