Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Krisforskare sågar myt: Ett flertal förvånar sig själva
InläggPostat: sön 26 nov 2017, 11:02 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Bakom SVDs betalvägg, så jag klipper och klistrar lite citat också.
https://www.svd.se/krisforskare-sagar-m ... sig-sjalva


Vår initiala reaktion är trög, säger Misse Wester. Vi är otroligt ovilliga att överreagera på det som händer innan vi har ordentligt på fötterna.

När den akuta katastrofen är ett faktum agerar människor förvånansvärt likartat: vi flyr, blir handlingsförlamade eller tar strid

Bäst tycks hjärnans överlevnadsprogram fungera när det gäller hanteringen av kortvariga och akuta hot.
– Vi är skapta för att klara av omedelbar stress. Många blir förvånade över sina reaktioner när de ser tillbaka. En del berättar om hur coola och fokuserade de var i situationen.

De sociala banden mellan människor är starka, ända in i döden.
– Efter bränder på diskotek har man sett att de omkomna ligger tillsammans med dem som de kom dit med. Människor knyter ihop sig med sina nära. Det är fruktansvärda bilder att ta del av, men även dödsfall hjälper oss att förstå katastrofer, säger Misse Wester.
Också andra sociala normer är fortsatt starka under kriser. Den laglöshet som så många gånger skildrats i katastroffilmer stämmer dåligt överens med gruppbeteenden i verkliga skeenden, enligt Ann Enander.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Krisforskare sågar myt: Ett flertal förvånar sig själva
InläggPostat: sön 26 nov 2017, 13:01 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
Intressant.
En hypotes, Jag tänker på att vi människor är flockdjur, och det är lättare att reagera i flock på akuta saker, jämfört med händelser som sker i längre tidshorisont då vi inte ser "flockmönstret" lika enkelt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Krisforskare sågar myt: Ett flertal förvånar sig själva
InläggPostat: sön 26 nov 2017, 17:14 
som jag ser det så är flockbetende oftast skadligt för den tankekraft som borde var

skulle nog kunna göra en formel på det om en grupp är ickespecifik

genomsnitts iq är ju 100

för en grupp blir den roten ur antalet / antalet * iq

för 2 blir gruppmedel iq 70
för 3 , 58
för 10 , 32
för 349 , 5 :twisted:

fan vet om man inte borde publicera det i någon vetenskapligt magasin som en doktorsavhandling...
för jag tror det stämmer i praktiken, suck....

så om du är i en grupp, följ inte gruppen, bryt dig ur och tänk själv


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Krisforskare sågar myt: Ett flertal förvånar sig själva
InläggPostat: sön 26 nov 2017, 17:42 
Misse Wester har rätt i mycket, men det finns en fara i att lyssna blint på henne. Som att hon hävdar att människor hjälps åt i den akuta krisfasen och inte plundrar och begår brott. Detta har motbevisats, vilket jag tidigare gett exempel på i andra trådar, som vid strömavbrottet i Tensta detta eller förra året.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Krisforskare sågar myt: Ett flertal förvånar sig själva
InläggPostat: sön 26 nov 2017, 19:43 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Inte vet jag om ett strömavbrott är att betrakta som en kris eller en katastrof.

Allt vad jag tycker mig ha läst är att människor hjälps åt i krissituationer och katastrofer som krig, jordbävningar, översvämningar etc. Då sätts ju också det vanliga lagarna ur spel och det gäller att överleva och hjälpa andra att överleva.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Krisforskare sågar myt: Ett flertal förvånar sig själva
InläggPostat: sön 26 nov 2017, 20:21 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Citera:
vi flyr, blir handlingsförlamade eller tar strid

Perfekta instinkter för överlevande arter.
fly: flyktdjurets överlevnadsinstinkt
handlingsförlamning: katalepsi. Det får rovdjur som bara äter byten som de själva fångat och dödat att lämna en ifred.
ta strid: rovdjurets instinkt i en trängd situation.

Vår art verkar ha alla av dessa tre instinkter. Det säkrar gruppens överlevnad. Inte att alla överlever, men att några som råkar ha den instinkt som passar situationen bäst kan överleva.

Det rationella handlandet kommer senare då förnekelsefasen är förbi.

Edit: det verkar ha ett namn nu också och det har forskats i ämnet. Fight, Flight or Freeze response.
http://www.stressstop.com/stress-tips/a ... stress.php
Det handlar alltså om omedelbar reaktion vid fara.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Senast redigerad av Jaakko ons 29 nov 2017, 08:57, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Krisforskare sågar myt: Ett flertal förvånar sig själva
InläggPostat: sön 26 nov 2017, 21:22 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Så trög är inte initala reaktionen i alla lägen. Det finns ju masshysteri också, se bara på radioutsändningen av Världarnas krig av H. G. Wells. Somliga tog livet av sig.
Ogrundad aggressivitet: Någon snodde min cykel så att jag missade något viktigt. Slå ihjäl (valfri etnisk grupp)! Min favoritspelare har blivit utvisad så motståndarna vann (HELT ORÄTTVIST!!!). Slå ihjäl domaren och alla som har fel färg på halsduken.
När krubban är tom bits hästarna. Lynchningar och vanlig mobbning etc.

Gloomyvice skrev:
Bakom SVDs betalvägg, så jag klipper och klistrar lite citat också.
https://www.svd.se/krisforskare-sagar-m ... sig-sjalva


Vår initiala reaktion är trög, säger Misse Wester. Vi är otroligt ovilliga att överreagera på det som händer innan vi har ordentligt på fötterna.

När den akuta katastrofen är ett faktum agerar människor förvånansvärt likartat: vi flyr, blir handlingsförlamade eller tar strid

Bäst tycks hjärnans överlevnadsprogram fungera när det gäller hanteringen av kortvariga och akuta hot.
– Vi är skapta för att klara av omedelbar stress. Många blir förvånade över sina reaktioner när de ser tillbaka. En del berättar om hur coola och fokuserade de var i situationen.

De sociala banden mellan människor är starka, ända in i döden.
– Efter bränder på diskotek har man sett att de omkomna ligger tillsammans med dem som de kom dit med. Människor knyter ihop sig med sina nära. Det är fruktansvärda bilder att ta del av, men även dödsfall hjälper oss att förstå katastrofer, säger Misse Wester.
Också andra sociala normer är fortsatt starka under kriser. Den laglöshet som så många gånger skildrats i katastroffilmer stämmer dåligt överens med gruppbeteenden i verkliga skeenden, enligt Ann Enander.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Krisforskare sågar myt: Ett flertal förvånar sig själva
InläggPostat: sön 26 nov 2017, 21:31 
Rakkuraj skrev:
Inte vet jag om ett strömavbrott är att betrakta som en kris eller en katastrof.

Allt vad jag tycker mig ha läst är att människor hjälps åt i krissituationer och katastrofer som krig, jordbävningar, översvämningar etc. Då sätts ju också det vanliga lagarna ur spel och det gäller att överleva och hjälpa andra att överleva.


Så du tror att dessa människor som rånar och plundrar vid ett strömavbrott skulle ena sig med sina medmänniskor om det bara blev en lite allvarligare kris?

Misse tar sin utgångspunkt i Hurricane Katrina, där hon menar att myndigheternas beslut om undantagstillstånd hindrade människor från att hjälpa varandra. Hon menar alltså att människor i den initiala fasen kommer enas, tex. vid en naturkatastrof. Jag menar att det finns skäl att ställa sig skeptisk till detta, främst beroende på var man bor. I utanförskapsområdens närhet bör man anta försiktighetsprincipen och anta att det kommer finnas människor som utnyttjar tillfället till att begå brott.

Misses forskning är, enligt henne själv, också tillämpbar på västvärlden. Eftersom de som bor i våra utanförskapsområden sällan kommer från västvärlden skulle detta kunna förklara varför hennes tes kan motbevisas i dylika fall.
Jag tror att man kan söka svar till varför i forskning om mellanmänsklig tillit inom olika kulturer om man vore intresserad.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Krisforskare sågar myt: Ett flertal förvånar sig själva
InläggPostat: sön 26 nov 2017, 22:24 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Bara för att någon studerat/forskat på något betyder det inte att de slutsatser personen dragit är korrekta.
Jag tycker man ska ifrågasätta "forskningsrön" oftare, ibland visar det sig efter ett tag, kanske ett decennium att det som presenterats är totalt åt helvete men det låtsas man inte om, utan forskar glatt vidare så länge pengarna räcker.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Krisforskare sågar myt: Ett flertal förvånar sig själva
InläggPostat: sön 26 nov 2017, 22:57 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
oldie skrev:
Bara för att någon studerat/forskat på något betyder det inte att de slutsatser personen dragit är korrekta.
Jag tycker man ska ifrågasätta "forskningsrön" oftare, ibland visar det sig efter ett tag, kanske ett decennium att det som presenterats är totalt åt helvete men det låtsas man inte om, utan forskar glatt vidare så länge pengarna räcker.

Det är därför man läser igenom papperna och letar efter metodfel, bristande matematisk grund etc. Ofta, men inte alltid, är det ganska uppenbart huruvida de försökt göra det vettigt eller ej.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Krisforskare sågar myt: Ett flertal förvånar sig själva
InläggPostat: mån 27 nov 2017, 00:20 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Harmklinga skrev:
Misse Wester har rätt i mycket, men det finns en fara i att lyssna blint på henne. Som att hon hävdar att människor hjälps åt i den akuta krisfasen och inte plundrar och begår brott. Detta har motbevisats, vilket jag tidigare gett exempel på i andra trådar, som vid strömavbrottet i Tensta detta eller förra året.


Nu känns inte den där Misse som någon vars ord jag skulle lita till 100% på. Men hon säger även
"Också andra sociala normer är fortsatt starka under kriser."

Och det är väl kanske redan en norm att bete sig som du beskriver i de där områdena.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Krisforskare sågar myt: Ett flertal förvånar sig själva
InläggPostat: mån 27 nov 2017, 07:26 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Harmklinga skrev:
Så du tror att dessa människor som rånar och plundrar vid ett strömavbrott skulle ena sig med sina medmänniskor om det bara blev en lite allvarligare kris?


Jag tror inte att det går att generalisera. Det finns säkert psykopater bland dem och såna vill jag aldrig vara i närheten av. Men dom flesta av oss är inte psykopater, tack och lov. Om man läser om människans ursprung och hur vi människor har blivit människor så är en unik egenskap för oss förmågan till samarbete och icke aggressivitet. Att unga män drar runt och härjar är också en egenskap som finns i alla kulturer och i alla tider. Det tar sig bara olika uttryck. Blandar man dessutom in lite explosiva blandningar som utanförskap och känsla av mindervärde så har man direkt ett mer aggressivt uttryck. Normalt sett är det här män som vill visa sig duktiga och ta en plats i samhället eller i gruppen och visa sig värdiga. Idag, i de flesta kulturer, försöker vi kanalisera detta genom t ex idrottsutövning.

I många historiska kulturer har man förstått detta och det har varit legitimt att dra ut och härja. Kanske någon grannstam har blivit drabbat, några kreatur blivit bortrövade eller någon ung kvinna.

Därför tror jag att vid en kris eller katastrof kommer dom som idag plundrar och gör inbrott göra stor nytta och hjälpa sina medmänniskor i en allvarlig kris. Då kommer dom att känna sig nyttiga och behövda, något vi alla strävar efter.

Därmed vill jag inte säga att det inte är ett problem vi har med att man slår sönder och rånar när det blir strömavbrott. Det är klart att det är ett problem.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Krisforskare sågar myt: Ett flertal förvånar sig själva
InläggPostat: mån 27 nov 2017, 12:22 
Var och en är salig i sin tro.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Krisforskare sågar myt: Ett flertal förvånar sig själva
InläggPostat: mån 27 nov 2017, 12:50 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Man hjälper de man identifierar sig med, inte de man hatar, under en kris. Idag har Sverige importerat tiotusentals fientligt inställda unga män i vapenför ålder som ser oss som svennehurer. Man kan försöka förklara bort allt som sker med socioekonomiska faktorer men verkligheten är betydligt allvarligare. När de socioekonomiskt utsatta Finnarna kom hit var det knytnävsslagsmål i skolorna på sin höjd för de hade samma grundläggande värderingar. Idag har överfallsvåldtäkter och hot exploderat och fienden lever mitt ibland oss. Om man inte anser att de är fienden så tror man att hela världen är våra vänner oavsett hur de beter sig.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Krisforskare sågar myt: Ett flertal förvånar sig själva
InläggPostat: mån 27 nov 2017, 13:18 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 11 aug 2017, 10:49
Inlägg: 27
somvanligt skrev:
Man hjälper de man identifierar sig med, inte de man hatar, under en kris. Idag har Sverige importerat tiotusentals fientligt inställda unga män i vapenför ålder som ser oss som svennehurer. Man kan försöka förklara bort allt som sker med socioekonomiska faktorer men verkligheten är betydligt allvarligare. När de socioekonomiskt utsatta Finnarna kom hit var det knytnävsslagsmål i skolorna på sin höjd för de hade samma grundläggande värderingar. Idag har överfallsvåldtäkter och hot exploderat och fienden lever mitt ibland oss. Om man inte anser att de är fienden så tror man att hela världen är våra vänner oavsett hur de beter sig.



Precis, och om det "oväntade" händer kommer jag först och främst att lita på mina likar. Jag bor i ett "normalt" område, men har bara några kilometer till ett av de sk no-go zonerna (eller på PK-språk, socioekonomiskt utsatta områden) som vi har i Svedala. Jag ser numer grupper av unga män från icke-skidåkande nationer röra sig i området, och guess what? Det har nu infunnit sig personrån och inbrott i området, det fanns inte förr. Skulle jag lita på dessa i ett shtf-läge? Knappast.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet