Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Längre strömavbrott och grannar.
InläggPostat: sön 12 okt 2014, 17:33 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2014, 18:42
Inlägg: 230
Ort: Norrland
Tänk er ett läge med långvarigt strömavbrott, kanske tre dagar(fast det vet man ju inte i förväg).

Det lyser hos oss med inte hos grannarna, dom förstår att vi har ström på något sätt. Mitt dilemma är hur långt jag ska sträcka mig med hjälp till dessa grannar, en del äldre och andra yngre med mig veterligen dåliga förberedelser.

Helt krasst så vill jag välja vilka jag skulle hjälpa i nåt läge över huvud taget, men då vill jag ta initiativet, men hur ska jag bete mig mot dom som knackar på dörren och ber om att få koka kaffe hos oss, och kanske lyssna på radion?

Hur tänker ni själva, hur skulle ni göra? Jag vill ju inte belasta våra förråd med andras behov.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Längre strömavbrott och grannar.
InläggPostat: sön 12 okt 2014, 17:50 
har råkat ut för det
då fick en granne en förlängningskabel över till sig, dom andra hadde jag inte med att göra

fast nu tror jag den vettiga grannen har elverk med

det går att säga nej, små vita lögner kan hjälpa det så det inte blir grannfejd efteråt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Längre strömavbrott och grannar.
InläggPostat: sön 12 okt 2014, 17:50 
Jag inbillar mig att man kan "känna av" om det blir ett avbrott som är några dygn till en vecka eller något som varar månadsvis.

Eller såhär; det finns fall där man fattar att det blir rimligt kortvarigt - som i fallet Gudrun (jo, jag vet att en del var utan el länge efteråt men samhället fungerade igen efter ett tag). I det läget skulle jag agera på ett sätt. I läget där sabotörer sprängt kraftverksdammar och stoppat kärnkraftverk eller en pandemi slagit ut samhället eller något hänt med Ryssland och Mellanöstern så att vi har långvarig bränslebrist är det en annan sits. Kort sagt: Under en kortvarig kris skulle jag lätt hjälpa grannarna med ganska mycket. Om TEOTWAWKI inträffat blir jag antagligen extremt restriktiv med hjälp.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Längre strömavbrott och grannar.
InläggPostat: sön 12 okt 2014, 17:51 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Jag har bara en tanke kring det - Mörkläggningsgardiner.

Grannarna ska inte veta vad jag har för kapacitet i någon form.
Det ska vara mitt val att hjälpa till om jag så önskar inte något som någon annan ska känna sig berättigad till.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Längre strömavbrott och grannar.
InläggPostat: sön 12 okt 2014, 17:52 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 11 sep 2014, 21:26
Inlägg: 53
Bra ställd fråga.
Skulle säga att det beror på situationen just då, men man kan inte preppa för alla.
Sen hur man hanterar ett nej till de är en svårare nöt
Bjuder man in dem kan det avslöjas att man har det bättre än dem och sen går pratet..
Å andra sidan så kan man få en bundsförvant som har kunskap/information att delge.

/Bonner.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Längre strömavbrott och grannar.
InläggPostat: sön 12 okt 2014, 17:53 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
MulenDag skrev:
Jag inbillar mig att man kan "känna av" om det blir ett avbrott som är några dygn till en vecka eller något som varar månadsvis.

Eller såhär; det finns fall där man fattar att det blir rimligt kortvarigt - som i fallet Gudrun (jo, jag vet att en del var utan el länge efteråt men samhället fungerade igen efter ett tag). I det läget skulle jag agera på ett sätt. I läget där sabotörer sprängt kraftverksdammar och stoppat kärnkraftverk eller en pandemi slagit ut samhället eller något hänt med Ryssland och Mellanöstern så att vi har långvarig bränslebrist är det en annan sits. Kort sagt: Under en kortvarig kris skulle jag lätt hjälpa grannarna med ganska mycket. Om TEOTWAWKI inträffat blir jag antagligen extremt restriktiv med hjälp.


Förstår tanken, men i det läge du hjälpt till i ett mindre stökigt läge så kommer grannen komma ångandes om det blir riktigt stökigt också och då förväntar sig att du assisterar.
Vill du göra det så är det naturligtvis en god gärning, menar bara att man bör försöka rigga så man har valet själv.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Senast redigerad av Derzu Uzala sön 12 okt 2014, 17:55, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Längre strömavbrott och grannar.
InläggPostat: sön 12 okt 2014, 17:55 
Derzu Uzala skrev:
Jag har bara en tanke kring det - Mörkläggningsgardiner.

Grannarna ska inte veta vad jag har för kapacitet i någon form.
Det ska vara mitt val att hjälpa till om jag så önskar inte något som någon annan ska känna sig berättigad till.



ett elverk hör ganska tydligt

den jag hadde då var med scania d6 8 liters rak diesel och 70kva generator, så dom kunde få vad dom ville på förlängningskablen :lol:
men det gick inte att missta sig att den var igång (:) :lol:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Längre strömavbrott och grannar.
InläggPostat: sön 12 okt 2014, 17:55 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
haha, ja då är det så klart inte så mycket "OPSÄK" att snacka om! :D

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Längre strömavbrott och grannar.
InläggPostat: sön 12 okt 2014, 18:04 
Derzu Uzala skrev:
Förstår tanken, men i det läge du hjälpt till i ett mindre stökigt läge så kommer grannen komma ångandes om det blir riktigt stökigt också och då förväntar sig att du assisterar.
Vill du göra det så är det naturligtvis en god gärning, menar bara att man bör försöka rigga så man har valet själv.


Du har förstås rätt, jag hoppas :? att man i det enklare fallet kan dela med sig av ljus och vatten t.ex. utan att det för den skull framgår vidden av alla resurser. Jag skulle svårligen klara att vägra om jag visste att grannen låg illa till på allvar.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Längre strömavbrott och grannar.
InläggPostat: sön 12 okt 2014, 18:12 
Närmsta grannen 1,2km bort ser inte att det lyser, så väldigt enkelt. annars får jag väl hjälpa min enda granne jag har inom rimligt avstånd..


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Längre strömavbrott och grannar.
InläggPostat: sön 12 okt 2014, 18:22 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Här hemma så kommer det troligen att vara mörkare än hos grannarna. Låg profil och ingen onödig uppmärksamhet
är det som gäller.

Kanske skulle jag rent av gå över till grannen och fråga om jag fick koka lite kaffe, bara för att... :)

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Längre strömavbrott och grannar.
InläggPostat: sön 12 okt 2014, 18:38 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
MulenDag skrev:
Jag skulle svårligen klara att vägra om jag visste att grannen låg illa till på allvar.


Jag hade nog känt likadant men försökt hitta på något sätt att få dem att tro att man typ delade med sig av sina sista smulor, dvs gärna försökt hjälpa till om jag har resurser för det men ändå hållt hårt på opsäk.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Längre strömavbrott och grannar.
InläggPostat: sön 12 okt 2014, 20:48 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
Hur stark är du ensam? Kan där finnas andra skäl än rent medmänskliga att dela med sig av XXXX till grannarna? Om de inte råkar vara genuspedagoger utan andra kompetenser än intersektionell analys så finns där troligen skäl.

Det är ju måttligt rimligt att säga nej du får inte låna plats i min frysbox det är bättre att din mat förstörs om du inte skaffade dig backupström. Grannen får sitta och frysa medan du sitter ganska ensam i ditt hem som är varmt tack vare vedspisen osv...

Skapa inte spänningar och motsättningar i onödan förrän det börjar se riktigt brunt ut....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Längre strömavbrott och grannar.
InläggPostat: sön 12 okt 2014, 20:59 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2014, 18:42
Inlägg: 230
Ort: Norrland
drbengt skrev:
Hur stark är du ensam? Kan där finnas andra skäl än rent medmänskliga att dela med sig av XXXX till grannarna? Om de inte råkar vara genuspedagoger utan andra kompetenser än intersektionell analys så finns där troligen skäl.

Det är ju måttligt rimligt att säga nej du får inte låna plats i min frysbox det är bättre att din mat förstörs om du inte skaffade dig backupström. Grannen får sitta och frysa medan du sitter ganska ensam i ditt hem som är varmt tack vare vedspisen osv...

Skapa inte spänningar och motsättningar i onödan förrän det börjar se riktigt brunt ut....


Det är inte så att jag är ensam på nåt sätt, jag och frugan har våra förråd och behöver dom, vi har helt enkelt inte råd att dela med oss.
Tråden handlar med om hur vi hanterar grannar som knackar på och vill ha, eller kanske ställer krav. Vi har inte umgåtts nära med grannarna, känner ingen skuld eller skyldighet, vi vet att alla har släkt och vänner i närheten men ändå är vi närmast och lättast tillgängliga när det krisar och lampan lyser hos oss.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Längre strömavbrott och grannar.
InläggPostat: sön 12 okt 2014, 21:27 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 25 aug 2013, 19:52
Inlägg: 37
Ort: Östra Blekinge
Jag ser det som en självklarhet att hjälpa grannarna. Om dom tar med sig tex kaffe o potatis så får dom mer än gärna koka det här när elverket ändå är igång. Vi kan utan problem ha 25 grader inne även om det är -20 ute vid långvarigt strömavbrott. I det läget skulle det kännas väldigt fel att veta att grannar fryser. Ta med grejer kom hit o sov på golvet i mitt vardagsrum om ni vill. Behöver ni vatten så hinkar vi upp det ur brunnen. Detta är ju saker som inte kostar eller påverkar min situation negativt men däremot kan vara till ovärderlig hjälp for andra. Observera att detta gäller folk som jag känner sen tidigare.

_________________
Det är försent att börja förbereda när man står med skit till knäna
Den som står med bägge fötterna på jorden står still


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet