Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Komradio ej avlyssningsbar?
InläggPostat: tor 04 apr 2019, 00:37 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Jag ser inget behov att ha någon "icke avlyssningsbar" komradio i SHTF. Det räcker med att ha god radiodisciplin, dvs att inte sända och prata i onödan. Korta enkla meddelanden vid speciella tidpunkter. Meddelanden kan man enkelt koda själv med UPK:er och andra kodord, som somvanligt beskriver. Det som jag kan se som ett problem är att det går att pejla in området som sändaren befinner sig i och även vart varje enskild sändare befinner sig exakt, med väldigt enkla metoder och enkel teknik. Man kan avsevärt försvåra pejling och avlyssning med god radiodisciplin, genom att byta kanal, tidpunkt och plats för sändning samt att använda hemmasnickrade kodord och UPK:er .

Nu finns det komradioapparater som byter frekvens hela tiden och dessa måste då vara synkade med varandra för att det skall funka. Dessa blir väldigt såra att avlyssna och pejla men de är onödigt dyra, så dyra så att mycket annan viktigare prepps inte kan införskaffas pga begränsad ekonomi.

Kom ihåg "KISS -regeln" -Keep It Simpel Stupid!

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komradio ej avlyssningsbar?
InläggPostat: mån 26 aug 2019, 21:09 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
matz_karlzzon skrev:
vad är en voice scrambler? jag trodde dom bara förvrängde

Jag skulle vilja ha en morse app där man kunde skriva text, sedan vid sändning krypterades den skickades ut som ljud. mottagaren skulle ta imot som ljud tolka dekryptera och visa i klartext.
på så sätt kunde man använda vilken radio som helst och vilken mobil som helst.

hitta eventuellt halva funktionen beroende om radio kvaliten duger https://play.google.com/store/apps/deta ... ecodeagent

Sedan hitta jag https://play.google.com/store/apps/deta ... e&hl=en_US
som krypterar dekrypterar som man får klistra in emellan.

har inte testa sitter på ett försenat tåg så gott om tids att fundera och surfa men inge radioapparater ;)

vist drar till sig nyfikna för att det inte är vanlig radio trafik. men sådant är livet.


Har nu testat det funka inte klockrent direkt den missuppfatta mycke och tog mycke skräp går nog att trimma en del i brusnivå och sändninggshastighet men får se om man lägger ner mera tid på det


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet