Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Jag kan... (max 5 svar)
...köra in en häst. 5%  5%  [ 3 ]
...köra en inkörd häst. 16%  16%  [ 10 ]
...köra in en oxe. 2%  2%  [ 1 ]
...köra en inkörd oxe. 3%  3%  [ 2 ]
...vare sig köra in eller köra djur. 31%  31%  [ 20 ]
...tänka mig att jobba med att köra djur. 39%  39%  [ 25 ]
...inte tänka mig att jobba med att köra djur. 5%  5%  [ 3 ]
Antal röster : 64
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Körning med djur (fler svar möjliga)
InläggPostat: lör 19 sep 2015, 22:09 
Visst kräver hästar en del. Finessen är ju att verkningsgraden på en häst (eller oxe) är > 100% så man får en nettoavkastning. Jobb blir det men det lönar sig, ungefär som med olja. Hästar lär bli billiga när TEOTWAWKI smyger på oss. Kanske minns ni hur det var på Irland kring 2008 när folk helt enkelt släppte ut sina hästar för att de inte hade råd att ha kvar dem.

Den som har mer mark än man klarar att bruka när traktorerna stannat och dessutom ett hus över kanske skulle kunna göra en deal med nån som kan hästar men saknar mat och tak över huvudet. :notme:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Körning med djur (fler svar möjliga)
InläggPostat: lör 19 sep 2015, 22:15 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Är du duktig med hästar ska det här inte vara några problem och många av våra gamla hästkarlar körde på det här viset ute på åkrarna


Men du kan även råka på hästar som den här och då krävs det att du vet vad du håller på med . Hästen i filmen beter sig knäppt mest för att de som håller på inte vet vad de gör och både selen och fastsättningen i vagnen är helt felkonstruerat .
Jag har kört en häst som betedde sig som denna och det var en häst som var sprängd tidigare , med det menas att den var slut . Efter obduktionen så visade det sig att hjärtat var tre gånger så stort som ett normalt .
Men har också råkat ut för hästar som har varit skrämda och därför extremt svårkörda

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Körning med djur (fler svar möjliga)
InläggPostat: lör 19 sep 2015, 22:19 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
MulenDag skrev:
Visst kräver hästar en del. Finessen är ju att verkningsgraden på en häst (eller oxe) är > 100% så man får en nettoavkastning. Jobb blir det men det lönar sig, ungefär som med olja. Hästar lär bli billiga när TEOTWAWKI smyger på oss. Kanske minns ni hur det var på Irland kring 2008 när folk helt enkelt släppte ut sina hästar för att de inte hade råd att ha kvar dem.

Den som har mer mark än man klarar att bruka när traktorerna stannat och dessutom ett hus över kanske skulle kunna göra en deal med nån som kan hästar men saknar mat och tak över huvudet. :notme:

/MD


Hästar kommer att bli ordentligt mycket dyrare om det inte finns andra möjligheter att driva sig framåt . Bra körhästar är inte så lätt att få tag i och det är en konst att köra in dem . De flesta travhästarna skulle inte gå att bara koppla framför plogen de kan inte dra i selen , de bär sin kusk i sulkyn . Samt att de inte är vana att det ligger linor vid bakbenen vilket framkallar sken och bakutslag .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Körning med djur (fler svar möjliga)
InläggPostat: lör 19 sep 2015, 22:34 
Håller helt med dig Dweomer.

Jag tänker mig att det finns en hel del nordsvenskar och andra lämpliga hästar som idag är promenadhästar som kan bli intressanta i perionden mellan ekonomin i botten och insikten om att oljan är en bristvara. Då kan det vara läge att handla, billigt. I det läget skulle det vara intressant att ha kontakt med nån lämplig person. Typ...

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Körning med djur (fler svar möjliga)
InläggPostat: mån 21 sep 2015, 11:39 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 11:36
Inlägg: 269
Ort: Södra Sverige
MulenDag skrev:
Visst kräver hästar en del. Finessen är ju att verkningsgraden på en häst (eller oxe) är > 100% så man får en nettoavkastning.


Jo. Jag förstår nyttan med hästar.

Men menar ni att man måste ha något dragdjur för att kunna odla allt man behöver till en familj på 5-6 personer?

_________________
Förberedd för allt. Nästan...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Körning med djur (fler svar möjliga)
InläggPostat: mån 21 sep 2015, 11:42 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
huhu sunka skrev:
MulenDag skrev:
Visst kräver hästar en del. Finessen är ju att verkningsgraden på en häst (eller oxe) är > 100% så man får en nettoavkastning.


Jo. Jag förstår nyttan med hästar.

Men menar ni att man måste ha något dragdjur för att kunna odla allt man behöver till en familj på 5-6 personer?


Jag menar att man inte måste det, men att ha ett djur som hjälper till med tunga arbeten lär underlätta rätt så ordentligt, särskilt om man vill skaffa sig lite marginaler. Dock förutsätter ju det kunskaper och ett djur, något som jag egentligen saknar...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Körning med djur (fler svar möjliga)
InläggPostat: mån 21 sep 2015, 14:41 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08 apr 2011, 18:34
Inlägg: 167
Ort: Östergötland
Handlar ju inte bara om odling av mat. Lika viktigt är körning av timmer för virke och ved, persontransporter och skörd av foder åt andra djur som ju är smidigt göra med hästen. En häst är att betrakta som en slags traktor, ett allroundredskap. Arbetsdjuren ger ju som bieffekt en massa gott och nyttigt kött med.

Oxen är ju också bra. Gick en oxdragarkurs för ett tag sedan. Jämnare än hästen i momentet, sävlig, lugn och stark som, ja just det.

_________________
Nöd bryter lag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Körning med djur (fler svar möjliga)
InläggPostat: mån 21 sep 2015, 18:52 
huhu sunka skrev:
Men menar ni att man måste ha något dragdjur för att kunna odla allt man behöver till en familj på 5-6 personer?


Nä, inte alls. Men det blir väldigt mycket enklare. Som sagt ovan är det många saker som blir lättare om man har ett dragdjur. Sen beror det på vad man ser för framtid. Blir det bara en kraftig nedgång då det räcker att dryga ut, eller sätta guldkant, med egenodlat klarar man sig nog bra ändå. Tänker man sig en framtid då allt som beror av olja är i praktiken utom räckhåll för gemene man tror jag häst är mycket mycket bra.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Körning med djur (fler svar möjliga)
InläggPostat: mån 21 sep 2015, 19:53 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
MulenDag skrev:
huhu sunka skrev:
Men menar ni att man måste ha något dragdjur för att kunna odla allt man behöver till en familj på 5-6 personer?


Nä, inte alls. Men det blir väldigt mycket enklare. Som sagt ovan är det många saker som blir lättare om man har ett dragdjur. Sen beror det på vad man ser för framtid. Blir det bara en kraftig nedgång då det räcker att dryga ut, eller sätta guldkant, med egenodlat klarar man sig nog bra ändå. Tänker man sig en framtid då allt som beror av olja är i praktiken utom räckhåll för gemene man tror jag häst är mycket mycket bra.

/MD



Vad menas med allt ? Är det spannmål också ? I så fall talar vi om ytterligare 1000 m2 per person . Oljeväxter för att få olja till matlagningen ?
Sockerbetor för socker ?
Eller är det bara grönsaker ?

Ett grönsaksland klarar man nog med enbart handkraft . Lite beroende på jordarten . Men sen blir det jobbigt .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Körning med djur (fler svar möjliga)
InläggPostat: mån 21 sep 2015, 20:18 
Med allt tänkte jag på oljor, bränslen, nytillverkade polymerer av lite högre kvalité, gödning, bekämpningsmedel, reservdelar till maskiner och fordon. Även om det finns olja kvar finns det de, däribland jag, som misstänker att nedsidan av PO riskerar medföra ekonomiskt sammanbrott som får det mesta av - åtminstone internationell - handel att avstanna. Det medför i sin tur det där "allt". Worst case alltså.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Körning med djur (fler svar möjliga)
InläggPostat: tor 30 jun 2016, 23:54 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Min far (numera död) körde in en tjur för skojs skull på den tiden man körde med häst. Han sa att den gjorde mer som den ville. (Han var egentligen ingen hästkarl, men jag tror det var före traktorn. Det var hästar man använde.)

Jag har faktiskt ristat ett potatisland med två mänskliga dragare. Min far spikade ihop en manick av brädor med två eller tre spetsar med lagom avstånd. De drog och vi ristade fåror på ett slätt och bearbetat potatisland (sandjord), kanske 5-10 cm djupa fåror. Sedan satte vi potatisen i fårorna och grannen kom och plöjde över fårorna, så att det blev ett vanligt potatisland. Så vitt jag minns var det nog ganska tungt för dem, men inte för mig. Jag försökte hålla manicken lagom djupt och det lyckades förstås inte alltid.

Helt handdrivet jordbruk blir nog mycket tungt, men om det är enda sättet är det värt att göra. För övrigt är potatis en bra och säker gröda om man inte har nematoder. De gillar litet grovt omkring sig och kräver inte väl bearbetad jord heller.

Det bästa vore nog om man kunde köra med kor. Har man tillgång till en ko vill man ändå föda den. Getter ger ju också mjölk och är lättare att föda. Hundar är otroligt starka, men det är nog svårt att få dem att dra i den riktning och hastighet man vill. Har man inte råd att föda en häst och inte kan sälja den så äter man förstås upp den. Många kan inte tänka sig hästkött, men jag förstår inte vad det skulle vara för fel med det.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet