Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kl 12:45
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 13:11 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 okt 2013, 04:48
Inlägg: 183
Ort: Skara
Jag kommer här att nu spela upp ett litet roll spel, och jag vill att ni som känner för det svarar hur ni reagerar på händelserna och ärligt på svaren, samt seriöst svarar på hur du tror att du klarar dig i denna situation, och när det är kört för dig om du tror att det är det. så denna tråden kommer uppdateras ofta! så kika in när du kan :)

Dag 1 Måndag 17/3 Kl 12:45
1: Skriv en liten snutt om vad du gör/gjorde vid detta klockslag.

2: Klockan är nu 13:08, och strömmen har precis gått i din din stad, inga eluttag fungerar någon stans, hur reagerar du och vad tänker du vid ett strömavbrott?

3: Klockan är nu 15:45 och strömmen har fortfarande inte kommit tillbaka,har du en batteridriven radio så har du kanske hört att strömavbrottet beror på flera fel på stamnätet och detta resulterar i att hela Sverige har problem med elen, Sjukhus, brandkår, Polis mm samt radio stationer går under tiden på generatorer.
Allmänheten rekommenderas att följa utvecklingen genom Radio och andra massmedier som är möjligt, och rekommenderas att endast inhandla de batterier som är nödvändig för att följa uppdateringarna.

4: Klockan är nu 19:35 en del hus du ev sett under kvälls skymningen är belysta medieljus, någon har till och med vad som ser ut att ha någon form av lampa eller lampor i gång, din mobiltelefon lyckas bara få upp en GSM/GPRS täckning och mottagningen är på ca 50% vart du än befinner dig. Om du på något sätt får i gång en tv så märker du att du endast har tillgång till kanalerna Sveriges Television TV3, Tv4, Tv5, TV6, TV8 Kanal 9 och ZTV om du inte har Satellit, på dessa kanaler rullar texten "VIKTIGT MEDDELANDE TILL ALLMÄNHETEN" Pga strömavbrottet i landet uppmanas befolkningen att följa information på Radio.
Vattnet har nu slutat att fungera pga att självtrycket inte längre räcker för att få ut vatten till hus hållen då pumparna inte fungerar.
På radion berättar man att man på stadens torg kommer ställa upp tankbilar från kl 21:00 i kväll. och att man beräknar att det kommer ta tre dagar innan strömmen är återställd, Trotts att kommunen ska ställa ut tank bilar, är ca 40% av befolkningen i din stad på väg till butiken för att få tag i vatten innan dom stänger kl 21:00

5: Klockan är nu 21:25 Butiken försöker stänga då vattnet är slut i butiken, butiken har godtagit kontanter trots att kassa apparaten inte fungerar, vissa kunder har kunnat få sina inköp på faktura, dom som inte haft den turen har varit upprörda, men stämningen har ändå varit lugnt. Den första tankbilen har precis kommit till stadens torg, stämningen är där med lugn men kön är ca timma lång. Samma nyheter fortfarande.


Dag 2 Tisdag 18/3
1: Klockan är nu 07:00 nyheterna rapporterar att även andra länder i Europa samt USA har haft problem med strömmen sen i går, problemet verkar vara ett försök av ett terrorattentat som utförts via Hackig av styrsystem på olika kraftverk, som gjort stora belastnings skador på nätet, Under natten så har Forsmark kraftverk upplevt störningar i deras reservkraftverk för kylning, och därför valt att stänga ner samtliga reaktorer på Forsmark tills problemet löst sig.

2: Klockan är nu 08:00 ca 20% av butikerna i staden har öppet, dom godtar bara kontanter eller faktura från tidigare känd kund, bytes handel eller liknande lösningar går inte. Kommunen har placerat ut bajamajor på torget.

3: Klockan är nu 17:00 en vän/bekant tar kontakt med dig, han har varit på väg hem från sitt sommarställe, sen strömmen gick och han vill visa dig något som han filmat på måndags kvällen med sin mobil, och han visar dig detta http://www.youtube.com/watch?v=CLBYbTv2Plk. På nyheterna så berättar man att det beräknas ta längre tid än trott att lösa problemen med nätet. Man rapporterar även om den händelserna på Krim samt det försvunna flygplanet planet. Den lokala kommunalrådet meddelar även att man kommer utföra en allmän genomgång på stadens torg kl 18:00 för att berätta om händelsen och informera befolkningen om vad som hänt och hur dom kommer att lösa problemen och ber befolkningen komma dit.

_________________
Annuit Coeptis Novus Ordo Seclorum


Senast redigerad av PollySkara tis 18 mar 2014, 18:00, redigerad totalt 7 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kl 12:45
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 13:57 
Arbetar, kort rast att äta och skriva det här.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kl 12:45
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 14:06 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 10 aug 2009, 12:34
Inlägg: 122
12: 45. Satt och käkade lunch på uteställe, centralt, i en större stad, södra Sverige.
13:08. Tillbaka på jobbet. Svär och konstaterar att jag inte kommer hinna det jag avsett på jobbet idag. Sitter kvar och gör icke-datornödvändiga uppgifter ett tag. Ger mig sedan ut på stan för att hitta en anständig cappuccino. Svär igen när detta misslyckas. Ger upp och åker till slut hem med bilen.
15:45. Hör meddelandet på radion på vägen hem i bilen. Svär. Stannar i en affär på vägen och köper på mig extra batterier, och kompletteringshandlar lite övrigt. Butiken är visserligen mörk men tar kontanter (har 300 i plånboken och en extra femhundring i bilen). Kör sedan hem. Funderar på att tanka bilen men känner att det vore lite väl, imorgon är väl allt normalt igen? Inser dessutom att det inte går att tanka utan el. Svär igen.

_________________
suum cuique


Senast redigerad av jöns mån 17 mar 2014, 17:01, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kl 12:45
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 14:56 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Låg och sov . Är sjuk och trött av medicineringen .

Om strömmen går så fungerar livet här som vanligt .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kl 12:45
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 15:13 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 10 jun 2013, 23:44
Inlägg: 50
17/03/2014
1. 12:45 Satt och surfade på jobbet i väntan på arbetsuppgifter. samtidigt som jag slentrianmässigt läste en av dagstidningarna om kriget i Ukraina och om antinazist demonstrationerna.
2. 13:08 Hade just börjat värma min mat, äter den kall iallafall, den var godare varm igår blir slutsatsen. till en början skulle det va lugnt sen skulle mobilerna börja ringa. Jag funderar lite om det kan va blåsten eller om det är något annat som orsakat elavbrottet och om jag borde engagera mig i vad mina chefer tycks tycka är så viktigt.
3. 15:45 är fortfarande på jobbet fast det är nog bara jag kvar på arbetsplatsen, ringer min fru o säger att hon ska gå på snabbköpsmarknaden o köpa så mycket batterier som hon kan komma över, ber henne även kolla skafferiet ser ut och ber henne tanka bilen. Efter ställer jag mig o försöker stirra kaffet varmt i kaffeautomaten och funderar om jag nyss ruinerat mig när jag sa "de du kan komma över" det kan ju va pallvis med batterier på snabbköpet.
4. 19:35 Jag kommer hem från jobbet lite sen efter att ha försökt att ta mig på dom överfulla bussarna. min fru har tagit fram elverket och kliar sig i huvudet över bruksanvisningen. Jag hjälper henne med huvudkliandet vi borde nog ha provstartat den lite innan. Vi kopplar in kyl och frys o sätter verket på balkongen.
Tänker vilken tur att det snöar skottar ihop och fyller de kärl som frun inte hunnit fylla med vatten. ringer släkten och hör var dom befinner sig.
6. 21:25Det sprakar till i min jakt radio, jag går ut på balkongen, täckningen är bättre där,pratar sparsamt om ett möte med en bardoms kamrat, en halvtimme senare träffas vi för att kunna prata utan att tänka på batteritider. Vi diskuterar status, konspirationer (som vanligt) :) och tider för mera samband.
Går hem lyssnar lite på radion och tittar över utrustning om läget kommer dra ut på tiden.

18/03/2014
1. 07:00 cyklar till jobbet, ber frun att åka o köpa bensin och fotogen. Bestämmer om ytterligare möten med barndomskamraten efter jobbet. vi har problem att ta oss in i arbetsfastigheten väl inne går vi runt i fastigheten och ser så att allt är i sin ordning. En av mina arbetskamrater har en termos med varmt kaffe som vi njuter av med andakt. Vi pratar lite om hur länge det skulle förväntas att vi gick till jobbet om läget skulle pågå länge eller om det försämrades.
2. 08:00 På jobbet springs det en hel del mina kollegor och jag har dock i liknande uppgifter som i vanliga fall fast det sker manuellt i ställe för elektroniskt.
3. 17:00 Fortfarande på jobbet uppmanar familjen att stanna hemma. Pratar med barndoms vännen och ber honom att se vad kommunalrådet har att säga. Vi pratar om youtube klippet och kommer överens om att han ska gå dit själv o hålla sig i utkanten av mötet. Jag påpekar åt honom att jag börjar bli lite nojig och uppmanar honom att ta det försiktigt.

_________________
NÖDVÄRNSRÄTTEN IS THE LAW!!!


Senast redigerad av ODD tis 18 mar 2014, 18:25, redigerad totalt 12 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kl 12:45
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 15:46 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 feb 2013, 23:45
Inlägg: 716
Ort: Östra kolonierna
12:55. På väg till en DFAC för att äta lunch

13:08. Äter upp min lunch och går till mitt rum.

Är inte i Sverige och bor på en camp som har egna generatorer. Går strömmen i stan påverkar det inte campen. Går strömmen på campen är det garanterat generatorerna = elektrikerna får jobba med att få igång dom.

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=DFAC

Swedala

_________________
“You can't run away forever, but there's nothing wrong with getting a good head start.” - Meat Loaf


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kl 12:45
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 16:42 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 09 dec 2009, 14:25
Inlägg: 726
Ort: Järnbäraland
12:45 Tillbaka på jobbet efter lunch på stan.
13:08 Min arbetsstation stängs av och serverrummet börjar pipa i mörkret. Efter att ha konstaterat att avbrottet inte beror på något fel med ombyggnationen som pågår försöker jag surfa ut och se om någon annan hade samma bekymmer. Då även mobil uppkoppling/telefoni har fallerat så åker jag hem för att se hur det ligger till.

_________________
Z☣mbierna kommer inte att döda sig själva.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kl 12:45
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 17:39 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Dag 1 - Måndag
12:45 Hemma med kräksjuk familj.

13:08 Tackar min lyckliga stjärna att jag orkat låta tvättmaskinen gå varm natten och morgonen, så att vi är någorlunda i fas med rena lakan. Hamburgarna jag plockat fram ur frysen till den ickespyende delen av familjen får stekas på gasolkök.

15:45 (eller förhoppningsvis tidigare) När jag inser att avbrottet verkar långvarigt så plockar jag fram ett par 120-litersfat ur förråden och fyller upp medan det fortfarande är tryck i vattenledningarna. Det normala förrådet med dricksvatten (~100 liter) kommer inte räcka länge med nuvarande hälsosituation. Gott om ficklampor, batterier och ljus i lager, men jag inser att jag saknar någon bra möjlighet att lysa upp ett nedspytt rum för sanering (utan att ta sig tid och tända upp en stormlykta). Plockar fram ett LiPo-pack, en 150W inverter, en lamphållare och stickpropp och skruvar ur en 10W-ledlampa ur kökslampan. Kopplar ihop det hela med en tillräckligt lång kabel så att lampan går att hänga upp på godtyckligt ställe med inverter och batteri kvar på golvet. Batteripacket var förrådsladdat, så inte mer än drygt halvfullt, men borde ge bra ljus i tre timmar i alla fall.

Fjärrvärmen verkar fortfarande fungera, men cirkulationspumpen går förstås inte, så elementen är kalla. Tänder en brasa, och är tacksam att jag fyllde upp inomhusförrådet med ved i går (en halv kubik inne, typ 6 kubik ute).

19:35 Inte läge att ge sig ut och trängas med fårket, och inget direkt behov heller. Mörkret har fallit, och utan gatlyktor utanför så blir det mörkt på riktigt. Min EDC-ficklampa (Olight i3S EOS) har ett lågljusläge som (enligt uppgift) ger 60 timmar på en AAA. Perfekt tailstandad som nattlampa för barn som inte vill sova i helmörker. Synd bara att jag bara har en...

21:25 Lillkillen (som är värst drabbad av kräksjukan) lyckas efter mycket protester klämma fram några droppar kiss, så vi behöver inte åka in till akuten för att vätska upp honom. Skönt. Känns inte riktigt som rätt natt att ha halva familjen (och bilen) sittande på akuten.

Dag 2 - Tisdag
08:00 Relativt lugnt på kräksjukefronten, inga saneringsåtgärder har behövts under natten. Jag plockade fram tio tusen i kontanter och åkte ut på shoppingrunda. Tre tusen i plånboken, tre tusen gömt på kroppen och fyra tusen gömt i bilen.

Började på Biltema och köpte två 110 Ah fritidsbatterier (matchande 24V-elverket som jag köpte av Grym för några år sedan). Plockade också upp ett par jeepdunkar och ett antal 10-liters plastdunkar till vatten. Biltema har tydligen inga 24V växelriktare längre, men på Swedol fick jag den sista. Det fanns några elverk kvar både på Biltema och Swedol. Tydligen är det inte så många som kan plocka fram två tusen i kontanter. Jag köpte ett enkelt 2kW för att ha som reserv/uthyres/bytesvara. Efter att ha frågat runt lite bland de som var ute och shoppade så fick jag reda på att en av stadens bensinmackar hade generator och tog kontanter. Jag tog mig dit och fyllde upp 60 liter bensin i jeepdunkarna. Bilen var redan i princip fulltankad, så där gick det bara i ett par liter.

På den lokala mångfaldsbutiken var det ganska urplockat, men som flera andra sett på andra håll så fanns det fortfarande ganska gott om basvaror. Jag fick med mig 100 kg ris, 20 kg röda linser, 20 kg kikärtor och en 10-litersdunk rapsolja. Köttkonserverna stod lite glesare i hyllorna, men jag fick i alla fall ett par stora burkar kycklingkorv och nåt 10-tal småburkar smörgåspastej med lätt oklart innehåll.

Tre tusen kvar i kontanter. Jag funderar på att köpa en motorsåg och några kedjor, tvåtaktsolja och kedjeolja, men bilen är full till bredden och jag vänder hem för att se till familjen

Hörde ett par Gripen i luften. Hoppas jag... Jag antar att det i det här läget inte handlar om ren övning.

Hemma igen så riggade jag om ett par av stuprören för att samla regnvatten i 120-litersfat. De sex fat jag köpte för några år sedan och konkade upp på garagevinden har varit en bra investering.

17:00 Samling på stadens torg (eller kanske snarare på fotbollsstadion, som skulle behövas för att ens ett par procent av kommunens innevånare ska få plats)? Jag får helt klart en dålig magkänsla. Vad ska berättas där som inte bättre kan meddelas över radion? Jag får mer känslan av uppsamlingsläger. Vi stannar hemma, och lyssnar på kortvågen efter nyheter utifrån, både rundradio och på amatörbanden. Om det nu finns nån rundradio kvar på kortvåg...


Senast redigerad av Fotogenmannen tis 18 mar 2014, 20:22, redigerad totalt 3 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kl 12:45
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 18:06 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 19 aug 2013, 09:53
Inlägg: 61
Ort: Snö och kallt 6 månader, bara kallt ytterligare 6.
12:45 - Jobbar

13:08 - Inser att jag inte kan jobba för strömmen gått, får ett sms som berättar att strömmen hemma också gått. Sitter och väntar eftersom allt på jobbet är beroende av ström.

15:45 - Slutar jobbet eftersom det inte finns något att göra. Hamstrar batterier och mat/nödvändigheter på vägen hem, med kontanterna jag har på mig. Om det nu går.
Kommer hem och gör upp en brasa i kaminen och tar fram saker ur frysen för att tillaga så att det inte förgås (på sprit eller gasolkök, kanske till och med på grillen för det är ju snart vår.).
Väntar in övriga familjen och äter en god älgstek med dom. Tappar upp mer vatten på dunkar. (100 l till) Fortsätter lyssnar på radio och tar in med ved till kaminen.

Mvh PennTroll


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kl 12:45
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 19:07 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
Dag 1 Måndag 17/3
12:45
Eftersom jag är ledig så är jag hemma, förmodligen framför datorn.
Barnen har ätit lunch, och leker nu för fullt. Frugan sitter och stickar framför TV:n

13:08
Min dator slocknar, vilket leder till viss frustration och irritation för mej.
Men strömmen kommer säkert tillbaka snart, huvuden ska fan rulla om jag inte kan se senaste avsnittet av the walking dead efter barnen somnat ! :lol:

15:45
Hela Sverige ?!
Att kvarteret eller delar av stan slocknar är inte superovanligt, men hela jäkla landet !
Det blir nog inget walking dead ikväll ändå...

Fyller på vatten i handfat, badkar och varenda större kastrull vi har.
Kontrollerar att dunkarna med lagrat vatten är okej.
Tar de få kontanter vi har (några hundra kronor som bäst) och går till affären för att se vad jag kan täcka upp.
Vi har gott om stearinljus och lampolja, samt T-röd till spritköket.
Grillkol och tändvätska kanske vi behöver. Min radio är vevladdad men batterier till ficklampor kanske skulle vara bra.

19:35
Jag har nu tagit in barnens kaniner från sina uteburar, samt grillen och prydnandslyktorna från altanen.
Påmind om en händelse inte alltför länge sedan, då ungdomar som hellre åt knark än betalade räkningar, fick sin el avstängd och gick på stöldturne i grannskapet. De stal just grillkol och tändvätska för att kunna laga mat.
Bland andra av mej. Just det unga paret blev förvisso vräkta och bor inte längre häromkring...Men ändå.

Vi har gott om vatten, men vi ransonerar ändå, de där tankbilarna tror jag på när jag ser dem...
Torr tandborstning och inget spolande i toaletten.

Jag packar iordning väskor åt fru och barn, mest kläder, mat/vatten och blöjor mm.
Själv har jag ju en BOB klar redan, men en genomgång skadar inte.
Vi har varken BOV eller BOL egentligen, men vi har ett bombskyddsrum bara tvärs över gatan, och man vet ju inte om det kommer att komma någon evakueringsorder eller nåt.

21:25
Seppåfan, de dök upp iallafall !
Jag fyller på så mycket vatten jag kan bära, och vandrar hem till min gamla mor.
Hon har inga möjligheter att gå ner till centrum och köa i timmar och vi har fortfarande hyfsat med vatten kvar hemma.
Jag svär tyst över mina värkande armar och axlar, en cykelkärra eller motsvarande hade ju varit bra att ha.

Dag 2 Tisdag 18/3
07:00
Jag är djupt oroad över utvecklingen, terrorister så djävla typiskt.
Inget verkar rapporteras om hur det är i Ryssland, undrar om de ligger bakom attentatet ?

Tankarna snurrar kring ett ödelagt Sverige, där aska regnar från en grönskimrande himmel.
Och radioaktiva mutanter försöker klösa sej in i mitt skabbiga skjul för att äta mej och min familj...
Men jag har åtminstonde självinsikt nog att veta att det är min hjärna som hanterar stress genom att bedöva sej själv med sci-fi flumm.
Smäller det så kommer vi nog bara att bli skuggor fastetsade i nån vägg...Om ens det.
Varför ska verkligheten alltid vara så djävla....Realistisk ?

08:00
Banken ser stängd ut, inte för att det skulle spela någon roll, de hanterar ju inte kontanter längre, de svinen...
Uttagsautomaten brevid är svart, vi får nog klara oss på det vi har.

Hemma offrar jag en pinnstol, plockar bort sätet och ersätter det med en toasits.
Under står en hink och en påse, sågspån att strö över skiten står brevid dasspapperet.
Vi borde klara tre dagar såhär, kissa kan vi fortfarande göra i den vanliga toan, det kommer att lukta fan men borde inte svämma över....Hoppas jag.
Det är iallafall bättre än att behöva gå ner till torget för att köa till ärkesnuskiga bajjamajor.
Jag skulle hellre gräva ett hål i rabatten och skita öppet inför grannarna.

Jag upprepar hemmabygget hemma hos min mor, hon har inte heller mycket kontanter men jag går och handlar åt henne.
"Köp cigaretter, så du klarar dej" säger hon, vilket jag gör...Skämmes tammefan !

17:00
:shock:

Jag packar iordning lite anteckningsmateriel inför informationsmötet.

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Senast redigerad av Ragnarök tis 18 mar 2014, 19:11, redigerad totalt 4 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kl 12:45
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 19:37 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
12.45 håller på att slutföra ett jobb hos en kund. Kunden frågar om jag vill ha kaffe. Svarar glatt Ja tack.

13.08 Kunden kommer in med skamsen min å berättar att det nog inte blir något kaffe pga strömavbrott.

15.45 Far hemåt å hör vad som pågår på bilradion. Trängs med andra vilsna själar på stormarknaden framför de tomma hyllorna där batterier å ficklampor brukar ligga. Nödljuset är på i butiken. Endast folk med kontanter kan handla. Brukar alltid försöka ha en 500 hundring på mig. Sliter åt mig lite värmeljus å annat bra å ha.

Ser att personalen håller på att stänga ned butiken pga plundring å upplopps stämning....

Tänder en brasa när jag kommer hem. Dyster till sinnet. Försöker sålla bland infon på den batteridrivna radion.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kl 12:45
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 20:35 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 12:39, redigerad totalt 13 gånger.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kl 12:45
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 21:25 
Måndag 17/3
12:45, för en gångs skull har jag hunnit tillbaka från lunchen innan nominell lunchtid tagit slut. Skrivit in lösenordet på skärmsläckaren så att jag kan börja jobba igen. Vad var det nu... Jo, just det, jag skulle ju fixa det här problemet. Kollar upp lite info om saken från ett par mail och egna anteckningar. Öppnar en mapp med ett gammalt liknande problem så jag har något att utgå från. Startar officepaketet, raderar lite grejer, börjar skriva lite generella saker som alltid ska vara med, vad är klockan, 13:04 den 17/3. Var ska jag nu börja...
Huh? Min extraskärm la ned, lyset försvann och fläktarna stannar, oj, strömavbrott. Klockan är 13:08, jag sparar öppna dokument på min laptop gör en säkerhetskopia till pinnen och går för att ta ett glas vatten och snacka med kollegorna i fikautrymmet. Tur att vi har stora fönster och vid ett sånt här tillfälle är väl kontorslandskapet ok, man ser ju i alla fall.

Hela huset strömlöst verkar det som, även grannfastigheterna är slock. Måste vara ett större avbrott. Ringer frun på mobilen. Även hos henne är det strömavbrott och hon kan inte göra något. Vi säger vi ska höras senare då ingen av oss vet något.

Lite förvirrat på jobbet, ingen vet något. Jag sätter mig vid min plats och börjar sortera lite papper och allmänt snygga upp. Vid 14-tiden är det prydligt. Jag slår ihop laptopen, petar i hörlurarna i mobilen så jag kan lyssna på radio och lutar mig tillbaka. En stund senare går jag till chefen och förklarar att större delen av landet ligger i mörker och att jag lägger ned för dagen. Ringer frun, hon ger också upp och kommer och hämtar mig om en halvtimme. Jag säger åt henne att plocka upp mig vid affären istället för på jobbet.

Knatar över till affären, väldigt nöjd över att jag min vana trogen tog ut en del cash på lunchen. Känner mig naken utan minst 1.000 kr i pluskan. In på affären men de kan inte sälja nåt för deras kassaapparater har lagt ned. Argumenterar en stund om att de ju kan skriva upp vad man tar, ta betalt och sen stämpla in det efteråt. Kvinnan i kassan ser det absolut inte som något alternativ och efter en stund kommer butikschefen, inte heller hon ser det som något alternativ. Suck... Lilla butiken hemmavid kanske är mer flexibel.

Ringer frun igen, kommer fram på andra försöket, ber henne att plocka upp mig vid butiken för lantbruksprodukter, tänker att det kan vara bra att köpa på sig lite extra alkylatbensin. Går dit, det tar en stund, frun anländer samtidigt med mig. Frågar om de kan sälja trots avbrottet, jodå, men bara mot faktura. Eftersom jag är känd kund med långvarig relation med butiken är det inga problem. Lastar på mig 10 dunkar alkylat - 50 liter. Några paket AAA-batterier, ett par dunkar white spirit och några dunkar tvåtaktsalkylat senare styr vi kosan mot lilla butiken i hemorten.

15:45 kommer vi in i lokala butiken. Inte jättemycket folk, men kön går sakta när allt ska skrivas ned. Vi plockar på oss lite ljus, några marchaller, några vattenflaskor, en del konserver, färskt kött och färska grönsaker samt H-mjölk och margarin.

Frun som himlade med ögonen redan i lantbruksbutiken tittar lite snett på mig men låter mig hållas. Det är ju inget som kommer att gå till spillo men hon muttrar något om att lagret redan är välfyllt så det räcker.

Hemma igen är det tyst. Det är njutbart när den mekaniska ventilationen stannat och tystnaden råder. Jag hämtar in gasollampan och lilla P6 gasolflaskan, tar in fotogenlampor och fyller över fotogen från stora dunken till en literflaska. Slår av huvudbrytaren ute på gårdsplan och skruvar ur huvudsäkringarna. Tillverkar en fulkabel med 220-hanar i båda ändarna. Släpar fram elverket och provar det ena vägguttaget efter det andra tills jag hittar ett som ligger på samma fas som vattenpumpen. Yes! Vatten! Tar fram alla dunkar och fyller dem från duschslangen. Slår av elverket. Hämtar in ett 40-pack ljus från lagret, samtidigt tar jag med två spritkök och en dunk T-röd.

19:35 sitter vi och äter kött med pasta och en god sallad från engångstallrikar i stearinljusens sken. Radion står på lite svagt så vi hör nyheterna. En fotogenlampa står och osar lite svagt på diskbänken, det är rätt mysigt. Det är lite mörkare än vanligt ute eftersom ytterbelysningarna inte lyser men det känns ok.

Vid 21-tiden ger vi upp. Startar elverket en kort stund för att kunna spola toaletterna och skölja upp den lilla disk som blivit. Går och lägger oss med varsin pannlampa. Lite fundersamma så vi låter radion vara på medan vi ligger och läser. Tre dagars semester... Jaja, det finns att göra i alla fall.

21:25 har vi läst ett tag. Inget nytt på radion och att göra slut på batterier genom att ligga och läsa känns lite knasigt, man vet ju aldrig. Vi släcker pannlamporna, kramas en stund och somnar sedan.

Tisdag 18/3
07:00 Vi ligger och drar oss lite, slölyssnar på radion och hör att det är problem inte bara i Sverige utan i flera länder runt om i världen. Tydligen har nån fixat till ett riktigt snyggt virus typ det gamla Stuxnet men duktigt mycket vassare som angriper SCADA-system i bland annat kraftverk och nätregleringssystem. Känslan jag får är dubbel. Oro över vad ett sånt stort avbrott ska ställa till med, oro över syftet med det men lättnad att inget CBRN smällt. Löjlig reaktion kanske men skräcken för speciellt N är stor hos mig.

Vi diskuterar det medan vi äter frukost och funderar över vad vi saknar samt om det är meningsfullt att försöka åka och handla mer. Vi ringer barnen, som tur är verkar telesystemen fortfarande fungera. Ena barnet studerar i en annan stad, hen tar det ganska lugnt men vi uppmanar henom att ta sig hem vilket möts av protester. Ringer andra barnet som är utomlands i Europa. Läget är i och för sig lugnt men hen har inga förberedelser och inget sätt att ta sig hem för tillfället. Jag uppmanar henom att ge sig av hemåt, passa på att ta ut pengar när så är möjligt och försöka ta sig med båt hemåt. Går visserligen långsamt men fungerar utan vanlig el och normalt har fartygen bunkerolja för att ta sig rätt långt. Hen går med på det då alternativen verkar rätt kass.

En stund efter 08:00 är vi tillbaka på lantbruksbutiken och ber att få köpa mer alkylat. Många andra vill också köpa men då vi är en av få kunder som tagit med släp är vi också en av få kunder som kan ta ett 200 l fat, mer får vi inte. Fatet, ett par 20 l dunkar motorolja, ett par dunkar tvåtaktsolja, 10 dunkar white spirit, ett par dunkar sågkedjeolja, några sågsvärd, 10 kedjor och ett par filar senare är vi på väg hemåt. Vi lastar av och åker ned till lokala affären som visserligen håller öppet men inte har mycket att erbjuda. Köper 4 flaskor klorin, lite knäckebröd, ris, ett par flak ägg, ganska mycket färsk frukt, färska grönsaker, potatis och mycket av det färska nötkött som nu börjat bli lite ankommet. Folk i övrigt verkar ha varit väldigt fokuserade på konserver, vatten, ljus och batterier så färskt och kött har blivit kvar. Något annat av intresse ser vi inte.

Hemma igen ställer vi ned äggen och potatisen i jordkällaren, gör grönsaksröror av grönsakerna, häller upp det i burkar med nog med vinäger för att det ska kunna hålla sig fräscht ett tag och ned i matkällaren - en chansning men vad gör man... Köttet hackar vi och gör en gryta av, kött, buljong, lök, vitlök, peppar. Den kokande grytan häller vi i burkar och hoppas att det ska hålla sig utan riktig konservering. Vi får väl koka köttet noga innan vi äter det om det i övrigt verkar ok. Botulin förstörs ju av att kokas har jag för mig. Jag förbannar min dumhet att jag inte konserverat massa kött när det fanns ström. Konserveringsapparaten, min fina "All American pressure canner" blänker irriterande mot mig, inte mycket glädje med den nu, vi har inte såna kokmöjligheter. Spritkök har vi två och massor av sprit men de klarar inte att värma den stora konserveringsapparaten tillräckligt. Skit också.

Elverket har gått lite då och då under dagen så mobilerna och datorerna är laddade men det klarar inte att driva husets värme och vi har inga alternativ. Min plan för ett kortare avbrott - upp till ett par veckor - har varit att värma delar av huset med gasollampan som ger ca 1 kW värme. Nu när jag förstår hur stort avbrottet är och hur långvarigt det riskerar bli inser jag att det var en rätt dålig plan. Vi har tre fulla P11-flaskor gasol som klarar att hålla lampan igång på full effekt i ca 15 dagar. Sen är det kört. Inser att det inte håller.

Ringer en bekanting som har bra svets och bra kunskaper. Frågar om han kan svetsa ihop en enkel kamin åt mig, jag tänker mig en rocket stove med en enkel skorsten av plåtrör. Jo, det kan han fixa, han har gassvets och lite plåt liggande. Jag förklarar hur jag tänkt mig och han säger sig kunna fixa det under morgondagen. Äntligen lite flyt... Som tack lovar jag honom att få ett halvt rådjur eller en halv dovhjort om han skjuter det när kaminen är klar, han får löfte om ett par burkar grönsak också - med en varning att det kan ha blivit dåligt.

Har ingen lämplig gips- eller mineritskiva eller annat bra hemma. Ingen glasskärare heller. Slår ut ett litet fönster i köket, sätter dit en bit plywood istället. I plywooden ett hål, över hålet en plåtbit med ett hål. Tänker mig att sticka ut skorstenen där och täta glipan med stenull, jag tror inte det ska brinna.

SMSar barnen. Hen i Sverige har ångrat sig, är på väg hemåt. Hade likt mig en del cash och sitter på en buss som kommer att ta sig en bra bit hemåt innan den avviker från rutten för att istället svänga in till bussgaraget då bränslet annars kommer att ta slut. Hur de sista dryga 20 milen hem ska klaras är okänt men det känns bra att hen är på väg. Barnet i utlandet når jag inte. Orolig.

Ringer mamma. Hon har det inte bra. Vet inte hur jag ska göra. Har i och för sig bränsle i lager så jag tar mig dit och tillbaka utan problem men det kommer att tära på lagret. Hon har inget vatten, inget lyse och fryser i sin lägenhet i storstan dryga 15 mil bort. Hon har fått erbjudande att bli hämtad av en kompis till henne. Kompisen bor i en villa en bit utanför stan och har en öppen spis. Nä, jag måste hämta henne, annars får jag kompisen på halsen också. Tankar upp lilla bilen, ringer mamma igen, ber henne att packa varma kläder och annat hon kan behöva. Hon packar gärna mycket så jag säger att max är fyra väskor, ber henne tömma kylen och stänga av den och packa det som kan hålla sig i matväg. Säger hej till frun och sticker mot storstan.

Vid 17-tiden när jag är på väg får jag ett MMS från en kompis. Sjuk grej med ett tåg med massa militärgrejer på. Han skriver att han såg det på väg hem från sommarstugan. Är det våra? Var kom alla de ifrån? Är det nån annans, vems, varför? Frun ringer och berättar om att kommunen vill samla till info på torget. Konstigt, vi har ju lokalradio... Ändå, fet chans att vi slösar ännu mer bränsle på att ta oss till stan och lyssna på nån kommungubbe. Frun stannar hemma och grejar istället.

Ovanligt lite trafik, jag ligger och puttrar i 85 på motorvägen för att spara bränsle. När jag närmar mig stan står en och annan bil längs vägen, bränslebrist gissar jag. Tar mig fram till mammas hyreshus och blir lite trött över det berg av grejer hon dragit ihop. Visst har hon begränsat antalet väskor till fyra men kassar och knyten med diverse finns i det oändliga. Hon vill ha med en speciell tavla också och ett antal böcker. Jag säger att det inte går, det ryms inte, vi blir osams. Till slut packar jag väskorna och maten och säger att det finns plats för lite till och hon får själv prioritera. Duktigt sur sitter hon bredvid mig när vi vid 20-tiden rullar hemåt igen.


Senast redigerad av MulenDag ons 19 mar 2014, 00:31, redigerad totalt 5 gånger.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kl 12:45
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 21:58 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 04 feb 2014, 23:42
Inlägg: 34
Mandag 12.45

Jeg er på tur med ungene og kommer hjem omtrent 12.45. Reagerer på at det ikke er strøm og roter fram en batteridrevet radio for å høre om det finnes noen nyheter om hva som har skjedd.

Takker gudene for at det var idag det skjedde, siden jeg er hjemme med ungene på mandager. Setter dem til å spille et spill mens jeg forsøker å få tak i mamman. :

13.15: Etter en stund kommer jeg fram og får fortalt hva som har skjedd og at hun kan dra hjem. Vi har allerede et greit lager av mat, men batterier er det litt kritisk med, så jeg ber henne om å ta pengene vi har i bilen og kjøpe batterier for dem. Seinere viser det seg at hun ikke fant noen penger i bilen og at det ikke ble noen batterier, så jeg forsøker å skaffe noen inne i byn.

For å ha litt reserve på vannet tapper jeg badekaret fullt og legger plastfolie over, så ikke ungene skal få det for seg at det kan bades i vannet. tar også og fyller et 200-liters plastfat. Vannet er ikke sikkert for å drikke fra fatet, men man kan vaske opp og skylle klær og sånt.

15.45: jeg kjører in til byn for å skaffe batterier og i tillegg skaffe en gasstank fra automaten der. Penger har vi nok av, men butikken er ikke helt villig til å la oss kjøpe når kassaapparatet er kaputt. Eller litt mas får jeg overtalt butikksjefen til å la meg ta det jeg vil ha og legge igjen kontanter i en konvolutt. Jeg forsøker å få tak i bensin, men pumpene går ikke uten strøm, så det er bare å dra hjem.

Når det mørkne begynner ungene å spørre om de kan se tv. men det er bare å beklage og si at det kanskje blir noe i morgen. Alt i alt er det ganske koselig med levende lys og boksmat, men jeg vet at det kommer til å bli problemer med maten i fryseren og kjøleskapet, så jeg forbereder å lage opp noen riktig store mengder med köttfärssås og legge ned hermetisk. Vi får ikke spist alt før det blir dårlig når det ligger der i fryseren og tiner, så det er en grei sjanse å ta.

Jobben min er absolutt avhengig av strøm for å fungere, så jeg kan like gjerne holde meg hjemme, siden ungene ikke kan være i barnehagen er det bare å vente på at strømmen skal komme tilbake.

_________________
Mvh.
Draugjeger
________________
"Jeg vil påstå at 99% av det norske samfunn ville overlevd lengre ved å legge seg på sofaen, spare energi, sutre og synes synd i seg selv." Reconpack


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kl 12:45
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 22:14 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 31 mar 2013, 18:44
Inlägg: 72
12:45 Har nyss kommit hem från jobbet efter en halv kompdag. Väckt den sjuka flickvännen. Satt mig vid datorn.

13:08 Strömmen går. Åker in för att handla (åkte in i verkligheten och inhandlade 15 kg kaninfoder, 18 kg ärtor, vete och majs samt 40 kg värpfoder) Får höra på radion att strömmen gått över hela landet, storhandlar upp för allt som finns i plånboken (7000 kr, var extra välfylld idag), troligen med en del motstånd från flickvännen. Skulle se till att köpa de där jodtabletterna (som jag skämtade om att jag borde köpa på lunchen idag).

15:45 Sitter hemma och följer utvecklingen på radio.

19:35 Följer utvecklingen på radion. Har tänt i spisen och lagat lite mat samt värmer upp huset inför natten. Vatten finns i brunnen. Känner mig nöjd att ha köpt in 500 kg spannmål och bunkrat upp mer salt och konserver under dagen. Ångrar att jag inte fått ordnat någon vettig elreserv men räknar ändå med att nätet ligger nere.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet