Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Kollaps i vår tid?
Ja! 81%  81%  [ 46 ]
Nej! 19%  19%  [ 11 ]
Antal röster : 57
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kollaps i vår livstid?
InläggPostat: mån 20 maj 2013, 14:52 
Skulle vara intressant att höra vilka som räknar med en stor kollaps i vår egen livstid.
Att delar är på väg att bli så dåliga att dom egntligen är obefintliga finns mycket att säga om, men frågan är. En ordentlig smäll där vi på allvar behöver våra kunskaper/föråd, bol osv. för att fungera.

Personligen tror jag det är högst osannolikt. Hårda tider, ja. Men en kollaps, nej!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kollaps i vår livstid?
InläggPostat: mån 20 maj 2013, 15:14 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Definition av kollaps och hårda tider?
En försämrad livskvalitet och samhällsfunktioner är enl mog en kollaps.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kollaps i vår livstid?
InläggPostat: mån 20 maj 2013, 15:46 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Haha! Lite skevt urval va? Som att ställa frågan "-Kommer nåt dåligt att hända om du trampar på skarvarna mellan gatstenarna?" på ett forum för tvångsneurotiker! :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kollaps i vår livstid?
InläggPostat: mån 20 maj 2013, 17:48 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Lite udda svarsalternativ ja... men det tror jag absolut
Ekologisk samt ekonomisk kollaps utan tvekan

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kollaps i vår livstid?
InläggPostat: mån 20 maj 2013, 18:07 
jag funderar fortfarande om jag svarat rätt

tror mera på den kokta grodans nedgång

en kollaps ser jag som något som sker plötsligt, eller åtminstånde på så kort tid att det verkligen blir kaos

tror mera att det kommer saker som gör att det blir stora problem på olika områden
som ex först börskracher, sedan höga oljepriser som leder till höga matpriser men som sätter igång inhemsk produktion o.s.v o.s.v

sedan kan man ju alltid begå självmord om man ser tydliga teckan på att kollapsen kommer :notme: :nono: :smack: ;)
och då blir ju svaret beroende på hur man planerat det hela


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kollaps i vår livstid?
InläggPostat: mån 20 maj 2013, 18:08 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
långsam kollaps med sakta stigande överbefolkning och kollaps av lön och utgiftsförhållande, sociala klyftor, mm tror jag tyverr deffinitivt på under min livstid eftersom det redan börjat sedan länge.
Samhället och människorna lär finnas kvar men det kommer troligen att bli ännu svårare att klara sig i samhället tror jag.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kollaps i vår livstid?
InläggPostat: mån 20 maj 2013, 18:16 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: tor 28 jul 2011, 17:46
Inlägg: 77
Nei, jeg tror ikke på en fullstendig kollaps. Men jeg forbereder meg likevel som om det skulle skje. Sånn for sikkerhets skyld. ;)

_________________
In war, truth is the first casualty
The blade itself incites to violence.
Qui desiderat pacem praeparet bellum
Fortis cadere, cedere non potest


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kollaps i vår livstid?
InläggPostat: mån 20 maj 2013, 18:55 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Mångs religiösa grupperingar tror/hoppas ju att messias kommer just under deras levnadstid (och innan ni frågar så nej, har inget att direkt belägga det påståendet med).

Jag skulle vilja vända på steken och säga att om en kollaps inträffar eller ej inte är fullt så relevant för mig, jag nöjer mig med att att risken för börsras/solstormar/strömavbrott/pandemier/militanta växter från Venus finns i sig och att jag vidtagit åtgärder för att hantera detta.

Om Katastrofen inträffar är jag en glad typ, för jag har förberett mig.
Om Katastrofen inte inträffar är jag ändå en glad typ, för jag hade i alla fall förberett mig (och det har medfört få nackelar att göra så, lönar sig för mig).

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kollaps i vår livstid?
InläggPostat: mån 20 maj 2013, 19:52 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 01 jan 2013, 15:59
Inlägg: 117
En rejäl krasch minst, troligen flera, i vår livstid, ja! Den slutgiltiga kollapsen kommer dock först i andra halva av detta århundrade tror jag.

För att en slutgiltig kollaps innan 2050 ska inträffa krävs det nog förödande krig över större delen av världen. Efter 2050 är våra ändliga resurser så uttömda att kollapsen blir oundviklig ändå. Ungefär som när Romarriket gick under. Denna gång blir det på en global skala.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kollaps i vår livstid?
InläggPostat: mån 20 maj 2013, 20:58 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
Tror mest på kraftig men långsam försämring för att sen stabilisera sig på en mycket lägre nivå. Sen över generationer börja bli bättre igen. Så nej ingen kollaps så som TS verkar syfta på.

Tillägg: idag känner jag mig positiv en annan dag blir svaret annorlunda :) .

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kollaps i vår livstid?
InläggPostat: mån 20 maj 2013, 23:53 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 31 mar 2013, 18:44
Inlägg: 72
Tror nog att det kommer att komma en kollaps.

Misstänker att det finns grupper av människor som planerar att genomföra en kollaps.
Det finns minst två labb som tagit fram mycket farliga influensavirus. Tar det för ganska troligt att någon grupp kommer att ta fram något liknande virus för att sedan se till att vaccinera sig själva och vissa utvalda. (Har ju mina misstankar om vilka detta kan vara och kan delvis tycka att det kan vara rätt, skulle dock också velat vara en av de utvalda i det läget :( )

Att det kommer att komma en ekonomisk kollaps är ju oundvikligt men det behöver ju inte bli så allvarligt. Det gäller ju bara att inte ha alla sina pengar på banken den dag det kraschar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kollaps i vår livstid?
InläggPostat: tis 21 maj 2013, 00:04 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Vad är en kollaps? För mig är det TEOTWAWKI eller nära detta och nej, det TROR jag inte kommer hända under min livstid, men jag förbereder mig för detta trots allt eftersom om jag inte gjort det är det för sent när det väl inträffar.

Jag använder mina förberedelser i vardagen också och de delar som inte omedelbart kommer till användning blir en del i min hobby och endast en ytterst liten den hamnar på ren och skär katastrofförberedelse och det är mest matvaror och andra produkter som jag inte kan eller hinner rotera...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kollaps i vår livstid?
InläggPostat: tis 21 maj 2013, 00:24 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Ja alltså jag tror på en kraftig ekonomisk tillbaka gång, förlust av våldsmonopol för stat och polis i vissa områden i stil med hur det blev i Bosnien.

Tror även på en kraftig försämring i städerna med sk "No Go" zoner som sprider ut sig och en kraftigt ökad korruption. I värsta fall så även någon form av inbördeskrig som i Libyen och Syrien.

Detta kommer bara att eskalera om det visar sig att maten inte räcker till eller är för dyr för att uppehålla alla, ungefär som i forna sovjetstater efter ´92 och vad som hände där.

Sen efter ganska många år på detta sättet kommer det antingen att bli bättre... eller sämre.

Dock så ser jag det som en kollaps när systemet inte fungerar som det gör idag, då välfärden försämras och större klasskillnader och brottslighet sprider ut sig. Där är systemkollapsen.

Civilisationens kollaps är något annat, kanske kommer det, kanske inte. Inte något som jag tänker på faktiskt.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kollaps i vår livstid?
InläggPostat: tis 21 maj 2013, 10:29 
Ulv i fårakläder skrev:
Definition av kollaps och hårda tider?
En försämrad livskvalitet och samhällsfunktioner är enl mog en kollaps.


Jag är benägen att delvis hålla med. Sjukvården i Sthlm kommer inte leva upp till dom ställda kraven. Tvärtom räknar man med en försämring från förra året, som var en katastrof. Så visst pekar det mer och mer mot en kollaps, men det är inte utslaget. Ännu!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kollaps i vår livstid?
InläggPostat: tis 21 maj 2013, 19:01 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 01 jan 2013, 15:59
Inlägg: 117
Ulv i fårakläder skrev:
Definition av kollaps och hårda tider?
En försämrad livskvalitet och samhällsfunktioner är enl mog en kollaps.


För mig är en fullständig kollaps när statsmakten är upplöst och inte längre har kontroll över landet. Givetvis har alla samhällsfunktioner upphört att existera.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet