Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: kortsiktig överlevnad inför långsiktig överlevnad?
InläggPostat: ons 07 aug 2013, 09:02 
Var i hela friden är stormköket?

Har lurchat runt här och läst och läst och läst sedan ett tag tillbaka då jag halkade in här då jag letade sovsäck :). Jag fastnade helt enkelt. Har dock ett par novisfunderingar kring övergångsöverlevnad, resurser, utrustning tillflyktsort mm. Bare with me please.

-shtf nyss. Ponera att man tagit sig till det ni kallar bol. Sen då? Hur undviker man att svälta? Har man lagrat tillräckligt med konserver osv för att vänta tills man kan skörda egenodlad mat? Eller åker man till sin bol ofta i ett normaltillstånd för att ha odlingar osv igång redan innan shtf?

-shtf nyss. Samma som ovan fast gällande relativt långvarig vattentillgång?

-Sverige har 9,5 miljoner invånare i dagsläget. Många här pratar om att bo på landet efter shtf, detta förutsätter att Många måste dö. För inte kan 9,5 miljoner få plats med självförsörjnimg på landet. Förutsätter ni i era planer att många dör och att ni klarar er tack vare detta?

Hur förbereder man sig på olika sätt för om shtf kommer snabbt eller krypande? Spomtant tänker jag mig två helt olika bob, bol, matplanering/vattentillgång för de olika scenarierna.

Är jag ute och cyklar, vilket jag gillar. I skogen. Själv.

Inläggsrubrik: Re: kortsiktig överlevnad inör långsiktig överlevnad?
InläggPostat: ons 07 aug 2013, 09:21 
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Välkommen!

Jag har själv brottats med ungefär samma frågor och det finns inget enhetligt svar tror jag. Förutsättningarna är helt enkelt väldigt olika oss emellan. Bor man i lägenhet i stan med en BOL rätt långt iväg kan det vara svårt att hålla igång odlingar, då är det kanske bättre att ha ett rejält matlager för att vara säker ett eller två år innan man kommit igång.

Själv bor jag redan lantligt med sikte på gård och då har jag ingen BOL utan bygger min tillvaro runt denna permanent. Vi odlar i liten skala idag, har höns och bin och lagrar skörden på olika vis. På det viset har man mindre startsträcka till omställning om det skulle behövas, plus att man redan gjort missar och lärt sig av dem när det inte varit akut att allt måste funka.

Om en riktig SHTF situation inträffar så kommer många att dö som samhället ser ut nu. Allt är sträckt till bristningsgränsen när det gäller tex minimal lagerhållning av basvaror, mediciner mm. Hur många kan hålla värmen i lägenheter idag vid ett längre strömavbrott mitt i vintern och dessutom förse sig med mat och vatten?

Svenska medborgare, kom ihåg: Varje angrepp mot rikets frihet och självständighet skall mötas med vapen. Det totala kriget kräver det totala försvaret. Varje meddelande om att motståndet skall uppges är falskt. -Om kriget kommer, 1943 års utgåva.

Inläggsrubrik: Re: kortsiktig överlevnad inför långsiktig överlevnad?
InläggPostat: ons 07 aug 2013, 10:23 
Var i hela friden är stormköket?

Men matlager för ett eller två år?! Är det realistiskt? Krävs en del yta och rätt mycket konserver då.

Jag kan tänka att det kan vara rimligt att ha bob's till familjen för händelse av behov av akut evakuering. Sen kan jag tycka att man hemma bör ha ett par dunkar vatten, spritkök, tröd, fak, lite konserver, batterier, ljus, lykta osv för händelse av säg några dagars/en veckas driftavbrott.

Men att materiellt bunkra för händelse av världskrig med mdw eller annan total apokallyps/kollaps känns övermäktigt och omöjligt. Man får nog lov att improvisera då. Och lets face it, vi lever ju nästan alla i nuläget inom samhällets olika system. Ska man klara sig när shtf ordentligt ska man nog levt utanför samhällets system rätt länge för att ha vanan inne. Dock kommer man få helt andra problem då med folk som inte gjort det innan...

InläggPostat: ons 07 aug 2013, 10:37 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Allt är ju en balansgång.... Stora lager kräver mycket arbete för att fungera, och jag har väl landat i att nån månads till två månaders konsumtion är rimligt för mig att ha. Det som inte ordnat sig på en till två månader lär kräva betydligt större satsningar än vad jag kan lagra inför, och då hamnar man ju i det läget att man antingen flyttar på sig till nåt ställe där det finns mat, eller börjar med långsiktig anskaffning av mat (jakt, fiske och odling)

Samma gäller ju för vattnet, en förstahandsförbrukning kan man ju ha på plats, men på sikt behöver man ha utrustning för att pumpa och rena sitt eget dricksvatten.

InläggPostat: ons 07 aug 2013, 14:14 
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

fällkniv skrev:
Men matlager för ett eller två år?! Är det realistiskt? Krävs en del yta och rätt mycket konserver då.

Jag kan tänka att det kan vara rimligt att ha bob's till familjen för händelse av behov av akut evakuering. Sen kan jag tycka att man hemma bör ha ett par dunkar vatten, spritkök, tröd, fak, lite konserver, batterier, ljus, lykta osv för händelse av säg några dagars/en veckas driftavbrott.

Men att materiellt bunkra för händelse av världskrig med mdw eller annan total apokallyps/kollaps känns övermäktigt och omöjligt. Man får nog lov att improvisera då. Och lets face it, vi lever ju nästan alla i nuläget inom samhällets olika system. Ska man klara sig när shtf ordentligt ska man nog levt utanför samhällets system rätt länge för att ha vanan inne. Dock kommer man få helt andra problem då med folk som inte gjort det innan...

Det var lite av poängen med mitt svar att man tar det så långt som man tycker är rimligt. Det finns garanterat de med målsättningen att ha mat redo för flera år, själva har vi mat för några månader. Att preppa helt själv för alla typer av händelser kommer att bli övermäktigt, mitt tips om det är att försök hitta fler med dessa funderingarna i din närhet. Det blir en ren avlastning och en trygghet att kunna diskutera lite praktiska saker med någon. Själv var jag mycket skeptisk först till att någon annan i min bekantskapskrets kunde vara intresserad av detta, men jag blev positivt överraskad. Sedan har du alla möjligheter att knyta bra kontakter via detta forumet med.

:)

Svenska medborgare, kom ihåg: Varje angrepp mot rikets frihet och självständighet skall mötas med vapen. Det totala kriget kräver det totala försvaret. Varje meddelande om att motståndet skall uppges är falskt. -Om kriget kommer, 1943 års utgåva.

InläggPostat: ons 07 aug 2013, 14:53 
En del har redan sagts så jag tycker att:

Börja med att se till att du har ungefär den beredskap du beskrivit. Se till att du klarar åtminstone en vecka i bostaden.

Testa att baka lite matbröd. Det finns en del kul recept som är enkla. Just det här är en av mina favoriter.
http://www.recepten.se/recept/moerkt_broed.html Blev det bra kan du lägga upp ingredienser till det i förrådet

Gör din egen soppa med ärter och bönor, från start. Lägg i blöt och fixa nästa dag. Blev det bra? Bunkra lite x-tra. osv.

Så ska du va välkommen, och ställ alla frågor du har. Det finns massor med folk som gärna hjälper till. Ta ett steg i taget!

InläggPostat: ons 07 aug 2013, 15:28 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Har själv ett matförråd som räcker ca 3-4 månader för hela familjen men har såklart inte köpt allt på en gång. Det är viktigt att allt roteras efter bäst-före-datum.
Ett bra tips är att varje gång du köper en konserv för att äta så köper du en till för förrådet. När du sedan har ett litet lager och tex vill ha vita bönor så tar du en burk och skriver upp två på inköpslistan. Går förvånansvärt snabbt att bygga upp ett hyfsat lager.
Håll utkik efter mängdrabatter.
Tex salt och socker håller i all evighet så där kan man inte köpa för stort paket. Granngården har 25kg säck insaltningssalt för runt en hundring :)
Gör även lite listor på andra saker förutom man som ni behöver i hushållet. Säg att du vill klara dig i 2 månader så kollar du upp hur mycket ni gör av med på den tiden av tex: toapapper, tandkräm, diskmedel, tvättmedel, tvål mm.
Det är en skön känsla att veta att man har det mesta hemma och inte behöver gå till affären på en månad om man inte skulle vilja/kunna. Har varit bra tex vid magsjuka :-g

InläggPostat: ons 07 aug 2013, 16:20 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Och sedan ju mer jag preppat för ju mer och ju värre saker kommer jag att kunna klara .

Bara preppa för elavbrott hjälper lite men inte för allt som kan hända av en översvämmning osv . Kanske inte så men du fattar ?

InläggPostat: ons 07 aug 2013, 22:53 
@fällkniv: Du har ju fått massa svar så jag tänkte mer ge min personliga syn på saken.

Jag preppar för två rätt olika varianter av händelser som kräver olika förberedelser.

Dels det MSB varnar för; storm, elavbrott och drivmedelsbrist men jag har tagit i rätt rejält jämfört med deras rekommendationer. Vi klarar oss isolerade i mer än en månad, det som kan ställa till problem är värme (ska fixas).

Dels för kollaps av samhället som vi känner det. Det gör jag inte i första hand för min egen skull utan för mina vuxna barn. Målet är en fullt fungerande gård i artonhundratalstappning kompletterad med vissa lyxmoderniteter som kommer att vara underlättande så länge de funkar. Utåt sett blir det ett "pittoreskt sommarställe med gammaldags charm".

Min tro är att en eller flera av energi, ekonomi och ekologi (klimat) kommer att få samhället att (total-)haverera inom mina barns livstid. Jag tror inte att haveriet kommer att vara plötsligt utan något vi märker genom att saker sakta blir allt sämre kombinerat med akuta kriser då och då. Kriserna kommer vi emellanåt att återhämta oss ifrån så att det mesta är som innan och ibland kommer de att medföra bestående förändringar.

Varje sådan kris medför behov av kortsiktiga förberedelser och under den långsamma förändringen mellan kriserna när allt blir sämre behövs något som kan ersätta eller komplettera butikernas utbud och bristande samhällsservice. En över tid ökad grad av självhushållning för familjens behov kombinerat med lager för de plötsliga kriserna hoppas jag ska ge oss en god möjlighet att komma igenom nedgången i tillräckligt gott skick för att kunna leva vidare.

Korta kriser riskerar i mina tankar att bli ganska långa så en dryg månads reserver känns otillräckligt. En bekanting resonerar som så att han ska ha ett års lager för att komma igång med självhushållningen och ett års lager till ifall det blir missväxt. Jag har inte möjlighet att lagra så mycket men tycker ändå att hans tänk är vettigt. Genom att börja med miniatyrsjälvhushållning redan nu har jag lite försprång om det går illa snabbare än väntat så jag hoppas att en kombination av större lager, fungerande delvis självhushållning, en del kunskaper och ett bra "sommarställe" med förutsättningar för torparliv ska räcka.

Vad tror du själv om t.ex. ekonomin i världen, är det bara en hickning? Jag känner mig inte trygg i att vare sig jag eller frun har jobben kvar om några år, vad ska vi göra då? Om A-kassant skurits ned till att bestå av soppkök och sjukvården bara hanterar akutfall, hur klarar vi oss? Mitt svar finns ovan, vilket är ditt - för dig själv? (Menar inte att du ska redogöra för hur du tänkt lösa det även om det skulle vara intressant att läsa, mer att du kanske bör läsa in alla de "vardagskriser" man kan hamna i när du läser om alla förberedelser.)

Men allt ovan är ju förstås bara min syn på saken utifrån vad jag tror kan hända. :)

/MulenDag

InläggPostat: fre 09 aug 2013, 10:30 
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

MulenDag skrev:
Men allt ovan är ju förstås bara min syn på saken utifrån vad jag tror kan hända. :)
/MulenDag

Ibland behöver jag läsa någon annans tankar för att bättre förstå mina egna. Jag tänker och förbereder mig på liknande sätt, för en månads MSB-kris respektive den mer långsamma samhällskollapsen, men jag har inte kunnat formulera det så bra.

Swedala

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ]