Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 236 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: fre 28 sep 2018, 15:11 
Samlar kokböcker från 1800-talet

Zombie skrev:
Men Finland och Norge då?

Norge representert ved Fredrikstad kom vel etter Kiruna på nevnte måling? Altså på 2. plass over steder hvor temperaturen har steget mest i Europa. Regner med at med mindre noe skjer med golfstrømmen, som har stor påvirkning på klimaet i Norge, spesielt i sør-vest, så vil påvirkningen være ganske lik på Sverige, Finland og Norge.

Dweomer referer til kontrabeskjed om denne målingen, og godt er det, men om forskningsfeilen er relativ (gjelder alle målepunktene), så vil rekkefølgen være lik, selv om utslagene ikke er like store som først meldt.

Globalt sett vil vel en slik økning kunne være en katastrofe med tanke på ørkenspredning, tørke og vannmangel og alle de følgene det gir. Er det noen som vet hvordan de direkte følgene vil være her i nord? (tenker ikke på indirekte følger som ekstreme flyktningkatastrofer og lignende.)

Det meldes om mer ekstremvær, det blir våtere og mer vindfullt. At vannstanden sakte men sikkert stiger, regner jeg jo med vil være en naturlig følge. Dette kan jo gjøre fx fiske/båthold til en større utfordring enn i dag. På den andre siden så vil en temperaturøkning gi bedre dyrkingsforhold om man har muligheten til å vanne?

Jeg regner med at økosystemene er så avbalanserte at endringer i temperatur vil være avgjørende for at flere arter som lever her i dag trolig vil forsvinne. Samtidig vil det komme nye arter til som er mer varmekjære og jeg tror det vil medføre endring av økosystemet. For oss som lever i den kalde delen av jordkloden, så vil det vel medføre at vi får et økosystem som i dag er vanlig i mer varme soner?

Selvsagt vil det kunne bli en global katastrofe for både menneskeheten og samfunn slik vi ser det i dag, dersom temperaturen stiger slik at deler av jordkloden blir nærmest ubeboelig for mennesker som bor der i dag. Det vil på sin side kunne gi følgeeffekter for oss som bor her i nord. Om vi ser bort fra det aspektet (som i stor grad både vil være moralsk og politisk), men kun ser på klimafølgene, så vil jo det få følger for hvordan vi (mange da..) prepper?

InläggPostat: fre 28 sep 2018, 17:49 
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Hoppsan! :smack:

Jag tror inte att det är fel i några forskningsresultat. Rapporten om temperaturökningen i städer bygger inte på någon ny forskning utan bara på en sammanställning av befintlig statistik.

En möjlig "felkälla" är att mätplatser under stora delar av 1900-talet oftare var i utkanten av städerna. Men under 2000-talet är de mer inne i städerna. Utan att mätplatserna flyttats. Detta för att städerna vuxit och urbana miljöer typiskt är lite varmare än lantliga. Asfalt, betong och huskroppar mm. Färre träd och mindre växtlighet.

Om detta är den felkälla som anförs så blir det hela lite märkligt.

I så fall var den lokala klimatförändringen och temperaturökningen i Kiruna, som var det som EDJnet rapporterade, kanske helt korrekt. Men den är större än i omgivande regionen på grund av att Kiruna vuxit. Detta eftersom ökande urbaniseringen i sig innebär en lokal klimatförändring. Men i så fall kanske uppgifterna från EDJnet trots allt är korrekta, även om orsaken till klimatförändringen/temperaturökningen i Kiruna inte enbart är den generella klimatförändringen utan även en effekt av ökande lokal urbanisering.

Men detta är bara spekulationer från min sida. Någon som vet vad problemet med temperaturdatan för städerna faktiskt är? Jag kan inte hitta något...

InläggPostat: fre 28 sep 2018, 18:26 

EssBe skrev:
Jag tror inte att det är fel i några forskningsresultat.

Oi! Den var kategorisk. Jeg regner med at du mener at du ikke tror at det er feil i resultatet i den nevnte undersøkelsen og ikke generelt om forskningsresultat:lol: ;)

Om en av kildene som har formidlet resultatet fra Journalistnätverket EDJnet (JEDJN) mener det er nødvendig å korrigere resultatet de har formidlet, så er det trolig av en grunn. Om vi sammenligner publiserte resultater fra JEDJN (3,4*C) med det Dweomer skrives antas i dag (1,2*C), så er jo det en signifikant forskjell.

Er det noe kunnskap som ligger til grunn for at du ikke tror at det er noen feil i nevnte undersøkelse? Såvidt jeg forstår så meldes det jo om temperaturøkning, bare ikke så radikal som først nevnt.

EssBe skrev:
Någon som vet vad problemet med temperaturdatan för städerna faktiskt är?

Disse dataene sammen med hvilken forskningsmetodikk, korrigert med feilkilder vil jo gi svaret. Demografi kan være en slik feilkilde som du nevner. Uansett så er forskjellen på 1.2*C og 3,4*C såpass stor at en eller begge bør nødvendigvis være feil.

InläggPostat: fre 28 sep 2018, 19:59 
Användarvisningsbild

Vad jag menar är att EDJnet inte har utfört någon forskning. De är inte forskare, de är journalister. De har sammanställt tidigare utförd forskning/statistik till en rapport. Jag tror att det är problem med sammanställningen, men inte med den bakomliggande statistiken. Ett fall av att jämföra äpplen med päron, kanske?

Kanske handlar det om två mätserier som inte är "kalibrerade" lika? Troligen är det ett överlapp i mätserierna, så det borde gått fint att kalibrera dem. Men det gjordes inte?

Men, som sagt tidigare, detta är bara spekulationer.

InläggPostat: fre 28 sep 2018, 22:09 

Da forstår jeg bedre, det gir mening.

Hvorvidt det er forskning eller ikke vil jo være avhengig av definisjonen. Slik det er vanlig, så er en forsker ikke annet enn en som undersøker. Seriøsiteten av undersøkelsen derimot er avgjørende av hvorvidt forskningen er valid og reproduserbar. Det er gjerne det vi kaller grunnforskning. Det å analysere andres forskningsdata er forsåvidt også forskning, men seriøsiteten vil være avhengig av korrekt gjengivelse av data og eventuelt at disse validerer en hypotese.

Dermed er det hvem det er som kommer frem til konklusjonene mindre interesant, det er måten de har kommet frem til resultatene som har betydning.

(Jeg missforstod EssBe ved at jeg trodde hans kritikk var rettet mot SRE korrigering, ikke mot den først publiserte rapporten.)

InläggPostat: lör 29 sep 2018, 17:15 
Användarvisningsbild

En klassiker bland miljöaktivister o miljöpartister att snabbt ta vara på all positiv information för att spä på myten om hur mycket vi människor påverkar klimatet.
Barn i skolorna får lära sig att vara källkritiska, MSB har gått ut i foldern Om krisen eller kriget kommer att vi ska vara källkritiska mot dessinformation o falska nyheter.
Jag ser denna miss som ett lysande exempel på hur man ska vara försiktig med att uttala sig utan att ta reda på fakta först. :D :up:

Detta inlägget är inte postat i all hast eller under inflytande av promillehalt, jag har tänkt på detta i 24timmar för att inte säga något olämpligt som strider mot reglerna.

2 varningar

InläggPostat: ons 03 okt 2018, 11:06 
Användarvisningsbild

Hur ser du på de missar som klimatskeptiker gör? Är de lika relevanta? :lol:

I det aktuella fallet vet jag inte hur bättre källkritik hade hjälpt. Du får gärna ge tips på vad, i det aktuella fallet, som du anser borde väckt misstänksamhet?

Jag har försökt ta reda på hur mycket medeltemperaturen i Kiruna under 2000-talet FAKTISKT har stigit jämfört med medeltemperaturen under 1900-talet. Men jag har inte hittat något annat än det EDJnet har publicerat. Tydligen pågår det arbete med att bättre "homogenisera" serier av mätdata så att man kan få fram mer tillförlitliga värden för hur mycket temperaturen har stigit i olika städer, inklusive Kiruna. Detta är en direkt följd av det som EDJnet publicerade.

Så det är fortfarande inte helt klarlagt hur fel Edjnet hade.

Jag tror inte att någon ifrågasätter att temperaturen har stigit i Kiruna sedan 1900-talet?

InläggPostat: ons 03 okt 2018, 12:29 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

För den som inte tror att människan påverkar klimatet i hög grad, helt uppenbart har denne inte förstått ration mellan man-made shit och atmosfärens volym.

https://www.marsdiary.org/wp-content/up ... 00x799.jpg

InläggPostat: ons 03 okt 2018, 15:33 
Användarvisningsbild

Essbe, Jag vet att människan har påskyndat jordens naturliga cykel.. men det är oxå nyckelordet... Den naturliga cykeln.
Jag sitter inte o lägger upp information om om klimatpolitik/klimatinformation vare sig det är skeptiker eller troende.
Så jag kan inte svara på din fråga då jag inte är delaktig och där med inte kan ta ställning. Felaktig information är felaktig. Så enkelt är det oavsett om det handlar om priset på en liter mjölk eller Antarktis isar.

Men du som är miljöpartist eller om det må vara greenpeace du är aktiv i, så bör du oxå inse att lilla sverige inte kan göra ett dugg åt saken. Även om vi blir 100% co2 neutrala inom en timma, så kan inte vi påverka mer än någon promille av världens utsläpp.
Milöaktivister är fanatiska o tror att om sverige höjer bensinen o dieseln till 100kr litern o ta bort all konsumtion o bli veganer inom våra gränser så blir allt bra.
Men själva så åker de flyg o allt o vägrar höja flygskatten till 110% som de gjort med bensinen då det drabbar de själva.
Vårat lands flygtrafik står för mer o värre utsläpp en hela landets bil/lastbilsflotta gör. Helt orenade avgaser som släpps ut högt upp i atmosfären.. de dumpar obränt flygbränsle rakt ut i naturen inför landningar som verkligen är direkt miljöfarliga. Medan vi får inte ens tvätta bilen på gatan då det kan följa med asfaltsrester o lite mikroskopisk oljefilm ner i dagbrunnarna.
Milöaktivister älskar att nämna allt som gynnar deras sak men vill tysta ner allt som är naturliga fenomen som uppstår med ett visst antal tusentals år emellan. När nästa istid kommer, ska de skylla på att det är människans fel oxå?

Miljön förändrar sig och det kommer den göra oavsett om vi lever som stenåldersmänniskor eller inte.
Så är klimathotet sant eller falskt.. Det beror på hur frågan ställs.
Ja det är ett hot om vi inte kan anpassa oss.. istid eller med smälta polarisar.. samma hot men olika effekter.
Är människan orsaken till att det händer. Nej.. men vi har hjälpt till att påskynda processen.

Sedan ska du som Admin forumsdrivare hålla dig neutral,Du kan alltid skapa dig en till användare, då det är fullt tillåtet att ha flera, så kan du delta i polariserade diskussioner utan att det lyser admin o folk inte vågar hugga emot dig, med rädsla för att bli avstängda eller få förmoderering.
Sedan som du påpekat så hör inte vissa diskussioner hemma på ett prepperforum på grund av ett det skapar polaritet, så med dina egna ord som du nämnt i flera trådar: Du är välkommen att starta ett eget forum för den sortens diskussioner.

Hade jag varit admin, så hade jag låst denna tråden för länge sedan.. eller så hade jag öppnat upp även för andra sorters diskussioner så det blir rättvist.
Är det ena acceptabelt så är det andra oxå det...... Detta med att jag får men inte du, det är lite varning på lågstadie nivå/maktmissbruk.
Om du är less på forumet så kan du ju alltid överlåta det till någon annan, så slipper du ta jobbiga beslut.

Sist men inte minst..
Ställ aldrig frågor till mig om du inte vill att jag svarar. Jag svarar ärligt från ett logiskt hjärta utan att vara politiskt korrekt. Detta gör jag även IRL oavsett om det är chefer o politiker jag pratar med eller om det är en utslagen a-lagare.
Jag gör inte skillnad på folk o folk oavsett samhällsrang.

Ha en bra dag :up:
//Blondie

2 varningar

InläggPostat: ons 03 okt 2018, 21:54 
Användarvisningsbild

hm, kollade lite sverige annvänder ca 0.3-0.5% av världens totala annvändning av olja
vi är 0.13 % av jordens befolkning så vi annvänder mer än medel i och för sig

men, som sagts ovan, stänger vi av all ojeförbrukning rakt av så märks det inte ett skit i världen

det finns ju däremot en sak som tickar och det är peak oil, när soppan blir dyrare på allvar så kan det bli illa

gissar ändå att, som populärt uttryck , att mänskligheten åker med överljudshastighet in i kaklet, så ska det bli någon nytta måste alla minska proportionellt, eller kanske per person och fördelat på yta med

skit smma politikerna kommer inte klara det, så vi kan preppa för konsekvenserna istället

bunkra diesel någon ? :hm: :roll: :mrgreen:

InläggPostat: ons 03 okt 2018, 22:25 
Skall man äta HELA myran?
Användarvisningsbild

slasken skrev:
politikerna kommer inte klara det, så vi kan preppa för konsekvenserna istället

:up: Word!

InläggPostat: tor 04 okt 2018, 12:57 
Användarvisningsbild

slasken skrev:
hm, kollade lite sverige annvänder ca 0.3-0.5% av världens totala annvändning av olja
vi är 0.13 % av jordens befolkning så vi annvänder mer än medel i och för sig

Gäller detta bara import av olja eller inkluderar det även indirekt förbrukning på grund av import av varor som förbrukar olja vid produktion? Exempelvis bensin eller plaster?

Sedan kan det nog mer intressant att prata om utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser när det gäller kopplingen till klimatet. Och då inte bara utsläpp som görs inom våra gränser utan också vid produktion och import av varor som konsumeras inom våra gränser.

Hur ser det ut då? Nyfiken!

Denna tråd handlar om huruvida klimathotet är verkligt eller inte. Om man, som jag, anser att klimathotet är stort och verkligt och att det är rimligt att försöka göra något åt det, då kan det bli aktuellt att försöka lista ut hur.

Första lagen om gropar säger att:
Bild
Om du upptäcker att du befinner dig i en grop, sluta gräva!

Att fortsätta elda fossila bränslen är att fortsätta gräva.

Visst är Sveriges bidrag litet, men vi är inte det enda landet där det pågår omfattande arbete med att minska utsläpp av växthusgaserna. Det finns internationella avtal och åtaganden rörande detta. Förvisso kan det diskuteras hur effektiva de är, men min poäng är att om Sverige minskar sina utsläpp så sker det inte som en isolerad företeelse. Det sker som en del av en global rörelse. Då blir effekten av om vi väljer att delta eller inte mycket större än vårt faktiska bidrag.

Antingen väljer vi att vara en del av lösningen eller en del av problemet. Om vi deltar kan det få andra att delta. Om vi inte deltar kan det få andra att inte delta.

De metoder vi väljer att använda kan kanske användas av andra, om de fungerar bra. Vi kan se vad andra använder för metoder.

Sedan finns det för mig djupare frågor om moral och etik inbakat i detta. Jag anser att det vi rika och välmående gör här idag för vår bekvämlighet, har sanslöst oproportionerligt stora negativa effekter på andra platser och ofta fattiga. Och även fortsatt långt, långt in i framtiden. Troligen kommer ingen av oss att leva länge nog för att uppleva eller ens inse de värsta följderna av vårt beteende.

Det är lite som att befinna sig på en skräpig rastplats och säga att: "Mitt skräp är så lite i förhållande till allt annat skräp här, så jag kan strunta i att ta hand om mitt skräp."

Uppenbarligen håller en del med, men inte alla.

InläggPostat: tor 04 okt 2018, 13:43 
Användarvisningsbild

Blondie skrev:
Essbe, Jag vet att människan har påskyndat jordens naturliga cykel.. men det är oxå nyckelordet... Den naturliga cykeln.

Det är helt riktigt. En del av den naturliga cykeln är också att arter av levande organismer försvinner och ersätts av andra över tid.

Jag föredrar dock att inte påskynda mänsklighetens utdöende, även om det är en helt naturlig process.

Du tycks tro att bara för att något är "naturligt" så är det bra och inget skall göras åt det? Blindtarmsinflammation är naturligt. Malaria är naturligt. TBE och Borrelia är naturligt. Ebola är naturligt.

Vi tycks vara på väg att ersätta cykliskt omväxlande istider/mellanistider med det som fanns senast under dinosauriernas tid: Växthusjorden. En varmare värld helt utan polar-isar.

Blondie skrev:
Vårat lands flygtrafik står för mer o värre utsläpp en hela landets bil/lastbilsflotta gör. Helt orenade avgaser som släpps ut högt upp i atmosfären.. de dumpar obränt flygbränsle rakt ut i naturen inför landningar som verkligen är direkt miljöfarliga.

Jag kan bara instämma. Flygets utsläpp är ett stort problem och det blir värre av att det är så billigt att flyga.

Staten borde helt sluta att betala ut ersättning för flygresor eller medge avdrag för kostnader för alla resor med fossila bränslen. Det är en del av att sluta subventionera fossila bränslen. En del av att sluta gräva gropen djupare.

Blondie skrev:
Miljön förändrar sig och det kommer den göra oavsett om vi lever som stenåldersmänniskor eller inte.
Så är klimathotet sant eller falskt.. Det beror på hur frågan ställs.
Ja det är ett hot om vi inte kan anpassa oss.. istid eller med smälta polarisar.. samma hot men olika effekter.
Är människan orsaken till att det händer. Nej.. men vi har hjälpt till att påskynda processen.

En samlad kår av klimatforskare anser, som redovisats av IPCC, att det är mänskliga aktiviteter som är orsaken.

En självklar följdfråga blir om det enda vi kan göra är att anpassa oss? Kan vi även sluta att förvärra hotet? Kanske rentav minska det lite?

Blondie skrev:
Sedan ska du som Admin forumsdrivare hålla dig neutral,Du kan alltid skapa dig en till användare, då det är fullt tillåtet att ha flera, så kan du delta i polariserade diskussioner utan att det lyser admin o folk inte vågar hugga emot dig, med rädsla för att bli avstängda eller få förmoderering.

Sorry. Kommer inte att ske! Istället för att försöka ge sken av att vara neutral försöker jag som admin visa hur man kan göra för att försöka hålla en diskussion saklig utan att börja tilldela andra parti- eller föreningstillhörighet, göra personangrepp, använda påhittade halmgubbar och annat trist. Om det får andra att uppföra sig (mera?) vettigt är det bra.

Blondie skrev:
Sedan som du påpekat så hör inte vissa diskussioner hemma på ett prepperforum på grund av ett det skapar polaritet, så med dina egna ord som du nämnt i flera trådar: Du är välkommen att starta ett eget forum för den sortens diskussioner.

Hade jag varit admin, så hade jag låst denna tråden för länge sedan.. eller så hade jag öppnat upp även för andra sorters diskussioner så det blir rättvist.
Är det ena acceptabelt så är det andra oxå det...... Detta med att jag får men inte du, det är lite varning på lågstadie nivå/maktmissbruk.
Om du är less på forumet så kan du ju alltid överlåta det till någon annan, så slipper du ta jobbiga beslut.

Jag har förklarat varför jag anser att det är OK att diskutera just klimathotet här. Och jag känner inget behov av att starta ett nytt forum. Det tycks snarare vara du som är missnöjd med detta?

Det är inte min ambition att vara rättvis. Men om/när jag är orättvis vill jag vara tydlig med varför jag är det. Så att du och andra kan anpassa er... ;)

Jag har ingen som helst avsikt att låsa denna tråd. Jag tycker just denna tråd fungerar utmärkt och att du bidrar till den i huvudsak på ett bra sätt!

Det är inte aktuellt att överlåta forumet.

InläggPostat: tor 04 okt 2018, 14:34 
Användarvisningsbild

EssBe skrev:
Du tycks tro att bara för att något är "naturligt" så är det bra och inget skall göras åt det? Blindtarmsinflammation är naturligt. Malaria är naturligt. TBE och Borrelia är naturligt. Ebola är naturligt.

Nu är du ute o cyklar en aning.. :smack:

Blondie skrev:

EssBe skrev:
Sorry. Kommer inte att ske! Istället för att försöka ge sken av att vara neutral försöker jag som admin visa hur man kan göra för att försöka hålla en diskussion saklig utan att börja tilldela andra parti- eller föreningstillhörighet, göra personangrepp, använda påhittade halmgubbar och annat trist. Om det får andra att uppföra sig (mera?) vettigt är det bra.

Jag har förklarat varför jag anser att det är OK att diskutera just klimathotet här. Och jag känner inget behov av att starta ett nytt forum. Det tycks snarare vara du som är missnöjd med detta?

Det är inte min ambition att vara rättvis. Men om/när jag är orättvis vill jag vara tydlig med varför jag är det. Så att du och andra kan anpassa er... ;)

Nee det har jag förstått utifrån ditt sätt att moderera att du inte har avsikt att vara rättvis. Du får, men andra får inte..
Här med är jag less på dig o din makt attityd, så jag blockar dig.. vilket kanske inte funkar på admins, men du blir det symboliskt o sedan ignorerar jag dig bara.
Ha ett bra rosabubblanliv

Edit:
Sedan en sak till du och alla miljöpartister och miljöaktivister.
Innan man börjar predika, så ska man städa framför sin egna dörr.. Du är inte co2 neutral själv och du har maskiner(bilar gräsklippare osv) som går på fossilbränslen osv osv.

2 varningar

InläggPostat: tor 04 okt 2018, 15:30 
Användarvisningsbild

Blondie skrev:
Sedan en sak till du och alla miljöpartister och miljöaktivister.
Innan man börjar predika, så ska man städa framför sin egna dörr.. Du är inte co2 neutral själv och du har maskiner(bilar gräsklippare osv) som går på fossilbränslen osv osv.

Du vet väldigt lite om mig. Det gör att det blir märkligt när du fantiserar ihop och påstår konstiga och felaktiga saker om mig! :lol:

Jag anser själv inte alls att det är ett krav att man är CO2-neutral innan man börjar oroa sig för klimatet.

Edit:
Detta inlägg har rensats på en del information som kan riskera min OPSÄK.

/EssBe

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 236 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Nästa