Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lära sig att cykla
InläggPostat: mån 28 nov 2016, 15:45 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Jag har haft anledning att lära grupper av vuxna att cykla några gånger. Jag letade efter och hittade en beskrivning av hur man bäst lär sig cykla i en bok, och det är verkligen en mycket effektiv metod. Inga stödhjul behövs och ingen som håller balansen åt dig. Du kan lära dig helt själv. Flera kan lära sig samtidigt om man är på en lämplig plats med gott om utrymme. Gärna med fika. Det tar typiskt ca en eftermiddag eller en förmiddag innan du kan cykla på riktigt. Sedan behöver du naturligtvis träna mer för att det skall kännas bekvämt och säkert och du skall kunna slappna av medan du cyklar.

Utgå helst från en damcykel, eventuellt en lite mindre för barn/ungdom, och sänk sadeln så att du kan sitta på sadeln och ändå bekvämt ha fötterna i marken.

Gå framåt gränsle över cykeln samtidigt som du sitter lätt på sadeln. Ta eventuellt av pedalerna inledningsvis så du slipper gå så bredbent med cykeln. Gå runt gränsle i en 8:a, inte bara rakt fram. Använd/rör bara handtagen på styret och lyft inte upp cykeln för att svänga utan vrid på styret medan du går! Försök efterhand, när du hittar balansen, att lägga allt mer vikt på sadeln och mindre på fötterna, så att du så småningom "sparkar" dig fram och kan rulla en liten bit med fötterna uppe. Fortfarande i en 8:a! Tar kanske en kvart innan du klarar det. Men det kan ta längre tid. Fortsätt att gå/sparka tills det känns enkelt. Försök sedan att få upp farten och rulla så länge du kan utan att sätta i fötterna. Fortfarande i en 8:a. Minska gärna storleken på 8:an så att det blir mer svängar och mindre raksträckor. Försök att mest rulla genom kurvorna och sparka mest på raksträckorna.

Det ovanstående är det viktigaste. Det är det som lär dig att få de rätta reflexerna för att luta och styra. Eftersom du hela tiden når ner med fötterna så känns det också tryggt och säkert.

Sätt på pedalerna om du hade dem av. Från stillastående: Sätt dig på sadeln. Sparka av med en fot samtidigt som du har andra foten längst ner på en pedal. Rulla. Försök efterhand att sätta upp båda fötterna på pedalerna och trampa för att hålla farten. Prova att bromsa och stanna. Börja i en stor 8:a och minska sedan storleken på 8:an.

Du kan cykla!

Träna vidare i en 8:a och prova att stå på pedalerna och trampa utan att sitta på sadeln. Höj sedan sadeln så att du har rakt ben om du har hälen på pedalen med lågskor. (Normalt har du fotbladet på pedalen, så benet är aldrig är helt rakt när du trampar, bara nästan.) Träna på att bromsa och stanna och ställa dig gränsle över cykeln. Och att starta igen.

Träna att bromsa och hålla låg fart i en svag nedförsbacke. Och att vända och cykla upp för backen igen stående på pedalerna för mer kraft.

Om du sedan vill ha en herrcykel behöver du lära sig att starta genom att sparka ifrån och svänga över benet. Men du kan även böja ner cykeln och svänga över benet vid stillastående och starta från gränsle.

Det är skitkul att hjälpa vuxna att lära sig cykla. Bland det roligaste jag gjort med kläderna på! Som en kombination av en komedi och en feelgood-film. Egentligen borde man ta inträde och ha åskådarläktare. Men då skulle nog få vilja försöka lära sig. Enklast är en tom skolgård eller liknande en helg.

Inläggsrubrik: Re: Lära sig att cykla
InläggPostat: mån 28 nov 2016, 19:02 
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Guldstjärna. Tack! *copypaste till Word*

InläggPostat: tor 20 apr 2017, 03:54 
Skall man äta HELA myran?

Låter som en bra metod!

InläggPostat: tor 20 apr 2017, 07:27 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Det låter som en utmaning att lära vuxna cykla, hade jag trillat lika mycket idag som när jag var liten och lärde mig cykla så hade nog brutit varenda ben i kroppen :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ]