Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: koka pasta utan värme???
InläggPostat: ons 18 apr 2012, 18:23 
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Nikenik skrev:
Horrorcore skrev:
Efter tre timmar så ger jag upp. Dom går säkert att äta, men jag tror inte jag skulle göra det i första taget. Dom är fortfarande ganska hårda.

Gör iordning innan du går och lägger dig. Gissar det tar minst 10 timmar innan den är klar...

Då hinner jag nog starta en eld med apelsin och sten innan dess. :P

InläggPostat: ons 18 apr 2012, 19:45 
Har lärt mig äta med spork!
Användarvisningsbild

En japan som var med i en dokusåpa där han själv skulle vinna ihop en miljon i priser till sig själv, fick ju försörja sig själv under tiden...(det här var några år sedan) Han vann sedan ris i en tävling tex. men de gav honom inga kokkärl (han fick också gå runt naken i dokusåpan tills han vann ihop kläder (så det var en rätt konstig show).

Men förutom det då alltså så kokade han tex. riset han vunnit, genom att sätta en kopp med ris i vatten på ett element sedan fick han vänta ett dygn och sedan åt han riset. Är det ens möjligt? Eller var det bara påhittat av showen? (de kanske gav honom mat bakom kulisserna..?) :mrgreen:

http://rymdiz.blogspot.se/

InläggPostat: ons 18 apr 2012, 20:39 
Rymdis skrev:
Men förutom det då alltså så kokade han tex. riset han vunnit, genom att sätta en kopp med ris i vatten på ett element sedan fick han vänta ett dygn och sedan åt han riset. Är det ens möjligt? Eller var det bara påhittat av showen? (de kanske gav honom mat bakom kulisserna..?) :mrgreen:

Det är fullt möjligt. På samma sätt som det tar 20min att koka ris i 100grader Celsius, men kanske 30 min i 90 grader, 45 min i 80 grader, 70 min i 70 grader osv. Gissar så klart på siffrorna men det är en kvalificerad gissning. En exponentiell kurva alltså. Tar säkert 12 timmar att tillaga ris i 35 grader.

Du kan ju stormkoka din köttgryta så den är klar på 15 min men du låter ju grytan stå på i två timmar på svag värme tills köttet är klart och den "gottat till sig". I en så komplex blandning som en köttgryta sker det en väldans massa kemiska reaktioner utöver det att grönsakerna "kokas" som påverkas av temperaturen i grytan. Därför långkok på låg värme blir godare. Men det kan vi diskutera i en annan tråd...

InläggPostat: ons 18 apr 2012, 20:41 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Har provat att hälla på kokande vatten över nudlar i en skål & bara låta det stå någon minut.
Fungerar alldeles utmärkt.

InläggPostat: sön 22 apr 2012, 11:11 
Kom att tänka på den här tråden då jag gjorde linsgroddar igår. Att grodda linser och frön är ju att "tillaga utan värme", d.v.s inga extern värmekälla behövs då det görs i rumstemperatur.

Kan säkert komma till nytta i situationer där du har tillgång till vatten men inte kan eller vill använda bränsle/el för att laga mat. T.ex i skyddsrum, flykt genom ogästvänlig vildmark ifrån zombies eller bara hemma i köket för att öka vitaminintaget, variera kosten och spara energi. :)

Här är en länk med info om hur man groddar olika fröer och bönor tillsammans med lite näringsinfo.
http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?tem=0&art=1167

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2