Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 236 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 16  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Klimathotet - sant eller lögn
InläggPostat: lör 24 feb 2018, 21:15 
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

EssBe skrev:
Idag har vi fler flyktingar än någonsin tidigare i mänsklighetens historia. Det är naturligtvis delvis en följd av att vi är fler än någonsin tidigare. Men det är också en följd av klimatförändringar som är en del av det pågående klimathotet.

Och det vi sett av flyktingströmmar är bara början. En liten droppe jämfört med den flodvåg vi kan vänta oss om vi inte försöker reducera klimathotet.

De flyktingströmmar vi ser idag är ofta lätt kamouflerade som följd av krig orsakade av religiösa eller etniska konflikter. Men skrapar man lite på ytan ser man snabbt att dessa konflikter ofta är grundade på resursbrist. Och denna resursbrist är ofta en direkt följd av klimatförändringar. Vattenbrist. Förlust av odlingsbar mark. Det är alltså en direkt koppling mellan klimathotet och flyktingströmmar. Och krig, folkmord, svält och terror.

Att säga att vi inte skall bry oss om klimathotet, för vi har ju förberett oss, är lite som att säga att vi inte skall bry oss om brandsläckaren när brandvarnaren tjuter. Eller att det är OK att lämna rum med tända stearinljus i fönster med gardiner. Vi har ju förberett oss med BOB, BOV och BOL. Låt huset brinna ner. Låt kaoset komma. Vi är ju förberedda.

Att fatta ett beslut och samtidigt vägra att själv ta konsekvenserna av beslutet och istället kräva att någon annan gör det, är lite svårt att försvara. Det blir en logisk (och moralisk) kullerbytta av hög rang. Om man struntar i det pågående klimathotet, eller rent av är villig att förvärra det, leder det ju till direkta konsekvenser. En sådan konsekvens ÄR REDAN IDAG flyktingströmmar. Det innebär att om man struntar i klimathotet så borde en konsekvens vara att man välkomnar flyktingar. Eller i varje fall inte har något emot massinvandring. Stämmer det?

I annat fall är beslutet att strunta i klimathotet dåligt genomtänkt snömos. Eller möjligen ett utmärkt exempel på väl utvecklad psykopati. :hm:

Ojojoj där kom minsann en del kontroversiella påståenden.

Visst beror mycket flyktingströmmar på lokal resursbrist men snarare en överbefolkningsfråga än en klimatförändringsfråga.
Jag tror helt på klimathotet men trur mycket lite på din koppling mellan det och pågående flyktingströmmar

InläggPostat: lör 24 feb 2018, 21:26 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Druid skrev:
Ojojoj där kom minsann en del kontroversiella påståenden.

Visst beror mycket flyktingströmmar på lokal resursbrist men snarare en överbefolkningsfråga än en klimatförändringsfråga.
Jag tror helt på klimathotet men trur mycket lite på din koppling mellan det och pågående flyktingströmmar

Det är inte min koppling. Googla "climate refugee" för mer info. Eller rent av "climate refugee syria" eller "climate refugee sudan".

Visst, om det inte var mycket folk på jorden skulle klimatflyktingar inte vara ett så stort problem. Det skulle då finnas gott om öde vildmark med bättre klimat de kunde flytta till utan konflikt. Klimathotet förvärrar och "aktiverar" hotet från överbefolkning.

InläggPostat: lör 24 feb 2018, 21:49 
finns en sak jag riktigt gillar, boolsk algebra, hardcore ren logik, jag var bra på det en gång i tiden, snabb och rätt, och det har jag haft med mig genom livet

tyvärr så är mänskligheten ologisk , och sannolikheten för att det ska fungera bättre finns, men jag ser inga riktiga ljuspunkter heller, snarare tvärt om

tyvärr är miljöproblemen globala, och det innebär med en global lösning, och vi har inte lösningen i närheten av vad som behövs för att hejda utvecklingen
inte om man ska vara politisk korrekt i varjefall...

jag köper hela resonemanget med att minska utsläppen , men det räcker inte, det behöver bli drastiskt mindre, och mig veterligen så måste befolkningen minska med, samtidigt som varje person i sin tur minskar på sina utsläpp

psykopat, nje, realist i varjefall, det ända jag skulle kunna göra som enskild person vore att utveckal ett virus för epedemi med 50% dödlighet och 90% penetration globalt, men jag håller inte på med bioteknik, bara elektronik, tyvärr :rambo: :mrgreen:

det är skillnad på att inte se vad som komma skall och att ignorera det för att det inte finns något du kan göra för det, det är nog generationerna födda på 2000talet som får ta tag i det, jag tycker synd om dom

InläggPostat: lör 24 feb 2018, 22:12 
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Nej, U länderna har ju inte bidragit ett enda dugg till klimatet? Nej, de har bara skövlat all skog så det blivit öken och eldat upp alla träd utan att så nya. Om vi säger att alla härstammar från afrika, människan verkar inte ha blivit smartare med tiden.

Inte det enda smarta de gjort men nej det är dubbdäcken på Hornsgatan som orsakat allt och inte länderna på andra sidan Östersjön som dumpar skiten rätt ut och att Östersjön mer eller mindre är giftig.

Nej men vi kanske kan höja bränslepriserna lite till så folk i glesbygden får det ännu sämre.

Fjällräven ryggsäck :D

InläggPostat: lör 24 feb 2018, 22:58 
Bor numera i en bunker

EssBe skrev:
Idag har vi fler flyktingar än någonsin tidigare i mänsklighetens historia. Det är naturligtvis delvis en följd av att vi är fler än någonsin tidigare. Men det är också en följd av klimatförändringar som är en del av det pågående klimathotet.

Och det vi sett av flyktingströmmar är bara början. En liten droppe jämfört med den flodvåg vi kan vänta oss om vi inte försöker reducera klimathotet.

De flyktingströmmar vi ser idag är ofta lätt kamouflerade som följd av krig orsakade av religiösa eller etniska konflikter. Men skrapar man lite på ytan ser man snabbt att dessa konflikter ofta är grundade på resursbrist. Och denna resursbrist är ofta en direkt följd av klimatförändringar. Vattenbrist. Förlust av odlingsbar mark. Det är alltså en direkt koppling mellan klimathotet och flyktingströmmar. Och krig, folkmord, svält och terror.

Nu kommer du med uttalanden som är för icke-triviala för att tas seriöst rakt av. Du får länka till relevanta studier som stödjer påståendena.

InläggPostat: lör 24 feb 2018, 23:27 
Tränar vakthöns

När krubban är tom bits hästarna. Franska revolutionen kom efter svår missväxt.

Men det har varit många krig under årens lopp. Men man har inte hört att det har varit stora flyktingströmmar tidigare. (Bortsett från emigrationen från Sverige till Amerika under nödåren i mitten på 1800-talet. Jodå, det var klimatflyktingar. (Och koloniseringen av vilda västern berodde visst i hög grad på dåliga skördar på östkusten, efter ett vulkanutbrott.)) Men jag antar att folk är mer upplysta än tidigare. Generell utbildning talar om att det finns bättre ställen att vara på, så folk flyr i stället för att gräva ett primitivt skyddsrum under huset. Kanske krigen har blivit värre också. Effektivare vapen av alla de sorter. Det finns mycket numera som knappt var påtänkt för 100 år sedan. Fast man blir ju lika dödad av en hillebard som av en kulspruta, det är bara det att det går bra många hillebarder på en enda kulspruta ifråga hur många den kan ha ihjäl.

EssBe skrev:

InläggPostat: sön 25 feb 2018, 00:02 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Lodjuret skrev:
Fjällräven ryggsäck :D

Ahhh... Min avatar fungerar uppenbarligen precis som avsett. :lol:

InläggPostat: sön 25 feb 2018, 00:04 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

pre skrev:
EssBe skrev:

Nu kommer du med uttalanden som är för icke-triviala för att tas seriöst rakt av. Du får länka till relevanta studier som stödjer påståendena.

UNHCR:

"Disasters linked to natural hazards, including the
adverse impacts of climate change, are drivers of
contemporary displacement. Between 2008 and 2015,
203.4 million people were displaced by disasters,
and the likelihood of being displaced by disasters has
doubled since the 1970s. Climate change
is also a threat multiplier, and may exacerbate conflict
over depleted resources. Looking to the future, there
is widespread agreement among scientists that the
effects of climate change, in combination with other
factors, will increase the displacement of people
. Persons already displaced for other reasons
– including refugees, stateless persons, and conflict
I– often reside in climate change hotspots and
may be exposed to secondary displacement related to
disasters and the effects of climate change."

http://www.unhcr.org/protection/environ ... -role.html

InläggPostat: sön 25 feb 2018, 00:18 
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

USAs militär förbereder sig för problem av klimatförändringarna.
Om rapporten https://www.theguardian.com/us-news/201 ... s-pentagon
Rapporten https://climateandsecurity.files.wordpr ... 4-2018.pdf

InläggPostat: sön 25 feb 2018, 00:19 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

pre skrev:

Om jag ljuger (eller överdriver) så borde du väl mycket enkelt kunna visa det? Eller?

Bara översätt mina påståenden ett och ett (google translate funkar nog fint) och googla dem, eventuellt med tillägget "hoax", "lie", "exaggerated" eller "fake" som tillägg. Det borde ge mycket tydligt utslag om jag ljuger eller överdriver.

Annars:

UNHCR är en bra resurs när det gäller flyktingfrågor.
http://www.unhcr.org/climate-change-and-disasters.html
http://www.unhcr.org/news/latest/2016/6 ... -high.html

För statistik över tid rörande flyktingar är denna sida svårslagen:
http://popstats.unhcr.org/en/overview

Sedan kan det vara av intresse att välja ut en plats med problem härifrån:
http://www.unhcr.org/emergencies.html

Och söka på platsens namn kombinerat med "climate change" och/eller "climate refugee".

Vill du ha mer vetenskapliga rapporter kan du använda Google Scholar när du söker.

EDIT: Puck-trea... :oops:

InläggPostat: sön 25 feb 2018, 00:37 
Tränar vakthöns

Tja, traditionellt sett brukar väl militärer tänka strategiskt med bra lägen, vattenförsörjning, olika anfalls/försvars/flykt-vägar etc, så det verkar ju logiskt. Och militären är väl en maktfaktor i USA, så nu blir det besvärligt för Trump.

Vänta bara tills Storföretagen i USA börjar tycka att klimatförändringar är ett problem. Potentiellt eller praktiskt...

Peppar skrev:
USAs militär förbereder sig för problem av klimatförändringarna.
Om rapporten https://www.theguardian.com/us-news/201 ... s-pentagon
Rapporten https://climateandsecurity.files.wordpr ... 4-2018.pdf

InläggPostat: sön 25 feb 2018, 06:44 
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Det ser ut som om de flesta länder där den arabiska våren hände har dubblat sin befolkning sen ca 1985. Befolkningsökningen har inte varit ett problem för ifall den egna livsmedelsproduktionen inte räcker till har det funnits billigt spannmål att importera.
Då stora spannmålsproducerande länder som USA, Australien, Argentina och Ukraina fått sämre skördar samtidigt som efterfrågan växer har priset på spannmål på världsmarknaden gått upp.
Det jag vill ha sagt är att 1) orsaken till oroligheterna har mestadels varit en malthusiansk fälla och 2) eventuella klimatförändringar som varit delorsak till oroligheterna har skett på annan ort

Spannmålspriser vs. arabiska våren https://www.theguardian.com/lifeandstyl ... rab-spring
Pris på vete http://www.macrotrends.net/2534/wheat-p ... chart-data

InläggPostat: sön 25 feb 2018, 17:18 
Bor numera i en bunker

EssBe skrev:
pre skrev:

Om jag ljuger (eller överdriver) så borde du väl mycket enkelt kunna visa det? Eller?

Bara översätt mina påståenden ett och ett (google translate funkar nog fint) och googla dem, eventuellt med tillägget "hoax", "lie", "exaggerated" eller "fake" som tillägg. Det borde ge mycket tydligt utslag om jag ljuger eller överdriver.

Annars:

UNHCR är en bra resurs när det gäller flyktingfrågor.
http://www.unhcr.org/climate-change-and-disasters.html
http://www.unhcr.org/news/latest/2016/6 ... -high.html

För statistik över tid rörande flyktingar är denna sida svårslagen:
http://popstats.unhcr.org/en/overview

Sedan kan det vara av intresse att välja ut en plats med problem härifrån:
http://www.unhcr.org/emergencies.html

Och söka på platsens namn kombinerat med "climate change" och/eller "climate refugee".

Vill du ha mer vetenskapliga rapporter kan du använda Google Scholar när du söker.

EDIT: Puck-trea... :oops:

Ursäkta, men det är du som hävdar något, det är då du som har bevisbördan. Du hävdar inte heller bara att A och B existerar, utan att A leder till B.

Dessutom kan det vara omöjligt att bevisa att något inte existerar, se Russels tekanna.

InläggPostat: sön 25 feb 2018, 19:23 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Pre: du har fått tre svar med flera källhänvisningar. Räcker det?

InläggPostat: sön 25 feb 2018, 20:21 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

pre skrev:
Ursäkta, men det är du som hävdar något, det är då du som har bevisbördan. Du hävdar inte heller bara att A och B existerar, utan att A leder till B.

Dessutom kan det vara omöjligt att bevisa att något inte existerar, se Russels tekanna.

Du har rätt. Men för mig verkar detta så uppenbart och så väldigt enkelt att styrka/kontrollera genom att googla att jag blev förvånad över att någon ens kände ett behov av att få det styrkt av någon annan utan att kolla själv. Ber om ursäkt.

Det kan vara svårt att visa att något inte existerar, men det bör vara väldigt enkelt att demonstrera att något verkligen existerar. Om det nu verkligen existerar...

I detta specifika fallet finns det gott om live video och reportage från tekannans omloppsbana runt Solen som i detalj dokumenterar från många vinklar att det verkligen finns en tekanna där mellan Jorden och Mars.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 236 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 16  Nästa