Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Re:
InläggPostat: fre 25 dec 2009, 12:49 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: mån 04 aug 2008, 18:41
Inlägg: 50
[quote="eskil"Jag har inte förstått fascinationen med konvexa eggar, men har man en EdgePal så går det utmärkt att slipa en konvex egg med 'fast' läge på jiggen.[/quote]

Det där är du inte ensam om. Jag är tveksam till nyttan med att slippa en konvex egg på en kniv, därför att den kommer bli "lite naturligt konvex" ändå när du underhåller den i fält.

Angående slipjiggar så har jag två olika system. Ett Lansky och ett Gatco och jag kan inte påstå att det ena är bättre än det andra. De har däremot olika för och nackdelar, så vilket som är "bäst" beror enligt mitt sätt att se det på vilken kniv man skall slipa..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivslipning
InläggPostat: ons 20 jan 2010, 22:32 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tis 06 okt 2009, 22:50
Inlägg: 148
Jag hade fått för mig att man kunde bryna knivar med en gammal porslinssäkring, kommer inte ihåg var jag hörde eller läste detta, men ikväll testade jag det själv och javisst det funkar faktiskt. :shock:
Jo, jag har ett bra bryne, men nu är det jag som börjar spara på gamla proppar och placerar ut dem i verktygslåda, ryggsäck m.m. :mrgreen:

_________________
Jag äger inget guld, men bly har jag gott om och det väger nästan lika tungt..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivslipning
InläggPostat: tor 11 mar 2010, 12:50 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Undersidan/bottnenkanten av porslinstallrikar funkar kanon oxå.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivslipning
InläggPostat: tor 11 mar 2010, 13:37 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tis 06 okt 2009, 22:50
Inlägg: 148
Häromdagen hittade jag igen en gammal EKA fällkniv och den har alltid varit rätt vass men jag fick för mig att testa strigla den, har aldrig striglat en kniv förut då jag tyckt att bryning har räckt men jag ville testa som sagt.
Började med att bryna den lite (med ett riktigt bryne, propparna är en nödlösning) sedan smetade jag Autosol på narvsidan av en gammal livrem och striglade EKA´n, när jag testade på armen så rakade den av håret, imponerande!

_________________
Jag äger inget guld, men bly har jag gott om och det väger nästan lika tungt..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivslipning
InläggPostat: tor 11 mar 2010, 14:31 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Sweet. 8)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivslipning
InläggPostat: fre 07 jan 2011, 00:31 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 14 dec 2010, 16:55
Inlägg: 338
Jeg sverger til Spyderco Sharpmaker. Enkelt, raskt og bra resultat!
Bild

_________________
Svårt att förstå norska? Klipp och klistra in den här: http://translate.google.com/#no|sv|
Tack till "åhhnaaaj"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivslipning
InläggPostat: fre 07 jan 2011, 14:21 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 21 nov 2010, 14:59
Inlägg: 106
Ort: Norrbotten
Har alltid hatat att slipa knivar, främst kanske för att jag är så dålig på det. Har jobbat som slaktare/styckare när jag var yngre, men jag blev aldrig sådär riktigt bra på att slipa kniv.
Jag och min systers karl byggde en typ av kopia på den "Lansky" som länkas tidigare, och den funkar rätt bra. Det är dock lite bökigt att få till rätt slipvinkel, så ibland blir det att man bara kör på ändå en stund, och skapar en helt ny eggvinkel. ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivslipning
InläggPostat: fre 07 jan 2011, 16:26 
slipa knivar kan vara kul

jag har en uppsättning nortonbrynen, lite olika diamantbrynen, lite superfina brynen och div stringlingssaker

för en vanlig bryning av halvslö kniv så har jag ett halvfint keramiskt bryne fastlimmad på en 40 cm skena
med det så kan man bryna för hand och ha bra koll på eggvinklen, sedan lite lätt med finsbryne och stringling
då får man det så vass man nu kan få det

annars så brukar jag bara finbryna några drag och stringla

kul sak var på jobbet för många år sedan, hadde jobbat över kvällen innan och var gruvligt trött på kniven för kapning av robotslang,
så jag annvände en halvtimma till att slipa till kniven ordentligt, grov, mellan finbryne och stringling

det som jag så på dagen efter var en jobbarkompis med ett plåster på tummen, han brukade kapa dom tunna mot tummen :smack: :oops: , och inte mot bänken, han sa något om att det var en för vass kniv, han kände inget förren blodet sprutade :mrgreen:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivslipning
InläggPostat: tor 13 jan 2011, 11:27 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:18
Inlägg: 479
Klassiskt bryne har funkat i x-antal år och fungerar än ;).
Dock har jag en keramisk fickslip samt 2 brynen (1 grovt/1 fint) i min BOB.
Hittade den keramiska till kanonpris på tradera och de vanliga brynen ifrån den där "red-sonja-army-nått" sidan vars namn jag alltid glömmer. Billiga och beprövade.

_________________
Realist + Optimist = Survivalist


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivslipning
InläggPostat: mån 28 mar 2011, 12:54 
Nu har jag förståss vägarna förbi "Fällkniven" i Boden ibland, men fungerar ju att skicka knivar också.

Rekommenderar deras slipningar varmt, speciellt design av en ny egg.
Just till överlevnad eller allroundknivar slipar de en konvex egg som inte blir lika skör som en egg, slipad på en rund sten.

När jag slipade om min A1'a av tidig utgåva, till deras nya konvexa egg skickade de med en liten plåsterförpackning med deras logga på. Haha.... Kul liten gest tyckte jag, men jävlar vad användbara de små plåstren var. Kniven hadde blivit nästan kusligt skärpt efter det lilla besöket i deras slip.

Ska ni rusta upp en gammal favoritkniv rekommenderar då åtminstone jag att prova deras know-how på knivar och göra en ny egg. Dessutom blir det en ganska fin finish på kniven efteråt också. Brukar dessutom lämna in mina Global-kökskompisar varannat och ibland en gång om året för att ha bästa bett i "Julskinkan". 8)
Sedan underhåller jag bara dem mellan besöken till knivdoktorerna hos Fällkniven.

Bara ett litet tips, då en del av er säker är duktiga att slipa själva.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet