Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 112 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Kniven
InläggPostat: fre 18 maj 2012, 02:03 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: tor 23 okt 2008, 00:15
Inlägg: 384
Klipper lite i inlägg för att bara få med det jag vill citera:
skogsstjärnan skrev:
har varit och tittat på en kallt stål tanto nu i helgen.
Sen så kan man köra ner kniven för långt(?) i slidan. DÅ sitter den ordentligt fast och klickar till. Drar man upp kniven snabbt så bildas två fula märken i det svarta på var sida i fram på spetsen. Det är slidan som gör märkena (?!).


Låter inte som för långt utan bara normalt långt i slidan. En bra slida ska fixera kniven men man ska ändå kunna få ut kniven enkelt, slidan ska inte bara fungera som förvaring. Märkena som bildas på bladet (och handtag) är inget ovanligt för kydex, concealex och liknande slidmaterial. För en brukskniv spelar inte lite repor någon roll. Vill man ha en kniv som är fin att titta på har läder eller en fin kudde en fördel över kydex. För bruksknivar föredrar jag kydex.


Bushnut skrev:
Bara en tanke för budget preppern: http://www.jula.se/morakniv-craftline-h ... -mm-121526 blad i kålstål, lättvässad, och så en vidare tanke om man nu har ett lager så varför inte lagerhålla en trave såna? Infettade och sen invirade i gladpack och sen ner med en trave i en ammocan? (en liten sak som måste åtgärdas är att ryggen måste planslipas så den funkar som striker på eldstål)

Varför inte en Hultafors eller någon av Moras billigare modeller? Så kan man få en lika bra eller bättre kniv med bättre slida till ett betydligt lägre pris. Denna är visserligen lika överprisad som de nya dyra Mororna men ändå.

_________________
havamal skrev:
Hellre intellektuell än ett klappmongo av första graden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kniven
InläggPostat: lör 19 maj 2012, 00:35 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Tanto kniven. jag upplevde att jag inte kunde ta loss den helt ljudlöst med en hand från slidan som man kan göra med en A1:a.

har dock inte plast slidan till min A1:a utan var ute lite tidigare med inköpet. vet inte hur A1 är med plastslidan, någon som vill fylla i?

kan dock se fördelarna med att ha en svart kniv i vissa lägen. Är lite fundersam på hur länge det svarta sitter kvar dock när man skulle använda den att tälja på pinnar under ev eldvakt eller liknande.

Någon som har erfarenhet av den knivens beläggning?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kniven
InläggPostat: sön 20 maj 2012, 18:55 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tor 08 mar 2012, 11:36
Inlägg: 102
skogsstjärnan skrev:
Tanto kniven. jag upplevde att jag inte kunde ta loss den helt ljudlöst med en hand från slidan som man kan göra med en A1:a.

har dock inte plast slidan till min A1:a utan var ute lite tidigare med inköpet. vet inte hur A1 är med plastslidan, någon som vill fylla i?

kan dock se fördelarna med att ha en svart kniv i vissa lägen. Är lite fundersam på hur länge det svarta sitter kvar dock när man skulle använda den att tälja på pinnar under ev eldvakt eller liknande.

Någon som har erfarenhet av den knivens beläggning?


Har bara en utan beläggning som jag använder till att hugga med, spänta ved med (batooning), tälja, och matlagning. Med min användning är jag tämligen övertygad om att kniven inom kort skulle se hemsk ut om den var med beläggning.
Men för att tälja lite pinnar vid en eldvakt tror jag lätt att den står pall.

_________________
Only God can judge me...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kniven
InläggPostat: sön 20 maj 2012, 18:57 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Fällknivens beläggning nöts, men är ändå förhållandevis tålig om man jämför med många andra tillverkares. Jag tycker dock att en väl använd kniv där det svarta nötts bort på delar av bladet är rätt snyggt och visar att man använt kniven.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kniven
InläggPostat: mån 21 maj 2012, 00:05 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 16 apr 2012, 00:11
Inlägg: 30
INförskaffade mig en mora kniv och en Bowie kniv.
Sportkniv Outdoor 2000. Sjukt hur prisvärd den är, 199kr fick jag den för. Riktigt nöjd.
Sen, Down under knives, The outback Bowie. Fick den för 2200 men är nöjd som fan med den. Dock är knivgarden lite irriterande eftersom den går ner mot fingrarna...
http://www.youtube.com/watch?v=rOQl5K2GuQI
Den är iaf riktigt prisvärd eftersom den håller skärpan och vikten känns helt perfekt i handen.
Har kollat runt lite och alla custom Bowies jag hitta som verkade något att ha gick från 3500 och uppåt.

_________________
Guns don't kill people, people do.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kniven
InläggPostat: fre 05 okt 2012, 14:03 
Yeah, mitt första inlägg här på forumet! Tänkte gå in starkt och presentera mina två huvudknivar:

I skog och mark använder jag en vanlig grön Mora 2000. Har använt den under ett par år nu, och knappt ens behövs vässa den.
Fördelarna är främst kvalitén; den har figurerat från allt till improviserad yxa till slaktkniv utan problem, även priset ligger rimligt, köpte den för 199:- om jag inte minns fel.
Nackdelen är vikten; före detta soldat som man är vill man gärna ha lite gedigenhet i sina verktyg, och där ligger inte moran i topp. (lite I-landsgnäll över det sista, men men :rambo: )

I min BOB har jag min gamla Gerber LMF2 från tiden i uniform, förflyttad från stridsvästen till en mörk och tyst ryggsäck, slipad och lätt inoljad :cry: Brukar dock plocka fram den då och då under överlevnadsövningar eller vandringsturer då man behöver något lite grövre.
Fördelar: Tung och fin, en riktig slitvarg som varit med under många kalla nätter och varma eftermiddagar, något djävulskt vass, i princip oförstörbar i en enkel knegares händer.
Nackdelar: Priset; gav 1100 spänn för den, man fick gråta blod i ett par arbetsdagar innan man började uppskatta den till fullo, och sågbladet; alla uppskattar inte riktigt sågbladet med premisserna att tänderna är svåra att göra vassa i fält och är i vägen vid täljning.

Sweet, då var det första inlägget gjort!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kniven
InläggPostat: fre 05 okt 2012, 14:27 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag har alldeles för dåligt tålamod för att ha kvar knivar nåt längre tag.... I dagsläget använder jag en Spyderco Moran droppoint som jakt/korvkniv och en KaBar med nylonslida som skogskniv. När jag rör mig i sammanhang som tarvar en viss offensiv beredskap (läs eftersök på trafikskadat vilt och björnjakt) så brukar jag ha en Fällkniven G1 fästad runt halsen eller i västen. I fickan ligger ofta en Victorinox, modellen kan variera men den har alltid knivblad och sax.
Har över tiden ägt dom flesta märken av knivar, och har väl nån plan att köpa in ett par exemplar av dom bästa. Bland fällisarna är Spyderco Manix och Mini Manix favoriter, samt Kershaw Avalanche (men den börjar bli svår att få tag på) och bland fastbladsknivarna är nog F1:an favoriten tillsammans med Esee´s mindre modeller.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 112 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet