Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: köpte en överlevnadsbil
InläggPostat: tor 27 dec 2012, 12:41 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 27 dec 2012, 12:01
Inlägg: 70
och geländewagen heter den! fabriksbyggd med: 2wd/4wd/ 100% diffspärr fram+bak hydrauliskt styrt med spak från cupen.mekanisk dieselmotor utan elstyrning.ja bilens hela elsystem ryms på ett a4 papper inkl kopplingsschema. den är extrautrustad med vinsch,snorkel,ac ombyggd till tryckluft,extraljus,safari räcke,33" hjul mm. perfekt domedagsbil!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: köpte en överlevnadsbil
InläggPostat: tor 27 dec 2012, 14:30 
Offline
The Walrus
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 12 dec 2012, 11:28
Inlägg: 237
Ort: With the Polar dudes
Grattis! Synd bara att reservdelskontot blir högt. Men ska man inte använda den i daglig drift, så ska det väl inte behövas så mycket delar

_________________
"Jag seglat över haven snart nog i 20år, lärt att dystra dagar kommer och går"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: köpte en överlevnadsbil
InläggPostat: tor 27 dec 2012, 16:49 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
stepside skrev:
och geländewagen heter den! fabriksbyggd med: 2wd/4wd/ 100% diffspärr fram+bak hydrauliskt styrt med spak från cupen.mekanisk dieselmotor utan elstyrning.ja bilens hela elsystem ryms på ett a4 papper inkl kopplingsschema. den är extrautrustad med vinsch,snorkel,ac ombyggd till tryckluft,extraljus,safari räcke,33" hjul mm. perfekt domedagsbil!


Ålder på fordonet och vad fick du ge? Geländewagen är en riktigt fint överlevnadsbil... Men ack sååååååå dyr.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: köpte en överlevnadsbil
InläggPostat: tor 27 dec 2012, 17:15 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Här finns kanske en av intresse 3700 eur för en även lite äldre är inte så dyrt .

http://www.auto24.ee/used/1207761

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: köpte en överlevnadsbil
InläggPostat: tor 27 dec 2012, 19:32 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 27 dec 2012, 12:01
Inlägg: 70
1981. inte dyrare än andra bilar i slitdelar. de går sällan sönder och fungerar fast de är mycket mycket slitna.pris efter modell och skick antar jag. min är sliten men funkar fint och är mycket nöjd med den,använder den inte som daily driver,då finns det bättre alternativ tycker jag. tidigare ägare har tagit en tur till afrika med den lite bilder finns här http://www.4x4expedition.se/ håller just nu på med lite spekulationer kring fäste för ytterligare ett reservhjul bak och onboard welder i form av försvarets 24v generator och ett winsch fäste bak.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: köpte en överlevnadsbil
InläggPostat: tor 27 dec 2012, 20:55 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jan 2012, 15:15
Inlägg: 232
Verkar som en potent överlevnadsbil om nu inte rosten är allt för överdjävlig.

Fanns ju hur mycket som helst att läsa om "Glenn". :D

/T

_________________
Gyttorp - När du får oväntat besök.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: köpte en överlevnadsbil
InläggPostat: tor 27 dec 2012, 21:42 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 27 dec 2012, 12:01
Inlägg: 70
ja glenn heter den fortfarande,lillflickan älskar när pappa hämtar på dagis med glenn. som sagt rosten är igenteligen en skönhetsdetalj då den inte påverkar bilen negativt mer än kosmetiskt och ofrivillig ac. har man inte så höga krav är den relativt lätt att rostlaga oxå,inte så mycket svåra karosslinjer direkt. har även en linder 525 kanot som jag lackat i 3 gwagen färger i nåt slags camoutförande (colorado beige=samma som glenn upptil+ agave grön=favorit+svart=honeycomb nät över hela kanot) som ska vara permanent monterad på taket sommartid. 5 hella 3003 på taket nu och fler blir det runt hela bilens tak fast då som arbetsbelysning. det finns inget stop för alla ideer man får till en sådan här slags bil,jättekul faktiskt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: köpte en överlevnadsbil
InläggPostat: tor 27 dec 2012, 21:52 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 27 dec 2012, 12:01
Inlägg: 70
det är faktiskt bra att de är rostiga för annars hade nog ingen varit till salu för överkomliga pengar överhuvetaget,de flesta är mycket nöjda med sina gwagens allt från bönder,militärer,äventyrare,stureplansbrats,survivalister,mm. det ramlar ut skattebefriade gwagens på blocket imellanåt och de brukar kosta 25-60 tkr beroende på skick.den lite bättre onroad w463 gwagen som kom 1991 brukar kosta från 70tkr men då tillkommer en skämtsamt dyr dieselskatt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: köpte en överlevnadsbil
InläggPostat: tor 27 dec 2012, 22:39 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Är det den 4 cylindriga lastbilsmotorn som sitter i din bil ? I så fall har den inte förkammare vilket gör att den är känsligare på bränslet än andra mercor . Unimogen hade också den där motorn i sina bilar . En motor som är väldigt tålig men som sagt inte klarar att köras på matolja lika lätt som de dieslar från mercedes med förkammare .

men jag kan inte vara helt säker , geländern gjordes med 240 dieseln med , den 5 cylindriga och då har den förkammare .
Finns väl även med en 6a i .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: köpte en överlevnadsbil
InläggPostat: fre 28 dec 2012, 00:08 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 09 dec 2009, 14:25
Inlägg: 726
Ort: Järnbäraland
Det verkar finnas några här på forumet med ett intresse för terränggående bilar, gissar på att du inte är den enda man återfinner på ett annat forum om man skulle se förbi opsec. Jag skulle gärna äga en gw om det inte var för priset och att folk verkar hålla på reservdelarna på samma sätt som med volvo sugga.

_________________
Z☣mbierna kommer inte att döda sig själva.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: köpte en överlevnadsbil
InläggPostat: fre 28 dec 2012, 00:24 
vettig bil, speciellt utan allt för mycket elektronik

på valpen hadde jag en extrawinch som jag kunde fästa bak och fram med för den delen
ha en flyttbar winsch är inte fel, eller även en handjagad spaklyftblock, inget kul men väldigt funkis att flytta bil om man trängt in sig på fel ställe eller lutar för mycket :notme: :lol:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: köpte en överlevnadsbil
InläggPostat: fre 28 dec 2012, 02:22 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 27 dec 2012, 12:01
Inlägg: 70
gw har 240d och 300d om617 från start 1979-1991 och efter 91 kom om603 6cyl osv. jag har en nyare sk.stjärnkolvsmotor 5cyl i och den är mysig. vad är det för reservdelar alla tycks tro man måste ha och är så dyrt och inte går att hitta?? jag har en fast winch fram och har köpt en till som jag prångt vill ha fastmonterad bak och jag vet att det går för jag vill. opsec är det att man är lite hemlig i sitt överlevnadstänk och buffrande? har kört på det i ett år faktiskt och i smyg stulit andras braiga och tänkvärda saker,tips på diverse forum. tycker inte det spelar roll längre så länge man inte talar allt för högt intill "vanligt folk" för de tycker garanterat du är störd och sen en dag ber de om skjuss och mat och ved och stearinljus och medicin osv osv för de vet jag råkar ha. det svåra med hela den här "survival grejen" var att få frugan att förstå att jag tycker det här är viktigt för familjens skull, för det tar lite energi och kapital och uppoffringar .hon tyckte såklart jag var helt i det blå men efter ett tag när jag gjort henne upmärksam(räcker med att kolla på tv4 nyheterna faktiskt men youtube har ju fantastiska dokumentärer typ peak oil,everything,after armageddon osv som man kan råka titta lite på i förbifarten) på den sårbarhet vi har i vårt moderna samhälle är hon med och nu är det allvarligt kul inte bara allvarligt som jag kanske kände först. ps: som daily driver vintertid har jag en rostig gammal subaru legacy kombi inköpt för 4000kr inkl kassetradio och takbox nybes och skattad fullt fungerande och de dräller av dessa på beg marknaden helt klart underskattade gamla pärlor! bra för mig...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: köpte en överlevnadsbil
InläggPostat: fre 28 dec 2012, 10:13 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Motorn är en lassisk merca och där är det enkelt och billigt . Ofta billigare att gå på merca direkt än via mekonomen och liknande .
Merca ligger bra i pris där .

Men de har en negativ sak , till en motortyp kan de ha flera växellådor inte bara manuell och automat utan flera olika tillverkares lådor . Så inte lika lätt att hitta rätt , och man bör kolla efter de delar som man fäster mellan lådan och motorn för att det sa stämma och som behövs om man ska byta växellåda .

Har precis bytt låda i min 300 och nu har jag annan låda som är starkare , och nya lådan kom från en annan 300 .

Så allt från motorn och ut till hjulen skulle jag säga är specifikt på din bil och svårare och dyrare delar att ersätta .

I ditt ställe skulle jag leta efter en eller ett par reservdelsbilar med eller utan motor , bara för att ha delarna till drivlinan .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: köpte en överlevnadsbil
InläggPostat: fre 28 dec 2012, 11:56 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 27 dec 2012, 12:01
Inlägg: 70
just mercedes lådor är det ju så att det är superlätt. alla passar imellan varandra hur fint som helst bara man är något insatt i mb världen. tar man en låda ifrån mb pickup typ 310d osv är det lös sprängkåpa och man kan då få det att passa både till gamla 5 cyl och "nya" 6cyl. den stora skillnaden är enkel och dubbelmasse svänghjul och olika utväxlingar. från lådan till fördelningslåda är det en kardan,oxå mycket bra om man skulle vilja customizera nåt. allt i reservdelsväg till mercedes oavsett årsmodell finns och du har på senast 3 dagar fått det du ska ha då mb har troligtvis världens största reservdelslager i tyskland och har långårig tradition om att värna om bra kundservice. sen finns det mycket sk.piratdelar på tex skruvat.se osv. nä det är en myt att mercedes är så dyrt och krångligt, jag vill hävda motsatsen då sakerna håller så oerhört bra till att börja med.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: köpte en överlevnadsbil
InläggPostat: fre 28 dec 2012, 12:12 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
En sanning med modifikation om lådorna . Det är inte bara inpassningen mot lådan som ska stämma , finns lite elkontakter och stag med som bör vara lika . Och på vissa lådor gör de inte det .

Men man måste hålla reda på vilken låda man har och vilken låda man byter till speciellt om man vil renovera lådan vid senare tillfälle .
Går man bara på reg.nummret på bilen så kan man få fel delar till lådan .
Man bör även ha lådans nummer .

Och att alla lådor passar till alla motorer håller jag inte med om . På min 300 fick jag bygga om lite och flytta delar mellan lådorna för att det skulle stämma . Ändå kom nya lådan från en lika bil , men med annan låda .

Har även haft en merca där lådan kom från en gammal modell 115 och den här bilen var en 123a . Det gjorde att tryckplattan och kopplingen tog så mycket stryk att hela drivlinan måste bytas även motorn har påverkats och det läcker i packboxarna

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet