Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Öppen för utökat kontaktnät med andra preppers?
Nej, låt mig vara! 10%  10%  [ 9 ]
Nej, inte i dagsläget. Kanske framöver. 10%  10%  [ 9 ]
Nja, öppen för virtuell kontakt med likasinnade. Men inte mer. 16%  16%  [ 15 ]
Ja tack, kan även tänka mig att träffas - på sikt. 47%  47%  [ 43 ]
Jag finner det angeläget att så snart som möjligt börja nätverka med likasinnade. 16%  16%  [ 15 ]
Antal röster : 91
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Kontakt med andra preppers?
InläggPostat: fre 04 mar 2016, 17:48 
-
Användarvisningsbild

Jag vill så klart träffa likasinnade, det gör man ju i andra sammanhang. Sen fattar jag ju så klart att det kan finnas en misstänksamhet runt ämnet som så, men ur min synvinkel är det värt risken utifrån det som många redan är inne på: man måste vara flera för att klara sig om man bor i närheten av storstäder när det skiter sig.

Hellre vara i samma lag med någon som fattar och som drar åt samma håll, än med flera som inte fattar något...

//Tank

InläggPostat: fre 04 mar 2016, 18:24 
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Javisst, kul att ses!

InläggPostat: fre 04 mar 2016, 18:40 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Nja, öppen för virtuell kontakt med likasinnade. Men inte mer.

För mig är detta ett forum för utbyte av kunskaper, erfarenheter och tankar. Något nätverkande är jag inte intresserad av.

I see bad times today

InläggPostat: fre 04 mar 2016, 18:55 
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Lurker skrev:
För mig är detta ett forum för utbyte av kunskaper, erfarenheter och tankar. Något nätverkande är jag inte intresserad av.

Bara för att vara tydlig, detta är ett forum för mig med.
Att träffas är något annat spännande.

InläggPostat: lör 05 mar 2016, 11:12 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Jag vill lära känna andra preppers i min närhet. Bra att veta hur ni har byggt upp era förråd och resurser. Själv har jag inte så mycket grejer så det kan vara bra att veta vad ni har ifall det skulle krisa. ;-)

InläggPostat: lör 05 mar 2016, 23:29 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Jag är lite förvånad över att så få vill ha ett nätverk för samarbete över landet klart innan det skiter sig . Transporter kommer att bli svårt då . Och behov kommer alltid att finnas . Att ta kontakt då ger ju sämre kontroll av vad som händer på vägen . Än om ett nätverk finns klart där man känner förtroende för varandra . Nu kanske man kan lita på transportörer utan att vara rädd för att saker ska försvinna men hur blir det få tiderna blir sämre ? Det här med att min familj ska vara mätta till vilket pris som helst ?

Det här tråden går ju även helt emot tråden om kommunikation 3-3-3-kommunikation-for-preppers-survivalister-t10076.html

InläggPostat: lör 05 mar 2016, 23:37 
Användarvisningsbild

Jag vet inte... jag har kontakt med ett fåtal personer som har samma inställning till prepping som jag (ungefär) men jag känner inget behov av att bygga upp ett nätverk med folk jag inte känner närmare. Gruppen preppers är alltför heterogen för att jag ska kunna samsas med folk bara för att dom har samma intresse kring att förbereda sig.

InläggPostat: lör 05 mar 2016, 23:45 
I mörkret är alla grötar grå
Användarvisningsbild

@Dweomer (i första hand): Kan det vara för att det handlar om olika tidsomfattningar? Att ha ett "preppernät" som kan utnyttjas under SHTF är en sak, att ha ett nät av survlare som vill vara med att bygga upp något efter TEOTWAWKI är en annan sak tänker jag.

För min högst personliga del ser jag det som olika saker och de jag har kontakt med är, tror jag, i första hand såna som försöker förbereda post-TEOTWAWKI även om samtliga har förmågor som passar bra även under pågående händelse. För mig är det rätt ointressant med folk som inte har ett post-TEOTWAWKI-tänk.

/MD

InläggPostat: sön 06 mar 2016, 00:14 
Användarvisningsbild

För mig är det där detsamma . Samma behov kommer att finnas under första tiden som efter några år . Kanske tom mer under den första tiden än då saker börjat att stabilisera sig .

Att bilda en grupp inom ett litet område gör att vissa saker kommer att ta slut efter en viss tid . Saker som finns naturligt i andra delar av landet .Men utan kontakter så kommer bristen inte kunna avhjälpas

InläggPostat: tis 08 mar 2016, 14:49 
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Håller med många som skriver om att ensam inte är stark. Jag vill i grunden gärna lite på folk, utan att vara helt naiv. Att skaffa sig ett kontaktnät, främst där man bor, känns väldigt logiskt. Att skaffa ett kontaktnät (fysiskt, inte via webben) över hela landet ser jag inte som lika nödvändigt. Om man är en grupp i sitt närområde som tänker ungefär lika, har kunskaper och tillgångar som kompletterar varandra och hjälper varandra om något skulle hända - då hoppas jag att alla i den gruppen ser mervärdet av att vara tillsammans istället för att vara ensam.

Jag läste någonstans på detta forum om en person som bodde på en halvö och som vid någon gemensam grillfest eller dylikt för hela byn (20 hushåll?) hade börjat diskutera lite trevande och tillslut hade nästan alla blivit intresserade och engagerade och kommit överens om att om något hände så skulle de samarbeta och spärra av/försvara halvön mot inkräktare. De skulle tydligen kunna vara ganska självförsörjande eftersom det fanns lite lantbrukare, jägare, mekaniker, mm så de kompletterade varandra väldigt bra. Den halvön skulle nog jag vilja bo på :) I ett sådant läge så tjänar ju ingen på att inte samarbeta, utan alla vinner på något sätt.

InläggPostat: tis 08 mar 2016, 19:57 
Q
Användarvisningsbild

med vettigt folk, utan problem, men det är få som är vettiga, skulle säga mindre än någon procent av landets befolkning

njut lite av livet med, ingen annan kan göra det åt dig
den som har mest prylar när en dör vinner, och jag tänker fan i mig inte komma sist ;-)
peter thorsell , rikskriminell

InläggPostat: ons 09 mar 2016, 15:12 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Jag kan inte låta bli att dra en liknelse med synsättet inom många pistolskytteklubbar i Sverige. Många smyger enormt med sin idrott/hobby för att dom är rädda för att andra ska veta att dom har vapen hemma. Det innebär att de klubbarna inte gör någon form av "reklam" för sig och dom tar endast in nya medlemmar som kan rekommenderas av minst fem andra medlemmar varav man ska vara gift med en, brylling med en annan och minst kusin med två av dom andra. Det gör att dom klubbarna har haft en krympande tillvaro. I min klubb så fanns det en del sån mentalitet när jag började men det ändrades sen. Vi fick in i huvudsak väldigt bra medlemmar ändå och dom som kanske inte var helt lämpliga sållades bort genom att behöva visa utdrag ur belastningsregister, gå igenom en 10 veckor lång nybörjarutbildning mm. Vår klubb växte istället och det gav mer intäkter och mer mankraft till klubben så vi kunde utveckla vår verksamhet.

Självklart tror jag också på opsec och har full förståelse för att många inte vill ge ut sina namn och adresser till vem som helst. Däremot tror jag att prepping och survlande skulle bemötas och ses på ur en mer positiv syn från omvärlden och jag tror att många av oss skulle kunna få ut mycket mer om vi vågade mötas irl i något forum.

InläggPostat: lör 09 apr 2016, 16:56 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Idag hade jag några trevliga timmar med en från detta forum, det blev lite matlagning, gear show och trevligt prat, vi planerar så smått för fler aktiviteter. Jag tror att många är lite för hemliga, jag är inte det minsta orolig att nån bryter sig in och stjäl 10 burkar konserver och fem paket pasta, mitt Trangia-kök eller fritidsbatteriet för den delen heller. Det är tankesättet och kunskaperna som folk vill åt, och det går inte att bryta sig in i en hjärna.

Jag har helt enkelt inget nån skulle vilja ha, så fram för fler prepper-träffar, det är nyttigt att utbyta kunskap och tankar.

Inläggsrubrik: !!
InläggPostat: mån 11 apr 2016, 20:15 
Tränar vakthöns
Användarvisningsbild

northwise skrev:
Idag hade jag några trevliga timmar med en från detta forum, det blev lite matlagning, gear show och trevligt prat, vi planerar så smått för fler aktiviteter. Jag tror att många är lite för hemliga, jag är inte det minsta orolig att nån bryter sig in och stjäl 10 burkar konserver och fem paket pasta, mitt Trangia-kök eller fritidsbatteriet för den delen heller. Det är tankesättet och kunskaperna som folk vill åt, och det går inte att bryta sig in i en hjärna.

Jag har helt enkelt inget nån skulle vilja ha, så fram för fler prepper-träffar, det är nyttigt att utbyta kunskap och tankar.

Och man tackar varmast för sällskapet, käket och kaffet! :rambo:

Det är alltid en lättnad för hjärta och hjärna att kunna tala om prepping och samhällets utveckling och få omedelbar bekräftelse på att man inte är helt väck (ännu!). Inga tvivlande blickar eller höjda ögonbryn från vänner eller kollegor när man nämner Putin eller strömavbrott, bara kloka och genomtänkta svar utan minsta tvekan.

Misstänker att det kommer att bli ett par övningstimmar i bushen med Northwise framöver...

Inläggsrubrik: Re: !!
InläggPostat: mån 11 apr 2016, 21:10 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Björngrillarn skrev:
northwise skrev:

Och man tackar varmast för sällskapet, käket och kaffet! :rambo:

Det är alltid en lättnad för hjärta och hjärna att kunna tala om prepping och samhällets utveckling och få omedelbar bekräftelse på att man inte är helt väck (ännu!). Inga tvivlande blickar eller höjda ögonbryn från vänner eller kollegor när man nämner Putin eller strömavbrott, bara kloka och genomtänkta svar utan minsta tvekan.

Misstänker att det kommer att bli ett par övningstimmar i bushen med Northwise framöver...

Ser fram emot att koka frukostgröten tillsammans vid lägerelden en tidig morgon :D

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa