Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Kunna eller äga, är ägande värdelöst?
InläggPostat: ons 02 apr 2014, 18:12 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
T-72 skrev:
Lite skämtsamt kunde man svara: är det bättre att äga en bil eller kunna springa fort?

Personligen ser jag ingen anledningen att välja ena eller andra. I början överkompenserar man sin icke kunskap med att köpa mycket och ibland varierande kvalitet. När kunskapen och erfarenheten börjar trädda in så minskar man sina "prylar" och satsar på "få men riktigt bra" grejer. Det är något som flesta kommer gå igenom....inklusive mig själv.


Just det där känner jag igen... men inte utvecklingen.

Jag köper många av medelkvalitet (80/20) sen köper jag ett par av högkvaliten (100/100 - 120) men samma funktion, typ spade. Detta för att jag både tror att det kan vara så att även bästa kvalitet går sönder och man kanske får mer arbetskraft än man räknat med.

Jag kör alltså både med hängslen och livrem :D

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kunna eller äga, är ägande värdelöst?
InläggPostat: ons 02 apr 2014, 18:33 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Aftersearch skrev:
Min morfar sa vid något tillfälle när jag spridit ut mina verktyg i gräset (jag är väl 5-6 år) "En hantverkare är aldrig bättre än sina verktyg".

Så lite det ni är inne på tror jag, kunskapen och erfarenheten väger tungt men utan bra verktyg att kunna utföra kunskapen med så blir det inte bra.

Med det menar jag inte att man måste ha Timells senaste supersåg med laser, lampor, självinställande vinklar, kaffekokare mm för att kunna bygga ett hus. Med en bra hammare, såg, yxa och lod har man byggt de husen som står än idag.


Här är allt sagt, speciellt den sista raden!

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kunna eller äga, är ägande värdelöst?
InläggPostat: ons 02 apr 2014, 22:30 
Vad är det för typ av ägande vi snackar om?

Något riktigt intressant med katastrofsituationer, enligt mig, är att olika värden kan komma att vändas upp och ner totalt på ett ögonblick, beroende på scenariot.

Är du blöt, kall och vilse i skogen? Plötsligt är en morakniv långt mycket värdefullare än en hög med tusenlappar..

Har ett flygplan precis kraschat in i Forsmarks reaktor? Plötsligt är miljonfastigheterna i Uppland
värdelösa..

För att vara resilient i en oviss framtid bör en människa framförallt vara skuldfri och anpassningsbar, tänker jag.

I ett riktigt shtf scenario kanske skulder är ett minne blott. Men i en realistisk dystopi när ekonomin krisat rejält ett tag och bostadsbubblan spricker så kanske det inte dröjer så länge innan bankerna börjar använda sig av alltmer aggressiva metoder för att lyckas driva in de svåråtkomliga pengarna.. I synnerhet om rättsväsendet inte riktigt fungerar som det ska längre på grund av det ena eller det andra.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet