Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: köpte en överlevnadsbil
InläggPostat: fre 28 dec 2012, 15:10 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 27 dec 2012, 12:01
Inlägg: 70
vilken 300 är det du pratar om om617 eller 603? på w123 och bakåt är det wire hastighetsmätare och även w124 men w126 har elektrisk,detta är inget problem för en som är något insatt. går utmärkt att flytta över bakstycket där den 4 klackade givaren gårimot till lådan med wire eller svetsa på 4st klackar på kardan och sätta elektromagnet givaren mot dem. sen finns det ju ingen el på manuell att uslas med,kanske är automat du menar och det är med inte mycket till problem... på manuella lådor före 89 tror jag,är det enkelt svänghjul och sen blev det dubbelmasse det är den stora skillnaden men inte ett problem. utväxlingarna skiljer från låda till låda beroende på motoralternativ men inte så mycket förutom pågelände och lastbilslådor typ 310d osv då de har "stenkrypar" utväxling på 1an. de biffigaste personbils lådorna heter zf 717.450 och sitter i w124 300/320 24v bensin och getrag 717.404 som sitter i 190e 16v bensin. ingen av dessa har överväxel på 5an. 280 bensin w123 passar till 240/300d men inte 230 då startmotorn är fel har jag för mig och pickup fram till 1996 lådorna passar till både de gamla w123 dieslarna och w124. w124 passar 6orna varandra bensin å diesel även 5cyl och tror även 230. v8 lådorna passar ej till annat än v8. vilket annat bilmärke går det att laborera så pass mycket med förutom mb?möjligtvis volvo. mycket mycket annat är bolt on från 60-talet till 90 talet oxå,fantastiskt. ja jag är ett merca freak.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: köpte en överlevnadsbil
InläggPostat: fre 28 dec 2012, 15:13 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 27 dec 2012, 12:01
Inlägg: 70
angående stagen. den biffiga zf lådan har 1an bakåt så det är ju bra om man tar spakställ från samma bil.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: köpte en överlevnadsbil
InläggPostat: fre 28 dec 2012, 19:50 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jag har en 300 bensin W124 . Och i min bil satt en standard låda och bytte till en låda som kom från en 300 med ac och andra finesser dvs enkelt sagt lite mer trimmad . Så det var olika lådor och den jag bytte till var starkare en zf låda .
Fick flytta delen mpt kardan från gamla till nya lådan för att det skulle stämma .
Var nåt annat småkrams med som inte stämde , men gick att lösa . Är automatlåda i bilen .

Men annars så finns här ett större antal av modeller ur w123 serierna . 300 , 240 , och 220 och någon 190 .

Förutom någon lastbil från 307 och uppåt .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: köpte en överlevnadsbil
InläggPostat: fre 28 dec 2012, 20:46 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tis 14 jun 2011, 23:28
Inlägg: 236
Det selges en del millitære GW i Norge, mange har lite rust og lav kilometerstand:

http://www.finn.no/finn/car/used/result ... 259&sort=2


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: köpte en överlevnadsbil
InläggPostat: lör 29 dec 2012, 13:09 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 27 dec 2012, 12:01
Inlägg: 70
ja jag har arbetat som resemontör i norge sedan 2005 och herre jösses vilken extas efter vägarna,tror inte det finns så mycket gw i norden som i norge! i oslo kan det komma en hel blanksvart karavan med blåljus susande förbi på e18 och på landsbyggden uppåt i landet kan man möta en 5-10 st gamla godingar efter nån slingrig väg. danmark har med utförsäljning av militära gw imellanåt. prisbilden på gw är typ samma som i sverige men utbudet klart bättre,men kan bli dyrt att importera till sverige misstänker jag men man kanske kan trixa lite med kvittot osv?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: köpte en överlevnadsbil
InläggPostat: lör 29 dec 2012, 15:36 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Klart intressant med GW från Norge. Någon som har koll på hur det fungerar med import av bil från Norge?

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: köpte en överlevnadsbil
InläggPostat: lör 29 dec 2012, 15:58 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Bör väl vara samma som då T.72 tog in sin nya från tyskland ??

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: köpte en överlevnadsbil
InläggPostat: lör 29 dec 2012, 16:05 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 27 dec 2012, 12:01
Inlägg: 70
tyvär inte,norge är inget eu land de följer bara eus avtalen. är inte säker men jag tror att när jag kolla för länge sedan kunde man räkna med att slutpriset blev nåt i hästväg men det går på % av priset på bilen och där kanske man kan trolla lite...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: köpte en överlevnadsbil
InläggPostat: lör 29 dec 2012, 17:26 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
stepside skrev:
tyvär inte,norge är inget eu land de följer bara eus avtalen. är inte säker men jag tror att när jag kolla för länge sedan kunde man räkna med att slutpriset blev nåt i hästväg men det går på % av priset på bilen och där kanske man kan trolla lite...


Fast priserna var låga och det är väl ingen skillnad på import från Norge än andra länder utanför EU?

Borde på sin höjd bli moms och registreringskostnaderna på en bil som är typgodkänd i Sverige också? Kanske är jag ute och seglar.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: köpte en överlevnadsbil
InläggPostat: sön 30 dec 2012, 00:44 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 nov 2012, 18:50
Inlägg: 467
Ort: den blöta västkusten
"Överllevnadsbil" :? vad e de för något :mrgreen: övelever den PO och egaren också. :mrgreen:

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=b7mLUIDG ... r_embedded


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: köpte en överlevnadsbil
InläggPostat: sön 30 dec 2012, 15:29 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 27 dec 2012, 12:01
Inlägg: 70
vad är po och egaren? överlevnadsbil i den bemärkelse att den högst troligt oavsett väder utomhus såsom översvämmning,snö,storm,måste ta alternativa skogsvägar osv för att tex ta familjen till sjukhus eller av någon anledning bara måste iväg. därimellan är den rätt kul oxå :) skogs och fiskebil.har allvarliga planer på att få dit nån plog oxå då jag inte är imponerad av snöslungan jag har och då är det ändå en honda hs970...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: köpte en överlevnadsbil
InläggPostat: sön 30 dec 2012, 15:52 
G wagen är en underbar bil som jag suktat efter men fick inte köpa den för min fru. Hon hotade med att jag får åka ensam på semester om jag köper den så jag fick köpa en XC90.

Men drömmen lever vidare och jag fortsätter läsa och utbilda mig inom ämnet. Stepside får mer än gärna fortsätta skriva om reparationer, förbättringar och ändringar han kommer att göra.
Här är en som verkligen har levt ut G-wagen drömmen:
http://www.bbc.co.uk/news/magazine-18910560

Edit: Köper man den korta, tredörrars versionen kan man ta bort andra raden och sätta en liten 80 cm säng/madrass?
Något sånt:
Bild
Bilden är lånad från: http://g-wagenaccessories.com/products/default.htm


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: köpte en överlevnadsbil
InläggPostat: sön 30 dec 2012, 16:34 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 27 dec 2012, 12:01
Inlägg: 70
ja efter att jag blev ägare har det fixats hitils: bägge trösklar rostlagades på en helg och det enbart för att bes tyckte det sen har jag satt tuta på en knapp då det var nån kortis i ratt orka inte felsöka mer. vindrutetorkar mekanism inhandlas hos mb för ca 400kr då den helt kärvat ihop och orka inte uslas,renoveringssats till kopplingscyl på lådan ca 300kr hos mb.ny spolarpump till vindruta universal 200kr finns säkert 1000 grejer man kan laga å fixa med men jag nöjer med att enbart fixa det bes säger till om och sånt som verkligen måste åtgärdas. hade det inte varit för den löjligt dyra dieselskatten hade jag nog haft en standard w463 300d i skapligt skick som familje bruksbil som ett önskemål.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: köpte en överlevnadsbil
InläggPostat: sön 27 jan 2013, 18:55 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 27 dec 2012, 12:01
Inlägg: 70
blev en 1996 4x4 dodge ram 12v cummins pickup 1 1/2 hytt som familje bruksis istället för gw w463,inte mycket till terräng/överlevnadsbil men "vanliga" vägar med lite snö eller annan typ av hinder klarar den galant-även med MASSOR av diverse stuff på flaket. motorn har mycket trevlig karaktär.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: köpte en överlevnadsbil
InläggPostat: sön 27 jan 2013, 18:57 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
De stora amerikanarna är trevlig och hyfsade på svåra vägar och riktigt prisvärda så länge som man inte tänker köra alltför långt (törstiga). Någon särskild utrustning du skaffat till den?

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet